Noble Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg ønsker å lease en Toyota HiLux, hvor mye vil dette koste ca per måned? Hvilke vilkår bør jeg se etter? Over hvor lang periode bør jeg lease? Lenke til kommentar
dreuf Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Vilkårene er nokså standarisert, kostnaden er veldig varierende. Det som innvirker er hvor lang leie du ønsker, hvor stort innskudd du har, hvilken kjørelengde du skal ha, bilpris (inkl ekstrautstyr) og rentebetingelser. Enkleste måten å finne ut dette er å reise innom en forhandler og få tilbud. (Sjekk med flere enn 1 forhandler!!). De mest normale leieperiodene er 3 og 5 år. På 3år stiller forhandleren en restverdi på bilen etter 3år og avtalt kmstand. (å overskride denne koster deg dyrt! 1,5-2,5 kr +mva pr km) På 5år er det vanlig å "lease til 0" mao så kjøper du ut bilen for 1-2mndleier etter endt leasing. Noen ting man burde ta i betraktning når man leaser er hvor godt man vet sin egen kjørelengde, hvor flink man er til å vedlikeholde bilen. (Er du en person som "bruker opp" bilen på en 3års periode, så passer ikke leasing til deg!) For hver bulk og ripe bilen har, må du betale når du leverer den tilbake. Hopper du over en service, må du fortsatt betale for det. Når renten stiger med f.eks 1%, stiger realiteten leasingen med 1,25% pga at det er mva på leien. (om du kjøper bilen på firma får du trukket fra denne økningen så da betyr det ikke noe). Du vil få mva på årsavgiften (om du kjøper bilen på firma får du trukket fra denne økningen så da betyr det ikke noe). For privatpersoner så er leasing gunstigere enn lån når renten er lav, men ikke når renten øker. (har jeg blitt fortalt) Husk at du får heller ikke fradrag fra renter som om du hadde tatt opp ett lån på bilen. Som firma får du heller ikke noen avskrivning på bilen. Forskuddsleien du betaler inn er normalt 10% eller mer, den kan også være 0. (Det mange ikke vet er at om du betaler inn mye i forskuddsleie, og vraker bilen 2 uker etter den var ny, så trenger ikke leasingselskapet å tilbakebetale forskuddsleien. Jeg har aldri vært borti at de ikke gjør det, men de har muligheten til det). Edit: Ofte kan man også avtale en utkjøpssum etter 3år også, selv om selger ikke egentlig har lov til det. Som privatperson å kjøpe en varebil (som Hilux er)så kan det lønne seg å kjøpe den gjennom leasing da leasingselskapet får igjen mva på bilen og godskriver dette til "lånet" ditt. Betaler du mindre mva totalt på forskudd,leie og årsavgifter i løpet av 3år enn hva bilen har i mva, og selger lar deg kjøpe ut bilen etter 3år har du spart litt kash. Men det er vel som oftest alltid billigst å kjøpe bil med cash.. Endret 8. april 2010 av dreuf Lenke til kommentar
Noble Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Jeg kan også ta opp lån, men jeg ser at du må stille en fin sum på egenhånd før du får lån. Siden jeg studerer er det umulig, selv om jeg arbeider på siden. Hvordan virker det med forsikringer og avgifter når du leaser? Og om jeg kjøper bilen etter si 5år, vil jeg fremdeles måtte betale for skraper og bulker på den? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 nei, kjøper du den ut så slipper du det men du må betale omregistreringsavgift i og med du kjøper bilen av leasingselskapet. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Prismessig pleier det å være billigere per måned med leasing eller lån? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå