U1ven Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Heisann, er en stund tilbake jeg researched en del sammen med en lærer på VGS rundt jobben flygeleder. Min bror som er eldre enn meg har visst en høy interesse for jobben, men var ikke godt nok kvalifisert, dette er dog flere år siden. Eneste jeg har funnet som krav for en flygeleder jobb er å ha minst karakteren 4 i gjennomsnitt på vitnemålet og 3 i Norsk muntlig om jeg ikke husker feil. Selv om jeg ikke er en skoleflink gutt burde jeg klare dette målet. Går nå på studiespesialisering VG1 (allmenn), så muligheten burde være der. Men det jeg lurer på er de siste års krav for å få en slik jobb, har hørt rykter at det minste inntakskravene til jobben ligger på rundt 5 i gjennomsnitt. Noe som vil dele ytterligere informasjon med meg om dere har det tilgjengelig? Lenke til kommentar
Sommertroll Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Vil anbefale deg og titte litt på denne linken: http://www.avinor.no/avinor/karriere/10_Flygelederutdanning Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 36 skoleplasser og 3xx søkere.. Høres ikke svært lovende ut. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Det var en ganske stor tråd om flygelederjobben her ett sted..den er litt discontinued og litt krangling, men det kom frem en god del god info der også. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Det er kun 4 i snitt du trenger fra vidregående hvis det var det du tenkte på? Inntaktskravene går jo ut på om du består testene, og det kan "hvem som helst" klare uansett snitt fra VGS. Det største problemet er vell nettopp å komme igjennom der, men det er tester som enten går bra eller ikke, og har lite å gjøre med hvordan f.eks du gjør det på VGS, dvs det er lite man kan øve på for å gjøre det bra på disse. Vurderte og står forsatt til bitteliten vurdering av dette yrket da det er så ekstremt bra lønn, så du kan jo skjekke min forrige tråd om dette Personlig synes jeg det er et veldig spennende yrke i forhold til såpass liten utdanninstid, kjenner jeg er skolelei nå og har lite lyst til å starte på en 5års utdanning som gir tilsvarende eller kanskje mindre startlønn enn en flygeleder.. Endret 9. april 2010 av MrLG Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 @MrLG allerede lest litt i tråden din, mye interesant. Men hvilke typer tester er det annet enn stresstester og skriflig eksamen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Ulven93: Utover "stresstester" og "skriftlig" eksamen er det ikke noen tester (utenom legesjekk og sikkerhetsklarering). her står alt du behøver å vite om testene som benyttes (felles for alle land innenfor Eurocontrol-samarbeidet, som vi er en del av). Lykke til! TH Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 "Applicants are to estimate the distance between a aircraft and a given dot, as well as how many degrees a plane must turn to the left or to the right to get to a certain given point. In the coordinate system, many dots and planes can be seen, but the relevant ones must be found quickly." Aaaand I'm out. 1 Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Ulven93: Utover "stresstester" og "skriftlig" eksamen er det ikke noen tester (utenom legesjekk og sikkerhetsklarering). her står alt du behøver å vite om testene som benyttes (felles for alle land innenfor Eurocontrol-samarbeidet, som vi er en del av). Lykke til! TH Herlig, tusen takk "Applicants are to estimate the distance between a aircraft and a given dot, as well as how many degrees a plane must turn to the left or to the right to get to a certain given point. In the coordinate system, many dots and planes can be seen, but the relevant ones must be found quickly." Aaaand I'm out. Utifra det jeg skjønte skal du bli gitt et mål (a dot) og et fly som du må korrigere til målet ved å i minste fall fortelle flyet hvor mange grader piloten må svinge for å treffe den. Ved flere eksempler på samme gang og kart vil jeg tro det blir avgitt en kode eller farge over flyet og målet over hvilket fly skal hvor. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg skal på fase 1 om 13 timer. Kan gi deg et referat når jeg kommer tilbake fra Trondheim på lørdag. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 30. april 2010 Forfatter Del Skrevet 30. april 2010 Ser fram til det, lykke til! Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Jeg har nå bestått fase 1, og skal på fase 2 i slutten av uken. På opptaket virket det som om det var mye hemmelighetsklemmeri rundt detaljene på prøven, så foreløpig vil jeg ikke risikere plassen min ved å røpe noe. Håper det er forståelse for dette. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Det står faktisk en del informasjon om prøven på wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test Finner også en del informasjon rundt om på nettet. Dette spillet, vil også kunne gi deg en liten indikasjon, da den ene testen er noe lignende (les: ikke identisk). http://www.freeworldgroup.com/games8/gameindex/multitaskgame.htm Jeg fikk 102 poeng på andre forsøk! Endret 4. mai 2010 av Abnegation Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Høre bra ut! Skal sjekke linkene du har oppgitt, høres spennende ut ! Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Smart av han over å ikke røpe noe fra testene! Jeg derimot, som har et par kompisser som er på opptak nå/er ferdig utdannet som har fortalt meg hvordan det foregår har lite å tape på å røpe litt! Såvidt jeg forsto, er det fler tester på fase 1-dagen enn det står på avinor.no sine infosider. De har tester som går på engelskkunnskaper, hukkommelse og iq. Sikker flere som jeg ikke kommer på. Iq-greiene gikk på samme type oppgaver som står bak i illustrert vitenskap, mekke terninger osv. Eneste forskjellen er at man ikke har mulighet til å tegne Jeg husker ikke så mye mer, så Abnegation for fortelle litt mer når han føler han er safe Du kan forresten lukte litt på luftforsvarets "Mission support" som er en linje på Luftforsvarets befalsskole. Det er den militære versonen av flygeleder. Utdanningen er på langt nær den sivile flygeledere har, men det er en smakebit. Lenke til kommentar
Sander64 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Har selv klart både fase 1 testene og fase 2 testene.Sist nevnte var dritt vanskelig. Videre til intervju neste uke ; ) Bare spør om dere lurer på noe! Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Tenker jeg får følge litt med her. Skal selv på intervju om to dager. Skal bli spennende å se hvordan det går. Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Ble ringt av Avinor i går og fikk nyheten om at jeg er tatt inn. Huket av 2011 på søknaden, så det vil i så fall først bli til neste høst - men alt er bestått allerede i år. Noen som vet om det finnes en tråd for utdanningen her på forumet...? Tenker å lage en asap. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Gratulerer. Var intervjuet noe vanskelig? Lov å spørre om hva de spurte deg om? Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Ikke noe vanskelig nei, men det var litt stressende. Den ene personen var en flygeleder med lang fartstid, mens den andre både var flygeleder og psykolog. Man må fylle ut et skjema på 4-5 sider om deg selv før selve intervjuet, hvor du pretty much nevner det meste om deg som person. En del av spørsmålene man får er spørsmål de har til ting du har svart på skjemaet. Ellers har psykologen et ark med en liste av ting som han spør deg om. Er ikke så mye å forberede seg til, det har mye med motivasjon, jobben, utdanningen, hvordan du er osv å gjøre. Altså ting man kan forvente fra før av. Beste tipset er egentlig å bare være ærlig med de. Har du lyst til å bli flygeleder, så kommer du gjennom. Testene er bestått, intervjuet er der bare for å skille de som vil gjennomføre dette og de som er der på gøy / fortsatt er usikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå