Gå til innhold

Kan jeg få gratis reperasjon/pengene igjen?


Anbefalte innlegg

Hei, for noen dager siden gikk pcen min i dass for å si det slik. Den hadde lenge blitt sykt fort varm og noen ganger skrudde den seg til og med av. Dette har vært veldig irriterende, men jeg trodde dette var normalt siden den kanskje ikke var beregnet på gaming som css osv. Men nå har den sluttet å virke i det hele tatt og kommer bare opp blåskjer/noen ganger ingenting og jeg trodde det var pga av et virus jeg fikk en dag for litt siden. Men da jeg leste her så ser jeg at alt stemmer, jeg har samme grafikkort, jeg har en hp pavillion, pcen min blir/blei overoppheta og har sluttet og fungere. Dvs at pcen er ødelagt utenat det er "min skyld". Jeg kjøpte pcen fra multicom for 2 år siden for 10 000kr uten garanti. Men vi har jo 5 års reklamasjonsrett har jeg hørt. Så det jeg lurer på er, kan jeg få gratis reperasjon på denne pcen? Kan jeg få pengene igjen? Selvfølgelig vil jeg aller mest ha pengene igjen hvis det er mulig da... Og jeg er ikke noe flink på å reklamere så trenger noen tips også hvis dere har det :blush:

 

 

 

Takker utrolig mye for svar :) har vært veldig irriterende med den pcen altså... :p

Endret av ---Help---
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at du kan få dekket dette på noen måte.

Selv om vi har rettigheter så er endel deler/komponenter å anse som slitedeler og vil ikke dekkes av garanti etter så lang tid.

Det måtte i tilfelle være hvis du kan bevise at feilen skyldes fabrikasjonsfeil, da er situasjonen en annen.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Kan virke som selvforskyldt feil. Støv!

leste du artikkelen linket der jeg skrev "her"?

 

Hei, for noen dager siden gikk pcen min i dass for å si det slik. Den hadde lenge blitt sykt fort varm og noen ganger skrudde den seg til og med av. Dette har vært veldig irriterende, men jeg trodde dette var normalt siden den kanskje ikke var beregnet på gaming som css osv. Men nå har den sluttet å virke i det hele tatt og kommer bare opp blåskjer/noen ganger ingenting og jeg trodde det var pga av et virus jeg fikk en dag for litt siden. Men da jeg leste her så ser jeg at alt stemmer, jeg har samme grafikkort, jeg har en hp pavillion, pcen min blir/blei overoppheta og har sluttet og fungere. Dvs at pcen er ødelagt utenat det er "min skyld". Jeg kjøpte pcen fra multicom for 2 år siden for 10 000kr uten garanti. Men vi har jo 5 års reklamasjonsrett har jeg hørt. Så det jeg lurer på er, kan jeg få gratis reperasjon på denne pcen? Kan jeg få pengene igjen? Selvfølgelig vil jeg aller mest ha pengene igjen hvis det er mulig da... Og jeg er ikke noe flink på å reklamere så trenger noen tips også hvis dere har det :blush:

 

 

 

Takker utrolig mye for svar :) har vært veldig irriterende med den pcen altså... :p

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om du leste igjennom den selv.

 

 

quote fra artikkelen:

 

Flere bærbar-produsenter har nå annonsert feilen. Dersom du eier en bærbar fra Dell, kan du gå inn på denne siden og sjekke om maskinen din er berørt, og eventuelt laste ned en ny BIOS som skal bidra til å forhindre feilen. HP-kunder har en tilsvarende mulighet på denne siden.

 

Da er det bare å klikke på linken og følge instruksene fra HP eller Dell

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om du leste igjennom den selv.

 

 

quote fra artikkelen:

 

Flere bærbar-produsenter har nå annonsert feilen. Dersom du eier en bærbar fra Dell, kan du gå inn på denne siden og sjekke om maskinen din er berørt, og eventuelt laste ned en ny BIOS som skal bidra til å forhindre feilen. HP-kunder har en tilsvarende mulighet på denne siden.

 

Da er det bare å klikke på linken og følge instruksene fra HP

er ikke helt dum :p

 

de skriver også

 

Dersom du har oppdaget slike feil på maskinen din, bør du imidlertid kontakte produsenten umiddelbart. Da vil ikke BIOS-oppdateringen hjelpe deg.

Lenke til kommentar

ser du skriver at du kjøpte den "Uten garanti"

 

Mulig jeg ikke henger med på lasset ,men jeg påstår iallefall hardnakket HVER GANG jeg klager på teknisk utstyr som går sundt at jeg har KRAV på 2 års garanti og 5 års reklamasjon.

 

Hvis pcn din er 2 år mener jeg at det LETT skal gå under garanti!

 

Har ikke tatt meg bryderiet med å lese linken din for jeg tror ikke det er relevant.

Så lenge du ikke har åpnet pcn og byttet komponenter som kan vanskeliggjøre at pcn kræsjet under normale forhold vil jeg ganske sikkert mene du har en veldig sterk sak.

 

 

Hva sier multicom? dårlig av ett stor firma og ikke yste slik service.

 

 

Pengene igjen kan du nok heller se langt etter. da skal det ha vært samme feil eller vesentlig feil minst tre ganger på samme produkt.

Endret av duttis
Lenke til kommentar

ser du skriver at du kjøpte den "Uten garanti"

 

Mulig jeg ikke henger med på lasset ,men jeg påstår iallefall hardnakket HVER GANG jeg klager på teknisk utstyr som går sundt at jeg har KRAV på 2 års garanti og 5 års reklamasjon.

 

Hvis pcn din er 2 år mener jeg at det LETT skal gå under garanti!

 

Har ikke tatt meg bryderiet med å lese linken din for jeg tror ikke det er relevant.

Så lenge du ikke har åpnet pcn og byttet komponenter som kan vanskeliggjøre at pcn kræsjet under normale forhold vil jeg ganske sikkert mene du har en veldig sterk sak.

 

 

Hva sier multicom? dårlig av ett stor firma og ikke yste slik service.

 

 

Pengene igjen kan du nok heller se langt etter. da skal det ha vært samme feil eller vesentlig feil minst tre ganger på samme produkt.

ja er litt usikker på det der med garanti. Er jo ikke nøyaktig 2 år siden jeg kjøpte den (tror jeg kjøpte pcen litt uti juli). Men har uansett sendt en mail til multicom og får se hva de svarer :)

Lenke til kommentar

Stor sjanse for at du får dette på garanti(under 2 år gammel)/reklamasjon(2-5år). MEN det er også mulig at dette har blitt forårsaket av støv og derfor IKKE blir betegnet som "normal" bruk. I dette tilfellet vil du ikke får feilen reparert OG sitte med en regning på 300-600,- for undersøkelsen.

 

Det jeg først ville prøvd, var å formatere maskinen. Trykk F11 og velg gjenopprett til fabrikkinnstillinger (eller noe slikt) MERK: Da vil all data på maskinen bli slettet.

 

Hvis den failer (går i blå skjerm) eller du får samme feil etter du har gjort dette (pass på at du kjører en destruktiv formatering), ville jeg gått på biltema og kjøpt luft-på-boks og prøv å blåse litt her og der. Sjekk om viftene starter ved oppstart..

 

Hvis ingenting av dette hjelper, ville jeg sendt en mail til multicom hvor du skriver problemet og hva du har prøvd for å fikse det. Da skal du få en sendelapp (kjøper, hvis jeg ikke husker feil, skal IKKE betale for garanti/reklamasjon's innsending) og du blir uten pc i 2-4 uker i håp om at den blir reparert. Du vil ikke få pengene igjen kun pga dette..

Lenke til kommentar

Stor sjanse for at du får dette på garanti(under 2 år gammel)/reklamasjon(2-5år). MEN det er også mulig at dette har blitt forårsaket av støv og derfor IKKE blir betegnet som "normal" bruk. I dette tilfellet vil du ikke får feilen reparert OG sitte med en regning på 300-600,- for undersøkelsen.

 

Det jeg først ville prøvd, var å formatere maskinen. Trykk F11 og velg gjenopprett til fabrikkinnstillinger (eller noe slikt) MERK: Da vil all data på maskinen bli slettet.

 

Hvis den failer (går i blå skjerm) eller du får samme feil etter du har gjort dette (pass på at du kjører en destruktiv formatering), ville jeg gått på biltema og kjøpt luft-på-boks og prøv å blåse litt her og der. Sjekk om viftene starter ved oppstart..

 

Hvis ingenting av dette hjelper, ville jeg sendt en mail til multicom hvor du skriver problemet og hva du har prøvd for å fikse det. Da skal du få en sendelapp (kjøper, hvis jeg ikke husker feil, skal IKKE betale for garanti/reklamasjon's innsending) og du blir uten pc i 2-4 uker i håp om at den blir reparert. Du vil ikke få pengene igjen kun pga dette..

har skrevet om problemet i ett annet emne her :)

 

Men viftene fungerer helt "fint", eller de går iallefall rundt.. og dette "problemet" har jeg jo hatt siden jeg fikk pcen. Og så var det jo det med at geforce 8600M korta lider av overoppheting og jeg har jo dette kortet

Endret av ---Help---
Lenke til kommentar

Stor sjanse for at du får dette på garanti(under 2 år gammel)/reklamasjon(2-5år).

Mulig jeg ikke henger med på lasset ,men jeg påstår iallefall hardnakket HVER GANG jeg klager på teknisk utstyr som går sundt at jeg har KRAV på 2 års garanti og 5 års reklamasjon.

 

Hvor har dere det fra at man har krav på 2 års garanti?

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Stor sjanse for at du får dette på garanti(under 2 år gammel)/reklamasjon(2-5år).

Mulig jeg ikke henger med på lasset ,men jeg påstår iallefall hardnakket HVER GANG jeg klager på teknisk utstyr som går sundt at jeg har KRAV på 2 års garanti og 5 års reklamasjon.

 

Hvor har dere det fra at man har krav på 2 års garanti?

 

Bortskjemt fra når jeg jobba selv på Elkjøp... Men trodde at HP leverer 2 års garanti i Norge, hvis ikke er det 1 år..

Lenke til kommentar

Stor sjanse for at du får dette på garanti(under 2 år gammel)/reklamasjon(2-5år).

Mulig jeg ikke henger med på lasset ,men jeg påstår iallefall hardnakket HVER GANG jeg klager på teknisk utstyr som går sundt at jeg har KRAV på 2 års garanti og 5 års reklamasjon.

 

Hvor har dere det fra at man har krav på 2 års garanti?

 

Bortskjemt fra når jeg jobba selv på Elkjøp... Men trodde at HP leverer 2 års garanti i Norge, hvis ikke er det 1 år..

står 1år på baksiden av pcen min :thumbdown:

Lenke til kommentar
jeg påstår iallefall hardnakket HVER GANG jeg klager på teknisk utstyr som går sundt at jeg har KRAV på 2 års garanti og 5 års reklamasjon.

Når det gjelder garanti, så er ikke dette lovfestet. Det vil si at produsenten kan velge å gi oss ingen garanti i det hele tatt, eller 100 år om de ønsker det.

 

Reklamasjonsretten er derimot lovfestet. Men det er ikke riktig at alt teknisk utstyr har fem års reklamasjonsfrist.

 

Hvis du hardnakket påstår ting og tang overfor en forhandler, og du ikke engang har rett, så kan du regne med å bli nedprioritert ettersom ingen selgere ønsker kunder som krever ting man ikke engang har krav på. Det kan også bli vanskeligere å få gjennom sine krav om man ikke er det minste ydmyk.

Lenke til kommentar

Sendte dette til multicom:

 

Hei

 

For nesten to år siden kjøpte jeg en Hp Pavillion dv9842eo pc av dere (http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1949123). Nå har jeg hatt noen små irriterende varmeproblemer der pcen i verste fall har skrudd seg av. Sånn har pcen vært siden jeg kjøpte den. I tillegg har pcen nå sluttet å virke. Noen ganger vil den ikke starte opp og noen ganger får den blåskjerm og nevner noe med "graphics card" osv. Jeg trodde da dette var pga virus eller noe lignende, men leste nettop en artikkel på nettet at Nvidia har "trøbbel" med skjermkortene Geforce 8600M og 8400M. Pcen jeg har, bruker dette kortet, Geforce 8600M, og har de samme "symptonene" som det står om i artikkelen. Du kan lese den her: http://www.hardware.no/artikler/mer_grafikk-trobbel_for_nvidia/54419

 

Der skriver de at skjermkortet "lider" av overoppheting, og er sansynlig vis årsaken til at pcen min har sluttet å virke. Jeg lurer derfor på om jeg kan få en gratis reperasjon på denne, eller en ny av den samme modellen. Men samtidig er det ikke mye hjelp i det ettersom alle modellene har samme feil med grafikkbrikken. Er det mulig å få ett nytt produkt eller pengene tilbake? Det er jo opp til 5 års reklamasjonsrett i følge forbrukerretsloven. Og hvis samme feil gjentar seg etter 3 ganger med reperasjon har man rett til pengene tilbake også hvis jeg ikke tar helt feil, og feilen vil jo gjenta seg med mindre jeg får nytt grafikkort?

 

og fikk dette som svar:

 

Hei!

Vi kan registrer deg for en gratis reparasjon, jeg trenger da serienummeret på maskinen. Sammen med ordrenummeret eller kundenummeret ditt.

Denne feilen med at skjermkortene har HP funnet en løsning på ved at dem installerer en nyere bios på maskinen. Varmeproblemene skal da forsvinne, men sant som du sier gjentar feilen seg 3ganger kan du da forhøre deg om omlevering eller penger tilbake.

Så skriv dette tilbake til meg:

Orderenummer

Serienummer

Feilbeskrivelse / ønsker du backup (backup kan vi ikke garantere at blir gjort, HP sitt service verksted vil da kontakte deg)

Din adresse

Tlf nummer

e-post

Ref fra tidligere servicer

 

OBS: Viktig at maskinen ikke sendes direkte til oss da dette vil forlenge reparasjontiden med opptil 3-4uker. HP har egne service verksteder, Multicom Norge har ikke lov til å reparere dem og maskinen vil da bare bli videresendt enda engang.

 

dvs at de kommer til å installere nye bios oppdateringer? Isåfall blir jo ytelsen skrudd ned eller viftehastigheten skrudd opp på fullt som noen har sagt. Dette er jo ikke hva jeg har betalt 10 000 kr for..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...