Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Det gjør at sannsynligheten for at en gitt person som søker på utdanningen faktisk ender opp som flygeleder er på rundt 3%.

 

Det blir jo en veldig forenklet gjennomsnittlig måling, og gir ikke et spesielt "riktig" bilde, i forhold til hver enkelt søker.

Det viste seg jo at det for en gitt person (som i dette tilfelle, moi) var 100% sjanse for å ende opp som flygeleder.

Så å begynne å surre med sannsynlighetsberegning her passer ikke helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God kveld, godtfolk! :cool:

 

Jeg lurer litt på om dere som har vært på opptaket syntes det var godt med tid på fase 1 og 2?

Testen varer jo i 2,5 timer, er det slik at man må forte seg gjennom testen eller får man god tid?

Kan man bla tilbake i testen hvis man har tid, og endre på ting fram til tidsfristen er ute?

 

Takk, takk!

Lenke til kommentar

Husker det var litt knapt på tid på den testen som var på papir, og på den terningtesten.

 

Men så vidt jeg husker så hadde man god oversikt både over tida og hvor mange oppgaver man hadde svart på, sånn at hvis man bare passa på å disponere tida så gikk det fint...

Lenke til kommentar

Mulig det er i fase 2 at det er en liten papirtest, men det står jo ikke noe om det på avinor.no lengre, så kanskje den er tatt bort nå...

 

Husker egentlig ikke helt om man kunne bla tilbake, men det var i alle fall sånn at man så hvilken oppgave man var på, hvor mange oppgaver som var igjen, hvor lang tid som hadde gått og hvor lang tid man hadde igjen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til dere som er der borte nå; hvordan har dere blitt fordelt mellom TWR/APP og ACC? 50/50?

Ble dere plassert slik som Avinor ønsker det, eller fikk dere komme med ønske/velge selv?

 

Fordelingen vår er 19 stk på TWR/APP og 9 stk på ACC. Denne fordelingen varierer fra år til år, alt etter behov (bl.a. hvilke enheter som tar inn elever). Vi ble enige innad i gruppa om hvem som skulle hvor, det løste seg uten store problemer. Når det gjelder hvilke enheter vi skal på, så blir det avgjort tidligst i månedsskiftet april/mai.

 

Ok, høres ut som en grei fordeling det da. Jeg håper på TWR/APP så håper det blir mer eller mindre samme inndeling neste år også :)

 

Hvilke "fag" har dere egentlig? Var det kun teori i første semester, eller var dere innom simulator da også?

Lenke til kommentar

Er litt nysgjerrig på flygelederyrket. Når utdannelsen er ferdig, hvor ser man ser for å jobbe? Offentlig eller privat? Hvilken lønn er vanlig å ha når man begynner? Hvor høy kan lønnen bli? Og hva ses på som "prestisjefylle" stillinger eller selskaper å jobbe for?

 

Sist - men ikke minst - hvilke kvalifikasjoner trenger en som har tenkt seg på dette yrket? Hvilke fag bør man være god i og ha interesser for? Kreves det noen ferdigheter man bør ha utenom skolemessig som kan være viktige? F. eks. utadvent, kommunikasjonsevner osv? Regner med at de jeg skrev er greie og ha, men det bør vel andre evner som kan være viktige.

 

Setter pris på svar jeg eventuelt vil få! :)

Lenke til kommentar

Til dere som er der borte nå; hvordan har dere blitt fordelt mellom TWR/APP og ACC? 50/50?

Ble dere plassert slik som Avinor ønsker det, eller fikk dere komme med ønske/velge selv?

 

Fordelingen vår er 19 stk på TWR/APP og 9 stk på ACC. Denne fordelingen varierer fra år til år, alt etter behov (bl.a. hvilke enheter som tar inn elever). Vi ble enige innad i gruppa om hvem som skulle hvor, det løste seg uten store problemer. Når det gjelder hvilke enheter vi skal på, så blir det avgjort tidligst i månedsskiftet april/mai.

 

Ok, høres ut som en grei fordeling det da. Jeg håper på TWR/APP så håper det blir mer eller mindre samme inndeling neste år også :)

 

Hvilke "fag" har dere egentlig? Var det kun teori i første semester, eller var dere innom simulator da også?

 

Fordelingen ble endret etter jeg skrev dette, vi endte opp med 17 TWR/APP og 11 ACC. Umulig å si hvordan fordelingen blir neste år.

 

Skoleåret er delt opp i to: BASIC (felles del med mye TWR/APP og noe ACC) og RATING (delt i to klasser, hhv. TWR/APP og ACC). I begge "semesterene" hadde vi 4-5 uker med kun teori i begynnelsen, før vi gikk over til å ha nesten utelukkende simulator. Vil tro at opplegget blir noenlunde det samme for dere til neste år. Teorien er ikke delt opp i spesifikke "fag", men vi har bl.a. hatt Meteorology, Aircraft characteristics, Aviation Law, Air Traffic Management, Radio Navigation, Human Factors m.m

Lenke til kommentar

Til dere som er der borte nå; hvordan har dere blitt fordelt mellom TWR/APP og ACC? 50/50?

Ble dere plassert slik som Avinor ønsker det, eller fikk dere komme med ønske/velge selv?

 

Fordelingen vår er 19 stk på TWR/APP og 9 stk på ACC. Denne fordelingen varierer fra år til år, alt etter behov (bl.a. hvilke enheter som tar inn elever). Vi ble enige innad i gruppa om hvem som skulle hvor, det løste seg uten store problemer. Når det gjelder hvilke enheter vi skal på, så blir det avgjort tidligst i månedsskiftet april/mai.

 

Ok, høres ut som en grei fordeling det da. Jeg håper på TWR/APP så håper det blir mer eller mindre samme inndeling neste år også :)

 

Hvilke "fag" har dere egentlig? Var det kun teori i første semester, eller var dere innom simulator da også?

 

Fordelingen ble endret etter jeg skrev dette, vi endte opp med 17 TWR/APP og 11 ACC. Umulig å si hvordan fordelingen blir neste år.

 

Skoleåret er delt opp i to: BASIC (felles del med mye TWR/APP og noe ACC) og RATING (delt i to klasser, hhv. TWR/APP og ACC). I begge "semesterene" hadde vi 4-5 uker med kun teori i begynnelsen, før vi gikk over til å ha nesten utelukkende simulator. Vil tro at opplegget blir noenlunde det samme for dere til neste år. Teorien er ikke delt opp i spesifikke "fag", men vi har bl.a. hatt Meteorology, Aircraft characteristics, Aviation Law, Air Traffic Management, Radio Navigation, Human Factors m.m

 

Høres meget spennende ut!

Lenke til kommentar

Er litt nysgjerrig på flygelederyrket. Når utdannelsen er ferdig, hvor ser man ser for å jobbe? Offentlig eller privat? Hvilken lønn er vanlig å ha når man begynner? Hvor høy kan lønnen bli? Og hva ses på som "prestisjefylle" stillinger eller selskaper å jobbe for?

 

Sist - men ikke minst - hvilke kvalifikasjoner trenger en som har tenkt seg på dette yrket? Hvilke fag bør man være god i og ha interesser for? Kreves det noen ferdigheter man bør ha utenom skolemessig som kan være viktige? F. eks. utadvent, kommunikasjonsevner osv? Regner med at de jeg skrev er greie og ha, men det bør vel andre evner som kan være viktige.

 

Setter pris på svar jeg eventuelt vil få! :)

 

Utdannelsen er ett år på skole (som for øyeblikket er i USA), og en periode på enhet hvor som helst i landet. Denne perioden varierer i tid etter hvor du er, men de fleste er utsjekket etter 2,5 år etter skolestart i USA.

 

Alle flygeledere i Norge er ansatt i Avinor. Etter endt pliktår (3 år etter utsjekk) står man fritt til å søke seg til andre land (f.eks Dubai) eller andre jobber, som f.eks hovedredningssentralen.

Startlønn for flygeleder ligger rett over 560 000 kr.

 

Den mest "prestisjefylle" stillingen vil nok være å i det hele tatt bli flygeleder. Det er veldig vanskelige opptakskrav, og utdanningen er veldig intens og hard. Du må være veldig interessert og dedikert for å komme igjennom utdanningen.

 

De kvalifikasjonene de ser etter på opptaksprøvene er

  • Tredimensjonal forestillingsevne (romoppfatning)
  • Hurtig oppfattelsesevne
  • God konsentrasjonsevne
  • Simultankapasitet (evne til å håndtere flere oppgaver/informasjoner samtidig)
  • Beslutningsevne
  • Koordineringsevne
  • Høy stresstoleranse
  • Gode samarbeidsegenskaper

Ellers er gode språkkunnskaper viktig å ha, siden alt foregår på engelsk og utdanningen er i USA.

 

Ta å les mer på http://www.avinor.no...elederutdanning

Søknadsfristen for i år er 15 april. ;)

 

Aftenposten hadde også en artikkel om yrket for et par dager siden, hvor du også kan finne noen svar. http://www.aftenpost...ml#.T3RhSnjWAyE

 

Lykke til :)

 

 

kew22: Har dere fått noen indikasjon om hvor mange plasser det er på hver enhet? Et spesielt sted du har mest lyst til (du gikk ACC, right)?

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

kew22: Har dere fått noen indikasjon om hvor mange plasser det er på hver enhet? Et spesielt sted du har mest lyst til (du gikk ACC, right)?

 

Foreløpig fordeling er 2 til ENOS, 4 til ENSV og 5 til ENBD. Satser på Røyken, hvis ikke blir det nok nordover.

Lenke til kommentar

Til dere som er der borte nå; hvordan har dere blitt fordelt mellom TWR/APP og ACC? 50/50?

Ble dere plassert slik som Avinor ønsker det, eller fikk dere komme med ønske/velge selv?

 

Fordelingen vår er 19 stk på TWR/APP og 9 stk på ACC. Denne fordelingen varierer fra år til år, alt etter behov (bl.a. hvilke enheter som tar inn elever). Vi ble enige innad i gruppa om hvem som skulle hvor, det løste seg uten store problemer. Når det gjelder hvilke enheter vi skal på, så blir det avgjort tidligst i månedsskiftet april/mai.

 

Ok, høres ut som en grei fordeling det da. Jeg håper på TWR/APP så håper det blir mer eller mindre samme inndeling neste år også :)

 

Hvilke "fag" har dere egentlig? Var det kun teori i første semester, eller var dere innom simulator da også?

 

Fordelingen ble endret etter jeg skrev dette, vi endte opp med 17 TWR/APP og 11 ACC. Umulig å si hvordan fordelingen blir neste år.

 

Skoleåret er delt opp i to: BASIC (felles del med mye TWR/APP og noe ACC) og RATING (delt i to klasser, hhv. TWR/APP og ACC). I begge "semesterene" hadde vi 4-5 uker med kun teori i begynnelsen, før vi gikk over til å ha nesten utelukkende simulator. Vil tro at opplegget blir noenlunde det samme for dere til neste år. Teorien er ikke delt opp i spesifikke "fag", men vi har bl.a. hatt Meteorology, Aircraft characteristics, Aviation Law, Air Traffic Management, Radio Navigation, Human Factors m.m

 

Det høres spennende ut! Tipper Aviation Law kan være utfordrende? Kjenner at jeg gleder meg mer og mer til høsten. September virker så langt unna! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Det gjør at sannsynligheten for at en gitt person som søker på utdanningen faktisk ender opp som flygeleder er på rundt 3%.

 

Det blir jo en veldig forenklet gjennomsnittlig måling, og gir ikke et spesielt "riktig" bilde, i forhold til hver enkelt søker.

Det viste seg jo at det for en gitt person (som i dette tilfelle, moi) var 100% sjanse for å ende opp som flygeleder.

Så å begynne å surre med sannsynlighetsberegning her passer ikke helt.

 

Det gjør at sannsynligheten for at en gitt person som søker på utdanningen faktisk ender opp som flygeleder er på rundt 3%.

Det blir jo en veldig forenklet gjennomsnittlig måling, og gir ikke et spesielt "riktig" bilde, i forhold til hver enkelt søker.

Det viste seg jo at det for en gitt person (som i dette tilfelle, moi) var 100% sjanse for å ende opp som flygeleder.

Så å begynne å surre med sannsynlighetsberegning her passer ikke helt.

 

Statistikk i denne settingen vil jo selvfølgelig beskrive "gjennomsnittssjangsen" for en enkelt person for å bli flygeleder; og basert på utvalget (antallet kvalifiserte søkere) er sjangsen omkring 3%.

 

"Antallet kvalifiserte søkere" er jo selvfølgelig det eneste statistikkgrunnlaget her som er relevant (dersom

man da ikke vil fininndele på kjønn, alder, foreldrenes utdanning, hudfarge, seksuelle preferanser o.l.).

 

Det å si at "jeg ble flygeleder altså er sjangsen for meg å bli flygeleder 100%" kan ikke benyttes som et argument i denne settingen. Det er FOR DEG gyldig på DETTE TIDSPUNKTET (altså etter utsilingsprosessen er fullført); men før du gjennomgikk opptaksprøvene og besto var din sjangs statistisk like høy som alle andre; ca 3%.

 

 

Det er som en lottomillionær skulle argumentere for at "sjangsen for at nettop jeg skulle bli lottomillionær er 100% - siden jeg ble lottomillioner".

 

Trollmode ON (og litt tounge-in-cheek): Var klar over at flygeledere er forholdsvis tette, og dette bekrefter bare mine fordommer!.

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Så hvis et utvalg personer blir satt til å skyte en fotball i et mål med høyrefoten, så vil de som er venstrebeint ha like stor sjanse som de som er høyrebeint? Gir ikke mening.

 

Alle har forskjell forutsetning. Det eneste man kan si med god sikkerhet er at ca. 3% av de som søker kommer igjennom.

 

Synd du har et sånt forutinntatt bilde av oss, og at du lot deg trolle av min overdrivelse. *trololol*

Lenke til kommentar

Begynner å bli rimelig spent nå som det nærmer seg Fase 1 av opptaket. Ser at det er veldig mange jenter som har søkt hittil i år, og jeg er litt redd for at disse kanskje har en liten fordel framfor gutter iom at de vil nå målet på 40% damer i yrket, og de siste årene har det vært lite damer.

 

Hva tror dere?

 

Så har jeg hørt om noen som på opptaket måtte trampe rytmen av en sang, samtidig som han måtte tegne eller skrive noe, pluss en tredje ting.

Måtte dere noe slikt på intervjuet eller på en av de andre fasene, eller var det bare prat og oppgaver?

Lenke til kommentar

Så har jeg hørt om noen som på opptaket måtte trampe rytmen av en sang, samtidig som han måtte tegne eller skrive noe, pluss en tredje ting.

Måtte dere noe slikt på intervjuet eller på en av de andre fasene, eller var det bare prat og oppgaver?

 

Tror du blander med opptaksprøver til Steinerskolen :D

On a serious note: Fase 1 og 2 er kun oppgaver du skal løse individuelt på data og evt papir. I praksis vil de ikke snakke noe særlig med deg før en eventuell fase 3.

 

Angående kvinneandelen, så er det kun et ønske fra Avinor sin side, uten at de "kvoterer" inn jenter av den grunn. Så lenge man har de egenskapene man er på jakt etter, så er det likegyldig om man er mann eller kvinne.

Lenke til kommentar

 

Tror du blander med opptaksprøver til Steinerskolen :D

On a serious note: Fase 1 og 2 er kun oppgaver du skal løse individuelt på data og evt papir. I praksis vil de ikke snakke noe særlig med deg før en eventuell fase 3.

 

 

Så da skal man ikke regne med å få slike steinerskole tester i det hele tatt da?

Fase 3 er det kun prating?

Lenke til kommentar

Fase 1 og 2 er for å teste dine evner til å bli flygeleder. Det er ikke vits i å øve til disse testene, siden de skal teste medfødte evner.

 

Fase 3 er et intervju hvor de skal finne ut om du er motivert, har riktige holdninger, og er psykisk sterk nok til å gjennomføre utdanningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...