Gå til innhold

Gamer PC til rundt 20.000

Anbefalte innlegg

Hei forum godtfolk.

Skal endelig kjøpe meg en ny gamerrigg etter å ha kjørt på en HP bærbar i 3 år som aldri var bygt for gaming i det hele tatt, nå har den tatt kvelden og jeg sitter på 512MB ram skole PC bærbar noe som er helt uholdbart.

Skal nevnes først som sist at jeg har 0 peiling i det store og hele om akkurat dette, har bare lest litt tester av diverse deler den siste uka, og har kommet opp med noe som for meg hvertfall ser helt kurant ut. Greia er det at jeg ikke vet om alle delene passer sammen eller om det blir noen "flaskehalser" i systemet. Har heller aldri bygd selv før, men det kan da umulig være rakettforskning.

Hadde vært evig takknemlig hvis noen hadde tatt en titt på det og komme med tips til forbedringer og endringer.

PSU: Corsair HX 750W

RAM: OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6GB

HK: ASUS P6X58D Premium

Kabinett: Corsair Obsidian Series 800D (Ja det er dyrt, men det ser fet ut og løsningene i det virker geniale og enkle. Vet det finnes et 700D men det er ikke SÅ stor prisforskjell at det gjør noe)

SSD: Intel X25-M 80GB SSD Gen2

CPU Kjøling: Corsair H50

Optisk disk: LG BH08

Skjermkort: HIS Radeon HD 5970 2GB. (Også her er jeg veldig usikker. Så Asus Radeon HD5870, og er ikke sikker på om 5970 er verd den siste høvdingen)

Prosessor: Intel Core i7 930.

Takker for alle tips og tilbakemeldinger.

Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville byttet ut cpu-en, i7 960, med i7 930 som koster 2k mindre og klokker like langt.

Hovedkortet du har valgt støtter ikke USB3.0, kan anbefale ASUS P6X58D Premium som støtter både USB3.0 og 6-kjerners prosessorer for fremtidige oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Ifølge en test på Tomshardware så vil en standard i3-530 cpu i mange tilfeller yte like bra som en i7-870 cpu på samme rigg med 5850 grafikk.

Med lett overklokking av i3 cpuen så yter den faktisk bedre enn den atskillig dyrere i7 cpu'en.

Informasjon jeg vil påstå er ekstremt innteresant.

Link til artikkel og benchmarks. Is Intel's Core i3-530 Fast Enough For Performance Gaming?

Lenke til kommentar

Som Vidarkri påpeker, er i7 930 unødvendig dyr og kraftig i en spill-PC. Hvis du bytter til i5 750, får du omtrent samme ytelse i de fleste programmer [kilde] og sparer en del både på CPU, hovedkort og RAM (4GB er mer enn nok). En ulempe med P55-oppsett er dog at de gir dårligere ytelse i Crossfire/SLI-oppsett enn X58 da de bare gir halve båndbredden til hver GPU. Dette er dog ikke et problem med 5970, og du vil uansett ikke ha to av den, men kan bli det hvis du kjøper et 5870 og et til senere. Du kan spare enda mer penger, men få samme spillytelse, hvis du går over til AMD Phenom II. Men disse klokker ikke like bra som Intel.

Både 5870 og 5970 er i dag bra nok til å dra det som finnes av spill på markedet i 1920*1200 (nå sier du ingenting om hvilken skjerm du har), med unntak av Metro 2033, som ingen kort kan kjøre flytende på max. 5970 er dyrere, støyer mer og bruker mer strøm. Men du har til gjengjeld en større buffer for nyere og mer krevende spill som eventuelt skulle komme på markedet.

Til sist vil jeg fraråde mot å kjøpe det billige vannkjølingssettet. High end luftkjølere, som Noctua NH-D14 yter bedre til omtrent samme pris, og billige kjølere som Cooler Mster Hyper 212 gjør også en god jobb. Dessuten finnes detet mye bedre vannkjølingssett som ikke er så mye dyrere enn H50. Kabinettet har også plass til trippel radiator innvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...