Gå til innhold

Ny Ubuntu er snart klar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lurer egentlig på om de tilslutt kommer til og ta penger for ubuntu.

alså, når det blir såpas stort. så kan de starte og ta penger for og holde det oppdatert.

for det er faktisk noe og tjene penger på. særlig om det kommer noe spill til linux...

men det er bare og vente og se det da (=

men gleder meg til og se hvordan 1.04 vil fungere på min asus eee 900. har fungert knirkefritt fram til nå i allefall. og ubuntu har ikke skuffet meg. så lenge jeg har lekt med dette. aka. 6.04

Lenke til kommentar

alså, når det blir såpas stort. så kan de starte og ta penger for og holde det oppdatert.

for det er faktisk noe og tjene penger på. særlig om det kommer noe spill til linux...

men gleder meg til og se hvordan 1.04 vil fungere på min asus eee 900. har fungert knirkefritt fram til nå i allefall. og ubuntu har ikke skuffet meg. så lenge jeg har lekt med dette. aka. 6.04

Om de begynner å ta betalt for Ubuntu, vil de ikke da bryte GPL? (heter den det?)

Lenke til kommentar
(...) en versjon som foreløpig har kodenavnet "Lucid Lynx" (...)

"foreløpig" er vel strengt tatt ikke riktig i denne sammenhengen, da både versjonsnummeret og kodenavnet sidestilles (dvs. ikke endrer seg)?

Ellers gleder jeg meg stort til Lucid:)

Lenke til kommentar

Om de begynner å ta penger for distribusjonen uten å tilby en gratisversjon slik de gjør i dag, kommer de nok til å miste en god del viktige bidragsytere vil jeg anta.

Det vil også gå imot løftet de har gitt:

* Ubuntu will always be free of charge, along with its regular enterprise releases and security updates.

* Ubuntu core applications are all free and open source. We want you to use free and open source software, improve it and pass it on.

Tror nok de kommer til å ta inn mesteparten av pengene igjennom sponsorer og support-avtaler.

Bortsett fra det må du nok vente i nesten tusen år før 1.04 kommer i år 3001 ;)

Lenke til kommentar

Forretningsmodellen går i all hovedsak ut på å tjene pengene sine på support av programvaren. At det er gratis er jo det som faktisk genererer brukere av programvaren, så om de begynner å ta betalt gjør de seg selv en stor bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å installere 10.04 beta 1 på to PC-er uten hell. Live CD-en vil ikke starte, og da jeg prøvde å oppgradere 9.10 så hang systemet i GRUB. WUBI-installereren fungerer heller ikke på disse to PC-ene. Ubuntu 9.10 fungerer derimot helt out of the box på begge to. Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar

Heihei.

vet dere om Atheros sine 802.11n chips/kort blir støttet i denne?

Eller vet dere eventuelt andre 802.11n trådløs kort som er støttet?

Atheros er uheldigvis flere ulike brikker. I tillegg har Atheros etter min mening blitt dårligere og dårligere når det gjelder Linux støtte. Et lite apropos, i og med at de faktisk har åpnet seg mot Linux - men det tar tid å flytte over fra proprietære løsninger og madwifi til drivere i kjernen. ath9k driveren skal være inne i kjerner, så vidt jeg vet. Den støtter, sitat

* AR5418+AR5133

* AR5416+AR5133

* AR5416+AR2133

* AR9160

* AR9280

* AR9281

Kort basert på brikkeset fra Ralink, f.eks Jensen, kan være et meget godt alternativ. Ralink har enten gitt drivere til Linux-samfunnet eller det finnes tilgjengelige drivere hos Ralink. Personlig har jeg dog hatt problemer med å få Jensen Air:Link 85300 USB-stick til å virke både i Ubuntu 9.10, OpenSuse 11.1 og i Mandriva. Men her er det nye driver/firmware fra Ralink.

Lenke til kommentar

Canonical jobber også med muligheten for å kjøpe kommersiell programvare direkte fra programvaresenteret.

Det som jeg er spent på er om Catalyst-driveren som "medfølger" denne gangen er brukbar. Det er ivertfall det som plager meg, samt X.org og mange små bagateller. Hadde de fikset dette så hadde ikkje eg hatt mye å sette fingeren på.

Lenke til kommentar

Prøv å laste ned .iso-en på nytt.

Det hjalp ingenting.

Prøv beta 2.

Kontrollér iso-filen med md5.

Om du kjører fra cd så sjekk at PCene faktisk er innstilt til å boote fra CD.

Sjekk deretter om CDen er brent riktig fra menyen på CDen.

Lenke til kommentar

Takk, visste ikke at beta 2 hadde kommet. Prøver den. Forøvrig bootet cd rom-en, jeg har nemlig brukt den til å installere win 7 og ubuntu 9.10 både før og etter fadesen med 10.04 beta 1.

Hvordan sjekker jeg om den er brent riktig? Hva mener du med "fra menyen på CDen"?

Er det dette som er md5?

http://download.cnet.com/MD5-Checker/3000-2092_4-10410639.html

Har forøvrig brukt Ubuntu 9.10 og Win 7 om hverandre på to PC-er siden 9.10 kom ut og må innrømme at jeg liker Ubuntu bedre. Selv om jeg har brukt Windows i mange år nå og har vært veldig tilfreds med både XP og Win 7 så synes jeg uventet nok at Ubuntu har færre irriterende problemer. Tror faktisk jeg er i ferd med å droppe Windows som primært arbeids OS. Eneste er at det er en del ting jeg må lete etter og fikle med fordi jeg ikke kjenner OS-et. Window har jeg tross alt brukt siden Window 95 så det tar litt tid å bli like godt kjent med Linux.

En ting som irriterer meg litt er at jeg ikke finner noen programmer til hjelp for overklokking. Har prøvd flere temperaturprogrammer men de finner ikke sensorene. Finner ikke noen som funker skikkelig for testing av last/tortur og programmer som finne viftehastighet og diverse frekvenser. Er det noen som har tips for dette? Ev. får jeg bare klokke og herje i Windows og så bytte til Ubuntu når jeg har funnet en tilfredsstillende konfig.

På min 3 år gamle LG T1 Express bærbare har jeg fullstendig forkastet windows. Både XP og Win 7 er ute og nå kjører jeg bare Ubuntu 9.10. Funker mye bedre og booter raskere.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Kaaz. Når du starter fra live-cd skal du få opp en hvor du kan velge å sjekke cd'en for feil.. Du skal også få et valg om å fikse systemet. Det burde du prøve.

Jeg forsøkte også å oppgraderetil 10.04 for noen uker siden. Jeg fikk også kødd med GRUB. Fikk fiksa det med Ubuntu-cd - "fikse systemet". Men du må altså få til å starte fra cd'en først da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...