Ethernet Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Hei! Jeg har en Honda NSR 125 '98 modell med trimsett. 180ccm, svanehals og potte. Jeg tok den ut for to uker siden for å sjekke om den startet og var klar for våren. Den startet fint og jeg parkerte den igjen. Jeg tok den ut i dag igjen og byttet pluggen som var litt smågåen fra i fjor. Jeg fikk omsider startet den og lot den stå litt, den fyrte opp på turtallet og lå på 6-7000 omdreininger på tomgang samtidig som den ga veldig, veldig tykk hvit røyk fra potta. Jeg tenkte det var fordi den var litt kald. Jeg lot den stå litt men det så ikke ut til å hjelpe og når den står stille og går så fort ble den fort veldig varm så jeg måtte slå den av. Jeg startet den litt senere og prøvde å kjøre en tur for å se om det hjalp, den gikk forholdvis fint, men den gikk fortsatt på høyt turtall (jeg trengte ikke gi gass for at den skulle kjøre på 2.gir) og samme røyken. Jeg stoppet den, sjekket choken og oljetilførselen fra håndtaket. Alt var helt fint, det er ingen grunn til at den skal få for mye olje. Blandingsforholdet skal også være helt fint, siden jeg kjørte den jo i hele fjor uten problemer og ingenting har blitt rørt i vinter. Den har også stått inne både tørt og varmt så den har ikke vært kald og våt. Jeg har renset forgasser og sjekket at den ikke trekker falskluft. Alt ser fint ut, men da lurer jeg på om det er noe elektronisk som styrer turtallet på den? Jeg trodde ikke det, men. Noen som har noen løsning på dette? for det ser ikke ut til å være noe galt med oljetilførsel, og det skal ikke være vann og fugt noe sted. Takker for hjelp Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Det er nok toppakningen din som har gått og da går kjølevæska som sirkulerer i sylinderen rett inn til stempelet og blir forbrent. Kommer ut som hvit røyk. Minker det en del kjølevæske? Ta handa di borti eksosen. Kjenner du at den er fuktig så er det toppakningen din som må skiftes. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Når jeg tar bak potta så blir hånda fuktig og det spruter små oljeflekker på hånda mi. Men hva er grunnen til det høye turtallet? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Jeg håper og satser på at det er toppakningen som har røket, og drar for å kjøpe en ny i morgen tidlig. Grunnen til det høye turtallet (hvis det er dette som er feil) kommer vel da av at den i tillegg til å ta inn vann, så suger den også falskluft, am I right? Anyways, i morgen tidlig skrur jeg av forgasser og topplokk og sjekker at alt sitter skikkelig og setter i ny toppakning dersom de har det hos lokalsjappa her, noe jeg egentlig tviler på -.- edit: Har nå skrudd opp topplokket på sylinderen og sitter med den i hånda. pakningene ser helt fine ut for meg, både den "papp"saken som ligger rundt og gummiringen innerst, den er hverken flat eller skadet. Endret 10. april 2010 av Ethernet Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Merkelig dette her, har du hørt med mc forhandlern om de har noen ideer til hva den kan være? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå