Gå til innhold

Anbefaling/kjennskap til asus eee box eb 1501

Anbefalte innlegg

Var i utgangspunktet ute etter en stasjonær pc til å bruke som media server ,men en bekjent av meg anbefalte meg Denne

Kan først fårtelle hva jeg skal med denne type løsning:

Per dags dato så har jeg en gammel sliten stasjonær pc som jeg laster ned hovedsakligt mkv og dvd(til vis grad). Jeg har tidligere brukt ps3 min til å se film som ligger på pc min, men etter som PS3 ikke støtter .mkv så har jeg brukt noe som heter PS3 media server. Dette er et program som konverterer .mkv formatet mens jeg ser det på PS3 min.

Pc min høres ut som den kommer til å gå til HELV... i vold.

Der får lurer jeg på om jeg kan bruke den gamle,slitne,tragiske PC min til å kun oppbevare filmer på en ekstern hardisk eller 2 å bruke asus eee box eb 1501 til å se disse filmene på?

Jeg ble også anbefalt å instalere linux og noe som heter xmbs*(*tror det var noe i den duren det het:p)

Vil dette være en grei løsning til å se DVD og .mkv(720p og 1080p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett alle ION baserte maskiner gjør samme jobben som eee box eb 1501. De nyere har 330-prosessoren (litt bedre enn den forrige 270-modellen).

Felles for de små maskinene basert på ION chipsettet er at de som regel klarer å spille av 1080p dersom satt opp riktig. "Riktig" er for tiden med linux, da det såvidt meg bekjent ikke er andre OS som for tiden støtter VPDAU som må til for at gpu skal avlaste cpu på dekodingen av video.

Kjører du inn XBMC på en slik boks med fjernkontroll, så er det som en drøm å bruke. Det kan være litt knot å sette opp, ikke minst på linux, men det finnes gode guider på hvordan man skal få en smooth installasjon med ubuntu og xbmc.

Sånn sett ville jeg heller anbefalt deg å kjøpe en asrock HT330 maskin fra mpx, siden det finnes spesifikke guider på blant annet avforum som forklarer i detalj oppsett/konfig.

Snart kommer også neste generasjon ION chipset som skal bli raskere enn dagens. Shuttle kommer blant annet med en de kaller XS35 som jeg har tro på.

www.xbmc.org

Lenke til kommentar

Jeg ser fordelen med asrock HT330 som du nevnte etter som den har bluray spiller og;) men du sier at neste generasjon ION chipset kommer snart vil det si at jeg bør vente med å kjøpe en nå? og vet du eventuelt hva en sånn vil koste i forhold til dagens maskiner?

Dette med å sette opp "riktigt" skal kompisen min få ta seg av etter som det var han som anbefalte meg å kjøpe en:p

Edith:

Vet du om det går ann å kjøre spotify og FTP klienter som flashfxp på disse maskinene med linux og xbmc?

Endret av shootas
Lenke til kommentar

Vet du hvordan støy nivået er mellom eee box eb 1501 og asrock HT330 er?

En ting til. Hørte noe om at kontrollen ikke virket så veldig godt i asrock ht300 vis du hadde xbmc. Kjenskap til dette?

Kommer mest sansynligvis til å kjøpe en av disse 2 så da er det greit at jeg vet om det er noen "ulemper" med noen av disse 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...