Gå til innhold

Spørsmål om passasjer på traktortilhenger.

ebele

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare det att jeg så dette, som var ett svar på hvilke spørsmål du kan få på førerprøven til traktor.. men kanskje dette er ett lurespørsmål?

...krav til høyde på lemmene når du har passasjerer på hengern... 

Lenke til kommentar

Be kameraten din om å ta en titt i teoriboka for traktor, der står det tydelig=)

BECMST : Jeg tok klasse T for 7 år siden, mener å huske at det også var en hastighetsbegrensing ved passasjerer på henger.

Lenke til kommentar

BECMST : Jeg tok klasse T for 7 år siden, mener å huske at det også var en hastighetsbegrensing ved passasjerer på henger.

Jeg trur du har helt rett. Mener også å huske noe av det samme, men huska ikke hastigheta så unnlot å nevne det ;)

Lenke til kommentar

Det er en grense på 30km/t, som ikke bare er en vanlig fartsgrense, men en konstruktiv fartsgrense. Med andre ord, motorvognen (som ikke trenger være traktor) som trekker tilhengeren kan ikke være konstruert for høyere toppfart enn 30, uansett hvor sakte man kjører i det aktuelle tilfellet. Stort sett alle traktorer av litt nyere dato, med 40- eller 50-km/t girkasser er dermed helt utelukket uansett. Pussig nok gjelder samme fartsgrense ikke for transport på bakmontert kasse på traktor, kun på tilhenger. (Samme §, bokstav d)

Kilde

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, jeg lurer på om det er lov å ha passasjer på traktortilhenger , og hva kravene er?

Takker for alle svar! :thumbup:

Joda det er lov,om traktoren ikke går over 30km/t..og jeg tok den lappen som 16åring..men du må sikre de som er på..altså med høye lemmer på henger.maks 4 personer :thumbup:

Be kameraten din om å ta en titt i teoriboka for traktor, der står det tydelig=)

maks hastighet er da 30km/t

Endret av Jan Erik Engan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hvordan er det med å ha personer i bakmontert traktorskuffe?

§ 3-1.Antall personer

2. I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:

(...)

c) Inntil 2 personer i bakmontert transportkasse på traktor. Kassen må være solid og slik utført og festet at den kan hindre traktoren i å steile. På hver side og bak skal kassen ha lem med høyde 40 cm eller mer, målt fra kassegulvet eller eventuell sitteinnretning. Foran skal kassen ha lem som effektivt skjermer passasjerene mot bevegelige, spisse eller skarpe deler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

I utgangspunktet, så skulle man jo tro det; campingvogn er vel registrert som tilhenger.

d)Inntil 4 personer på tilhenger som trekkes av motorvogn konstruert for fart ikke over 30 km/t. Tilhengeren må ha lasteplan med lem foran med høyde 1 m eller mer og lem på sidene med høyde 40 cm eller mer, målt fra lasteplanet eller eventuell sitteinnretning. Lemmene må være utført og festet slik at de tåler påkjenningene ved eventuell velt.

Det er kanskje det siste som blir vanskeligst, altså at "lemmene" (som i praksis vil bety veggene og taket i campingvogna) må tåle en velt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...