Gå til innhold

Enk og mva


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg skal starte opp ett enkeltpersonsforetak og skal drive me varesalg og diverse tjenester så jeg kommer til å bli mva-pliktig, innen 1-2mnd.

 

Spørsmålet mitt er; jeg skal nå handle inn utstyr og varer til bedriften og må betale moms på dette, men er det sånn at når jeg registrerer meg i mva-registeret at jeg sender inn hva jeg forsatt har av varer og utstyr og får tilbakebetalt denne momsen som jeg har betalt?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens!

 

Jeg skal starte opp ett enkeltpersonsforetak og skal drive me varesalg og diverse tjenester så jeg kommer til å bli mva-pliktig, innen 1-2mnd.

 

Spørsmålet mitt er; jeg skal nå handle inn utstyr og varer til bedriften og må betale moms på dette, men er det sånn at når jeg registrerer meg i mva-registeret at jeg sender inn hva jeg forsatt har av varer og utstyr og får tilbakebetalt denne momsen som jeg har betalt?

 

Takk på forhånd!

 

Hvis du SKAL starte opp, og ikke har registrert deg enda, er det like greit å registrere seg i mva-registeret samtidig.

 

Når du så skal levere første Terminoppgave og betaling av moms (10. juni, for mars/april) vil du kunne føre opp all mva du har betalt, og få igjen dette (hvis dette er viktig akkurat da).

Jeg ville ventet med å føre opp dette, til man har noe utgående mva (f.eks neste termin), og trekke fra den inngående mva, og da betale inn et mindre beløp for den utgående mva.

Grunnen til dette, er at når Staten skal betale tilbake mva, så er de skeptiske og kommer til å kreve dokumentasjon utover det som føres i Terminoppgaven.

Endret av 2new
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...