Gå til innhold

Lyst på speilrefleks - forslag til kamera?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har innsett at små kompaktkameraer gir relativt dårlig bilde, og har nå fått en begynnende kamerainteresse.

I den forbindelse lurer jeg på å kjøpe et kamera.

Har sett litt på Pentax K-x, men usikker på hvor bra det er, og hvor lett det er å få utstyr til det. Et Canon EOS 550D er også en mulighet, litt dyr, men hvis det virkelig er så bra så kanskje det er verdt det..? Og bør man kjøpe med masse ekstra linser og slikt for at det skal bli brukbart?

Som sagt, ny på foto, og har overhodet ingen peiling på området, og trenger hjelp fra folk som kan litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du burde vurdere er om du virkelig vil bruke tid på et speilrefleks "dslr",for og få bra bilder må du lære deg å bruke det.Bildekvaliteten kommer ikke automatisk selv om du kjøper et dslr,det er de fotografiske kunnskapene som gir de gode bilder.

Når det er sakt så er det utrolig morsomt og bruke et dslr med de mange kreative sidene det har,og man burde uten tvil ha flere dedikerte objektiver til de forskjellige fotografiske utfordringene.

Det mest fornuftige er og kjøpe et dslr med et standard objektiv en såkalt kitpakke,etter hvert som du begynner og lære deg bruken vil du automatisk finne begrensingene i objektivet og det rette objektivet du trenger for å utvikle deg videre vil bli et mer rettet kjøp.man må også ta i betraktning at kanskje dslr ikke var noe lurt allikevel,da blir ikke investert kapital uoverkommelig.

Hvilken kamera du burde kjøpe ?

Kjøp det kameraet som passer til deg,overhode ikke det kamera passer meg :)

Hvis du vil begynne en hobby og utvikle deg anbefaler jeg at du bruker litt tid og overveier de forskjellige systemene opp mot hverandre,hva passer til deg utifra bruksområde,motiv-valg og mobilitet.

Du kan lese guiden for førstegangskjøpere til og begynne med.Er også en guide som forklarer hvordan et dslr fungerer.Forumet har også laget en kamerakalkulator,men den anser jeg mer som en kuriositet,åkkesom så gir den deg noen svar.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Gode råd fra Nautica. Hvis du er usikker på om du er klar for speilrefleks, så kan du se på Olympus E-PL1 eller Panasonic GF-1.

Disse gir deg samme fordeler som en speilrefleks (stor sensor, utskiftbare objektiv), samtidig som brukergrensesnittet er ganske likt kompaktkameraene.

Lenke til kommentar

Et godt tips dersom du bor i en litt større by er å gå i en fotobutikk, ikke elkjøp eller expert, men en dedikert fotobutikk...

Der vil du finne ansatte som kjenner kameraene, du får ta på og kjenne på de forskjellige alternativene.

Det å kjøpe et kamera i dag er relativt trygt... det er praktisk talt umulig å kjøpe et "dårlig" kamera...

Og uansett hva du gjør, ikke bry deg om hva det heter, det er nok av utstyr til alle fatninger og merker.

Selv kjøpte jeg mitt første kamera for noen uker siden, et Pentax K-7... men som nevnt tidligere i tråden, det kamera som passer meg, passer ikke nødvendigvis deg...

Lenke til kommentar

K-7 er et relativt heftig kamera da, til en koselig pris.

Har lekt litt med speilrefleks ved tidligere anledninger, og må si at de beste bildene kom med et Canon 50D og en 50mm f1,4 fastobjektiv etter hva jeg husker. Uansett hvor mørkt det var slapp man å bruke blits, ganske praktisk.

Når det gjelder testing av kamera så bor jeg i Oslo, så regner med at det finnes en butikk eller to som har kameraer klar for testing. Har et meget irriterende Sony T200 som er totalt ubrukelig i andre omgivelser enn dagtid på stranda i syden, da det gir helt horrible bilder i skumring og innebelysning.

Pentax K-7 er et kamera jeg virkelig har lyst på, med vanntett kamerahus (i magnesium?) og super bildekvalitet, men det ligger nok hakket over mitt prissjikt. 550D ligger i øvre grenseland prismessig, da jeg hovedsakelig er på jakt etter et kamera som kan gi gode bilder i varierte lysforhold out of the box, som det er lett å finne objektiver til hvis interessen skulle øke, og som er tilrettelagt for avansert. Hater å kjøpe noe som må byttes ut etter kort tid, fordi man kjøpte noe som var for lite avansert/fremtidsrettet.

Så spørsmålet er: Pentax, Canon eller Nikon. Har noen bekjente som har Canon selv, så der kan jeg nok låne objektiver hvis jeg vil.

Hehe, virker nesten som jeg har bestemt meg for hva jeg vil ha, men er rimelig ydmyk for tips og hint. Ikke interessert i verdens beste kamera, men bang for bucks er et fint begrep. Jeg skal ta bilder når jeg er på ferie, festligheter, katta til foreldre, og ett og annet bryllup (har blitt gammel nok til at omgangskrets har begynt med den slags..) Og drit lei av middelmådig kvalitet på de bildene jeg tar idag.

Lenke til kommentar

Jeg er (også) enig med Nautica. Start med et kamerahus og et kitobjektiv. Speilrefleks er ikke spesielt vanskelig å bruke hvis du sette det på full auto, men fopr å lære alle mulighetene kreves det litt mer innsats.

Jeg er selv Canon-bruker, men synes nok både D5000 og K-x gir vel så mye for pengene som 550D. Vil du ha video synes jeg forøvrig 550D, 500D, D5000 og K-x er de mest aktuelle speilrefleksene, men husk at du ikke får kontinuerlig autofokus i videomodus på noe speilrefelks i dag, så videofunkjsonen er litt mer kronglete i bruk enn på et kompaktkamere (eller videokamera). Må du ha full HD (1080p) er 550D eneste alternativ i dag. Jeg ville ikke bekymret meg for utstyr til Pentax. Du får både blits som passer og et bra utvalg av objektiver og stort mer trenger ikke en nybegynner.

Du kan også sjekke Panasonics nye modeller G2 og G10 hvis du kan vente noen uker. De er systemkameraer med samme muligheter for utskiftbare objektiv og omtrent samme bildekvalitet som speilreflekser, men er litt mindre og har bedre integrert video. Mulig de er for dyre, og prisene er ikke klare ennå. De spås å være tilgjengelige i mai/juni.

Lenke til kommentar

K-x er et nydelig kamera... men har du råd til 550D vil jeg påstå at det er det beste (sånn rent teknisk).

Men om du bor i Oslo er jo det beste helt klart å gå innom en butikk... ta på og kjenn litt på 550D'en, og liker du den er jo det helt klart det mest fremtidsrettede huset. Et annet alternativ er å gå for noe litt eldre hus og så legge litt ekstra penger i optikken...

Husk: Optikken holder i 10-15 år, kamerahus i maks 5, så tenk på hvor du vil legge pengene.

Jeg ser forresten at det er hele 5 JapanPhoto-butikker i Oslo, så å komme seg innom én av dem burde ikke by på store problemer

Endret av Nerfy
Lenke til kommentar

Jeg synes både K-x og 550D er meget gode kjøp i sine respektive prisklasser for tida. De viktigste ulikhetene slik jeg oppfatter de er at K-x er mindre, føles mer solid og har bildestabilisator, mens 550D har bedre videofunksjon og bedre ISO-ytelse. Det siste går omtrent opp i opp med bildestabilisator.

Ellers så er det en del fiffige smådetaljer jeg liker veldig godt med K-x. Det er kit-objektivet, DNG råformat, ikke behov for drivere ved direkte kobling til PC, kompatibilitet med mye god manuelloptikk fra gamle dager og "fremkallingen" av råformat i kameraet. Men K-x har også en liten ulempe. Den mangler LED som viser hvilket fokuspunkt som er i fokus. 550D utmerker seg litt på en annen måte. Det har flere megapiksler (som ikke er bare positivt), bedre video (1080/30p) og det er som regel flere å låne utstyr av og låne ut utstyr til. Men ISO-ytelsen vil jeg si er den største fordelen med 550D.

Redigert: Apropos gammel manuelloptikk så finnes det gode muligheter for Nikon og Canon også fordi man kan få mye rart til å passe med adaptere så lenge man ikke forventer autofokus eller blenderautomatikk, men Pentax ligger best an både når det kommer til utvalg på bruktmarkedet og årganger uten adapter. Som et eksempel har jeg 2 stk 31 år gamle Pentax-objektiver som passer rett på min Pentax K200D. De gir faktisk blenderautomatikk, men ikke autofokus siden dette er fra før autofokusens tid.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Tydelig at det ikke bare er å kjøpe et kamera, men at man må tenke litt mer gjennom kjøpet enn når man kjøper et lite kompaktkamera...

Må tydeligvis lese litt mer, løpe ned på Japan Foto og leke litt der.

Noen forslag til noen gode objektiver når man først er i gang? Standardobjektivet er sikkert godt nok, men må jo ha noe å se frem til også. Gigantiske teleobjektiver har jeg nok ikke bruk for med én gang, men kanskje et fastobjektiv som ikke krever så mye lys, så jeg kan ta bedre bilder innendørs uten blitz?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Tydelig at det ikke bare er å kjøpe et kamera, men at man må tenke litt mer gjennom kjøpet enn når man kjøper et lite kompaktkamera...

Må tydeligvis lese litt mer, løpe ned på Japan Foto og leke litt der.

Noen forslag til noen gode objektiver når man først er i gang? Standardobjektivet er sikkert godt nok, men må jo ha noe å se frem til også. Gigantiske teleobjektiver har jeg nok ikke bruk for med én gang, men kanskje et fastobjektiv som ikke krever så mye lys, så jeg kan ta bedre bilder innendørs uten blitz?

Det kan være lurt og lære seg teknikken med noe slikt som en canon G11. Dette gir deg også en meget rimelig start for og finne ut om du egentlig vil ha mer kostbart utstyr og dra på.

Jeg har brukt G11 en del og er meeeget imponert, min Panasonic GF-1 er kun bedre på høy ISO/håndholdt inne i lite lys, se eksempel her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1167888&st=0

G11 har manuelle "brytere" og er svært enkel og bruke, billig er den også.

Min Panasonic GF-1 er like kostbar som en vanlig SLR, kun for spesielt interiserte.

Anbefaler gjerne en Canon 450,500 eller 550 de er alle "like"

Linser: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (stabilisert) Om denne er like bra som den gamle modellen så kan man knapt gjøre et bedre kjøp.

Sigma 30mm/f1,4 til innebruk.

Og min favoritt over alle linser jeg har eid TOKINA 11-16/f2,8 denne er grisebra. :love:

Ang linser jeg snakker av erfaring, den gamle Sigma 17-70 var umulig og skille ifra min Canon 24-70/f2,8L

Sigma 30mm/f1,4 har jeg ikke prøvd, men min Canon 24mm/1,4L er nok litt skarpere, men dette er helt uvesentlig på f1,4 med mindre flate mursteinsvegger er din ting.

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kan gi deg en lett innføring i Canon sin objektivpark :)

Det er flere plan angående kompetanse/kvalitet på bruker/objektiver.

Det objektivet som vanligvis følger med Canon sine innstegskameraer er en såkalt normalzoom i brennviddeområdet 18-55 mm IS"stabilisering",helt grei optisk men veldig enkelt bygget og i plast,du får en annen normalzoom som er mye bedre og endel dyrere,fordelen med denne er at du får mer zoom den begynner fra 15mm og helt til 85mm også med IS,denne er også i en eldre utgave men litt mindre vidvinkel.du får en til som er mye mer lyssterk 17-55 f/2.8 IS men da begynner prisen og bli såpass mye at man må overveie dette nøye.

Når det gjelder et teleobjektiv er det et som utmerker seg i forhold til pris/kvalitet,det er Canon 55-250 IS dette overlapper brennviddeområdet på normalzoomen.Du får et til som er tilsvarende men med mer tele det er 70-300 IS og kremen av telezoomer er serien 70-200 den får du i 4 utgaver,normalt er det den rimeligeste som man kjøper hvis man ikke har spesielle parameter.Du får også et fugl/dyre-objektiv 100-400 IS men da begynner vi og snakke om en større investering.

En vidvinkel er også et "must" for landskap,bygninger og andre bilder som man vil ha videre.her vil jeg faktisk ikke nevne noen spesielle da man får utrolig mange bra uoriginale objektiver og prisen på disse er forholdsvis høye.

Man har også flere fastobjektiver for og trigge den kreative siden,normalt så bruker man disse for og få dybdeskarphet i bilder,diffus bakgrunn og makro.

Disse bruker man til portretter,landskap,innendørs i dårlig lys og til insekter/blomster.

Her er det mange dedikerte objektiver som er tilpasset en spesiell jobb,jeg skal bare nevne to som er greie og begynne med.

Den første er et veldig bra objektiv til å ta portretter og for å få en diffus bakgrunn,kanskje litt trang til et innstegskamera men prisen forsvarer kjøpet av Canon 50mm f/1.8 som et begynner fastobjektiv for og lære mer om kreativ fotografering.Canon 60mm makro er også et fint objektiv og nevne fungerer veldig bra til blomster men vil bli problematisk til insekter da nærgrensen blir for kort.

Det fins så utrolig mange orginale og uoriginale objektiver som er meget gode og spesialrettet for en spesifikk oppgave,disse vil man etter hvert få et ønske om når man begynner og finne sin nisje.

Objektiver er ikke alt man trenger,du vil også få et behov for stativ,blits,veske,renseutstyr osv.

Alle andre fabrikater har også sine særegenskaper og en objektivpark som er like gode,utvalget,pris og kvalitet varierer fra hvilken merke man bruker.

Mange som faktisk kjøper kamera utifra hvilken objektiv man er komfortabel med til sin type fotografering.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat gått igjennom samme prosess for å finne et DSLR selv.

Ut i fra en god del lesing og veiing for og imot endte jeg opp med at jeg mest sansynligvis ville ha Canon EOS 550D.

Tok dermed turen ned til Japan Photo hvor både jeg og min samboer fikk holde kamera i hendene, og jeg må si at jeg umiddelbart innså at det bare var å glemme EOS 550D. Det føltes som jeg holdt i et plast leketøy og det var overhodet ikke godt å holde i. Det er mulig dette kunne ha blitt rettet litt på ved å benytte et batterigrep, men for mine hende (som er ganske store) var EOS 550D helt feil kamera. Dette utelukket også EOS 500D.

Vi fikk derimot holde i både Canon 50D og Nikon 90D, begge disse var mye bedre egnet for mine hender, og vi endte til slutt opp med Nikon 90D.

Så for å si det enkelt, tropp opp på din lokale foto butikk og hold fysisk i kameraet du har tenkt til å kjøpe. Det er viktig at du kjøper noe som føles rett.

Siden du ikke har tidligere objektiv å ta hensyn til, står du ganske fritt til å velge kamerasystem, og du kommer til å ta bra bilder uansett om du går i fra butikken med Canon, Nikon, Sony eller andre.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å ikke starte med for mange objektiver. Det er bedre for læreprosessen å starte med ett (eller få) objektiv og kjøpe nytt etter hvert som man lærer seg styrkene og svakhetene til hvert objektiv.

Start f.eks med kamera + kit-objektiv. Etter at du har brukt det en stund så setter du limbånd rundt zoomen på f.eks 30 eller 50 mm og prøver det ut i typiske innendørs scenarier. Så velger du et lyssterkt objektiv med f.eks 50 mm dersom det passer deg best.

PS. Det snakkes en del om bildestabilisering (IS) her. Canon og Nikon har ikke dette innebygget i kameraet og er dermed avhengig av å ha det i objektivene. Alle de andre merkene har bildestabilisering i kameraet (med unntak av de billigste Olympus-modellene). Det gjør at man får stabilisering uansett objektiv. F.eks har jeg stabilisering med mine to Pentax-objektiver fra 70-tallet.

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp. Tuslet ned på Japan Foto idag og lekte litt med 550D, K-x og et Nikonkamera, og likte Canon sitt best. Så det blir nok en 550D på meg. Satt veldig godt i hendene mine, skjermen var fantastisk, og det er rimelig enkelt å få tak i nye objektiver i fremtiden. Kjekt med objektivinnføringen til Nautica.

Så takk for tipsene. Skal bli godt å pensjonere mitt irriterende Sony T200. Det tar gode bilder på en solfylt strand i syden, men så fort man beveger seg innendørs, blir alt håpløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...