FrankBjarne Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Prosjekt: Orange Box Min første Casemod (Langtidsprojekt) Første Sponsor Netshop.no har da hvert så snille og valgt å sponse mitt prosjekt. Jeg setter stor pris på dette og så snart pakken har kommet vil jeg legge ut bilder. Tusen takk til dere Har da fått et designer utbrudd og tenkte "Hvorfor ikke gjøre noe med kabinettet?" Jeg er fortsatt i startfasen, men har noen konsept tegninger til kabinett snart klare. Det jeg vil fokusere mest på er og endre farge å få i gang bedre cable management og kanskje et lite titte vindu. Slenger opp et bilde fra komplett: APLUS Case Seenium Jeg kommer til og jobbe under et budsjett på omkring 1000 kroner. Helst mindre, siden jeg ikke kan bruke så mye i forhold til skole til høsten. Bilder av kabinettet in real life kommer også, så kan dere få se mitt utgangspunkt slik jeg har det. Sketchup bilder er straks ferdige og blir lastet opp asap. Legger ved en liste over hva jeg trenger: [▲]=Gjort [X]=Ikke Gjort Dette må jeg ha: [X] - Viftestyring - (Tar gjerne i mot forslag til andre bra.) [▲] - Spraylakk (Primer, Svart og Oransje [X] - Sleevs - (Oransje mulig UV) [X] - Dremel - (Trenger sårt en nå, men pengene rekker ikke til) [▲] - 3-pinskabel Forlenger [▲] - MIST power splitter [X] - Av og på, reset og CD-Rom knapper [X] - Oransje LED lys [▲] - Plater til Viftestyring holder og håndtak [X] - Pussepapir/slipepapir 600+ [X] - Harddisk utvidelse i boksen Vist pengene rekker kommer dette i tillegg: [▲] - Plexiglass [X] - UV Katode Er også på utkikk etter en 4890 til. Kontakt Meg Legger ut mer i lista etterhvert som jeg kommer på eller finner ut av at jeg trenger. Og her en liste over hardware: Hovedkort: MSI P-45 Diamond Prosessor: Intel E8500 3,1Ghz @ 3,6Ghz Ram: 8GB Corsair XML3 1600Mhz Skjermkort: HIS Radeon HD4890 Strømforsyning: Chieftec Super Series 650W Skjerm: BenQ G2412HD 24" Sitter og tenker på et par hardware upgrades jeg trenger. I hovedsak en nytt skjermkort. Dette vil da bli en variant av 5850. En ekstra skjerm trengs også til høsten (noen som har en billig en?). Til slutt skulle jeg trengt et par nye harddisker. Lagringsplassen begynner og bli skral. Søker Sponsor: Virker prosjektet interessant? Følg med på updates og Ta Kontakt Da var tråden i gang og jeg vil komme med oppdateringer så ofte som mulig. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Endret 5. august 2010 av Refsa Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Update #1 Da er jeg ferdig med førsteutkast av Sketchup filene. Det er mest ideer, men har tenkt og beholde hovedideen. Dårlig kvalitet i miniatyr bilder. Åpne de i ny fane Det jeg har tenkt her er og putte viftestyringen oppe på kabinettet. grunnen til dette er at kabinettet står på gulvet og det er mer praktisk ved og putte den litt høyere. Materiale jeg skal lage den i er jeg ikke helt sikker på enda. Har tenkt på og bruke et treslag, men kan hende jeg finner på og bruke plexi eller metall (Noen ideer). Det blir mest sannsynligvis et par knapper til CD-Rom, etc like ved. Litt bak styringa har jeg et håndtak. Det dette skal være til (ok, dumt svar) er og bære pc'en. Mest mellom hybel og hjemme siden jeg er totalt avhengig av maskina. Det blir busstur så må også fikse en "hette" til og ha over. Den skal enten bestå av tre eller noe bra metall. Jeg må finne på en løsning med lukke og åpne metode på den. Kom gjerne med innspill på finurlige måter og løse det på. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Mini-Update Slenger opp et nytt forslag til kassa med rettelse etter det FlinkeFreddy kom med. Må si jeg er mer fornøyd nå. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Endret 9. april 2010 av Refsa Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Mini-Update Da blir det tur for å finne spraylakk i morgen. Skal se om den lokale bensinstasjonen har noe bil spray eller om Bygger'n har noe spraylakk. Har tenkt og lakke det slik bildet over viser. Vil også begynne med å legge opp noen bilder av hvordan ting inne i kassa blir. Skal fikse bedre cable management så det blir bedre luft gjennomgang. Må vel skaffe meg en god del forlengere siden kabinett kablene er svært korte. Noen som kunne fortalt meg hvordan privat kunde hos Elfa fungerer? er det mulig i det hele tatt? Tenkte jeg skulle bestille noen blodharrye knapper og noe annet dill. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Kommentarer til prosjektet tas i kommentartråden, ett innlegg er flyttet dit. Reaksjoner på moderering tas som vanlig via PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Update #2 Da har jeg lånt broderns speilrefleks og legger opp noen bilder av kassa slik den er nå: Q-tip'en er ikke brukt i øret Xilence 120mm vifta. Sett noen lurer på den Det var da litt real photoes. Fikk også tak i svart lakk og maskeringsteip i dag. Den lille bygda jeg bor i klarte ikke og hale frem noe oransje. Rakk ikke bygger'n i dag så fikk ikke sett etter plater til viftestyring. Dette må da tas på mandag. Håper jeg rekker en mini-update senere i dag med hvordan jeg tenker at ting skal bli inne i kassa. Huska nettopp på at jeg besitter 3 sponplater 30x40 og 1 sponplate 20x20 så da slipper jeg og kjøpe det. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Endret 10. april 2010 av Refsa Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Mini-Update Da har jeg funnet ut de meste av hva jeg skal bestille på Elfa.se. Det er mest av knapper og LED. Legger ved en liste av hva jeg skal ha med. Bestilling vil skje på mandag, så det vil mest sannsynlig komme til mer. Gå på Elfa.se og søk på artikkelnr jeg nevner her: 2x Trykk knapper: 35-665-67 10x Mindre trykk knapper: 35-665-52 2x Gult blinkende LED's: 75-009-94 1x knapp med lys til trykk knapper: 35-681-44 1x svart knapp til trykk knapper: 35-680-18 Ser fortsatt etter noen gode LED's der. mest sannsynligvis denne typen: 75-014-50. Kommer til og kikke mer etter jobb i morgen og legger til mer i listen jeg har startet på her. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Endret 10. april 2010 av Refsa Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 (endret) Mini-Update Venter med bestilling til jeg vet 100% sikkert hva jeg skal ha fant jeg ut. Er så kjipt og ende opp med en liten del for lite. Har nå begynt og tegne opp mer detaljerte tegninger. Pluss så har jeg funnet ut en ny løsning med toppen av kabinettet. Har endt opp med oransje finish inne i kabinettet i tillegg. Legger ut bilder av det jeg har til nå: I boksen på toppen havner knapper, viftestyring og HDD. Tror CD-Rom vil beholde sin plass med knapp oppe på top boxen. boxen er fortsatt i beta-fasen og jeg driver med en detaljert versjon nå. Endret 12. april 2010 av Refsa Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 Update #3 Da er det ny update igjen. Har ikke startet bestilling enda, men vil snart bestille fra elfa. Har også kjørt en farge test på spraylakken. Beklager lav kvalitet på bildene. Hadde klart speilrefleks første gangen, men da måtte selvfølgelig noen kjerringer fra kjerringklubben til mamma ut og pelle og sparke borti det. Da måtte jo jeg pusse ned og lakke opp helt på nytt. Arg, kvinnfolk . Jeg liker den matte svart fargen som er litt freshere enn den som er på kabinettet fra før. Svart er ikke alltid en type svart Jeg har også tenkt til å bygge viftestyring selv. Jeg vil bruke pot. metre, koblingsbrett og noen andre ting til dette. Har en gammel 3.5" kasse jeg skal putte alt inn i. Har da lagd meg noen forslag til dette: I den første er det er det plata på toppen snudd rundt og skjært hull i til pot. meterne. Dette er en enkel måte og gjøre det på. Neste måte er nesten det samme bare med en treplate i front. Samme teknikk: Har også laget meg et siste forslag, men dette er litt mer avansert. Da skal jeg bruke varme sensor, 7 segment led display og mikrobrikker til å styre det litt mer avansert. Har et bilde av hvordan det vil se ut: Skal prøve og lage schematics over layout på styringen. Jeg må også finne ut litt mer av hvordan dette gjøres via mikrobrikker, etc. og tar gjerne i hjelp fra forum venner. For øyeblikket tester og prøver jeg ut med litt eldre brikker. Sleng inn noen tips i kommentartråden i forhold til kobling av viftestyring vist du har peiling Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 (endret) Første Sponsor Netshop.no har da hvert så snille og valgt å sponse mitt prosjekt. Jeg setter stor pris på dette og så snart pakken har kommet vil jeg legge ut bilder. Tusen takk til dere Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Endret 23. april 2010 av Refsa Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Mini-Update Da har pakka fra Netshop arrived I pakka kom det: 2stk Scythe Slip stream 120mm 2stk 4-pin til 3 pin 2stk 30cm 3pin forlengere 2stk 60cm 3pin forlengere 1stk MIST power splitter 1stk OCZ Kjølepasta Bilder av tinga: Takk igjen til Netshop Vil også slenge opp en ny update med flere bilder av sponplateboksen jeg skal plasere oppå pc'en. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Update #4 Da er det ny update. Jeg vil ta for meg utseende på boksen med harddisker som skal plasseres på toppen av mitt eksisterende kabinett. Kan vise noen bilder og illustrere med de: Her har du da utsiden. Viften på siden er exhaust 80mm. På disse bildene ser den veldig stor ut, men det er ikke tilfelle: Dette er da utseende på harddiskrammene. De skal stå litt over bakken. Grunnen til dette er at harddiskene skal være raske å ta ut og inn. Dytte nedi og klikke på plass. Mellom hver rekke er det plassert en 120mm vifte for og kjøle ned massene. De trekker inn bak og gjennom. Så vil exhausten foran ta all varmlufta ut (eventuelt enda en 80mm i front). Hvordan skal harddiskene sitte? Jeg vil kable opp uttak til strøm og Sata under hver stasjon: Du tenker sikkert på hvor ledningene skal havne. Det har jeg fikset med et hull i bunn: Er ikke helt sikker på størrelsen, men sånn cirka at det blir plass til alle ledningene som skal ut. Det var alle ideene jeg hadde i dag. Jeg får ikke tak i plater denne uka allikevel. Fattern har sein jobb hele uka og lørdagen er 1. mai -.- Uansett vil jeg bestille plexiglass og det andre jeg trenger denne uka. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 Mini-Update Har slakkan litt på updates nå. Slenger inn handlelista fra clas ohlson og legger inn den fra elfa litt senere. Sponplater til lørdag og håper på clas ohlson til lørdag. Artikkelnr. Benevning Antall á Pris Totalt Sum: (varav moms: 58,20) 291,00 BUNTEBÅND 90MM SORT,100/PK 1 29,00 29,00 KRYMPESLANGE 4,8MM 1 27,00 27,00 PLEXIGLASS 20X30/2,0 2 49,00 98,00 VEGGSPARKEL COLOR 0,4 L 1 39,00 39,00 Forsendelsesmåte: Servicepakke 98,00 Sum: (varav moms: 58,20) 291,00 Det var en rask post Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Ny update i morra. Pakke fra Clas kommer. Jeg har også et par plater i garasjen jeg kan bruke. Photoes i morra Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Mini-Update Endelig har jeg fått pakka fra Clas Ohlson. Nå blir det litt artigere og komme i gang med selve byggingen. Skal prøve og komme med update #5 i dag, vist ikke blir det ikke updates før tirsdag. (Jobbing, 15-17 mai) Slenger inn noen bilder av tinga jeg har for øyeblikket: Bilder kommer. Vista er ikke helt med meg nå... Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Da slenger jeg ut noe bilder: Bildene inneholder pakke fra Clas Ohlson og Plater til kassa. Beklager virkelig at jeg ikke har fått ut flere updates i det siste. Har hatt prøveuker, skoletur og ligger på latsiden. Skal prøve på det ytterste og ta opp arbeidet i løpet av neste uke. Så langt jeg har kommet nå er at alle platene er kuttet ferdig, grov pusset og snart klare til å settes sammen. Det jeg mangler er finere pussepapir og bedre skruer/spiker til å sette det sammen med. Etter det er det sparkling, mer pussing og lakking igjen. Trenger også noen smarte idéer til åpne/lukke funksjon. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2010 (endret) Update #5 Hei. Da er det på tide og starte update 5. Jeg har nå fått satt i sammen halvparten av boksen. Jeg hadde alle delene klare til skruing og sammensetting, men så dukket det opp et problem. Lillebroren min hadde tukla med drillen slik at bremsen ikke sto på. I tillegg var jeg ganske trøtt og jeg borra gjennom hele plata og mosta det meste av siden. Blir også litt til videre update pga jobb. Skal ha ferdig prosjektet til slutten av sommeren Jeg legger ut noen bilder av dit jeg har kommet nå også forer jeg på med flere bilder når hærligheten er ferdig skrudd . Muligheter for at jeg trenger nye plater. Mangler en god del pussing. Andre planer jeg har er og bytte om fra spray til maling. Vil vel kjøre en god hvit grunning slik at resultatet blir så likt som mulig over hele boksen. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Endret 11. juli 2010 av Refsa Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Update #5.5 Da har jeg endelig kommet meg videre med prosjektet. Alle platene er skrudd sammen og jeg har begynt å lage større spor til skruene slik at de kommer litt lengre inn i treverket. Har også begynt grovpussinga på kantene. Har også funnet ut av at jeg vil bruke en plexiglassplate som topplokk. Flere ideer om dette kommer i natt/morra. Jeg vil legge inn bilder i morra. Tomt for strøm på speilreflekskameraet. Kameraene er på langtur til Stavanger. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Endret 28. juli 2010 av Refsa Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Update #6 Da er neste update på plass. Bilder kommer dessverre ikke før til helga. Prøvde noen test bilder med telefonen, men det er like greit og spare dere for det. Kan skrive litt om hva jeg har gjort for så og komme tilbake med bilder. Jeg har pussa den alle sidene og sparkla igjen hakk eller litt dypere spor i kantene. Kantene er avrundet litt slik at det ikke er så veldig spisst. Alle skruene er senka ned i treverket og jeg har slengt på sparkel over hulla som er igjen. Det jeg mangler på selve boksen er topplokket. Da er ideen som jeg nevnte i forrige update at jeg legge til en plexiglasstopp. Det blir da til å lage en "lomme" til platen slik at jeg kan dra den ut og inn av dette så det virker som et lokk også. Sketchup bilder vil komme i kveld Sketchup bilder: Den er kortere en jeg først antok så har kortet ned til en HDD rack og gjort klar for SSD med to slots til det. Det jeg lurer mest på hvordan jeg skal få til å gå riktig er lokket. Oransje inne i boksen veit jeg ikke om jeg skal ordne med. Kanskje det blir plain hvitt. Har også sett på prosessor oppgradering til pc'en. Vil trolig gå for en AMD Phenom II x6 1055T og et MSI880A hovedkort. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Endret 28. juli 2010 av Refsa Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 30. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2010 Update #6.1 Da slenger jeg opp bilder i den nye updaten: Beklager noen mørke bilder. Enten litt mørke bilder eller helt lyse bilder. Sleng inn en kommentar i kommentartråden da vell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå