Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verktøy for å skru inn caliperstempler

Ole3

Anbefalte innlegg

Jeg har en Ford Mondeo hvor de ytre bremsestemplene skal skur MED klokken på den ene siden og MOT klokken på den andre siden når de skal resettes ved bytte av bremseklosser. (Hvilken side som er hvilken vei er avhengig av modell og årstall - kult hva :blush:)

Jeg trenger et verktøy for å hjelpe med den jobben. Etter mye leting fant jeg denne, men 1500 kr synes i overkant.

Kan dere hjelpe med alternativer?

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Inge!

Takk for svar.

Joda - Jeg har hatt Biltemas løsning hjemme. Teksten er jo meget lovende: "For både høyre- og venstregjengede stempler ...". Jeg ble sittende og føle meg som komplett idiot: - Hvordan i verden får jeg en HØYREgjenget stang (som er den eneste som følger pressverktøyet) til å bevege seg INN når jeg skrur mot VENSTRE?? :blush: . Jeg er stadig åpen for å inrømme at jeg er stokk dum og tar gjerne imot tips på hvordan dette skal gå til :cry: .

Prisen på 995.- som du referer til er litt pussig. Det ser ut som linken av en eller annen grunn drar frem en svensk pris. Det koster i alle fall meg ca 500 kroner å trykke refresh på siden :blush: . Det ser ut som språket endrer seg også.

Ole

Lenke til kommentar

Hvordan i verden får jeg en HØYREgjenget stang (som er den eneste som følger pressverktøyet) til å bevege seg INN når jeg skrur mot VENSTRE?? :blush: . Jeg er stadig åpen for å inrømme at jeg er stokk dum og tar gjerne imot tips på hvordan dette skal gå til :cry: .

Nå har jeg ikke hatt hendene på Biltema-verktøyet og fingret på det, men eneste løsning må vel i så fall være å vri den andre delen av verktøyet, altså den store, innvendig gjengede delen med en stor firkant (eller er det sekskant?) mot venstre den også, bare enda mer/raskere, slik at den innerste gjengede delen likevel beveger seg "til høyre" i forhold til den andre, samtidig som alt, stempelet inkludert, vris mot venstre.

Lenke til kommentar

... men eneste løsning må vel i så fall være å vri den andre delen av verktøyet, altså den store, innvendig gjengede delen med en stor firkant (eller er det sekskant?) mot venstre den også, bare enda mer/raskere, slik at den innerste gjengede delen likevel beveger seg "til høyre" i forhold til den andre, samtidig som alt, stempelet inkludert, vris mot venstre.

:wow: Ja det kan faktisk kanskje fungere. Teoretisk i alle fall. Hmm.

Takk!

Ole

(Teksten "For både høyre- og venstregjengede stempler ..." fra biltema.no står ikke på biltema.se)

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...