runaway Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Det gjør at sannsynligheten for at en gitt person som søker på utdanningen faktisk ender opp som flygeleder er på rundt 3%. Det blir jo en veldig forenklet gjennomsnittlig måling, og gir ikke et spesielt "riktig" bilde, i forhold til hver enkelt søker. Det viste seg jo at det for en gitt person (som i dette tilfelle, moi) var 100% sjanse for å ende opp som flygeleder. Så å begynne å surre med sannsynlighetsberegning her passer ikke helt. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 God kveld, godtfolk! Jeg lurer litt på om dere som har vært på opptaket syntes det var godt med tid på fase 1 og 2? Testen varer jo i 2,5 timer, er det slik at man må forte seg gjennom testen eller får man god tid? Kan man bla tilbake i testen hvis man har tid, og endre på ting fram til tidsfristen er ute? Takk, takk! Lenke til kommentar
Elhammer Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Husker det var litt knapt på tid på den testen som var på papir, og på den terningtesten. Men så vidt jeg husker så hadde man god oversikt både over tida og hvor mange oppgaver man hadde svart på, sånn at hvis man bare passa på å disponere tida så gikk det fint... Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Test på papir? Trodde det bare skulle være via PC ettersom det stod det på mailen. Fint om du kunne utdype det du skrev Kunne man bla tilbake til tidligere oppgaver? Lenke til kommentar
Elhammer Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Mulig det er i fase 2 at det er en liten papirtest, men det står jo ikke noe om det på avinor.no lengre, så kanskje den er tatt bort nå... Husker egentlig ikke helt om man kunne bla tilbake, men det var i alle fall sånn at man så hvilken oppgave man var på, hvor mange oppgaver som var igjen, hvor lang tid som hadde gått og hvor lang tid man hadde igjen... Lenke til kommentar
Niram Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Hei alle sammen, Det er fortsatt slik at man bare kan søke flygeleder/ta prøvene én gang? Jeg tok de for 2 år siden, kom dessverre ikke videre fra test nr 2. Ergrer meg over det enda Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Kun én gang, ikke mer. " Dersom du har deltatt på opptaksprøvene tidligere og ikke bestått, vil du ikke få anledning til å prøve på nytt." Lenke til kommentar
Torill87 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Til dere som er der borte nå; hvordan har dere blitt fordelt mellom TWR/APP og ACC? 50/50? Ble dere plassert slik som Avinor ønsker det, eller fikk dere komme med ønske/velge selv? Fordelingen vår er 19 stk på TWR/APP og 9 stk på ACC. Denne fordelingen varierer fra år til år, alt etter behov (bl.a. hvilke enheter som tar inn elever). Vi ble enige innad i gruppa om hvem som skulle hvor, det løste seg uten store problemer. Når det gjelder hvilke enheter vi skal på, så blir det avgjort tidligst i månedsskiftet april/mai. Ok, høres ut som en grei fordeling det da. Jeg håper på TWR/APP så håper det blir mer eller mindre samme inndeling neste år også Hvilke "fag" har dere egentlig? Var det kun teori i første semester, eller var dere innom simulator da også? Lenke til kommentar
uten_brukernavn Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Er litt nysgjerrig på flygelederyrket. Når utdannelsen er ferdig, hvor ser man ser for å jobbe? Offentlig eller privat? Hvilken lønn er vanlig å ha når man begynner? Hvor høy kan lønnen bli? Og hva ses på som "prestisjefylle" stillinger eller selskaper å jobbe for? Sist - men ikke minst - hvilke kvalifikasjoner trenger en som har tenkt seg på dette yrket? Hvilke fag bør man være god i og ha interesser for? Kreves det noen ferdigheter man bør ha utenom skolemessig som kan være viktige? F. eks. utadvent, kommunikasjonsevner osv? Regner med at de jeg skrev er greie og ha, men det bør vel andre evner som kan være viktige. Setter pris på svar jeg eventuelt vil få! Lenke til kommentar
kew22 Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Til dere som er der borte nå; hvordan har dere blitt fordelt mellom TWR/APP og ACC? 50/50? Ble dere plassert slik som Avinor ønsker det, eller fikk dere komme med ønske/velge selv? Fordelingen vår er 19 stk på TWR/APP og 9 stk på ACC. Denne fordelingen varierer fra år til år, alt etter behov (bl.a. hvilke enheter som tar inn elever). Vi ble enige innad i gruppa om hvem som skulle hvor, det løste seg uten store problemer. Når det gjelder hvilke enheter vi skal på, så blir det avgjort tidligst i månedsskiftet april/mai. Ok, høres ut som en grei fordeling det da. Jeg håper på TWR/APP så håper det blir mer eller mindre samme inndeling neste år også Hvilke "fag" har dere egentlig? Var det kun teori i første semester, eller var dere innom simulator da også? Fordelingen ble endret etter jeg skrev dette, vi endte opp med 17 TWR/APP og 11 ACC. Umulig å si hvordan fordelingen blir neste år. Skoleåret er delt opp i to: BASIC (felles del med mye TWR/APP og noe ACC) og RATING (delt i to klasser, hhv. TWR/APP og ACC). I begge "semesterene" hadde vi 4-5 uker med kun teori i begynnelsen, før vi gikk over til å ha nesten utelukkende simulator. Vil tro at opplegget blir noenlunde det samme for dere til neste år. Teorien er ikke delt opp i spesifikke "fag", men vi har bl.a. hatt Meteorology, Aircraft characteristics, Aviation Law, Air Traffic Management, Radio Navigation, Human Factors m.m Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Til dere som er der borte nå; hvordan har dere blitt fordelt mellom TWR/APP og ACC? 50/50? Ble dere plassert slik som Avinor ønsker det, eller fikk dere komme med ønske/velge selv? Fordelingen vår er 19 stk på TWR/APP og 9 stk på ACC. Denne fordelingen varierer fra år til år, alt etter behov (bl.a. hvilke enheter som tar inn elever). Vi ble enige innad i gruppa om hvem som skulle hvor, det løste seg uten store problemer. Når det gjelder hvilke enheter vi skal på, så blir det avgjort tidligst i månedsskiftet april/mai. Ok, høres ut som en grei fordeling det da. Jeg håper på TWR/APP så håper det blir mer eller mindre samme inndeling neste år også Hvilke "fag" har dere egentlig? Var det kun teori i første semester, eller var dere innom simulator da også? Fordelingen ble endret etter jeg skrev dette, vi endte opp med 17 TWR/APP og 11 ACC. Umulig å si hvordan fordelingen blir neste år. Skoleåret er delt opp i to: BASIC (felles del med mye TWR/APP og noe ACC) og RATING (delt i to klasser, hhv. TWR/APP og ACC). I begge "semesterene" hadde vi 4-5 uker med kun teori i begynnelsen, før vi gikk over til å ha nesten utelukkende simulator. Vil tro at opplegget blir noenlunde det samme for dere til neste år. Teorien er ikke delt opp i spesifikke "fag", men vi har bl.a. hatt Meteorology, Aircraft characteristics, Aviation Law, Air Traffic Management, Radio Navigation, Human Factors m.m Høres meget spennende ut! Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 (endret) Er litt nysgjerrig på flygelederyrket. Når utdannelsen er ferdig, hvor ser man ser for å jobbe? Offentlig eller privat? Hvilken lønn er vanlig å ha når man begynner? Hvor høy kan lønnen bli? Og hva ses på som "prestisjefylle" stillinger eller selskaper å jobbe for? Sist - men ikke minst - hvilke kvalifikasjoner trenger en som har tenkt seg på dette yrket? Hvilke fag bør man være god i og ha interesser for? Kreves det noen ferdigheter man bør ha utenom skolemessig som kan være viktige? F. eks. utadvent, kommunikasjonsevner osv? Regner med at de jeg skrev er greie og ha, men det bør vel andre evner som kan være viktige. Setter pris på svar jeg eventuelt vil få! Utdannelsen er ett år på skole (som for øyeblikket er i USA), og en periode på enhet hvor som helst i landet. Denne perioden varierer i tid etter hvor du er, men de fleste er utsjekket etter 2,5 år etter skolestart i USA. Alle flygeledere i Norge er ansatt i Avinor. Etter endt pliktår (3 år etter utsjekk) står man fritt til å søke seg til andre land (f.eks Dubai) eller andre jobber, som f.eks hovedredningssentralen. Startlønn for flygeleder ligger rett over 560 000 kr. Den mest "prestisjefylle" stillingen vil nok være å i det hele tatt bli flygeleder. Det er veldig vanskelige opptakskrav, og utdanningen er veldig intens og hard. Du må være veldig interessert og dedikert for å komme igjennom utdanningen. De kvalifikasjonene de ser etter på opptaksprøvene er Tredimensjonal forestillingsevne (romoppfatning) Hurtig oppfattelsesevne God konsentrasjonsevne Simultankapasitet (evne til å håndtere flere oppgaver/informasjoner samtidig) Beslutningsevne Koordineringsevne Høy stresstoleranse Gode samarbeidsegenskaper Ellers er gode språkkunnskaper viktig å ha, siden alt foregår på engelsk og utdanningen er i USA. Ta å les mer på http://www.avinor.no...elederutdanning Søknadsfristen for i år er 15 april. Aftenposten hadde også en artikkel om yrket for et par dager siden, hvor du også kan finne noen svar. http://www.aftenpost...ml#.T3RhSnjWAyE Lykke til kew22: Har dere fått noen indikasjon om hvor mange plasser det er på hver enhet? Et spesielt sted du har mest lyst til (du gikk ACC, right)? Endret 29. mars 2012 av Ustedalen Lenke til kommentar
kew22 Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 kew22: Har dere fått noen indikasjon om hvor mange plasser det er på hver enhet? Et spesielt sted du har mest lyst til (du gikk ACC, right)? Foreløpig fordeling er 2 til ENOS, 4 til ENSV og 5 til ENBD. Satser på Røyken, hvis ikke blir det nok nordover. Lenke til kommentar
Torill87 Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Til dere som er der borte nå; hvordan har dere blitt fordelt mellom TWR/APP og ACC? 50/50? Ble dere plassert slik som Avinor ønsker det, eller fikk dere komme med ønske/velge selv? Fordelingen vår er 19 stk på TWR/APP og 9 stk på ACC. Denne fordelingen varierer fra år til år, alt etter behov (bl.a. hvilke enheter som tar inn elever). Vi ble enige innad i gruppa om hvem som skulle hvor, det løste seg uten store problemer. Når det gjelder hvilke enheter vi skal på, så blir det avgjort tidligst i månedsskiftet april/mai. Ok, høres ut som en grei fordeling det da. Jeg håper på TWR/APP så håper det blir mer eller mindre samme inndeling neste år også Hvilke "fag" har dere egentlig? Var det kun teori i første semester, eller var dere innom simulator da også? Fordelingen ble endret etter jeg skrev dette, vi endte opp med 17 TWR/APP og 11 ACC. Umulig å si hvordan fordelingen blir neste år. Skoleåret er delt opp i to: BASIC (felles del med mye TWR/APP og noe ACC) og RATING (delt i to klasser, hhv. TWR/APP og ACC). I begge "semesterene" hadde vi 4-5 uker med kun teori i begynnelsen, før vi gikk over til å ha nesten utelukkende simulator. Vil tro at opplegget blir noenlunde det samme for dere til neste år. Teorien er ikke delt opp i spesifikke "fag", men vi har bl.a. hatt Meteorology, Aircraft characteristics, Aviation Law, Air Traffic Management, Radio Navigation, Human Factors m.m Det høres spennende ut! Tipper Aviation Law kan være utfordrende? Kjenner at jeg gleder meg mer og mer til høsten. September virker så langt unna! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 (endret) Det gjør at sannsynligheten for at en gitt person som søker på utdanningen faktisk ender opp som flygeleder er på rundt 3%. Det blir jo en veldig forenklet gjennomsnittlig måling, og gir ikke et spesielt "riktig" bilde, i forhold til hver enkelt søker. Det viste seg jo at det for en gitt person (som i dette tilfelle, moi) var 100% sjanse for å ende opp som flygeleder. Så å begynne å surre med sannsynlighetsberegning her passer ikke helt. Det gjør at sannsynligheten for at en gitt person som søker på utdanningen faktisk ender opp som flygeleder er på rundt 3%. Det blir jo en veldig forenklet gjennomsnittlig måling, og gir ikke et spesielt "riktig" bilde, i forhold til hver enkelt søker. Det viste seg jo at det for en gitt person (som i dette tilfelle, moi) var 100% sjanse for å ende opp som flygeleder. Så å begynne å surre med sannsynlighetsberegning her passer ikke helt. Statistikk i denne settingen vil jo selvfølgelig beskrive "gjennomsnittssjangsen" for en enkelt person for å bli flygeleder; og basert på utvalget (antallet kvalifiserte søkere) er sjangsen omkring 3%. "Antallet kvalifiserte søkere" er jo selvfølgelig det eneste statistikkgrunnlaget her som er relevant (dersom man da ikke vil fininndele på kjønn, alder, foreldrenes utdanning, hudfarge, seksuelle preferanser o.l.). Det å si at "jeg ble flygeleder altså er sjangsen for meg å bli flygeleder 100%" kan ikke benyttes som et argument i denne settingen. Det er FOR DEG gyldig på DETTE TIDSPUNKTET (altså etter utsilingsprosessen er fullført); men før du gjennomgikk opptaksprøvene og besto var din sjangs statistisk like høy som alle andre; ca 3%. Det er som en lottomillionær skulle argumentere for at "sjangsen for at nettop jeg skulle bli lottomillionær er 100% - siden jeg ble lottomillioner". Trollmode ON (og litt tounge-in-cheek): Var klar over at flygeledere er forholdsvis tette, og dette bekrefter bare mine fordommer!. Endret 30. mars 2012 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
runaway Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Så hvis et utvalg personer blir satt til å skyte en fotball i et mål med høyrefoten, så vil de som er venstrebeint ha like stor sjanse som de som er høyrebeint? Gir ikke mening. Alle har forskjell forutsetning. Det eneste man kan si med god sikkerhet er at ca. 3% av de som søker kommer igjennom. Synd du har et sånt forutinntatt bilde av oss, og at du lot deg trolle av min overdrivelse. *trololol* Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Begynner å bli rimelig spent nå som det nærmer seg Fase 1 av opptaket. Ser at det er veldig mange jenter som har søkt hittil i år, og jeg er litt redd for at disse kanskje har en liten fordel framfor gutter iom at de vil nå målet på 40% damer i yrket, og de siste årene har det vært lite damer. Hva tror dere? Så har jeg hørt om noen som på opptaket måtte trampe rytmen av en sang, samtidig som han måtte tegne eller skrive noe, pluss en tredje ting. Måtte dere noe slikt på intervjuet eller på en av de andre fasene, eller var det bare prat og oppgaver? Lenke til kommentar
kew22 Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Så har jeg hørt om noen som på opptaket måtte trampe rytmen av en sang, samtidig som han måtte tegne eller skrive noe, pluss en tredje ting. Måtte dere noe slikt på intervjuet eller på en av de andre fasene, eller var det bare prat og oppgaver? Tror du blander med opptaksprøver til Steinerskolen On a serious note: Fase 1 og 2 er kun oppgaver du skal løse individuelt på data og evt papir. I praksis vil de ikke snakke noe særlig med deg før en eventuell fase 3. Angående kvinneandelen, så er det kun et ønske fra Avinor sin side, uten at de "kvoterer" inn jenter av den grunn. Så lenge man har de egenskapene man er på jakt etter, så er det likegyldig om man er mann eller kvinne. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Tror du blander med opptaksprøver til Steinerskolen On a serious note: Fase 1 og 2 er kun oppgaver du skal løse individuelt på data og evt papir. I praksis vil de ikke snakke noe særlig med deg før en eventuell fase 3. Så da skal man ikke regne med å få slike steinerskole tester i det hele tatt da? Fase 3 er det kun prating? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Fase 1 og 2 er for å teste dine evner til å bli flygeleder. Det er ikke vits i å øve til disse testene, siden de skal teste medfødte evner. Fase 3 er et intervju hvor de skal finne ut om du er motivert, har riktige holdninger, og er psykisk sterk nok til å gjennomføre utdanningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå