Gå til innhold

Noen som vil dele informasjon rundt flygelederutdanning?


Anbefalte innlegg

Heisann, er en stund tilbake jeg researched en del sammen med en lærer på VGS rundt jobben flygeleder. Min bror som er eldre enn meg har visst en høy interesse for jobben, men var ikke godt nok kvalifisert, dette er dog flere år siden.

 

Eneste jeg har funnet som krav for en flygeleder jobb er å ha minst karakteren 4 i gjennomsnitt på vitnemålet og 3 i Norsk muntlig om jeg ikke husker feil. Selv om jeg ikke er en skoleflink gutt burde jeg klare dette målet. Går nå på studiespesialisering VG1 (allmenn), så muligheten burde være der. Men det jeg lurer på er de siste års krav for å få en slik jobb, har hørt rykter at det minste inntakskravene til jobben ligger på rundt 5 i gjennomsnitt. Noe som vil dele ytterligere informasjon med meg om dere har det tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun 4 i snitt du trenger fra vidregående hvis det var det du tenkte på? Inntaktskravene går jo ut på om du består testene, og det kan "hvem som helst" klare uansett snitt fra VGS. Det største problemet er vell nettopp å komme igjennom der, men det er tester som enten går bra eller ikke, og har lite å gjøre med hvordan f.eks du gjør det på VGS, dvs det er lite man kan øve på for å gjøre det bra på disse.

 

Vurderte og står forsatt til bitteliten vurdering av dette yrket da det er så ekstremt bra lønn, så du kan jo skjekke min forrige tråd om dette Personlig synes jeg det er et veldig spennende yrke i forhold til såpass liten utdanninstid, kjenner jeg er skolelei nå og har lite lyst til å starte på en 5års utdanning som gir tilsvarende eller kanskje mindre startlønn enn en flygeleder..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Ulven93: Utover "stresstester" og "skriftlig" eksamen er det ikke noen tester (utenom legesjekk og sikkerhetsklarering).

 

her står alt du behøver å vite om testene som benyttes (felles for alle land innenfor Eurocontrol-samarbeidet, som vi er en del av).

 

Lykke til!

TH

Lenke til kommentar

"Applicants are to estimate the distance between a aircraft and a given dot, as well as how many degrees a plane must turn to the left or to the right to get to a certain given point. In the coordinate system, many dots and planes can be seen, but the relevant ones must be found quickly."

 

 

Aaaand I'm out.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulven93: Utover "stresstester" og "skriftlig" eksamen er det ikke noen tester (utenom legesjekk og sikkerhetsklarering).

 

her står alt du behøver å vite om testene som benyttes (felles for alle land innenfor Eurocontrol-samarbeidet, som vi er en del av).

 

Lykke til!

TH

 

Herlig, tusen takk :)

 

 

"Applicants are to estimate the distance between a aircraft and a given dot, as well as how many degrees a plane must turn to the left or to the right to get to a certain given point. In the coordinate system, many dots and planes can be seen, but the relevant ones must be found quickly."

 

 

Aaaand I'm out.

 

Utifra det jeg skjønte skal du bli gitt et mål (a dot) og et fly som du må korrigere til målet ved å i minste fall fortelle flyet hvor mange grader piloten må svinge for å treffe den. Ved flere eksempler på samme gang og kart vil jeg tro det blir avgitt en kode eller farge over flyet og målet over hvilket fly skal hvor.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå bestått fase 1, og skal på fase 2 i slutten av uken.

 

På opptaket virket det som om det var mye hemmelighetsklemmeri rundt detaljene på prøven, så foreløpig vil jeg ikke risikere plassen min ved å røpe noe. Håper det er forståelse for dette.

Lenke til kommentar

Det står faktisk en del informasjon om prøven på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test

 

Finner også en del informasjon rundt om på nettet.

 

Dette spillet, vil også kunne gi deg en liten indikasjon, da den ene testen er noe lignende (les: ikke identisk).

http://www.freeworldgroup.com/games8/gameindex/multitaskgame.htm

 

Jeg fikk 102 poeng på andre forsøk!

Endret av Abnegation
Lenke til kommentar

Smart av han over å ikke røpe noe fra testene!

 

Jeg derimot, som har et par kompisser som er på opptak nå/er ferdig utdannet som har fortalt meg hvordan det foregår har lite å tape på å røpe litt! :D

 

Såvidt jeg forsto, er det fler tester på fase 1-dagen enn det står på avinor.no sine infosider. De har tester som går på engelskkunnskaper, hukkommelse og iq. Sikker flere som jeg ikke kommer på.

Iq-greiene gikk på samme type oppgaver som står bak i illustrert vitenskap, mekke terninger osv. Eneste forskjellen er at man ikke har mulighet til å tegne :p

 

Jeg husker ikke så mye mer, så Abnegation for fortelle litt mer når han føler han er safe :p

 

Du kan forresten lukte litt på luftforsvarets "Mission support" som er en linje på Luftforsvarets befalsskole. Det er den militære versonen av flygeleder. Utdanningen er på langt nær den sivile flygeledere har, men det er en smakebit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ble ringt av Avinor i går og fikk nyheten om at jeg er tatt inn. Huket av 2011 på søknaden, så det vil i så fall først bli til neste høst - men alt er bestått allerede i år.

 

Noen som vet om det finnes en tråd for utdanningen her på forumet...? Tenker å lage en asap.

Lenke til kommentar

Ikke noe vanskelig nei, men det var litt stressende. Den ene personen var en flygeleder med lang fartstid, mens den andre både var flygeleder og psykolog. Man må fylle ut et skjema på 4-5 sider om deg selv før selve intervjuet, hvor du pretty much nevner det meste om deg som person. En del av spørsmålene man får er spørsmål de har til ting du har svart på skjemaet.

 

Ellers har psykologen et ark med en liste av ting som han spør deg om. Er ikke så mye å forberede seg til, det har mye med motivasjon, jobben, utdanningen, hvordan du er osv å gjøre. Altså ting man kan forvente fra før av.

 

Beste tipset er egentlig å bare være ærlig med de. Har du lyst til å bli flygeleder, så kommer du gjennom. Testene er bestått, intervjuet er der bare for å skille de som vil gjennomføre dette og de som er der på gøy / fortsatt er usikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...