kaffi Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Hei Ved bruk av blitz blir det veldig mørke bilder i forhold til å ikke bruke bliz. Mulig lukketiden blir for lav når blits er aktivert? Ellers hva kan være galt? Dette er i auto modus. Endret 9. april 2010 av kaffi Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Det er flere muligheter som spiller inn her. Det er den innebygde blitsen og full auto du bruker går jeg ut i fra,bruker du en av de andre auto-innstillingene eller ekstern blits vil det bli flere ting som kan lage problemer. Er det lang avstand mellom kameraet og motivet,er det mørkt,bekmørkt eller normal innelys,blir det første bildet bra men de neste bildene mørke,er batteriene friske/oppladet og har blitsen poppet opp. Må også spørre om du har fjernet den framre linsedekslet på objektivet Lukkertiden må være veldig rask,så rask at lukkegardinene har gjort jobben før blitslyset har blitset,bruker du lukkertider på 1/150 sec eller tregere vil ikke lukkertiden ha noe og si da blitslyset sin blink blir aktuelle lukkertiden. Poster du et bilde med informasjon,eller skriver hvilken innstillingene kameraet har på de svarte bildene blir det enklere og hjelpe deg. Du kan også prøve og resette kameraet til fabrikkinnstillingene og prøve igjen på full auto. Endret 9. april 2010 av Nautica Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Hei Det er snakk om normal innebelysning og avstand på 2-4 meter, Full auto og innebygget blits. Det som er merkelig er jo at når blitsen er på så blir det mørkere en live viewen viser men når jeg ikke bruker blits blir det omtrent samme som det som live viewen viser. Batteriene er ok Blitsen er fyrer Og alt annet er vel stort sett fra fabrikk. Endret 9. april 2010 av kaffi Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Kan du skrive hvilken lukkertid"1/250 sec,",blender "f/6,5"og iso "400" som kameraet bruker under de "sorte" bildene.Tallene i parentes er bare for illustrasjonen sin skyld. Du finner bildeinformasjon "exif" ved og høyreklikke på et bilde i et redigeringsprogram,eller du kan poste et bilde så finner vi den selv Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 virker som at det blitsen funker bra oppt til 2 meter, dvs lyser opp det som er i bildet. men på ca 3 meter: F/3,5 Eksponerings tid 1/60 ISO 200 Alt dette styrer kameraet selv under full auto selfølgelig Samme uten blits blir F/4 1/4 sek iso 200 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Den innebygde blitsen har ikke så veldig stor rekkevidde - prøv å øke ISO, for å se om det hjelper. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Burde ikke ISOen stille seg selv når den står i auto??? stilte isoen på 400, da ble det bra. Spørs om kamera har vanskelig for å justere isoen selv. Endret 9. april 2010 av kaffi Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Sant nok. Det høres merkelig ut. Hvordan har du stilt inn blitsen? Hvis du trykker på blits-knappen etter at blitsen har poppet opp,så skal den stå på auto. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Den står på auto. Har prøvd de forsjellige med slow og lignende. Men etter at jeg stilte så ble bildene her inne bra lyse, men om den justerer ISOen om jeg går ut i dagslys eller i ett mørkere rom vet jeg ikke helt enda. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Hvis du bruker kameraet mye inne ville jeg anbefale deg og kjøpe en ekstern blits. Du får mye lysere bilder og fokuseringen går fortere,det beste av alt er at du kan rette blitslyset oppover i taket noe som gjør at du får mykere overganger på skyggene og et mer jamt lyssatt bilde. Vil anbefale og eventuelt kjøpe original blits,for da fungerer autofunksjonene uten problemer. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 virker som at det blitsen funker bra oppt til 2 meter, dvs lyser opp det som er i bildet. men på ca 3 meter: F/3,5 Eksponerings tid 1/60 ISO 200 Alt dette styrer kameraet selv under full auto selfølgelig Samme uten blits blir F/4 1/4 sek iso 200 Full auto? Kameraet er en dum ting, lær deg å gjøre dette selv. Du har en lukkertid på 1/60sek. med blits og 1/4sek. uten. Ved 1/60sek. slipper du inn lite av det naturlige lyset og kunstig lys fra blitsen lyser opp motivet, men lyser ikke opp omgivelsene. Det er snakk om forskjell på 4 trinn, ikke rart bildet blir mørkt. Lukkertiden har ingenting å gjøre med lyset fra blitsen så lenge du ikke overstiger sync-hastigheten( uten FP og High-speed). Blenderåpning regulerer blitslys og ISO regulerer begge. Når jeg tar bilder inne, f.eks. julaften, da bruker jeg lukkertider på 1/15-1/30sek. ISO 200-800 og justerer blender og blitsstyrken avhengig av hverandre. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 ett annet spørsmål jeg har angående dette kamera er fokusen med blitsen. Er det mulig å ungå å bruke fokusen med blitsen?? Det er jo litt vanskelig å ta øyeblikks foto om man må vente på at kameraet skal bruke 10 sek på å fyre av blitsen jevnlig for å få justeringene Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Det er det som på godt Norsk kalles "preflash" Du kan slå den funksjonen av i kameraet,men da kan det hende at objektivet ikke vil fokusere.Kamera-blitsen gir en rekke korte blink helt til den har fokusert ferdig,hvis den funksjonen ikke er på vil ikke objektivet klare og fokusere. Enten så må du fokusere manuelt eller bruke en ekstern blits med innebygget fast fokuslys,fokuslyset i de litt dyrere blitsene som FL 36R foreksempel gir et fast rødt fokuslys i et rutemønster noe som gjør at objektivet fokuserer veldig raskt og det er ikke forstyrrende på motivene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå