Gå til innhold

Hvordan starte lovlig nettbutikk?


Anbefalte innlegg

som student sliter jeg litt med penger, fant derfor ut for en liten stund siden at jeg kunne starte en nettbutikk for å forhåpentligvis få litt ekstra penger å rutle med.

Nettbutikken er utviklet, jeg har et relativt ok varelager (handlet fra vanlig butikk).

Hva må jeg gjøre no for å kunne drive denne nettbutikken lovlig? Jeg tviler på at nettbutikken vil få mer en 50.000.- i omsetning det første året, må jeg registre meg som foretak, mva registeret osv da, eller kan jeg bare sette i gang med nettbutikken med en gang?`

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For at det skal være næring, må du drive en virksomhet av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør den egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være næringsvirksomhet selv om den går med tap de første årene.

 

Jeg vil påstå at en nettbutikk vil da gå inn under det.

 

Les mer.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Problemet mitt er at jeg syntes det står litt diffust.

Omfanget av det jeg skal drive med slik jeg ser det no, kommer det til å være hobby (hvordan det blir på lang sikt aner jeg ikke). Men på en annen side vil dette kunne gi overskudd på sikt noe som kvalifiserer dette som en næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar

Skal du drive varesalg, er du etter det jeg har forstått, nødt til å registrere deg, og også i foretaksregisteret som koster penger å registrere seg.

 

Les på bedin.no. Der finner du mye info. Trenger du å snakke med noen, ringer du Narviktelefonene.

 

Korrekt. Du må registrere minimum et ENK i enhets og foretaksregisteret. Koster deg 2.500,. jobben kan du gjøære selv på altinn.no enkelt og greit.

 

Dette er ikke hobby - men næring.

Lenke til kommentar

"Denne har vært en bestselger i Namskogan familiepark der den har konvertert tilbake 8 forvirrede elger fra å være eksentriske homofile til å bli heterofile med roligere gemytt. Betaler seg selv etter bare få måneder! Husk, det er dumt å betale for lite!"

 

høres veldig seriøs ut! xD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan jo bare prøve..

 

men for at det skal være "hobby" så betyr det at du selger ting som du lager på hobby-basis.. som om du er fluebinder, men lager fler fluer enn du kan bruke.. da kan du selge fluene..

 

Du kan ikke kjøpe en ferdigprodusert vare, og så opptre som grossist, og tro at du kan kalle det for en hobby..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg og en kompis har ett par spørsmål ang. dette. Vi har en side på facebook, hvor vi adverterer for klær, som vi bestiller fra en amerikansk nettbutikk og selger. Vi tjener lite og dette er mer ment som hobby og for gøy/læring. Hvordan kan vi drive dette lovlig?

 

Vi betaler selfølgelig moms og toll for alle varene vi handler, men pengene vi tjener går rett i lommen (svart?). Vi har dog ikke tjent mer enn en tusen lapp eller to hver. Må vi registrere dette noen plass, som DA eller lignende, eller kan vi regne dette på frikortet? (Har frikort til ca. 40k og har tjent 25k i sommer, vår lille virksomhet kommer nok aldri til å tjene meg 15 000 kroner.)

 

EDIT: Bør vel også legge til at vi begge bare er 17 år.

Og er det forskjellige regler for såkalte ungdomsbedrifter?

Endret av kreppsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...