spetwols Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hei. Hvordan kan man få en jobb innen musikk, eller kansje film. Jeg har sterk intresse for begge deler. Jeg droppet ut av vg 1, fordi alt ble bare surr egentlig. Jeg er veldig flink teknisk, men jeg kunne ALDRI tenket meg og jobbe som rølegger/elektriker/tømmrer osv. Jeg vil veldig gjerne jobbe med noe innen musikk eller film. Men hvordan går jeg fram da ? Skal jeg begynne på en musikk eller film skole og studere ? Vidregående skole har jo ikke noe egen film linje eller musikk linje vel ? Jeg vil veldig gjerne leve av det. Derfor tenker jeg på og kansje først studere her i Norge også kansje i andre land. Bare en liten tankegang Jeg er ikke værdens mest utadvendte person heller. Jeg har aspergers, så jeg sliter en del med og kommunisere med mennesker. Det som egentlig har satt en liten stopper for meg. Tusen takk for all hjelp!! Lenke til kommentar
Whoopy Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Det fins linjer for både film og musikk. Musikk: Musikk, Dans & Drama Film: Medier & Kommunikasjon. Jeg går selv MK (medier & kommunikasjon). Hittil i skoleåret, med 1. termin, har vi lært å håndtere kameraer, skrive manus/storyboard, lyssetting og en hel masse filmskaping-teori. Dette er selvfølgelig bare en brøkdel av hva vi har lært, men det er det jeg kommer på akkurat nå om film spesifikt. Med mindre du mente som skuespiller, da har jeg dessverre ingen erfaring å komme med Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 8. april 2010 Forfatter Del Skrevet 8. april 2010 Tusen takk for svar. Nei, jeg tenkte igrunn ikke på skuespiller. Mest regissør. Men mk er det jo ikke veldig høyt krav for å komme inn der ? Jeg droppa ut første halve året av vg 1 og med 3 i snitt. Så jeg tviler sterkt på at jeg kommer inn der. Hvordan er kravene for og komme inn på musikk linja da ? Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Ingen svar ? Jeg har avtalte med og møte skolen jeg sluttet på for siste gang til Onsdag. Da må jeg ha bestemt meg om hva jeg skal søke. Ikke så lett når jeg ikke aner hva jeg skal. Trenger da hjelp i første post. Vær så snill, trenger virkelig hjelp nå! Det minste svar hjelper meg. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Ingen ?????????? KRISE!!!! Imorra er dagen jeg må velge. Jeg titta på den film folkehøy skolen i Lillehamer. For første så er det uaktuelt siden det er alt for langt unna. for det andre så kommer jeg nok aldri inn der. Men jeg vil ha noe alternativt samme som den i lillehamer, bare i Oslo ellerno! Vil gjerne drive med musikk også. Altså, jeg vil kunne leve av og jobbe med musikk eller film. Hva bør jeg gjøre ? Takk!! Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Hei igjen! Ja da fikk vi orden på det, håper jeg! Han skulle prøve og søke meg inn på mk på 2 skoler. Han sa at det krevde veldig mye og komme inn på mk,men han skal søke meg på sånn kjærkilt grunnlag eller hva faen det heter, siden jeg har skriveproblemer,konsentrasjon problemer osv. Men vi snakka ikke noe om Musikk. Kansje jeg har lyst til og gå musikk dans og drama. Er det høyere krav for og komme inn på mk en musikk dans og drama ? Så vi skal ha en nytt møte neste Onsdag, så da skal vi søke. Han skal også ordne jeg jobb for meg imens på eb games ellerno, ut dette året så jeg har noe og gjøre. Lenke til kommentar
Kjemperen Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Tror du må ha høyere snitt for å komme deg inn på MDD enn på MK Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Hei. Spurte på ung.no og fikk et mega svar! Hei, og takk for spørsmål! De aller fleste med jobb som skuespiller eller musiker har en eller annen form for utdanning innen skuespill, musikk, drama, dans, musikal eller liknende. Det kan imidlertid finnes unntak fra dette. Det vil altså være mulig å få enkeltjobber selv om man ikke har utdanning. Den sikreste veien til å få slike jobber eller klare å leve av dette er uansett at man tar utdanning. Da stiller man sterkere både for å bli innkalt til audition/opptakskprøver og for å gjøre det bra på selve audition. I tillegg så skaper man seg gjennom utdanningen et kontaktnettverk med andre i bransjen. Med et godt nettverk så er det ofte litt lettere å få jobber og oppdrag underveis, samt få med seg hvor det er auditions, ledige jobber og liknende. På linkene lenger oppe i dette svaret kan du lese om hvordan det er å jobbe som skuespiller og musiker, samt hvilke utdanningsmuligheter som finnes. På videregående skole så kan man velge utdanningsprogrammet Musikk, dans og drama. Dette kan være en fin måte å få et bedre inntrykk av hvordan disse yrkesretningene egentlig er. Man lærer teori, får sceneerfaring og kan utvikle seg innen skuespillerteknikk, musikk og dans. På denne måten blir det kanskje enklere å bestemme seg for om musiker eller skuespiller er yrker du vil utdanne deg til etter videregående. På vilbli.no så kan du lese mer om utdanningsprogrammet Musikk, dans og drama på videregående. Skaff deg mest mulig erfaring tidligst mulig! Bli med i et amatørteaterlag eller en ungdomsteatergruppe, meld deg inn i kor eller på kulturskolen. Kanskje kjenner du noen som vil lage et band sammen med deg. På mange fritidsklubber og ungdomshus så har de ansatte som kan en del om forskjellige instrumenter, og som kan hjelpe dere i gang. Spill, syng og lag teateroppsettninger som du/dere framfører for andre. Husk også på at det finnes en del andre yrkesgruopper enn musikere og skuespillere som jobber innen musikk og film. Kanskje kan det være aktuelt for deg med jobber som lydtekniker, lystekniker eller som scenearbeider? Noen med slike jobber er utdannet elektriker eller liknende, mens andre har tatt kurs eller utdanning innen lys- og lydteknikk. På linkene over finner du mer informasjon om både yrkene og utdanningsmuligheter. For yrker som dette gjelder også tipset om å skaffe seg mest mulig erfaring tidligst mulig. Spør om å få være med å styre lyset på lokale teateroppsetninger i kulturhuset, spør om lokal-TV trenger noen til å kontrollere lyden osv. Lykke til med valgene dine, uansett hvilken retning du ender opp med å velge! Da har jeg så og si oppskriften på hvordan bli noe med film. Altså; 3 år i media og kommunikasjon>høgskolen i lillehamer. Hvertfall et godt utgangspunkt og bygge seg oppover på. Man må jo så klart ha interesse for film også, og det har jeg jo. Men så er det musikk da. Jeg er egentlig sånn ca like interesert i begge deler. Men jeg kunne kanskje heller ha tenkt meg å jobbe noe med musikk også. Men er det da best og gå på dans,musikk og drama da ? Og hva bør jeg gå etter vgs da ? Hvilken av de 2 stilles høyest krav trur dere ? Musikk eller film ? Hva er lettest og utdannes som ? Markede for begge er jo ekstremt stort. Takker veldig for serriøst svar! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Tusen takk for svar. Nei, jeg tenkte igrunn ikke på skuespiller. Mest regissør. Men mk er det jo ikke veldig høyt krav for å komme inn der ? Jeg droppa ut første halve året av vg 1 og med 3 i snitt. Så jeg tviler sterkt på at jeg kommer inn der. Hvordan er kravene for og komme inn på musikk linja da ? Er avgangskarakterene fra ungdomsskolen som har noe å si når du søker på vgs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå