Gå til innhold

Best spillytelse i Windows 7 eller Windows XP?

Anbefalte innlegg

hallo :)

jeg har en HP dv5 1095eo med følgende specs:

2,27 Ghz Dual core

GeForce 9600GT 512mb ddr2

3GB ram

320gb Hdd

kjører nå Windows 7, har windows XP plate(lovelig) med drivere nødvendig til og funke på pcen.

jeg spiller MYE gta 4 multiplayer på en annen pc(Hp pcen er rimelig ny). har prøvd på pcen men lagger en del, vil det bli bedre i XP som krever mindre ram? Win7 bruker 7-800mb ram idle. mener på xp bruker rundt 300.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjører 32 bit uansett(64 bit noe HERK i min mening) så da støttes jo bare 3 uansett. tenkte og Dual Boote Xp og Win 7 en stund for og prøve ut begge to. men mener når jeg installerer windows XP må jeg ha en bootmanager, funker EasyBCD til XP :)?

Lenke til kommentar

En STOOOOR ulempe med 32-bit som få pleier å nevner:

Innen dataprosessering er det noe som kalles memory mapped IO. Dette brukes av operativsystemet for å lese/skrive til komponenter. Det er også dette som begrenser maks minne til ~3 GB

Det svært få nevner i dag, er noe som kalles memory mapped files. Dette er på lang nær den mest effektive måten å lese fra filer. Men én ulempe: dersom hele adressenbredden er brukt opp til RAM og I/O, hvordan skal man få plass til å memory mappe filer som er langt større?

64-bit løser dette fullstendig, og i .NET 4.0 vil det følge med biblioteker for memory mappede filer (det har funnets i Windows API-et i lange tider)

Når det gjelder spillytelse vil jeg si at Windows Vista og Windows 7 slår XP ved walkover ettersom Windows XP ikke har Direct3D 11. Direct3D 10 og 11 skal i teorien også være raskere enn Direct3D 9. Om det stemmer i praksis, kommer an på drivere og slikt. Vanskelig å måle også, ettersom spill som støtter DX10 og DX9 ofte er laget for DX9 og utnytter dermed lite DX10 muligheter.

XP, 32-bit og Direct3D 9 forsvinner forhåpentligvis snart. Det er på høy tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...