Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Vi har hatt 2 uker med simulator, og sålangt har det gått veldig bra med alle sammen. Simen er moro, og instruktørene er veldig dyktige. Tårn føles litt mer uoversiktlig enn approach nå i starten, og det tror jeg flere er enige i, men det er vel en arbeidsmetodikk som krever litt mer tilvenning.

 

Hvordan var opplegget for dere i rating-modulen mtp teori? Likt som i basic, med selvstudie og progress checks?

 

Ellers har vinteren kommet, så det er temmelig kaldt her nå. Det har blitt et par turer på Level 10 i helgene, dog foretrekker jeg El Roco og Peggy. Flere har også vært på tur til Minneapolis og Winnipeg.

 

Hvordan går det på OJT?

Endret av warpzone
Lenke til kommentar

dog foretrekker jeg El Roco og Peggy.

^^

 

Har allerede begynt å fortrenge Rating, kjenner jeg. Prøve hver fredag i alle fall, og så hadde vi vel litt subject tests og sånn innimellom, samt en hel bråte med kartprøver helt i begynnelsen.

 

Ellers så var vel egentlig ikke overgangen fra "happy basic land" så fryktelig stor, det kommer jo gradvis alt sammen...

Lenke til kommentar

Hei! Går andre året på videregående nå, og håper på å søke på flygelederutdannelsen så snart jeg kan :D

 

Utrolig bra informasjon og oppdateringer fra sander og de andre som har vært gjennom prosessene!

 

Håper at tråden holder seg i live og at dere som er i usa nå eg eventuelt dere som søker neste år kommer med oppdateringer om hva som skjer! :D

 

Vil ønske sforrige kullet lykke til med praksisen, og årets kull lykke til i usa :D

 

Hadde også vært Interresant å høre hva dere lærlinger gjør også :)

Endret av Kolakola
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hørt at det finnes en ny skole i Malmö som utdanner flygeledere. Kommer neste kullet til å dra til USA de og?

 

Jeg begynner til høsten 2012 og vi skal også til USA. Vet ikke om det samme gjelder for 2013/2014.

 

Avinors kontrakt med UNDAF gjelder til og med skoleåret 2012/2013, men blir ikke overrasket om den forlenges, siden opplegget her borte fungerer veldig bra!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Planen er å fullføre førstegangstjenesten, og tenker på å være operasjonsassistent i Luftforsvaret. Jeg går utifra at det å være operasjonsassistent er noenlunde det samme som å være flygeleder? Kan tro at denne erfaringer kommer godt med når jeg skal søke som flygeleder i 2013. :)

 

Å si at det er noenlunde det samme er å strekke det litt, men du får i det minste et innsyn og erfaring i hvordan Luftforsvarets operasjoner foregår. All bransjeerfaring er god erfaring (=

Lenke til kommentar

Planen er å fullføre førstegangstjenesten, og tenker på å være operasjonsassistent i Luftforsvaret. Jeg går utifra at det å være operasjonsassistent er noenlunde det samme som å være flygeleder? Kan tro at denne erfaringer kommer godt med når jeg skal søke som flygeleder i 2013. :)

 

Å si at det er noenlunde det samme er å strekke det litt, men du får i det minste et innsyn og erfaring i hvordan Luftforsvarets operasjoner foregår. All bransjeerfaring er god erfaring (=

 

Ja, det var derfor det var et spørsmålstegn bak i den setningen, pga jeg var litt usikker. :tease: Har snakket med en kamerat som har vært operasjonassistent i Luftforsvaret (nettopp ferdig med førstegangstjenesten), og han sa at det er noen stykker som har vært operasjonassistent og som nå er flygeledere/kommende flygeledere. Om det er sikkert, det vet ikke jeg. Vet dog ikke om det er militær flygeleder eller sivil flygeleder de har blitt/skal bli.

Endret av DaMole
Lenke til kommentar

Aha, ja, da stemmer det. :thumbup: Om akkurat 1 år, så sender jeg en søknad for å bli flygeleder. Klarer nesten ikke å vente, skulle i grunn ønske jeg kunne søke i denne perioden, men det går dessverre ikke. :hmm:

 

Stemmer at det er folk både på fjorårets og årets kull med bakgrunn fra luftforsvaret, så det er sikkert ingen dum ide!

 

Ellers har vi i årets kull nettopp fordelt oss mellom TWR/APP og ACC, og nærmer oss slutten av Basic-modulen.

 

Søknadsprosessen for 2012-opptaket har også startet, alt av info står på Avinors sider.

Lenke til kommentar

Hva ble det på deg kew22? ATCC eller TWR?

Og hva synes du om Basic?

 

Etter mye teori i Bodø er vi endelig ferdig med den første progtesten, og har begynt i SIM. Helt fantastisk, men man merker at man stille på scratch fra USA igjen. Nytt luftrom, nytt system og 4-5 måneder siden forrige gang vi kjørte SIM tar på. :)

Lenke til kommentar

Ble ATCC på meg, gleder meg til å begynne på rating og få litt mer trafikk enn vi har hatt på ACS i Basic. Basic generelt har vært veldig bra, greit å ha et godt grunnlag på TWR/APS også, i tilfelle man finner på å bytte på et eller annet tidspunkt etter utsjekk.

 

Har det vært stort sett egenstudie av teorien i Bodø, eller har dere hatt vanlig klasseromsundervisning også?

 

Ellers begynner det å nærme seg "normalt" vær i GF nå, etter en rekordmild vinter:

METAR KGFK 182053Z 34019G26KT 2SM BLSN BKN012 M22/M26 A2992

Lenke til kommentar

Til dere som er der borte nå; hvordan har dere blitt fordelt mellom TWR/APP og ACC? 50/50?

Ble dere plassert slik som Avinor ønsker det, eller fikk dere komme med ønske/velge selv?

 

Fordelingen vår er 19 stk på TWR/APP og 9 stk på ACC. Denne fordelingen varierer fra år til år, alt etter behov (bl.a. hvilke enheter som tar inn elever). Vi ble enige innad i gruppa om hvem som skulle hvor, det løste seg uten store problemer. Når det gjelder hvilke enheter vi skal på, så blir det avgjort tidligst i månedsskiftet april/mai.

Lenke til kommentar

Ble ATCC på meg, gleder meg til å begynne på rating og få litt mer trafikk enn vi har hatt på ACS i Basic. Basic generelt har vært veldig bra, greit å ha et godt grunnlag på TWR/APS også, i tilfelle man finner på å bytte på et eller annet tidspunkt etter utsjekk.

 

Har det vært stort sett egenstudie av teorien i Bodø, eller har dere hatt vanlig klasseromsundervisning også?

ATCC er moro, og jeg kan love deg at du får mye mer trafikk enn det som var i Basic. Det er bare å stå på.

 

Vi har hatt en fin blanding mellom egenstudie og klasseromsundervisning. Alle fagene ble gått igjennom med en instruktør, enkelte mer grundig enn andre, men det krevde også mye selvstudie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...