Gå til innhold

Sikkerhetskurs på vei

roger1986

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha langkjøring imorgen, altså det som nå blir kalt Sikkerhetskurs på vei. Da lurer jeg på om noen vet hva dette innebærer? Hva er det som skal gjøres? :ermm:

Har fått så miksede svar hos forskjellige jeg har snakket med. Jeg kjenner en gutt som kun kjørte i to timer med litt forbikjøring, og det var kun for 6 måneder siden...

Håper noen har svar til meg.. :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjørte i ca. 2 timer, med kontrollerte forbikjøringer (dvs. en annen skolebil med en annen elev). Vi hadde også "pit-stop" på en kafé før vi returnerte. Underveis var det faglig snakk og litt løsprat. Kort forklart, det er en ekstra lang kjøretime.

Lenke til kommentar

Når var dette da? Lurer på om det har kommet noen nye regler de siste månedene..

Her er i alle fall det jeg har lest:

TRINN 4:

13 timer obligatorisk sikkerhetskurs på veg.

Hensikten med sikkerhetskurset er at eleven gjennom opplevelse og erfaring skal videreutvikle sin kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås.

Kurset har følgende temaer:

• 2 timer innledende teori.

• 5 timer landevegskjøring og forbikjøring.

• 1 time teori + 3 timer praktisk kjøring i variert miljø.

• 2 timer refleksjon og oppsummering.

Men som sagt fikk jeg jo et annet svar fra en gutt som hadde dette for 6 måneder siden.

Lenke til kommentar

Har ei venninne som hadde forbikjøring i dag. Det tok ikke lange tiden, og det var ingen annen teori enn litt prating i bilen mens de kjørte.

Imorgen skal hun ha landeveiskjøring, og litt bykjøring. Og da er hun ferdig. Hun har oppkjøring etter helga. Og imorgen er det fredag! :hmm:

Så skjønner ikke den lista der.. Ingen her i bygda som må gjøre alt det tydligvis! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg kjørte i ca. 2 timer, med kontrollerte forbikjøringer (dvs. en annen skolebil med en annen elev). Vi hadde også "pit-stop" på en kafé før vi returnerte. Underveis var det faglig snakk og litt løsprat. Kort forklart, det er en ekstra lang kjøretime.

samme som deg, men nå hører jeg de øver på forbikjøring på 4felten :O

Lenke til kommentar

Sikkerhetskurs på vei innebærer forbikjøring, langkjøring, teori, landevei.. 4 timer teori, 2 dager kjøring. Her varer sikkerhetskurs på vei 1. dagen fra 7 om morran, til 3-4 på ettermiddagen, og 2. dagen ca samme tid, bare ferdig i 2-tiden.

Lenke til kommentar

Hadde forbikjøring idag. Det varte i 2 timer. Ingen teori eller noe.. Har forkjørsveg og avsluttende kjøring igjen..

Ikke for å ødelegge helt her, men hadde du forbikjøring som et eget kurs? Jeg hadde forbikjøring plantet inn i sikkerhetskurs på bane, og litt på landevegskjøringa på 5 timer.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har et sånn timekort hvor det står:

Sikkerhetskurs på veg

I/U Forkjørsveg 4.1.2.

Forbikjøring 4.1.2

Avsluttende kjøring 4.1.3

Og av disse tre har jeg fullført forbikjøringen idag.

Jeg tror det har mye å si når du gjorde dette, for reglene forandrer seg tydligvis ofte.. :whistle:

Så for å omformulere spørsmålet mitt da, hva tror dere blir gjort på I/U Forkjøsveg og Avsluttende kjøring?

Lenke til kommentar

Jøss, det var helt annerledes enn det jeg driver med nå. Her har vi to deler på trinn 4, en hvor vi kjører i 5 timer, og en del hvor vi først har en time teori, for å finne en rute på et kart. Og så kjøre i 3 timer, etter det kartet så klart.

Må si din versjon hørtes vanskeligere ut :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...