Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til bilkjøp

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en gammel bil i 11 år, men i september i fjor strøk den på EU-kontroll siden rusten hadde fått grep om bærende konstruksjoner. Har siden den gang greid oss ok uten bil, men begynner nå å kjenne behovet og har følgende utgangspunkt:

-Kan til sommeren bidra med ca. 25 000 i egenkapital.

-Vil ha en bil med minst 1,6 liter motor

-Driftsikkerhet og lite trøbbel er høyt prioritert (er ikke veldig skrukyndig)

-Vil ha en bil som er ok å se på, men brukervennlighet (kjørekomfort, god plass) er høyere prioritert.

Japanske merker med godt rykte angående driftsikkerhet og service (Toyota, Nissan) er det som jeg har tenkt på, men jeg er åpen for forslag og et mer nyansert bilde. F.eks merker som man får mye for pengene (Skoda?).

Nå står vi mellom to scenarioer som jeg ønsker synspunkt på:

1) Bil til ca. 50-70 000 med ca. 3 års nedbetaling av økonomiske grunner og at vi kan bidra med egenkapital innenfor de gunstigste prosentgrensene. Biler som virker interessante innenfor denne kategorien er ofte ca. 10 år gamle.

2) Bil til ca. 100-150 000 med ca. 6 års nedbetaling for å få en penere brukt/nyere bil med litt mindre risiko for uforutsette hendelser. Ofte ca. 5 år gamle eller nyere.

Noen med tips om hvilken vei vi bør gå? Må innrømme at det frister å ha noe som føles stabilt og relativt nytt, men man har jo det økonomiske aspektet også. Etter tre år kan man jo også selge den billige bilen og kanskje ha en litt bedre økonomisk situasjon til å velge noe bedre neste gang.

Siden jeg kjøpte min forrige bil for 11 år siden av mine foreldre er jeg i grunnen fersk i bilkjøpergamet så kom gjerne med "opplagte" tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er rart du ikke har tenkt på Civic når jeg ser punktene dine..

-Kan til sommeren bidra med ca. 25 000 i egenkapital.

Da får du gode Civic'er rundt 95-årsgangen. Se eks. HER

-Vil ha en bil med minst 1,6 liter motor

Civic 1,6 er da perfekt.

-Driftsikkerhet og lite trøbbel er høyt prioritert (er ikke veldig skrukyndig)

Min Civic er 18 år gamme (92. mod), så lenge jeg har hatt den har det aldri vært noe problemer. Ingen rust, og den er tectylbehandla to ganger. Honda-motorer er gode motorer. Det er rusten som tar knekken på en Honda, ikke motoren som tar kvelden helt plutselig uten forvarsel.

-Vil ha en bil som er ok å se på, men brukervennlighet (kjørekomfort, god plass) er høyere prioritert. FIN å se på, brukervennlig, grei kjørekomfort, og plassen er bedre enn en Ford Fiesta, Mazda 323 etc.

Japanske merker med godt rykte angående driftsikkerhet og service (Toyota, Nissan) er det som jeg har tenkt på, men jeg er åpen for forslag og et mer nyansert bilde. F.eks merker som man får mye for pengene (Skoda?).

Honda er japansk, og meget driftsikre. Dette er Toyota og Nissan også, og Nissan og Honda brukte en del av de samme materialene på bilene på tidlig 90-tall. Servicene er billigere enn tyske biler også, helt klart fordel.

Ville anbefalt deg en esi evt. lsi, da motoren på disse bilene er laget for å gå "for alltid". Dessverre har mange av disse blitt tatt over av ungdommer som førstegangsbil, spesielt Hatchbackene, men også Sedanene, og bli tatt dårlig vare på, så de driter i slitedeler som må byttes på alle biler, og driter i rust, og når du da kommer på EU-kontroll senere vil den ikke bli godkjent, og blir gjerne solgt som delebil. Derfor finnes det få igjen av disse i dag.

Lenke til kommentar
-Vil ha en bil som er ok å se på, men brukervennlighet (kjørekomfort, god plass) er høyere prioritert.

Om kjørekomfort står høyt på lista, så er det bare å drite i Civic. joda, det er bra biler, men kjørekomfort eksisterer ikke.

Endret av Ovechk1n
Lenke til kommentar

Om kjørekomfort står høyt på lista, så er det bare å drite i Civic. joda, det er bra biler, men kjørekomfort eksisterer ikke.

Om man skal ha bra komfort, så må han jo tredoble det budsjettet å heller gå for brukt tysk bil. Japanske biler generelt har ikke bra komfort, med untak av Lexus, men det blir jo for dyrt igjen.

Lenke til kommentar

Min bil har god komfort :) Mazda 626 med cruise-control, el-sete, takluke, el-vinduer, el-speil, A/C. Myk og god er den også, hvis man liker sånt :whistle: Godt drag fra 2,5 V6 også.

Ellers vil jeg bare si til LarsOL at Skoda er undervurdert. Har ikke kjørt så veldig mange, men de kommer veldig godt ut når det kommer til driftsikkerhet.

Angående hvor mye du vil bruke er jo opp til deg, men sett ut ifra verditap vil den billigste løsningen være klart best. Men så kommer man jo til punker som kollisjonssikkerhet, drivstofforbruk, miljø, interiør osv. Her kan det være stor forskjell på en ca 10år gammel bil og en 5år ,eller nyere, bil.

Edit: Du sier ikke noe om hvor stor bil du vil ha, noe som gjør det litt vanskelig å foreslå konkrete biler.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Har oppdaget at når man begunner å spørre rundt har folk gjerne sterke, men forskjellige meninger. Uansett, jo mer man hører jo bedre vurderingsgrunnlag får man.

Når det gjelder størrelse på bilen vil jeg si at vi foreløbig er en familie på to (uten noen viss utvidelse ennå) og vi ønsker en bil med plass nok til bagasje for litt lengre turer og at bilen egner seg ikke bare for bykjøring, men også lengre ferieturer. 5 seter er nok ønskelig. Mer spesifikke er vi i grunnen ikke, men vi er nok nærmere en Octavia enn en Mini Cooper for å si det sånn.

Har begynt å tenke litt på både Skodaer og Honda også, og har kanskje utvidet fokus litt utover Toyota eller Mazda.

Flere sysnspunkt og ikke minst erfaringer er velkomne :)

Har noen peil på hvilke merker som utmerker seg når det gjelder rust i positiv eller negativ retning? Vet jo at dette også dreier seg om kjøremiljø og vedlikehold...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...