Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er selvfølgelig vitnemålet som gjelder, det du får du fullfører videregående.

 

Til OddZen: Jeg søkte ærlig talt flygeleder mer eller mindre på impuls, er elev på enhet nå, og har ikke angret en sekund!

 

 

Hva sa du på intervjuet da?

Er det ikke slikt at de vil ha folk som er virkelig gira og lysten?

Lenke til kommentar

Jo, jeg er veldig gira og lysten, men har liksom ikke drømt om det i flere år, har bare vurdert det tidligere.

Men som med Kristoly var det litt på impuls at jeg søkte, har ikke tenkt at dette vil jeg bli i lang tid, men det er noe jeg har funnet ut at jeg vil nylig.

 

Jeg tenker jo at hvis man sier at det var på en impuls at man søkte vil de jo tenke sitt, sånn er det ihvertfall på intervjuet til PHS, hvis du bare havnet der på impuls vil de vurdere om denne personen virkelig vil bli politi, og om personen vil stå løpet ut =)

 

Bare en tanke =)

 

Hvorfor ville du bli flygeleder da Ustedalen?

 

Jeg selv liker en utfordrende og krevende jobb som til stadig gjør at du må bruke dine små grå, slik at ikke alt går på rutine slik at man kjeder seg.

Det er ikke det intrykket jeg har fått av dere, da dere sier det er en spennende og utfordrende jobb, hvor hver dag er forskjellig.

Jeg liker også veldig godt å jobbe selvstendig og ha 100% fokus på jobben jeg gjør, da jeg er en som liker å gjøre ting ordentlig, og føle at jeg gjør en god jobb.

Videre syntes jeg selve utdanningen er utrolig bra lagt opp, da man kan dra til utlandet 9 mnd for å lære noe man har lyst til, og man kommer seg raskt ut i arbeid.

Arbeidstidene er heller ikke noe problem for meg da jeg liker variasjon.

 

Det er omtrent det jeg ville sagt akkurat nå hvis jeg kom så langt som til et intervju.

Jeg leser jo at mange har ville blitt dette i flere år, og så kommer jeg og bestemmer meg litt på impuls, det er derfor jeg lurer litt =)

 

Men jeg er gira og lysten, ja! :w00t:

Lenke til kommentar

Du skal ikke være redd for å være ærlig på intervjuet (heller det enn å ljuge!).

Flere av kollegane mine som søkte "i farta" eller siste liten, og som først ble oppmerksom på jobben gjennom familie eller kjente som så reklamen for utdanningen. Også flere i klassen som hadde liten/dårlig kunnskap om hva jobben dreier seg om, og som ikke hadde hatt noen spesiell luftfartsinteresse før de søkte. Men du, så nerder de har blitt nå!

Endret av runaway
Lenke til kommentar

Det var fint å høre, takk for svar :new_woot:

Veit ikke om jeg ikke har fått det med meg i denne tråden, men jeg hørte om sønnen til en av lærerkolegaene til mamma hadde intervjuet på engelsk. Er det slik for alle?

 

Intervjuet er på norsk, men du blir bedt gjør en presentasjon på engelsk. Nå order dem jo også med TOEFEL-test, så om det fortsatt er slik vet jeg ikke. Engelsk må du jo være solid i uansett

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Det var fint å høre, takk for svar :new_woot:

Veit ikke om jeg ikke har fått det med meg i denne tråden, men jeg hørte om sønnen til en av lærerkolegaene til mamma hadde intervjuet på engelsk. Er det slik for alle?

 

Intervjuet er på norsk, men du blir bedt gjør en presentasjon på engelsk. Nå order dem jo også med TOEFEL-test, så om det fortsatt er slik vet jeg ikke. Engelsk må du jo være solid i uansett

 

Mjaaa. Høhø... Solid i engelsk du liksom... Særlig ^^

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ettersom man ikke trenger noen fordypning i realfag, mattematikk eller språk , men kun et karaktersnitt på 4,0, tenker jeg kanskje at dette er et yrke for de som ikke stiller store krav. Merker dere som eventuelt har tatt en del realfag gjennom vgs at dere får utelling av dette, eller er det bare å pøse på med behagelige programfag gjennom vgs da dette ikke har noen innvirkning på selve utdanningen og yrket?

 

vurderer å prøve meg på dete yrket etter vgs, og da føles det litt bortkastet at jeg nå har valgt fordypning i engelsk og matte istedenfor å kose meg med det enkleste..

Lenke til kommentar

Ettersom man ikke trenger noen fordypning i realfag, mattematikk eller språk , men kun et karaktersnitt på 4,0, tenker jeg kanskje at dette er et yrke for de som ikke stiller store krav. Merker dere som eventuelt har tatt en del realfag gjennom vgs at dere får utelling av dette, eller er det bare å pøse på med behagelige programfag gjennom vgs da dette ikke har noen innvirkning på selve utdanningen og yrket?

 

vurderer å prøve meg på dete yrket etter vgs, og da føles det litt bortkastet at jeg nå har valgt fordypning i engelsk og matte istedenfor å kose meg med det enkleste..

Du høres ut som en fyr uten ambisjoner, så kanskje et yrke som innebærer å sitte bak en kasse passer best for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

vurderer å prøve meg på dete yrket etter vgs, og da føles det litt bortkastet at jeg nå har valgt fordypning i engelsk og matte istedenfor å kose meg med det enkleste..

 

Engelsk trenger du, det er arbeidsspråket til en flygeleder. Ikke bare velge programfag ut etter det å bli flygeleder, for sjansen er liten. Ha en plan B, C osv. Derfor er det lurt å ta fag som du kan behøve, både som flygeleder og som en plan B eller C. Selv har jeg engelsk som er rettet mot flygeleder og andre fag rettet mot noe annet.

Lenke til kommentar

Ettersom man ikke trenger noen fordypning i realfag, mattematikk eller språk , men kun et karaktersnitt på 4,0, tenker jeg kanskje at dette er et yrke for de som ikke stiller store krav. Merker dere som eventuelt har tatt en del realfag gjennom vgs at dere får utelling av dette, eller er det bare å pøse på med behagelige programfag gjennom vgs da dette ikke har noen innvirkning på selve utdanningen og yrket?

 

vurderer å prøve meg på dete yrket etter vgs, og da føles det litt bortkastet at jeg nå har valgt fordypning i engelsk og matte istedenfor å kose meg med det enkleste..

Du høres ut som en fyr uten ambisjoner, så kanskje et yrke som innebærer å sitte bak en kasse passer best for deg.

 

Ikke misforstå. Jeg er en person med høye ambisjoner og ønsker å nå langt her i livet. Jeg lurer bare på om det er noe bortkastet av meg å ha valgt Biologi, Fysikk, R- matte og Kjemi på vg2 når det ikke stilles krav til annet enn engelsk i dette yrket. Jeg kommer naturligvis til å fortsette med disse fagene for å ha noe å kunne støtte meg til om jeg ikke skulle komme videre på opptaksprøvene, men får man bruk for det man lærer i disse realfagene som flygeleder?

 

Grunne til at jeg tenkte at dette er et yrke for de som koste seg gjennom vgs var strengt tatt fordi jeg fant dette yrket i tråden " hvilke bra jobber krever minst utdanning" eller hva den het..

 

vurderer å prøve meg på dete yrket etter vgs, og da føles det litt bortkastet at jeg nå har valgt fordypning i engelsk og matte istedenfor å kose meg med det enkleste..

 

Engelsk trenger du, det er arbeidsspråket til en flygeleder. Ikke bare velge programfag ut etter det å bli flygeleder, for sjansen er liten. Ha en plan B, C osv. Derfor er det lurt å ta fag som du kan behøve, både som flygeleder og som en plan B eller C. Selv har jeg engelsk som er rettet mot flygeleder og andre fag rettet mot noe annet.

 

Takk for et godt svar :)

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Ettersom man ikke trenger noen fordypning i realfag, mattematikk eller språk , men kun et karaktersnitt på 4,0, tenker jeg kanskje at dette er et yrke for de som ikke stiller store krav. Merker dere som eventuelt har tatt en del realfag gjennom vgs at dere får utelling av dette, eller er det bare å pøse på med behagelige programfag gjennom vgs da dette ikke har noen innvirkning på selve utdanningen og yrket?

 

vurderer å prøve meg på dete yrket etter vgs, og da føles det litt bortkastet at jeg nå har valgt fordypning i engelsk og matte istedenfor å kose meg med det enkleste..

Du høres ut som en fyr uten ambisjoner, så kanskje et yrke som innebærer å sitte bak en kasse passer best for deg.

 

Ikke misforstå. Jeg er en person med høye ambisjoner og ønsker å nå langt her i livet. Jeg lurer bare på om det er noe bortkastet av meg å ha valgt Biologi, Fysikk, R- matte og Kjemi på vg2 når det ikke stilles krav til annet enn engelsk i dette yrket. Jeg kommer naturligvis til å fortsette med disse fagene for å ha noe å kunne støtte meg til om jeg ikke skulle komme videre på opptaksprøvene, men får man bruk for det man lærer i disse realfagene som flygeleder?

 

Grunne til at jeg tenkte at dette er et yrke for de som koste seg gjennom vgs var strengt tatt fordi jeg fant dette yrket i tråden " hvilke bra jobber krever minst utdanning" eller hva den het..

Nei, det er ikke bortkastet å velge de vanskeligste fagene. Det er aldri bortkastet med utdanning. Du kommer mest sannsynlig aldri til å få bruk for noe av det du lærer i de programfagene du nevner som flygeleder, med unntak av kanskje litt fysikk og enkel hoderegning. Jeg ville likevel fortsatt med fagene fordi du får et større utbytte av dem enn "enkle" fag, utbytte du sikkert aldri tenker over. Kanskje du ikke får brukt differensiallikninger, men du blir vant til vanskeligere problemstillinger, mer jobbing og lesing, kreative løsninger, etc. Og som du selv sier, hvis du ikke kommer inn så kan du alltids bruke den kunnskapen på andre studier, som f.eks. sivilingeniør. Hadde engelsken som kreves hos flygeledere vært veldig vanskelig kunne jeg støttet valget, men det er den ikke. Dessuten så vurderer du det tydeligvis bare fordi du tror at realfagene blir overflødig, ikke av ren interesse for det engelske språk. Derfor gir det ingen mening å ikke beholde realfagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Ettersom man ikke trenger noen fordypning i realfag, mattematikk eller språk , men kun et karaktersnitt på 4,0, tenker jeg kanskje at dette er et yrke for de som ikke stiller store krav. Merker dere som eventuelt har tatt en del realfag gjennom vgs at dere får utelling av dette, eller er det bare å pøse på med behagelige programfag gjennom vgs da dette ikke har noen innvirkning på selve utdanningen og yrket?

 

vurderer å prøve meg på dete yrket etter vgs, og da føles det litt bortkastet at jeg nå har valgt fordypning i engelsk og matte istedenfor å kose meg med det enkleste..

Du høres ut som en fyr uten ambisjoner, så kanskje et yrke som innebærer å sitte bak en kasse passer best for deg.

 

Ikke misforstå. Jeg er en person med høye ambisjoner og ønsker å nå langt her i livet. Jeg lurer bare på om det er noe bortkastet av meg å ha valgt Biologi, Fysikk, R- matte og Kjemi på vg2 når det ikke stilles krav til annet enn engelsk i dette yrket. Jeg kommer naturligvis til å fortsette med disse fagene for å ha noe å kunne støtte meg til om jeg ikke skulle komme videre på opptaksprøvene, men får man bruk for det man lærer i disse realfagene som flygeleder?

 

Grunne til at jeg tenkte at dette er et yrke for de som koste seg gjennom vgs var strengt tatt fordi jeg fant dette yrket i tråden " hvilke bra jobber krever minst utdanning" eller hva den het..

Nei, det er ikke bortkastet å velge de vanskeligste fagene. Det er aldri bortkastet med utdanning. Du kommer mest sannsynlig aldri til å få bruk for noe av det du lærer i de programfagene du nevner som flygeleder, med unntak av kanskje litt fysikk og enkel hoderegning. Jeg ville likevel fortsatt med fagene fordi du får et større utbytte av dem enn "enkle" fag, utbytte du sikkert aldri tenker over. Kanskje du ikke får brukt differensiallikninger, men du blir vant til vanskeligere problemstillinger, mer jobbing og lesing, kreative løsninger, etc. Og som du selv sier, hvis du ikke kommer inn så kan du alltids bruke den kunnskapen på andre studier, som f.eks. sivilingeniør. Hadde engelsken som kreves hos flygeledere vært veldig vanskelig kunne jeg støttet valget, men det er den ikke. Dessuten så vurderer du det tydeligvis bare fordi du tror at realfagene blir overflødig, ikke av ren interesse for det engelske språk. Derfor gir det ingen mening å ikke beholde realfagene.

 

Et annet moment her er dette; sannsynligvis blir du aldri flygeleder, og da bør du ha et så godt utgangspunkt som mulig for andre studier videre.

 

Hvorfor sier jeg dette?

 

Jo - de aller fleste som søker og starter på utdanningen er oppegående og dedikert emennesker som virkelig gjør så godt de kan for å lykkes. Av disse er det kun ca 5% som passerer opptaksprøvene, og deretter faller ca 1/3 fra underveis i utdanningen. Det gjør at sannsynligheten for at en gitt person som søker på utdanningen faktisk ender opp som flygeleder er på rundt 3%.

 

Uansett lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...