Gå til innhold

Religion hvor man ikke kan se på tv/pc/projektor o.l.

Anbefalte innlegg

Jeg kom over ei jente her en dag som ikke får lov til å se på TV, eller ting generelt som viser levende bilde. Grunnen var troen til familien, troen om at Lucifer kunne komme ut av f.eks TV'en.

Er det noen som vet hvem som tror dette?

Setter pris på om noen kan svare, på forhånd takk :D

Endret av TheDale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke det Amish sekten i USA som ikke omgåes "nymotens" saker som elektrisitet, eksplosjons motorer osv? Kommer ikke på flere sekter enn de som lider av såpass kraftig overtro, men de finnes helt sikkert! Er liksom ikke måte på hvor fordummende religion kan virke på folk....

Leste et sted at en del kristne satte seg voldsomt til motværge når oppfinneren av jernbanen skulle demonstrere sin nye oppfinnelse. De mente at gud (såklart) ikke hadde skapt oss til å kjøre i den svimlende hastigheten av 50 km/t og at sjelen ville "løsne" fra kroppen litt etter litt hele turen og at det ville resultere i at folk var sjel løse når de kom frem, alt etter hvor langt de hadde kjørt... Hurra for ignorante bedrevitere... Du har det samme i dag, når i utgangs punktet opplyste prester og biskoper kan stå å påstå at flom, tsunamier, jordskjelv ol. er guds straffedom for at det sekulære samfunnet tillater homofili... De har ikke kommet noe lenger enn steinalderen til tross for et hav av informasjon og viten... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Både mormoner og syvendedagsevangelister er anti-teknologiske. Det finnes sikkert flere merkelige sekter som driver med dette, men finner ingen henvisninger utenom overnevnte.

Hvor har du det at mormoner er anti-teknologiske fra? Det nekter jeg å tro, da slekta mi på farsiden er aktive, praktiserende mormonere som alltid har vært oppdatert når det kommer til teknologi. Jeg tror du blander mormonere med amish.

Fra http://www.allaboutmormons.com/misconceptions_mormons_science_technology.php :

Mormons reject technology?

The idea that Mormons reject technology comes from those who confuse us with the Amish. In fact, Mormons have embraced technology. Mormons invented word processing (WordPerfect), video games (Atari, "Pong"), the odometer, fry sauce, television, the electric traffic light, the hearing aid, and synthetic diamonds, among other products. Novell was also founded by Mormons. Napoleon Dynamite's Kip, played by a Mormon actor, expresses the Mormon love-affair with technology in his touching ballad, "I Love Technology...Always and Forever."

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på Læstadianerne i Nord-Norge. Blant de mest konservative vil du finne folk som ikke benytter seg av TV/telefon fordi de mener nymotens hjepemidler etter sigende fremmedgjør oss overfor Gud. Det er også nokså vanlig med minimalistiske hjem uten bilder-tepper på gulvene, fordi 'pynt' kommer under samme kategorien.

Man behøver ikke dra så fryktelig langt for å finne interessante subkulturer. Tromsø har mer enn nok. :!:

Lenke til kommentar

Jeg ville også tro Læstadianere, men de er vel størst i nord? I bibelbeltet så kan det vel kanskje være de mest konservative fra indremisjonen? På grunnskolen gikk jeg i klassen med flere tilhørende indremisjonen. De fikk lov å se tv, men ikke lov til å gå på kino, teater eller diskotek - ikke en gang i de tilfeller hvor det var kinobesøk i skolens regi på dagtid med lærer tilstede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...