Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fangeleire under andre verdenskrig

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en innlevering nå snart som skal omhandle andre verdenskrig. Vi skal ikke skrive om selve krigen(vi KAN, men ikke nødvendig), men fordype oss i f.eks kjente slag osvosv..

Jeg tenkte på fangeleirer med en gang! Dette interesserer meg så mye, og jeg vet jeg mer enn gjerne ville ha fordypet meg innen dette både frivillig på fritiden - og på skolen. Så da å få dette som en mulighet via skolen er great! Derfor jeg tenkte jeg skulle snakke litt om de mest kjente konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig(ikke bare i Norge). Problemet er at jeg kun vet om èn spesiell fangeleir, Auschwitz.(Kan det meste av fakta her) Men, ingen fler..

Derfor spør jeg om noen vet om store, ille fangeleire den gang? Som er verdt å snakke om(alle er det, såklart), og kanskje kan interessere personer som ikke til vanlig interesserer seg for det? Har masse informasjon allerede, gleder meg til å fremføre og levere inn dette!

Kanskje, har noen tips til hva mer som kunne vært toppers å ha med? At jeg f.eks starter med å fortelle litt om andre verdenskrig osv.(?)

Endret av mrsbiotherm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I norske øyne kan Sachenhausen være noe å tenke på, var en del Norske polikere som ble sendt dit, mener å huske at Gerhardsen var der, Brattli var vel også der. Begge disse var med å lede Norge like etter krigen, Gerhardsen ble statsminister like etter krigen og Brattli var statsminister på 70 tallet. Pluss at det van mange nordmenn som døde der. Ligger like utenfor Berlin. Var der med Tysk klassen min på VGS. Var en veldig spesiell opplevelse.

Lenke til kommentar

Faren min hadde en som overlevde en konsentrasjonsleir som pasient, en norsk kar. Han kunne av og til fortelle om grufulle episoder som han vitnet. Hans verste minne var da fangevokterne slo i stykker hodene på barn, små barn og noen var bare spedbarn. De ble frigjort av allierte soldater og fangevokterne fikk gjennomgå. De ble henrettet på den måten at de fikk en løkke rundt halsen som var knyttet til et tre som var blitt bøyd ned mot bakken. Da treet ble frigjort ble hode til fangevokteren revet av.

Anne Frank er en god historie som er verdt å ta med. "Anne Franks dagbok" er av de mest kjente bøkene i nyere tid. Anne Frank var en liten pike i en jødefamilie som gjemte seg i en liten leilighet i Amsterdam, hennes hverdag beskriver hun i sin egen dagbok som senere blir funnet og gitt ut som bok. Familien ble mot krigens slutt tatt til fange og sendt til konsentrasjonsleir (husker ikke hvilken). Anne Franks far var den eneste som overlevde.

Lenke til kommentar

Herlig! Tusen hjertelig takk! Tenkte jeg skulle fortelle litt om overlevende, og kanskje prøve å få kontaktet en. Vet om en som fremdeles lever i dag, veldig gammel. Han har tatt i mot og hjulpet forskjellige 10. klassinger som dro til Polen. Var siste gang i år.

Så var kjempe kjekt at du fortale meg det, SLIguy. Venninnen min var også innom bibloteket idag for å lete etter en av Anne Franks bøker! Takk! :-)

xaco, hadde ingen anelse om at det først kom politiske fanger til fangeleierne, så søkte enda mer på det. Takk, interessant å ha med! Tviler på at jeg den eneste som ikke visste om det :-)

Lenke til kommentar

Har allerede søkt på Google etter masse fakta. Men enkelte kan jo utrolig mye, som f.eks mennesker som kjenner andre som opplevde dette(over), 10. klassinger som har vært i Polen på en slik reise, osv. Fant ikke en egen oversikt over de største fangeleirene, så å spørre andre med kunnskap om det var jo en fin mulighet.

Det virker som flere tror jeg spør av lathet, men med ca. 0 erfaring fra før er ikke alt like enkelt å forstå.

Men takk(!) :-)

Endret av mrsbiotherm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...