Skummel_Fyr Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 En av våre ansatte er adoptert i 1967. Hun har for 16 år siden blitt utdelt en tomt som hun bygde et hus på. Hennes adoptivforeldre hadde ingen andre barn. For ca en mnd siden omkom hennes adoptivforeldre i en bilulykke i utlandet. Plutselig dukker det opp fjerne slektninger som hun aldri har visst om og krever hele arven etter hennes adoptivforeldre, inkl. tomten og huset hennes. Hun har flyttet til nabokommunen og vil ikke gå videre med saken. Jeg vet at folk som ble adopterte på 60 og 70 tallet ikke var å betrakte som rettmessige arvinger etter sine adoptivforeldre, men man må da ha noen rettigheter når en tomt er utgått mens adoptivforeldrene var i live og hus er bygget på tomten. Håper noen med bedre kunnskaper enn meg kan svare på dette. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 vel viss hun har bygd huset, og betalt arveavgiften osv, mens de levde så tror jeg ikke det kan bli tatt i fra henne. kontakt advokat er alt jeg har og si Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg kan ingenting om reglene for adoptivforeldre på 60- og 70-tallet, men om vi skal følge dagens regler skal all arv (om det ikke fins noe testament) i første omgang gå til etterkommerne (barn, barnebarn, oldebarn). Dermed skal alt gå til adoptivbarnet, din ansatt. Skal ta en titt på lovdata for å se om jeg finner ut av dette med årstallene. Per i dag regnes alle barn som rettmessige arvinger, inklusive adoptivbarn, det eneste unntaket er fosterbarn. Dvs. at man f.eks. ikke har arverett til kvinnen som fødte deg om dette var fostermoren din. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Dette er ganske grei juss, problemet hennes er nok snarere at hun har en grådig familie (noe som dessverre ikke er uvanlig når det er snakk om arv.). Uansett så er dette en sak som hun må ta videre, det vil si hun må kreve arv (sende arvemelding). Hun burde også passe på formuesobjektene i boet da slike ting kan bli tatt bort eller skjendet av de andre. Uansett så er riktig lovverk adopsjonsloven § 13 første ledd: § 13. Ved adopsjonen får adoptivbarnet og dets livsarvinger samme rettsstilling som om adoptivbarnet hadde vært adoptivforeldrenes egnefødte barn, om ikke annet følger av § 14 eller annen lov. Samtidig faller rettsforholdet til den opprinnelige slekten bort, om ikke annet følger av særskilt lov. Det følger videre av arveloven at barn er livsarvinger, og dermed enearving. Edit: regner med at det er snakk om lovlig gjennomført adopsjon i henhold til lovverket. Endret 8. april 2010 av KVTL 1 Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Når det gjelder tomta og huset så er vel det å regne som en livsdisposisjon som er gjennomført mens (begge) adoptivforeldrene var i live. Dette er da hennes og har ingenting med arven å gjøre. I levende live kan man (generelt) gjerne gi bort hele sin formue til misjonen uten at arvereglene griper inn (uskifteordningen griper jo ikke inn her). Resten av arven kan være gjenstand for et arveoppgjør. Det blir jo ikke opplyst om det foreligger noe testamente, ei heller hvilken arverekke (fra utlandet)som krever arv. Det er meget for lite faktum å forholde seg til. G 2 Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Det blir jo ikke opplyst om det foreligger noe testamente, ei heller hvilken arverekke (fra utlandet)som krever arv. Det er meget for lite faktum å forholde seg til. G Det foreligger testamente som er fornyet i 1992 der begge adoptivforeldre har signert. Hele eiendommen tilfaller min kollega. Dette er en stor eiendom, men ikke dyrket mark. Adoptivmoren er for et par generasjoner siden Spansk, det er disse som nå hevder eiendomsrett på hele eiendommen. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 De spanske slektningene har kanskje ikke greie på norsk arverett? Uansett, man må faktisk foreta seg noe for å ikke bli stående "rettsløs". Saken burde forøvrig være rimelig klar så lenge det ikke er snakk om at foreldrene har flere barn. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Adoptivmoren er for et par generasjoner siden Spansk, det er disse som nå hevder eiendomsrett på hele eiendommen. For to generasjoner siden? Så vi snakker altså om andre barn/barnebarn av adoptivmorens spanske bestemor, eller m.a.o. så fjern slekt som onkler/tanter/fettere/kusiner av avdøde? Disse kunne riktignok hatt arverett etter arvelovens §3, men bare om avdøde ikke hadde egne livsarvinger. Adopsjonslovens §13 som nevnt, sammen med §25 ("Reglene i loven gjelder også for adoptivforhold som er stiftet før loven trådte i kraft.") gjør det vel forholdsvis klart at den adopterte blir å regne som livsarving. §13 inneholder riktignok ordlyden "...om ikke annet følger av § 14 eller annen lov". §14 omhandler religiøs oppdragelse, og jeg kan vanskelig se at denne har noen relevans her. Det åpne spørsmålet er da "om ikke annet følger av... annen lov", men kan ikke helt se hvilken lov dette evt. skulle være... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 I kommentarutgaven er det henvist til ekteskapslovens bestemmelse om nære slektninger. Jeg ser ikke helt sammenhengen på stående fot... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå