Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står at 198 bestod fase 1, så jeg regner med at det var noenlunde samme nummeret som var på fase2 :)

 

Tror det samme. Vil også tro, med tanke på fjorårets tall, at det kommer rundt 50 stk på intervju :)

Lenke til kommentar

Gratulerer til alle som har kommet videre til intervju!

 

Antrekkene i fjor var veldig variable — satt og ventet med en som hadde permisjon fra militæret og var kamogrønn fra topp til tå, og en med dongeribukse og t-skjorte, mens jeg selv hadde svart bukse og litt mer formell skjorte/bluse. Så lenge du ikke kommer i hullete avrevet dongerishorts, flipflops og singlet går nok det meste greit, men ha i bakhodet at det tross alt er et intervju og du kun får gjøre ett førsteinntrykk. Det viktigste er nok at en selv føler seg komfortabel og selvsikker, men panelet som intervjuer deg kan fort være mer formelt kledd.

Lenke til kommentar

Ja, det var veldig hyggelig, men det var veldig lite som kunne gi indikasjon på om man gjorde det "bra" eller ikke. Følte de ofte hang seg opp i små ting som at jeg f.eks ikke drikker, men det var ikke noe skummelt eller no. Når skal du inn?

Lenke til kommentar

Da jeg jobber tett med norges mange tårn så har jeg fått hospitere hos et par tårn og approacher, og jeg må helt ærlig innrømme at flygeledere har den absolutt verste jobben jeg noen gang har vært vitne til. De fortjener hver eneste krone av lønna, og jeg skjønner godt at de kun jobber 1time (som operativ flygeleder) av gangen da du må være ekstremt fokusert når du først sitter der og stirrer på NATCON-skjermene sine.

Per dags dato er det stort behov for flygeledere, så jeg ønsker dere alle velkommen, men vær klar over at selve jobben vil nok forandre seg veldig mye i årene som kommer (med tanke på antall flygeledere det er behov for) nå som Eurocontrol skal gjennomføre 4D trajectory prosjektet (hvor hver eneste flyvning skal være godkjent/klarert i alle minste detaljer i alle luftrom lenge før man får ta av, og dermed ikke trenger å kontakte et nytt tårn hver gang man skifter luftrom (flygeledere er altså kun behov for ved situasjoner utenom det vanlige, f.eks. når været forårsaker store forandringer i pathene flyene skal følge hvor det kan oppstå farlige situasjoner).

Lenke til kommentar

Nå skal du vel være litt forsiktig med å svartmale det fremtidige behovet for flygeledere J.M.

Selv med økt automatisering vil det alltid være nødvendig med en menneskelig faktor. Det gjelder både foran i flyet, og på flygeledersiden. Det er heller ingenting som tilsier at behovet vil avta ved innføring av 4D, eller SES eller NEFAB eller ……… Flygeledere skal fremdeles pensjonere seg, har permisjoner, fødsler, langtidssykdom osv osv, samtidig som flytrafikken stadig øker. Selv om det i fremtiden blir færre kontrollsentraler, betyr ikke det at samme jobben kan gjøres av færre hoder.

 

At du kan synes at det er den verste jobben (stressmessig sett tydeligvis?) blir jo en preferansesak. Jeg syns det er digg å ha en jobb hvor man faktisk føler seg nyttig og ikke minst føler at jeg fortjener lønna for det arbeidet jeg legger ned. Og jeg jobber nok lenger enn 1 time av gangen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...