_nomad Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Jeg har tenkt å gå over til fullformat, og har derfor tenkt å selge unna en del crop-utstyr. Lurer da på hva slags priser dette går for nå om dagen. Det som skal selges er: Canon 50D, så god som ny, m/originalt Canon batterigrep og to batterier, alt i originalemballasje, med software, kabler osv. Sigma 10-20 med Hoya UV-filter, ripefri, som ny, m/originalemballasje Sigma 17-70 med Hoya UV-filter, ripefri, som ny, m/originalemballasje Sigma 10mm Fisheye, ripefri, som ny, m/originalemballasje Noen som har litt greie på bruktpriser som har noen innspill? På forhånd takk Edit: Leif i tittel. Endret 8. april 2010 av _nomad Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Optikken får du nok solgt for et sted mellom 60 og 70% av nypris i dag. Sjekk på finn og foto.no for å få en ide om pris på hus og grep. Har du tenkt nøye igjennom dette nå? Det er mye rimeligere å bytte ut 50D+Sigma 17-70mm med en 7D og EF- 17-55mm f/2.8 IS fremfor å gå for et fullformat system Hva har fullformat som en 7D ikke gir deg? Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Optikken får du nok solgt for et sted mellom 60 og 70% av nypris i dag. Sjekk på finn og foto.no for å få en ide om pris på hus og grep. Har du tenkt nøye igjennom dette nå? Det er mye rimeligere å bytte ut 50D+Sigma 17-70mm med en 7D og EF- 17-55mm f/2.8 IS fremfor å gå for et fullformat system Hva har fullformat som en 7D ikke gir deg? Hm, jeg får vel sjekke litt rundt, da. Ja, det er nøye gjennomtenkt, jeg har siklet på fullformat siden den originale 5D'en kom, og nå når jeg endelig har sjansen til å realisere den drømmen, så blir det nok sånn 5D kan gi meg større detaljrikdom og noe bedre støyegenskaper (etter hva jeg har lest), større søker, større kontroll over dybdeskarphet, samt at 50mm og 70-200mm vil komme mer til sin rett, med (for meg) mer nyttige brennvidder. Jeg vil dessuten heller prøve å "klare meg" med færre objektiver av høyere kvalitet, enn masse å velge i av helt OK optikk, om du skjønner.. Selv om den planen nok kommer til å ryke rimelig kjapt.. Pluss at jeg har fått en rimelig bra pris på en brukt 5d2 i dag Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hva har fullformat som en 7D ikke gir deg? Skal vi se; stor søker, stor søker og stor søker? Var det noe jeg glemte, å ja, stor søker... ;-) Ellers er det jo slikt som mindre DOF, "riktigere" utnyttelse av brennviddeomfanget til L-zoomer og høy-ISO-egenskaper... Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Hva har fullformat som en 7D ikke gir deg? Skal vi se; stor søker, stor søker og stor søker? Var det noe jeg glemte, å ja, stor søker... ;-) Ellers er det jo slikt som mindre DOF, "riktigere" utnyttelse av brennviddeomfanget til L-zoomer og høy-ISO-egenskaper... Takk for flott oppsummering av innlegget mitt Endret 8. april 2010 av _nomad Lenke til kommentar
nie Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg har tenkt å gå over til fullformat, og har derfor tenkt å selge unna en del crop-utstyr. Lurer da på hva slags priser dette går for nå om dagen. Det som skal selges er: Canon 50D, så god som ny, m/originalt Canon batterigrep og to batterier, alt i originalemballasje, med software, kabler osv. Sigma 10-20 med Hoya UV-filter, ripefri, som ny, m/originalemballasje Sigma 17-70 med Hoya UV-filter, ripefri, som ny, m/originalemballasje Sigma 10mm Fisheye, ripefri, som ny, m/originalemballasje Noen som har litt greie på bruktpriser som har noen innspill? På forhånd takk Edit: Leif i tittel. Kan ikke hjelpe så mye med priser. Istedet vil vel mitt råd være å avvente salg av "croppen din" til du har hatt 5DII en stund. Er selv Nikon-bruker, og jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med ENTEN DX eller FX-format. Så jeg sier ja-takk, begge deler, og har derfor D90+D700 + diverse DX-zoomer og fastoptikk som kan benyttes på begge formater. Er faktisk svært usikker på hva jeg ville ha valgt dersom noen (f.eks. samboeren) satte kniven på strupen og tvang meg til å selge det ene eller det andre, men antagelig ville D700 havne på bruktmarkedet først. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Har heldigvis ikke det problemet. Etter å ha gått over til FX var det som å komme hjem til 135 format igjen etter mange år med DX. Bare søkeren på fullformat er verdt forskjellen. Lenke til kommentar
nie Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Har heldigvis ikke det problemet. Etter å ha gått over til FX var det som å komme hjem til 135 format igjen etter mange år med DX. Bare søkeren på fullformat er verdt forskjellen. ...men før du fjernet utstyret fra signaturen din så fremgikk det vel der at også du, av en eller annen grunn, hadde beholdt D300-en? Lenke til kommentar
arela Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg gir i alle fall ikke slipp på DX pga teleenden, men for generell fotografering, så er det ingen tvil om at det blir FX videre også. Lenke til kommentar
nie Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg gir i alle fall ikke slipp på DX pga teleenden, men for generell fotografering, så er det ingen tvil om at det blir FX videre også. Akkurat. Effekten av DX som "teleforlenger", men også effekten som cropfaktoren har ved at den "øker" "brennviddeområdet" på enhver zoom med 50%. Måten min 18-105 på D90 blir en lett kombinasjon av et lett kamerahus med god ergonomi og en skarp og god 27-157,5, kan min D700 aldri matche. På den annen side er D700 + 35/2,0 en komb. som D90 aldri kan matche. Som sagt; jatakk begge deler. Hvorfor velge ?? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Skal vi se; stor søker, stor søker og stor søker? Var det noe jeg glemte, å ja, stor søker... ;-) Synes ikke at 5D søkeren er så vanvittig større enn 7D ... Ellers er det jo slikt som mindre DOF, "riktigere" utnyttelse av brennviddeomfanget til L-zoomer og høy-ISO-egenskaper... Det er bedre argumenter ... Når trådstarter allerede har en del passende optikk og får en fin pris på brukt 5DMkII, så er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Optikken får du nok solgt for et sted mellom 60 og 70% av nypris i dag. Sjekk på finn og foto.no for å få en ide om pris på hus og grep. Har du tenkt nøye igjennom dette nå? Det er mye rimeligere å bytte ut 50D+Sigma 17-70mm med en 7D og EF- 17-55mm f/2.8 IS fremfor å gå for et fullformat system Hva har fullformat som en 7D ikke gir deg? Hm, jeg får vel sjekke litt rundt, da. Ja, det er nøye gjennomtenkt, jeg har siklet på fullformat siden den originale 5D'en kom, og nå når jeg endelig har sjansen til å realisere den drømmen, så blir det nok sånn 5D kan gi meg større detaljrikdom og noe bedre støyegenskaper (etter hva jeg har lest), større søker, større kontroll over dybdeskarphet, samt at 50mm og 70-200mm vil komme mer til sin rett, med (for meg) mer nyttige brennvidder. Jeg vil dessuten heller prøve å "klare meg" med færre objektiver av høyere kvalitet, enn masse å velge i av helt OK optikk, om du skjønner.. Selv om den planen nok kommer til å ryke rimelig kjapt.. Pluss at jeg har fått en rimelig bra pris på en brukt 5d2 i dag Jeg har hatt 50D lenge tidligere, nå har jeg 7D og 5DII, du kan lese litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1217450 Etter at 7D kom er det ikke natt og dag i forskjell mellom 5DII og nærmeste crop. Søkeren er heller ikke av særlig betydning i forskjell. ISO-egenskaper, vel foreløpig er det mye relativt og tilfeldig der og mellom 7D og 5DII. Hvis 5DII er det beste ff huset så er sannelig 7D det beste crophuset. Har man brukt 7D føles 5DII som gammelt rett og slett. Begge tar supre bilder dersom alt klaffer. Mest allsidig er uten tvil 7D, der får man litt både i pose og sekk, med 5DII kun i sekken. Et brukt 50D er ikke særlig mye verd i dag, jeg ville ikke solgt det. Det er veldig praktisk å ha 2 hus, et med crop og et ff - i tillegg har du alltid et i reserve. Selvfølgelig er det og et spørsmål om økonomi, men får du bare "knapper og glansbilder" for 50D'n så er det mer verdi i å beholde det. 5DII faller stadig i pris nå, så ihvertfall ikke gi for mye for et brukt. Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Beholder du 50D kan du kvalifisere for Canon Professional Network - man skal blant annet ha to nyere hus.. Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Beholder du 50D kan du kvalifisere for Canon Professional Network - man skal blant annet ha to nyere hus.. 50D'en må nok bort for å finansiere 5D, jeg har brukt penger jeg egentlig ikke har Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 50D'en må nok bort for å finansiere 5D, jeg har brukt penger jeg egentlig ikke har ..Så registrer den før du selger (hihi).. Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 Skorter litt på utalget i objektivparken uansett Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Skal vi se; stor søker, stor søker og stor søker? Var det noe jeg glemte, å ja, stor søker... ;-) Synes ikke at 5D søkeren er så vanvittig større enn 7D ... Ellers er det jo slikt som mindre DOF, "riktigere" utnyttelse av brennviddeomfanget til L-zoomer og høy-ISO-egenskaper... Det er bedre argumenter ... Når trådstarter allerede har en del passende optikk og får en fin pris på brukt 5DMkII, så er det bare å kjøre på. Enig, har selv 7D og har kamerater med 5D MK ll og forskjellen på søkeren er forsvinnende liten, de er derimot misunnelige på fokussytemet til 7D , biltsstyringen og ikke minst skuddtakten Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 9. april 2010 Forfatter Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Jeg er hverken fugletitter eller sportsfotograf; så det som viktigst for MEG er så høy billedkvalitet som mulig, og nøyaktig autofokus, uten at den nødvendigvis trenger å være megarask Ingen av mine blitser er Canon-blitser heller, de styres av Skyports, og jeg kan ikke tenke meg å gå over til noe annet foreløpig. Samt de tidligere nevnte punkter. Jeg ønsket ikke å starte en diskusjon om hvorvidt det er lurt å gå over til fullframe; ei heller om hvilket kamera som er "best" av 5Dmk2 eller 7D. Smaken er som baken, vet dere; den er full av dritt. Eller noe. Endret 9. april 2010 av _nomad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå