Chihiro Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Hei! Jeg skal ha privatisteksamen i informasjonsteknologi 1 nå i vår, og lurer på om noen her har hatt den eksamenen? Jeg har prøvd å finne info om den på nett, men alt jeg finner er en vag læreplan med vage kompetansemål, og at eksamenen skal være muntlig/praktisk. All info om hvordan eksamen foregår, hva slags oppgaver man kan få, hvor mye forskjellig programvare man må kunne vil være til veldig stor hjelp! Håper noen kan hjelpe meg litt her. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg kom ikke opp i IT1 i fjor, men jeg snakket med noen som kom opp. Disse (heldige) menneskene trengte kun lage en nettside om et eller annet tema i Adobe Dreamweaver og kanskje en flash-animasjon til denne siden i tillegg. Man skulle også lage en database i Microsoft Access (feks. registrering av nye medlemmer med navn, etternavn, telefonnummer, postnummer, adresse, etc.) som også skulle ha mulighet til å skrive ut en rapport over disse. Man skulle også sette sammen et greit brukergrensesnitt til denne databasen. Hvis du ikke har lest på databaser (entiteter, redundans, primærnøkkler, sekundærnøkkler, fremmednøkler og alt dette her) bør du ta en gjennomgang. Lenke til kommentar
Chihiro Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Tusen takk for svar! Får snart læreboka til faget, så da skal jeg gå igjennom teorien med nøkler og sånt. Men betyr det her at når det står muntlig/praktisk, så er det egentlig bare praktisk? At du bare sitter ved pc-en og jobber for deg selv, og leverer inn resultatet når du er ferdig? Var i hvert fall veldig fint å få vite litt mer konkret, så takk for det. I læreplanen står det bare ting som "skal kunne beskrive ulike typer digitalt utstyr", blir ikke så klok av sånt Endret 10. april 2010 av Chihiro Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Du får forberedelsestid til å ferdigestille en gitt oppgave. Hvor lang tid det er snakk om er jeg usikker på. 24 eller kanskje 48 timer er ikke uvanlig. Da skal du vise frem arbeidet ditt og forklare hva du har gjort (gå gjennom kode, valg av design, fargepalett osv.). Lenke til kommentar
olabilen Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Jeg sitter og leser på samme eksamen nå (hvor skal du opp?). Etter å ha hørt med flere IKT/IT-lærere fra flere skoler, Eksamenskontoret etc. har jeg kommet frem til følgende: - Selv om læreboken legger opp til Dreamweaver og Access, kan du selv bruke MySQL og Notepad om dette funker bedre. Jeg hadde egentlig ikke flere spørsmål enn det, da det er utrolig stor fordel for meg å bruke MySQL istedenfor å lære noe nytt. Muntlig/praktisk går ikke over flere dager, tror jeg? 40 minutt med diskusjon i faget, hvor du skal snakke fritt om et bestemt tema en periode. Så skal du sikkert lage noe.. er ikke sikker selv, på akkurat det. Skal opp 5. mai i Bergen Tusen takk for at du startet denne tråden. Finnes ingenting på nettet. Endret 11. april 2010 av olabilen Lenke til kommentar
Chihiro Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Jeg har nå (endelig!) fått brevet mitt fra privatistkontoret med info om eksamenene mine, men ble ikke mye klokere av det. Men der stod det i hvert fall at de muntlige eksamenene varer ca.30min, og at man har en halvtime forberedelse. Jeg regner med at vanlige elever da får 48 timer til å lage noe, mens privatistelever har et annet opplegg. Har sendt mail til skolen jeg skal ha eksamen på, så håper de kan komme med noe konkret info. Hvis du kan bruke MySQL i stedet for Dreamweaver, betyr det at du må ha med egen laptop til eksamen? Jeg skal opp 29.april i Trondheim Endret 12. april 2010 av Chihiro Lenke til kommentar
Chihiro Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Har nå snakket med skolen som skal ha eksamenen, men de visste ingenting, og har ikke faget en gang. Ringte så privatistkontoret, og de visste heller ingenting. De kunne ikke engang komme med forslag til hvem andre jeg kunne ta kontakt med...håpløst. Har nå sendt mail til en faglærer på en skole som har faget, og håper jeg kan få noe mer fornuftig svar derfra :/ Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Hei. Det å ta privatist eksamen er helt annerledes enn det er for vanlige elever. Jeg har også hatt privatist eksamen i dette faget men også i mange andre muntlige fag. Det foregår omtrent på samme måten hver gang. 30 minutt før sensur så blir du sendt inn til et forberedelsesrom. Her vill du få en oppgave som du skal løse. Det kan gjerne være flere ting her. Du har da en halv time på deg. Å etterpå så blir du hentet igjen. Du blir så ført inn i et nytt rom og der sitter eksaminator og sensor. Eksaminator hører og spør deg ut. Å sensor skriver for det meste, men han/hun kan også stille spørsmål. Selve eksamen der inne begynner da med at du presenterer din oppgave som du fikk i forberedelse og en besvarelse av den. Det er viktig her at du fyller ut så godt som mulig for å vise en bred kompetanse. Eksaminator / sensor kan som nevnt stille spørsmål under og etter din presentasjon. Som regel vill de la deg snakke mest mulig fritt men dersom du tullr deg vekk så prøver de å lempe deg inn på rett spor igjen. Etter presentasjonen og eventuelle spørsmål. SÅ vill de siste 15-20 minuttene gå til en på sparke oppgave. Her kan du få hva som helst i pensum. Så du må ha lest alt. Men den boka er relativt lett. Vurderingen blir da utifra begge oppgavene. Altså del 1 og del 2. Så blir karkateren satt ut ifra det. Som privatist har du det fullstendige ansvaret. Å skolen du skal bli eksaminert hos har ingenting ansvar ovenfor deg utenom at de stiller med en sensor. Så det at du ikke fikk så mye hjelp er ikke så rart. Eksamenskontorene rundt forbi i landet er relativt sløve. Men de burde vert mer hjelpsomme synes jeg. Det viktigste for deg blir å lese veldig godt. Å i tilegg studere læreplanen for faget. Lær deg læreplanen og hva du faktisk skal kunne. Relevant info og læreplan finner du her: REA3014 - Informasjonsteknlogi 1 På utdanningsdirektoratet så finner du også alle andre læreplaner om du lurer på dette i andre fag. Håper det var litt hjelp i dette. Spør gjerne om du lurer på noe. Lykke til. Lenke til kommentar
Chihiro Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Hei! Tusen takk for svar! Jeg har også hatt andre muntlige privatisteksamener, så jeg vet sånn generelt hvordan de foregår, men så er det de tingene som varierer fra fag til fag, og der er jeg helt blank når det kommer til denne IT-eksamenen. Har gått igjennom læreplanen, og holder på med pensumboka, den er veldig grei så langt, så det burde ikke bli noe stort problem...håper jeg Men jeg har noen spørsmål til deg: Helt konkret, hvordan foregikk denne eksamenen? Jeg vet at man skal holde foredrag og at de spør og sånn, men hva slags oppgave fikk du? Og hva slags spørsmål stilte de? Det står i eksamensheftet mitt at eksamen er "muntlig/praktisk". Hadde du et praktisk innslag i din eksamen? Hadde de en PC der som du måtte vise noe på eller noe sånt? Eller var eksamen kun muntlig? Jeg vet jo at jeg ikke får identisk eksamen som deg, men om du kan fortelle litt om dette hadde det gitt meg en fin pekepinn på hva slags oppgaver jeg kan vente meg På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Hva slags oppgaver de gir er svært ulikt. Noen tar utgangspunkt i konkrete ting i læreplanen og noen tar utgangspunkt i noe i pensumboka. Jeg fikk følgende: Digital samtid: gjøre rede for og argumentere for nødvendigheten av regelverk og etiske normer for bruk av informasjonsteknologi Nettsteder og multimedier utvikle nettsteder i henhold til planer og vurdere om krav til brukergrensesnitt er oppfylt Jeg fikk også en oppgave om databaser som jeg ikke husker. Sensor hadde gjort direkte utdrag ifra læreplanen og gitt meg det som oppgave. Alle de tre fikk jeg vite på forhånd. Jeg fikk altså ingen oppgave på sparke. Det kan det vær du får (mest sansynlig). Etter min presentasjon så spørte de meg innenfor vært område som jeg hadde presentert. Jeg fikk ingen praktisk oppgave, det kan det være du får? Jeg fikk vertfall ikke det. Det er veldig opp til sensor selv å bestemme hvordan løpet blir kjørt så det er vanskelig å gi deg en konkret pekepinn. Mest sanynslig så får du oppgaver og blir spurt innenfor alle de tre hovedområdene: Digital samtid Nettsteder og multimedier Databaser Pensum er relativt lett uansett og jeg vill anbefale deg å snakke mest mulig ut. Benytt de 30 minuttene og snakk. Vis hva du kan hele tiden, men du må alikevell svare på oppgaven og ikke snakke rundt grøten. Håper det hjelpte deg litt på vei Still gjerne mer spørsmål om du lurer på noe mer. Endret 26. april 2010 av eddielie30 Lenke til kommentar
Chihiro Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Ok, ja, det er nok litt varierende, men fint å i hvert fall høre litt, så det var supert at du svarte på tråden min! Hvor gikk du opp? Gikk det bra? Og la de noe vekt på detaljkunnskap eller gikk det mest på det generelle? Jeg har ikke så lyst til å pugge masse prosessorhastigheter og sånt.. Det er også min erfaring at det lønner seg å snakke så lenge man kan...så viser man at man har god kunnskap samtidig som det blir mindre tid til spørsmål som man kanskje ikke er forberedt på Lenke til kommentar
Chihiro Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Da var min eksamen ferdig, og det gikk supert, ble en sekser Så her er hvordan min eksamen foregikk, for evt. andre som skal ha eksamen i faget: Vi fikk beskjed om at vi skulle jobbe litt med data på slutten av eksamen for å vise hva vi kunne, men sensor hadde nok feilberegna tiden litt, for det ble bare tid til teorien. En halvtime går fort, så det er grenser for hvor detaljert de rekker å spørre ned i forskjellige ting. Som eddielie30 fikk jeg også tre oppgaver som bygget på hver sin del av læreplanen: Første skulle jeg forklare hvordan noen digitale ting fungerte: digitalkamera, scanner, bredbånd, trådløst nett og USB De to siste oppgavene handlet om et scenario med no skoleklasser som skulle på tur, og de kunne melde seg på forskjellige aktiviteter til forskjellige priser, på forskjellige tidspunkter osv. Andre oppgaven var da at jeg skulle foreslå en webside for påmelding til turen, og tredje oppgaven var å legge frem og begrunne en modell for lagring av de forskjellige dataene + forklare primærnøkkel/fremmednøkkel. Læreboka i faget er jo veldig grei og inneholder nok info både om hvordan nettsteder burde se ut for å være brukervennlige og hva slags tabeller og relasjoner man trenger i en modell/database, så har du oversikt over boka burde eksamen gå fint! (Jeg brukte likevel internett litt for å få bedre oversikt over normalisering og nøkler, og kikka litt på siden til Jakob Nielsen om brukervennlighet på nettsider) Ellers fikk jeg kikka på snarveien til frontpage-boka, for en av de andre privatistene hadde den, og den var jo veldig enkel. De nevner jo knapt html, så det virker ikke som man må være proff i de forskjellige programmene for å gjøre det bra på det området, siden snarveien-til-bøkene sammen med teoriboka (såvidt jeg har forstått) utgjør pensumet i faget. Lenke til kommentar
tkkjolvi Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Hei folken. Eller aller mest Chihiro. Jeg sitter i skrivende stund å leser til IT-1 eksamen. Skal ha om 5 dager, som privatist, i Stavanger. Jeg har allerde skumlest gjennom boka for en mnd siden. Men har ikke rørt boka etterpå. Driver nå å forbereder meg intenst. Men jeg har igrunnen lite erfaring med faget. Og ihverfall ikke munlig eksamen i faget. Jeg vet liksom ikke helt hva det går ut på. Derfor var det til stor hjelp å komme inn på denne "tråden" her da. Jeg måtte opprette konto her bare får å delta. For jeg er fortsatt litt usikker på hva det går i. Jeg holder på å pugge og skrive notater ner fra de ulike punktene i læreplanen. (Sendte mail til en lærer på den skolen jeg skal ta det, ihåp om å få noen gode stikkord, men fikk læreplanen i retur). Jeg begynner å forstår litt om hvordan ting funker osv, men mye å huske på. Men det jeg er mest skeptisk til er hvis jeg ska på dataen å lage en modell eller hva du måtte? Om den klasseturen? Altså skal jeg bruke disse programmene MySQL og Dreamweaver, mens de sitter å ser på. Jeg har jo ikke tatt i de programmene en gang Du måtte lage en begunner modell om primærnøkkel osv. Gikk det greit eller? Måtte du gjør det i praksisk på tavlen liksom, eller kun bare si hva du tenkte? Ellers, 5 dager igjen. Kan jeg få noen tips om hva jeg bør prioritere og ikke? Mange takk. Lenke til kommentar
treant Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Hei. Det å ta privatist eksamen er helt annerledes enn det er for vanlige elever. Jeg har også hatt privatist eksamen i dette faget men også i mange andre muntlige fag. Det foregår omtrent på samme måten hver gang. 30 minutt før sensur så blir du sendt inn til et forberedelsesrom. Her vill du få en oppgave som du skal løse. Det kan gjerne være flere ting her. Du har da en halv time på deg. Å etterpå så blir du hentet igjen. Du blir så ført inn i et nytt rom og der sitter eksaminator og sensor. Eksaminator hører og spør deg ut. Å sensor skriver for det meste, men han/hun kan også stille spørsmål. Selve eksamen der inne begynner da med at du presenterer din oppgave som du fikk i forberedelse og en besvarelse av den. Det er viktig her at du fyller ut så godt som mulig for å vise en bred kompetanse. Eksaminator / sensor kan som nevnt stille spørsmål under og etter din presentasjon. Som regel vill de la deg snakke mest mulig fritt men dersom du tullr deg vekk så prøver de å lempe deg inn på rett spor igjen. Etter presentasjonen og eventuelle spørsmål. SÅ vill de siste 15-20 minuttene gå til en på sparke oppgave. Her kan du få hva som helst i pensum. Så du må ha lest alt. Men den boka er relativt lett. Vurderingen blir da utifra begge oppgavene. Altså del 1 og del 2. Så blir karkateren satt ut ifra det. Som privatist har du det fullstendige ansvaret. Å skolen du skal bli eksaminert hos har ingenting ansvar ovenfor deg utenom at de stiller med en sensor. Så det at du ikke fikk så mye hjelp er ikke så rart. Eksamenskontorene rundt forbi i landet er relativt sløve. Men de burde vert mer hjelpsomme synes jeg. Det viktigste for deg blir å lese veldig godt. Å i tilegg studere læreplanen for faget. Lær deg læreplanen og hva du faktisk skal kunne. Relevant info og læreplan finner du her: REA3014 - Informasjonsteknlogi 1 På utdanningsdirektoratet så finner du også alle andre læreplaner om du lurer på dette i andre fag. Håper det var litt hjelp i dette. Spør gjerne om du lurer på noe. Lykke til. unnskyld at jeg tar opp igjen denne tråden, men får man to karakterer om man tar IT1 som privatist da? Muntlig, praktisk? Lenke til kommentar
clipEvent Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 (endret) Siden dette er det første resultatet på Google (hos meg) når man søker "IT1 privatist", og jeg har noe å tilføye, håper jeg det er greit at jeg vekker tråden fra graven. Eksamenen jeg tok heter REA3014 og er bare muntlig/praktisk. Jeg fikk karakteren 5. Første del Oppgaven jeg fikk på forberedelses-delen, som varte i ~30 min, var noe sånt (ganske forkortet): Hvert år er det et skirenn, hvor deltakere får en pokal for hvert femte år de har deltatt. Du skal modellere en database for deltakere, som skal brukes til å holde styr på personene som har deltatt og resultatene deres. Du skal også lage et forslag for en nettside som skal bli brukt til påmelding, informasjon om skirennet og skal kunne vise resultater. Selv om jeg glemte PC og gjorde jeg alt på ark (takk og lov for at PC ikke var et krav her. Anbefaler alle å ta med PC!). gikk det egentlig ganske greit. Jeg startet med å sette opp databasen på en relativt logisk måte. Jeg prøvde å følge best-practice fra boka, som vil si å splitte opp i flere tabeller osv. Jeg lagde to tables: "Deltakere" og "Resultater". Tror jeg kom fram til noe sånt: Deltakere ID | Fornavn | Mellomnavn | Etternavn | Telefon | Epost | Postnummer | Passord(INT, VARCHAR, VARCHAR, VARCHAR, INT, VARCHAR, CHAR(4), VARCHAR)ResultaterID | DeltakerID | Aar | Tid Nettsiden "designet" jeg ved å tegne hvordan jeg så for meg at siden kom til å se ut, hvordan resultatene skulle vises fram og litt om filtrering av resultater. Andre del Jeg ble først spurt om databasen. Her måtte jeg begrunne valgene mine, forklare hvordan systemet hang sammen og forklare datatyper på feltene i tabellene. I tillegg ville de vite om: Primærnøkkel, Sekundærnøkkel og Fremmednøkkel. I tillegg ville de vite om "normalisering", men der var jeg helt blank og sa akkurat det til dem. I tillegg måtte jeg skrive noen eksempler på SQL-spørringer, så husk å pugge på dette! Jeg ble f.eks. spurt om hvordan jeg kunne få ut alle deltakerne, sortert etter etternavn: SELECT Fornavn, Etternavn, Telefon FROM Deltakere SORT BY Etternavn; Jeg måtte også forklare hvordan jeg skulle regne ut hvor mange pokaler en deltaker hadde fått. Etter SQL-delen ble jeg spurt litt om mock-upen på nettsiden og hvilke teknologier jeg så for meg å bruke. Forklarte litt om Python, Flask, MySQL, Apache og Debian. Etter dette fikk jeg et par spørsmål fra de andre delene i læreplanmålet. Spørsmålene som jeg husker var noe om: * Analoge og digitale signaler * Personvern og lover rundt dette (f.eks. "gi et eksempel på sensitiv informasjon, og hvem man må spørre om tillatelse for å lagre dette") * "Hva er hovedoppgavene til et operativsystem" Ellers husker jeg ikke mer. Klarte å få en 5'er fordi jeg gjorde det veldig bra på nettside- og databasedelen. Endret 9. mai 2017 av clipEvent 1 Lenke til kommentar
magbekk Skrevet 11. mai 2021 Del Skrevet 11. mai 2021 Heisann. Ser at denne tråden har vært død relativt lenge. Hadde eksamen idag og klarte å få en 5er på dette ved å lese alene. Før eksamen klarte ikke jeg å finne noen eksamener omtrent, så tar en for laget og legger ut min eksamen her. I denne filen finner dere to oppgaver som jeg skulle forberede meg til. Underveis ble jeg spør om diverse ting rundt akkurat oppgavene. Eksamen moldevgs 11. Mai 2021.zip 2 Lenke til kommentar
marked Skrevet 7. november 2022 Del Skrevet 7. november 2022 (endret) . Endret 7. november 2022 av marked vil fjerne Lenke til kommentar
Hannahem Skrevet 18. april 2023 Del Skrevet 18. april 2023 magbekk skrev (På 11.5.2021 den 19.15): Heisann. Ser at denne tråden har vært død relativt lenge. Hadde eksamen idag og klarte å få en 5er på dette ved å lese alene. Før eksamen klarte ikke jeg å finne noen eksamener omtrent, så tar en for laget og legger ut min eksamen her. I denne filen finner dere to oppgaver som jeg skulle forberede meg til. Underveis ble jeg spør om diverse ting rundt akkurat oppgavene. Eksamen moldevgs 11. Mai 2021.zip Hei! Har du mulighet til å legge ut denne på nytt? Det hadde vært super nice og hjelpsomt:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå