Gå til innhold

Hjelp, norge et muslimsk land?

24 stemmer

1. 1. Tror du personlig at Norge vil bli et muslimsk styrt land?

• Ja
      5
    • Nei
      17
    • Vet ikke/ingen formening
      2

Anbefalte innlegg

*snip*

Hvor har du det i fra?

Hvor jeg har eller tar det fra, kan vel være det samme det? Kanskje på tide å følge med hva enhver enkel individ tar med inn, enn å bare fokusere på muslimer?

Jødemoskeer, moskeer for buddhister etc.. Hva er det som gjør at disse moskeene, er mer akseptere enn muslimskemoskeer? Jo, Folkeslag. Bare fordi den ene utgjør mer vold enn den andre, så er det liksom helt greit at de andre tar med det og det, nettopp fordi de ikke er like voldelige som muslimer f,ejs?

Blir bare for dumt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det hele tiden snakk om muslimer, og ikke folk som f.eks fra Asia? Er så mange idioter der ute som bare inkluderer en gruppe? SKal man først inkludere den ene gruppen, så skal man også inkludere hele gruppen eller evt religioner. eksempel: buddhister. Hvorfor prater ingen om buddhister? De også ødelegger den norske kulturen like mye som muslimer

Buddhistene er siviliserte mennesker, det er ikke muslimene.

Generalisering er en fin bil.

Når en trosretning står for såpass mye av faenskapen som skjer i verden i dag ser jeg ingenting galt i å generalisere litt :)

Litt? Du har vel ikke fått med deg all faenskap som andre trosretninger klarer å servere. Du trenger ikke går tilbake i hostorien og rote for å finne slike tendenser, bare kjøp gårdagens og dagens avis. Der kan du lese om noen småkåte katolske prester som ser vedlig stor nytte ved smågutter og jenter når de skal forfylle sine seksuelle lyster.

Det er da strengt tatt ikke den saken vi diskuterer her, er det vel? At du sammenligner denne bagatellen med hva muslimer har påført det vestlige samfunnet av lidelser de siste årene synes jeg er smått fantastisk..

Lenke til kommentar
Ja for deg sikkert. Men samtidig har du en tendens å definere de fleste ting etter subjektive preferanser, betrakte dem som kollektive og ignorere andre sine preferanser. Så du rettferdiggjør absolutt ingenting i dette tilfellet.

Ja, fordi mange nordmenn vil se på ostehøvel som negativt. Var ikke poenget ditt å vise negative aspekter med Norsk kultur?

Yeah right :roll:

Du burde stikke nesen litt utenfor Norge og du vil se at det er ikke et spesielt norsk problem med gjerrighet og heller ikke konsumirisme. Så ja, det er riktig. Hva er galt med å bruke de pengene du tjener uansett?

Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg bor i Norge og mange sammen med meg som har rest rundt i verden kan bekrefte at dette i sær grad et norsk fenomen. Det er ikke så mange plasser i verden der 18- åringen har råd til egen bil, og ikke minst til å brenne forferdelig mange tusen på unødvendig kjøring, skjønner du.

Jeg bor i Auckland, og her er råning et større problem enn det er i Oslo. Forsatt ikke et problem, men tross alt var det omtrent ingen i Oslo. I andre byer vil du finne enda mer problemer med råning. Råning er ikke et norsk fenomen.

I tilegg, andre steder i verden har man absolutt råd til å kjøpe en bil som 18-åring. Norge er ikke så rikt som du tror og spesielt biler er veldig dyrt. Her kan jeg kjøpe en helt ok bil for et par tusen kroner, og jeg vil heller ikke måtte betale masse avgifter. Derimot i Norge solgte jeg en 5-6 år gammel bil for 150K. Ja, den hadde ikke kjørt så mye men 150K?! Ikke var den pen heller. Faktisk langt flere her har egen bil enn i Oslo.

Det kommer an på hvem du spør. Slike ting er overlat til subjektive vurderinger, fordi universelle kulturelle normer ikke eksisterer. Dermed er det galt å påstå verken det ene eller det andre.

Jeg tror nesten alle etniske nordmenn i Norge vil si at de foretrekker de problemene som er nevnt over, enn problemene man ser i mange muslimske land. Tror ikke du?

Og motsatt. Det er dette som du aldri klarer å ta innover deg, nemlig at det finnes meninger som avviker dine.

Flott med stråmenn. Utenom innvandring vet jeg godt at nordmenn har helt andre meninger enn meg og hare en helt annen virkelighetsforståelse enn jeg har. Så at jeg ikke klarer å ta innover meg at det finnes meninger som aviker mine er ganske feil. Det at alle er så ekstremt venstrevride i Norge var en av grunnene til at jeg stakk.

Hadde vi gått ca 20 år tilbake ville nordmenn vært enige med deg på innvandrngsområdet også. Det er rett og slett en konsekvens av at man har sett hvor feilslått politikken er og folk har lagt snilismen til side, ihvertfall på det området.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Det er da strengt tatt ikke den saken vi diskuterer her, er det vel? At du sammenligner denne bagatellen med hva muslimer har påført det vestlige samfunnet av lidelser de siste årene synes jeg er smått fantastisk..

Det er du som dro frem buddhister og generaliserte alle muslimer, så dette er kun din egen feil. Bagateller?? Tro meg du vil ikke begynne med sammenligninger når det gjelder hvem historisk sett har gjort mer faenskap. Det vesten har gjort i Afghanistan og Irak, ved tanke på antall drepte sivile og materielle ødeleggelser, er i en helt annen liga enn det muslimer har gjort mot vesten. La meg ikke gå i detaljer, for det bli en vond opplevelse for deg å lese.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
TS dro frem "Man snakker også om tap av kultur. Men hva er norsk kultur egentlig?" Da er det naturlig å dra frem det som faktisk er av norsk kultur og som er noe en ikke vil tape. Er du ikke enig i det?

Jo da, med samtidig hadde TS et godt poeng når han dro frem ”hva er norsk kultur”. Ikke sikkert han har det samme oppfatning som deg at den norske kulturen er verd å ta være på, eller at den er noe spesielt i forhold til andre kulturer. I så fall er der mange nordmenn som føler det samme som han.

Dessuten listen din er feil da det er flere attributter der som ikke stemmer annet enn med dine bias-øyne. Binders er f.eks. ikke norsk og hva er f.eks. negativt med fjøs?

Binders er ikke norsk, det er derfor jeg dro frem det eksemplet, nettopp fordi mange nordmenn tror at den er. Dermed sier det en hel del, uten at jeg går i detaljer.

Ingenting er galt med fjøs. Jeg sa ”mindre gode ting ved den norske kulturen” og ikke ”det negative” ved norsk kultur. Jeg personlig mener at fjøs er helt greit, men jeg vet samtidig at mange andre nordmenn ikke mener det samme. Du må huske på at listen som jeg ramset er ikke listen basert på mine preferanser, men hva av norsk kultur oftest fra andre nordmenn oppfattes som mindre å være stolt av.

Norge scorer relativt høyt på å ikke være stolt av landet sitt.

Riktig, og det var en av tingene jeg ønsket å fremheve. Jeg vet ikke hva du oppfattet det som.

3%-6% er en vesentlig forskjell (ihvertfall i vitenskapelig sammenheng), spesielt mtp. at det er snakk om kun 4 år.

Jeg har ikke sagt at det ikke utgjør forskjell. Det jeg sa var: uavhengig om vi blir enig om 3% eller 6% så er fremdeles disse innvandrere i ganske klar minoritet. Og tar vi i betraktning at majoriteten av denne minoriteten ikke gjør noe galt, samt lever etter de vestlige normer og verdier, så er fremmedfrykt overdreven.

Hvis du mener at den opprinnelige norske kulturen er borte vil jeg påsta at alle lands opprinnelige kultur er borte. Se igjennom listen og det er flere trekk der som er norske, og enhver utenlandsk turist vil klare å se trekk som er spesielt for Norge. Jeg klarer ihvertfall å se typiske britiske trekk i London, og franske trekk i Paris selv om de er minst like multikulturell som Norge.

Det er nettopp poenget mitt, dvs. kulturen er en variabel som er i stadig endring. Det finnes ikke universelle kulturelle koder. Den krysser grenser slik som den alltid har gjort. Dermed er ikke det flerkulturelle nødvendigvis noe negativt, slik som mange vil påstå.

Ebeneser: Det må være første gang ja :yes:

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Det er du som dro frem buddhister og generaliserte alle muslimer, så dette er kun din egen feil. Bagateller?? Tro meg du vil ikke begynne med sammenligninger når det gjelder hvem historisk sett har gjort mer faenskap. Hva har vesten holdt på med bare i de siste årene i Afghanistan og Irak, og antall drepte sivile i bare disse to land, kan aldri måle seg med det muslimer har gjort vesten. La meg ikke gå i detaljer, for det bli en vond opplevelse for deg å lese.

Det var aldri jeg som dro frem buddhister, jeg svarte på et spørsmål der en annen bruker sammenlignet buddhister med muslimer.

Og nei, jeg støtter på langt nær det enkelte sionist-land har gjort nede i midtøsten i moderne tid - det er absolutt forkastelig. Det rettferdigjør dog ikke terrorisme

I forhold til terrorisme blir pedofilisaken en bagatell i mine øyne, selv om jeg kjenner til katolisismens forhistorie og alt hva som er begått fra det holdet tidligere.

Endret av Herthugen
Lenke til kommentar
Ja, fordi mange nordmenn vil se på ostehøvel som negativt. Var ikke poenget ditt å vise negative aspekter med Norsk kultur?

Hvem som sa at jeg dro frem ”negative” aspekter ved norsk kultur? Nå begynner du med dette igjen, tilegne meninger som folk ikke har. Jeg sa ”de mindre gode ting ved den norske kulturen”. Det betyr ikke nødvendigvis det negative. Uansett er ikke ostehøvel noe å skryte av, og siden den er betraktet som en av de beste norske oppfinnelser så fremstår den som mindre bra hvis vi sammenligner oss med andre land i verden og deres oppfinnelser. Ostehøvel kan ikke akkurat sammenlignes med for eksempel tyskernes V1 rakett.

Du burde stikke nesen litt utenfor Norge og du vil se at det er ikke et spesielt norsk problem med gjerrighet og heller ikke konsumirisme.

Jeg tror nok at jeg har besøkt flere steder i verden enn deg - som for øvrig sitter i USA under fine omgivelser og kaster meninger i alle retninger. Ved å bo i USA gjør deg på ingen måte spesiell eller mer klok enn oss andre. Jeg syns det er paradoks at du sitter så mange mil unna Norge og mener at nordmenn er ikke gjerrige eller for opptatt av konsumerisme. Jeg har heller ikke sagt at dette er særegen norsk fenomen, tvert i mot, jeg påpekte nettopp at den norske kulturen er ikke særegen, men i stor grad påvirket fra andre vestlige land, slik som USA. De sliter med det samme problemet.

Jeg bor i Auckland, og her er råning et større problem enn det er i Oslo. Forsatt ikke et problem, men tross alt var det omtrent ingen i Oslo. I andre byer vil du finne enda mer problemer med råning. Råning er ikke et norsk fenomen.

Der brente du deg skikkelig. Her baserer du igjen preferanser kun ved Oslo, der råning er nesten fraværende i sammenligning med andre mindre byer og plasser i Norge. Du må ta deg en tur på ”bygda”, gutt. Så kan du se "råne-Norge" på sitt beste. Det hjelper ikke å sitte i Auckland, og besøke kun Oslo når man er i Norge. Norge er mye mer enn bare Oslo.

I tilegg, andre steder i verden har man absolutt råd til å kjøpe en bil som 18-åring. Norge er ikke så rikt som du tror og spesielt biler er veldig dyrt. Her kan jeg kjøpe en helt ok bil for et par tusen kroner, og jeg vil heller ikke måtte betale masse avgifter. Derimot i Norge solgte jeg en 5-6 år gammel bil for 150K. Ja, den hadde ikke kjørt så mye men 150K?! Ikke var den pen heller. Faktisk langt flere her har egen bil enn i Oslo.

Hvem i herrens navn nevnte USA i dette tilfellet? Prøv nå heller å dra til Øst-Europa, Afrika, Russland, Midt-Østen, majoriteten av Asia osv, så kan du telle hvor mange 18-åringer har egen bil.

Jeg tror nesten alle etniske nordmenn i Norge vil si at de foretrekker de problemene som er nevnt over, enn problemene man ser i mange muslimske land. Tror ikke du?

Jeg vet av mange nordmenn som likte seg veldig godt i Bosnia og Tyrkia. Mange av de mente at de gjerne kunne bo der. De forgudet både klima, natur, folket, mat, kultur osv. De problemer som du finner i noen stater med muslimsk majoritet er problemer som vesten selv har skapt med sin påtrengende behov for å spre sin kultur, sine normer og verdier i deres land. Så nei, jeg er ikke helt enig.

Hadde vi gått ca 20 år tilbake ville nordmenn vært enige med deg på innvandrngsområdet også. Det er rett og slett en konsekvens av at man har sett hvor feilslått politikken er og folk har lagt snilismen til side, ihvertfall på det området.

Og det sier en som har stukket av fra Norge. Mer er det vel ikke å si.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Det kan godt hende at TS ikke liker norsk kultur, men da må han ikke utbasunere at det visstnok ikke finnes noe norsk kultur(bare amerikanske eller hva han tror), når det er nok av eksempler på norsk kultur som det er nok av nordmenn og utlendinger som ser av verdi å bevare. Oppslutningen rundt påskefjell og hyttebygging, husbygging i tre, antall seere av langrenn i OL(blant Norges mest populære tv-program), 17.mai og en rask tur på hurtigruta er gode eksempler på dette.

Hvorfor dro du fram bindersen da hvis den ikke er norsk, når resten av din liste visstnok skal være norsk kultur (selv om det også er tilbakevist)? Det høres mer ut som et dårlig roforsøk. Men du har kanskje rett i at det sier sitt når folk tror at binderesen er norsk (selv om en variant av den er norsk), når nordmenn samtidig ikke vet at sprayboksen var en norsk oppfinnelse og patent. Sprayboksen brukes i hele verden og har hatt veldig stor betydning for den industrielle utviklinge. Hvert år blir det produsert hele 13mrd eksemplarer av den uten av nordmenn ser ut til å bry seg stort om det (om de i det hele tatt vet at den er norsk). Det bunner ut i at nordmenn kanskje er for lite bevisste om sin kultur, og både TS og din sin liste er et eksempel på dette. Forøvrig er Norge i toppen i verden når det gjelder antall nobelpriser per capita og ligger foran alle stormakter som Tyskland, USA, England, Frankrike.

Som jeg har vist av statstikker er ikke nordmenn spesielt mer stolte og tror heller ikke at verden ville vært bedre hvis flere var som nordmenn, slik enkelte land tror. Men nordmenn er i toppen når det gjelder å være villige til å kjempe for landet sitt med hele 90%: http://www.nationmaster.com/graph/lif_wil_fig_for_cou-lifestyle-will-fight-for-country. Det sier sitt! Nordmenn skryter ikke i større grad en andre og vi synes ikke vi er bedre enn andre og heller ikke veldig klar over alt det gode vi har fått til i landet. Men vi lever lykkelig i landet (8th out of 178 in world happiness rankings) slik det er og er aller villigst til å kjempe for det. Så når du kommer med din liste og fyller på med ord som "overlegenhet" og "selvovervurdering" viser det i likhet med flere andre falske påstander om kulturattributter du kommer med at du er preget av sterkt bias. Du er god på retorikk og prøver å utgi deg for å være objektiv ved å late som at "listen som jeg ramset er ikke listen basert på mine preferanser, men hva av norsk kultur oftest fra andre nordmenn oppfattes som mindre å være stolt av." Forøvrig er 50% av nordmenn "veldig stolt" av landet sitt i motsetning til de 16% som "ikke er stolte" av det. Så kan en selv tenke ut hvor de resterende 34% befinner seg, men en kan nok anta at flere er "stolte" enn kun de som er "veldig stolte" og således er de som liker landet sitt i soleklart flertall.

Angående 3-6% osv savner jeg fortsatt den matematiske teorien bak en konstant befolkningsandel når 1-2gen samt tildels 3gen fertilitetsrate er høyere enn resten, samt stadig innvandring gjennom asyl/familie/ulovlig osv. Praksisen viser at andelen f.eks. i Frankrike har økt fra 6,3% til 8-10% på kun 4 år. En slik stor demografisk endring på kort tid skaper problemer både blant franskmenn og de nye innvandrerne, og det har en nok eksempler av i hele Europa.

Uansett denne diskusjonen har sklidd ut og er fylt med feilinformasjon fra første innlegg av. Personlig skulle jeg ønske en kunne hatt en skikkelig debatt på hvilken kultur og holdninger en vil ha i Norge/Europa fremfor å stadig preke om antall muslimer. Men den parameteren er nok dessverre en sterkt påvirkende faktor så lenge en har den raske og tildels lite gjennomtenkte demografiendringen som er i Europa.

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Dette var mer en tråd for at de som er redde for et intet annet konspirasjon skulle ha en tråd å forholde seg til og ikke bruke hele forumet som en sutre plass! Det finnes ingen jordisk form for empirisk bevis at Norge, eller Europa for den saks skyld vil bli et sharia stat. Jeg påpeker kun at det er en massiv stigmatisering hvorav man tar en gruppe og skyver dem til side for så å hetse dem.

Det man er i realiteten redd for er ekstremminister. Det er dem hele og alene som utgjør en trussel for samfunnet, ikke Muhammed Nordmann som følger norske formelle- og uformelle normer.

Hvorfor kan ikke en Afrikansk kristen som har en rase vridd politisk ståsted utgjøre en like reel trussel som Lille Kari fra Irak. Hvorfor hetser vi en spesifikk gruppe? Jo! Det er lettere å hetse dem, det er blant annet lettere å stigmatisere en annen religion en vår egen. Kristendommen er ei heller perfekt, noe historien kan bekrefte!

Skal man ha hundre prosent ekte norsk kultur må vi glemme den danske og den svenske innflytelsen vi har opp-arvet gjennom union. En ekte norsk kultur er å tilbe Odin og Tor, drikke mjød og leve i vikingenes tilstand.

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet om innvandrere intrigeres til Vestlige verdier. For når man har kommet til dette punktet er eneste som skiller oss fra innvandrere hudfargen og en oppdiktet redsel. Hva som virkelig utgjør en trussel kulturmessing og språkmessing er det engelske språket. Barne tv har begynt å snike inn engelske setninger, ungdom bruker engelsk slang og ord. Merker selv til tider at jeg glemmer av Norske ord. Men hvorfor snakkes det ikke noe om dette? Fordi vi finner det lettere å stigmatisere enkelt grupper.

Og om du ønsker å bevare den norske kulturen som som den er må jeg dog skuffe dere. Man kan ikke bevare en kultur, det er unaturlig og umulig.

Lenke til kommentar

Hvem som sa at jeg dro frem ”negative” aspekter ved norsk kultur? Nå begynner du med dette igjen, tilegne meninger som folk ikke har. Jeg sa ”de mindre gode ting ved den norske kulturen”. Det betyr ikke nødvendigvis det negative. Uansett er ikke ostehøvel noe å skryte av, og siden den er betraktet som en av de beste norske oppfinnelser så fremstår den som mindre bra hvis vi sammenligner oss med andre land i verden og deres oppfinnelser. Ostehøvel kan ikke akkurat sammenlignes med for eksempel tyskernes V1 rakett.

Jeg bryr meg ikke om andre land har bedre oppfinnelser. Det er forsatt en nyttig oppfinnelse. Det er ingen grunn til å være så negativ hele tiden. For det andre vil jeg heller ha ostehøvlen enn en eller annen rakett.

Jeg tror nok at jeg har besøkt flere steder i verden enn deg - som for øvrig sitter i USA under fine omgivelser og kaster meninger i alle retninger. Ved å bo i USA gjør deg på ingen måte spesiell eller mer klok enn oss andre. Jeg syns det er paradoks at du sitter så mange mil unna Norge og mener at nordmenn er ikke gjerrige eller for opptatt av konsumerisme. Jeg har heller ikke sagt at dette er særegen norsk fenomen, tvert i mot, jeg påpekte nettopp at den norske kulturen er ikke særegen, men i stor grad påvirket fra andre vestlige land, slik som USA. De sliter med det samme problemet.

Der brente du deg skikkelig. Her baserer du igjen preferanser kun ved Oslo, der råning er nesten fraværende i sammenligning med andre mindre byer og plasser i Norge. Du må ta deg en tur på ”bygda”, gutt. Så kan du se "råne-Norge" på sitt beste. Det hjelper ikke å sitte i Auckland, og besøke kun Oslo når man er i Norge. Norge er mye mer enn bare Oslo.

Jeg har vært ganske mye rundt om i verden, du derimot visste ikke en gang hvor Auckland var. Jeg har bodd i USA, men jeg foretrekker Auckland.

Nei, du brente deg fordi du kan ikke geografi. Auckland er den største byen i NZ, et land som er betraktlig fattigere enn USA. NZ har halvparten av BNP-en til Norge, men allikavel har folk fint råd til biler som 18-åringer. Faktisk den eneste forskjellen jeg har sett hitill er at import er dyrere så ingen ville finne på å kjøpe boblejakker (om det hadde vært kaldt nok), men jeg vil være rikere i NZ enn jeg ville ha vært i Norge fordi alt er billigere og skattenivået er betraktlig lavere. Det kan godt være at råning er et problem på bygda, men i byene er det ihvertfall ikke et problem. Det er nok et problem med råning på bygda her også.

Gjerrighet er ikke et spesielt norsk problem. F.eks. hadde nordmenn vært litt mer gjerrige hadde vi sluppet alle tiggerene som raver rundt i Oslo sentrum. Fordi de visste at de aldri ville ha fått nok penger uansett. Jeg kan aldri forstå hvem som gir dem så mye penger, jeg har aldri gitt tiggere noe som helst. Konsumerisme som sannsynligvis du tenker på, eksisterer i alle land som har penger nok å bruke. Det er ikke bedre i f.eks. Hong Kong eller i Singapore. Faktisk de har offentlige kampanjer for å få folk til å bruke pengene sine. Det er ikke bedre i Dubai, og andre rike arabiske land. Det er ikke bedre i USA, Canada eller Australia og NZ. Altså, jeg ser egentlig ikke problemet. Det handler bare om at man har penger å bruke, og da bruker man pengene man har. Er det ikke det de er for?

Hvem i herrens navn nevnte USA i dette tilfellet? Prøv nå heller å dra til Øst-Europa, Afrika, Russland, Midt-Østen, majoriteten av Asia osv, så kan du telle hvor mange 18-åringer har egen bil.

Det er for helvete uland. Dra til iland som ikke er overbefolket og du vil se at de fleste har råd til egen bil og har egen bil når de er 18. Norge er kanskje rikt på papiret, men hvis du tar en titt på hvor langt lønnen rekker, er ikke Norge spesielt gunstig. Det tror jeg kommer av at PPP sjekker alle prisene i landet, men det fungerer ikke helt når de fleste utgiftene man har fra noen goder og mange av dem har en tendens til å være norske, altså dyre. I tilegg er mange av importgodene skattet ned.

http://www.experiencefestival.com/a/Purchasing_power_parity_-_PPP_clarification_and_discussion/id/4692279

Jeg vet av mange nordmenn som likte seg veldig godt i Bosnia og Tyrkia. Mange av de mente at de gjerne kunne bo der. De forgudet både klima, natur, folket, mat, kultur osv. De problemer som du finner i noen stater med muslimsk majoritet er problemer som vesten selv har skapt med sin påtrengende behov for å spre sin kultur, sine normer og verdier i deres land. Så nei, jeg er ikke helt enig.

Så du sier at Somalia ikke ville vært et helvete selv om vesten ikke innblandet seg. F.eks. Zimbabwe er et land som vesten lot gjøre som de vil, og gjett hva det gikk ikke bra allikavel. Vesten er ikke skyld i alle problemene som eksisterer i fattige land, som oftest er det de som er skyld i sine egne problemer. Legg også merke til at flere land hvor vesten har innblandet seg, har det gått helt fint. Hva med sør-korea, Kina, Chile? Faktisk de som holder land nede er dem selv. Bare se på nord-korea eller Kina under Mao. Er det vesten sin skyld også?

Og det sier en som har stukket av fra Norge. Mer er det vel ikke å si.

Vel, jeg bodde i Norge tidligere, så jeg har erfaring fra hvordan Norge var. Nordmenn hadde dine meniger rundt innvandringsdebatten for rundt 20 år siden.

http://www.ssb.no/ssp/utg/9806/5.shtml

Sant skal sies, har færre gamle holdninger til innvandre som "nordmenn bør få jobb foran innvandre" og lignende, men flere er skeptiske til å ta imot masse flere asylsøkere inn i Norge. Selv om det er forsatt et ganske irriterende mindretall som forsatt mener vi bør ta imot masse asylsøkere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

wilberforce: "Men vi lever lykkelig i landet (8th out of 178 in world happiness rankings)"

Egentlig ikke, fordi problemet med mange av statistikkene er at de slår sammen de som er lykkelige og trekker fra de som ikke er det. Det blir litt feil, fordi da gjør man ingen forskjell mellom veldig lykkelig og noe lykkelig. Norge har mange i kategorien noe lykkelig, men ikke veldig mange i kategorien veldig lykkelig.

Nationmaster viser også mer detaljert statistikk

http://www.nationmaster.com/graph/lif_hap_lev_ver_hap-lifestyle-happiness-level-very-happy

Og da kan du klikke deg til de andre og sammenligne. Norge gjør det ikke spesielt bra og både Sverige, Danmark, USA, Australia og Kanada gjør det bedre enn Norge. Pluss mange andre land.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vel du kan godt vri og vende på statistikkene, poenget mitt er ikke å få Norge til å komme på topp, da jeg heller ikke tror vi er på noe topp. Poenget er at nordmenn generelt er ganske ydmyke og fornøyde med livet. Jeg har en makroøkonomibok her som viser "average %happy and satisfied" fra world values survey. Den plasserer Norge med 90% noe som er så å si det samme som topplandet Nederland med 95%(vanskelig å lese ut i fra grafen da de fleste land i toppen ligger i samme klynge). Det viser at Norge kanskje ikke er lykkeligst(most happy eller hva du vil fram til) men at de aller aller fleste nordmenn er fornøyde og lykkelige i landet sitt. De mener at verden ikke ville blitt bedre av at flere var som nordmenn og er heller ikke i større grad enn andre stolte over landet sitt. Men de er aller villigst til å kjempe for landet sitt som de lever lykkelige og fornøyde i. Altså tilbake til poenget, nordmenn er ganske ydmyke og fornøyde med livet uten trang til å belære andre, og listen til "statsviter" er ikke annet enn en liste basert på sterke bias noe som skinner igjennom ved flere feil samt at han tar med ord som f.eks. fjøs og osthøvel. Bare det at han kommer med en slik bitter og banal liste når hele poenget var å vise TS at det faktisk finnes noe av norsk kultur som nordmenn vil bevare, viser at han er blendet med sine bias i denne debatten.

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar
Jeg bryr meg ikke om andre land har bedre oppfinnelser. Det er forsatt en nyttig oppfinnelse.

Selvsagt du ikke bryr deg om hva andre land har gjort på denne fronten. Dette fordi det ødelegger ditt argument. At ostehøvel er nyttig er vel ingen som har benektet, men fremdeles er den langt i fra den standarden andre land har å vise til.

Jeg har vært ganske mye rundt om i verden, du derimot visste ikke en gang hvor Auckland var. Jeg har bodd i USA, men jeg foretrekker Auckland.

Nei, du brente deg fordi du kan ikke geografi. Auckland er den største byen i NZ, et land som er betraktlig fattigere enn USA.

Aha, så bare fordi jeg ikke viste hvor Auckland var så kan jeg ikke geografi? Jeg skal vedde på at det er ikke mange på dette forumet som vet hvor stedet ligger. Det eneste stedet på NZ jeg kjenner til er Wellington.

For det første sa du at du var i USA bare for noen måned siden og at du gikk på skole der, samt skrøt uhemmet av det og landet i seg selv. Dermed gikk jeg ut i fra at du var i Oakland USA, noe som sikkert mange med meg trudde. Nå plutselig sier du at du er i NZ, og skryter uhemmet over det landet igjen. Hva med å komme seg til noen av disse u-landene som du så pent avviser, og som du har så utrolig mye imot, før du uttaler deg? NZ er på ingen måte et fattig land, og på ingen måte et land preget av krig og elendighet.

NZ har halvparten av BNP-en til Norge, men allikavel har folk fint råd til biler som 18-åringer. Faktisk den eneste forskjellen jeg har sett hitill er at import er dyrere så ingen ville finne på å kjøpe boblejakker (om det hadde vært kaldt nok), men jeg vil være rikere i NZ enn jeg ville ha vært i Norge fordi alt er billigere og skattenivået er betraktlig lavere. Det kan godt være at råning er et problem på bygda, men i byene er det ihvertfall ikke et problem. Det er nok et problem med råning på bygda her også.

NZ har både en moderne og velutviklet økonomi. De har en hatt en god økonomsikk vekst i de siste årene, og lav arbeidsledighet. Dermed er det ikke rart at ungdommen akkurat der har råd til bil. At de har halvparten av BNP-en til Norge henger også sammen at de er halvparten så mange som vi her i Norge. Om du hadde vært rikere i NZ enn i Norge er noe jeg tviler sterkt på, lønningene her i Norge er en av de høyeste i verden, dermed, og til tross for høye avgifter, er levestandarden veldig høy her i Norge.

Gjerrighet er ikke et spesielt norsk problem. F.eks. hadde nordmenn vært litt mer gjerrige hadde vi sluppet alle tiggerene som raver rundt i Oslo sentrum. Fordi de visste at de aldri ville ha fått nok penger uansett.

Og du mener dette er en god og legitimt argument på at nordmenn ikke er gjerrige? Dette beviser ingen verdens ting. De finnes tiggere overalt i verden, og i mye større grad enn i Norge.

Konsumerisme som sannsynligvis du tenker på, eksisterer i alle land som har penger nok å bruke. Det er ikke bedre i f.eks. Hong Kong eller i Singapore. Faktisk de har offentlige kampanjer for å få folk til å bruke pengene sine. Det er ikke bedre i Dubai, og andre rike arabiske land. Det er ikke bedre i USA, Canada eller Australia og NZ. Altså, jeg ser egentlig ikke problemet.

Du ser ikke poenget i dette i det hele tatt? Nettopp fordi den vestlige kulturen er en del av den norske kulturen (dvs. det eksisterer ikke noe som heter særegen norsk kultur lenger) så er dette et moment som du finner i alle disse landene som du nevner. Konsumerisme er på ingen måte et positivt element i et samfunn, fordi dette er ikke snakk om kjøp av de nødvendige tingene, men kjøp av unødvendige ting. Vi konsumerer mer enn vi trenger mens andre sulter, det er det som er poenget. Når jeg sier "vi" i dette tilfellet så henviser jeg til den vestlige verden.

Om folk ønsker å bruke sine penger som de vil, har jeg ingen negative innvendinger i mot. Det skal de få lov til, og jeg skal ikke nekte noen å gjøre det. Men på ingen måte er det rettferdig at vi skal bruke enorme summer på bla. å råne bort flere tusen kroner på unødvendig kjøring, mens for eksempel unger i Sudan ikke har mat på bordet, eller tak over hodet. Hvis du mener at dette er rettferdig, så eier ikke du medmenneske i det hele tatt. Dermed er konklusjon, konsumerisme er en ”mindre god" del av den norske kulturen.

Det handler bare om at man har penger å bruke, og da bruker man pengene man har. Er det ikke det de er for?

Jo da, men man kunne også bruke dem på noe mer fornuftig enn å, la oss si, ha ei hytta til flere millioner, i tillegg til at man har en båt til flere hundre tusen fra før av, eller bobil til halv million, motorsykkel, unødvendig shopping når klesskapet er fullt, råning, ny TV bare fordi naboen har kjøpt større osv. Disse penger kunne for eksempel brukes til å bli fadder for en familie i Somalia. Hva med det? Hvorfor skal det være så forferdelig?

Det er for helvete uland. Dra til iland som ikke er overbefolket og du vil se at de fleste har råd til egen bil og har egen bil når de er 18.

Bortimot tre fjerdedeler av jordens befolkning lever i utviklingsland. Hva forvente du da? Veldig liten andel av verdens land betegnes og defineres som i-land. Dermed faller det naturlig at jeg henviser til u-land.

Så du sier at Somalia ikke ville vært et helvete selv om vesten ikke innblandet seg.

Det vet verken jeg eller du ingenting om. Det blir ren synsing, og det skal ikke jeg være med på. Hvordan det hadde gått med Somalia hvis ikke ottomanene, briter, tyskere, italienere og til slutt amerikanere hadde blandet seg i deres indreanliggende, er det ingen som kan spå. Det vi vet er at alle disse makter har hatt påvirkning på Somalia. Det siste er ikke tvil om, resten er spekulasjoner på høyere plan.

Zimbabwe er et land som vesten lot gjøre som de vil, og gjett hva det gikk ikke bra allikavel.

Vesten lot gjøre som de vil?? Da tror jeg du skal sette deg litt inn i Zimbabwes historie, og lese hva skjedde under kolonitiden med Sør-Rhodesia, Nord-Rhodesia, dagens Malawi, og britenes rolle i alt dette her.

Vesten er ikke skyld i alle problemene som eksisterer i fattige land, som oftest er det de som er skyld i sine egne problemer.

Jeg har heller ikke sagt at vesten har skylden for all fattigdommen i verden. Jeg sa, og jeg siterer meg selv: ”De problemer som du finner i noen stater med muslimsk majoritet er problemer som vesten selv har skapt med sin påtrengende behov for å spre sin kultur, sine normer og verdier i deres land”. Legg merke til at jeg sier NOEN stater med muslimsk majoritet, og ikke alle. Du klarer altså ikke å kvitte deg med dette problemet når du tilegne folk meninger som de ikke har. Du vrir på det meste folk sier, og tilpasser det slik at det skal gå i din favør i diskursen. Meget barnslig.

Hva med sør-korea, Kina, Chile?

I Sør-Korea hadde folk et ønske at vesten skal komme til unnsetning. Det samme skjedde ikke i land slik som Afghanistan, Irak, Angola, Somalia osv. Vesentlig forskjell.

Bare se på nord-korea eller Kina under Mao. Er det vesten sin skyld også?

Nå var det land med muslimsk majoritet jeg henviste til. Hvorfor du drar Kina og Nord-Korea i dette tilfellet, er helt uten min forståelse. Kommunistene i Kina var på ingen måte bedre ved å spre sin ideologi med våpen enn vesten har gjort – og fremdeles gjør. For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvem som er verre av disse to, men begge delte felles propaganda, nemlig spredning av sin ideologi med vold.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Altså tilbake til poenget, nordmenn er ganske ydmyke og fornøyde med livet uten trang til å belære andre, og listen til "statsviter" er ikke annet enn en liste basert på sterke bias noe som skinner igjennom ved flere feil samt at han tar med ord som f.eks. fjøs og osthøvel. Bare det at han kommer med en slik bitter og banal liste når hele poenget var å vise TS at det faktisk finnes noe av norsk kultur som nordmenn vil bevare, viser at han er blendet med sine bias i denne debatten.

Nå må ikke du begynne med de samme diskursmetoder som Camelon ved å tilegne meg meninger som jeg ikke har. Du anklaget TS for noe lignende, men her sitter du og gjør det samme mot meg.

For det første; jeg har ikke påstått at nordmenn er ulykkelige. Kan du finne en slik påstand fra min side? Du påpekte gode sider ved norsk kultur, og jeg påpekte hva mange nordmenn, og mange eksterne aktører, oppfatter som mindre gode variabler ved den norske kulturen. Og så begynner du nå plutselig å plusse på ting som jeg ikke har sagt.

Som det andre; påstanden at min liste er feil, bitter og banal, er basert på dine subjektive synspunkter og en statistikk som i utgangspunktet er irrelevant i forhold til listen. Jeg vet hva mange nordmenn selv har sagt, samt mange eksterne aktører har sagt om nordmenn. Det er dette som danner grunnlaget for denne listen som du har hengt deg opp i. Du laget også en liste som mange nordmenn ikke er enige i, men jeg lager ikke så stort nummer av det hele.

Forresten, bitter og banal liste? Hva er det du egentlig prøver på her? Fremstå som den perfekte nordmenn? Disse ting som jeg nevner er samsvar med menge nordmenn. Om du ikke føler at du tilhører en av de, får være opp til deg. På ingen måte ønsker jeg å generalisere alle nordmenn. Tvert i mot, jeg påpekte flere ganger at mange nordmenn har ikke de samme preferanser som du, der i blant TS. Hvorfor skal dine meninger og holdninger være universelle for alle nordmenn. Nå syns jeg du opptrer meget arrogant og generaliserende når du fremstiller alle nordmenn som gode og så prektige. Dette er bull, og du er meget klar over det. Slik som alle andre samfunn så er også nordmenn delt mellom de gode, mindre gode og helt elendige. Det samme gjelder for deler av den såkalte norske kulturen.

Du kan avvise at mange oppfatter norsk kultur ut i fra de få variabler jeg listet, og det kan du gjøre til du blir grønn i øynene. Men det blir ikke mer sant av den grunn. Påstanden at mange nordmenn ønsker å bevare noen av de få variabler som danner den såkalte norske kulturen, er helt greit for meg. Men samtidig er det mange nordmenn som mener at det ikke er så mye å bevare, at kulturen var tapt for lenge siden, og at det ikke finnes noe særegen norsk kultur lenger. Jeg sier ikke at du skal akseptere det siste, jeg sier at du bør respektere at andre har andre meninger enn deg.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Noen liker melk, andre liker brus. Noen liker Sv, andre liker Frp. Slik er det i hele verden og det å snakke om hva seg og sine mener om Norge har ikke mye verdi når en skal diskutere Norge/nordmenn som helhet. Det blir rene subjektive preferanser uten verdi i en diskusjon om hvordan Norge og nordmenns holdninger og kultur faktisk er i forhold til andre land. Statistikken taler imot deg, selv om jeg godt kan finne 100 personer i Norge som mener det ene eller det andre som avviker totalt fra helheten. På samme måte kan jeg med enkelthet finne 100 personer i Zimbabwe som mener at det er verdens beste land å bo i, det har samme statistisk signifikans og er svært lite konstruktivt.

Lenke til kommentar

Aha, så bare fordi jeg ikke viste hvor Auckland var så kan jeg ikke geografi? Jeg skal vedde på at det er ikke mange på dette forumet som vet hvor stedet ligger. Det eneste stedet på NZ jeg kjenner til er Wellington.

For det første sa du at du var i USA bare for noen måned siden og at du gikk på skole der, samt skrøt uhemmet av det og landet i seg selv. Dermed gikk jeg ut i fra at du var i Oakland USA, noe som sikkert mange med meg trudde. Nå plutselig sier du at du er i NZ, og skryter uhemmet over det landet igjen. Hva med å komme seg til noen av disse u-landene som du så pent avviser, og som du har så utrolig mye imot, før du uttaler deg? NZ er på ingen måte et fattig land, og på ingen måte et land preget av krig og elendighet.

Ja, men nå burde man forvente at en som er utdannet statsviter har elementære kunnskaper i geografi. Folk her vet hvor Oslo ligger, da burde du vite hvor Auckland ligger. Det er like elementært som Brisbane, Seoul, Perth, Shanghai eller Osaka. Det er byer du bør kunne om du reiser litt rundt om i verden.

Jeg har nok aldri sagt at jeg bor i USA. Jeg har sagt at jeg har bodd i USA og gått på amerikansk videregående. USA er et flott land, og selv om man kan bli litt skeptisk på grunn av statsgjelden og helsekostnadene er det forsatt mye bra med USA.

NZ har både en moderne og velutviklet økonomi. De har en hatt en god økonomsikk vekst i de siste årene, og lav arbeidsledighet. Dermed er det ikke rart at ungdommen akkurat der har råd til bil. At de har halvparten av BNP-en til Norge henger også sammen at de er halvparten så mange som vi her i Norge. Om du hadde vært rikere i NZ enn i Norge er noe jeg tviler sterkt på, lønningene her i Norge er en av de høyeste i verden, dermed, og til tross for høye avgifter, er levestandarden veldig høy her i Norge.

*facepalm*

1. New Zealand har ikke halvparten av Norges befolkning

2. BNP per capita (PPP) i New Zealand er halvparten så stor. BNP prt capita nominell er 3 ganger så stor.

For det første er ikke norsk BNP så høy som står på papiret. PPP er ikke en perfekt måleenhet fordi den bare måler prisen på forskjellige varer, men bryr seg ikke om hvor mange man kjøper av hver vare.

Så hvis man justerer for alle de forholdene har kanskje nordmenn 50% høyere kjøpekraft enn NZ, men hvorfor tjener jeg mer i NZ. 2 faktorer,

1. Skattenivået i Norge er mye høyere og jeg får ikke noe mer tilbake. Ikke bare høyere inntektskatt, men 25% MVA, 14% payroll, og masse avgifter.

2. Ingeniører tjener mer relativt sett her enn de gjør i Norge.

Norge er ikke så rikt som du tror.

Og du mener dette er en god og legitimt argument på at nordmenn ikke er gjerrige? Dette beviser ingen verdens ting. De finnes tiggere overalt i verden, og i mye større grad enn i Norge.

Vel ikke her og de var heller ikke der jeg bodde i USA. De hadde ikke tigget om de ikke hatt fått så mye penger. Se på hattene deres, det er tydlig at noen gir ganske mye penger.

Du ser ikke poenget i dette i det hele tatt? Nettopp fordi den vestlige kulturen er en del av den norske kulturen (dvs. det eksisterer ikke noe som heter særegen norsk kultur lenger) så er dette et moment som du finner i alle disse landene som du nevner. Konsumerisme er på ingen måte et positivt element i et samfunn, fordi dette er ikke snakk om kjøp av de nødvendige tingene, men kjøp av unødvendige ting. Vi konsumerer mer enn vi trenger mens andre sulter, det er det som er poenget. Når jeg sier "vi" i dette tilfellet så henviser jeg til den vestlige verden.

Om folk ønsker å bruke sine penger som de vil, har jeg ingen negative innvendinger i mot. Det skal de få lov til, og jeg skal ikke nekte noe å gjøre det. Men på ingen måte er det rettferdig at vi skal bruke enorme summer på bla. å råne bort flere tusen kroner på unødvendig kjøring, mens for eksempel unger i Sudan ikke har mat på bordet, eller tak over hodet. Hvis du mener at dette er rettferdig, så eier ikke du medmenneske i det hele tatt. Dermed er konklusjon, konsumerisme er en ”mindre god" del av den norske kulturen.

Du kan ikke begynne å snakke om dårlig norsk kultur når det er noe du misliker med hele verden.

Allikavel, jeg tror du har misforstått litt og en veldig norsk misforståelse. Det vil ikke hjelpe fattige mennesker at vi konsumer mindre. Faktisk vil det skade dem, fordi hvem er det som lager alle disse unødvendige varene. Unger i Sudan får verken mat på bordet eller tak over hodet at du bestemmer deg for å leve i en hule. Men de får tak over hodet ved å lage leker til vestlige land, som de får penger for og kan bruke på å importere andre varer de trenger, spesielt kapital for å utvide produksjonen. Du burde hjelpe fattige land med å kjøpe flere leker og lignende.

Jo da, men man kunne også bruke dem på noe mer fornuftig enn å, la oss si, ha ei hytta til flere millioner, i tillegg til at man har en båt til flere hundre tusen fra før av, eller bobil til halv million, motorsykkel, unødvendig shopping når klesskapet er fullt, råning, ny TV bare fordi naboen har kjøpt større osv. Disse penger kunne for eksempel brukes til å bli fadder for en familie i Somalia. Hva med det? Hvorfor skal det være så forferdelig?

Synes det hørte ut som gode ideer å bruke penger på. Faddere i Somalia vil ikke hjelpe, fordi la oss si at vi utdanner 1% av somalias befolkning og tar dem ut av samfunnet inn i de hyggelige Planhusene. Har de noen jobber i Somalia som de kan gjøre når de er ferdige, som de ønsker å gjøre for å få levlig lønn. Eller ender de bare opp i vesten? Vi kan hjelpe fattige land, men det er de som må gjøre jobben selv, fordi uten dem vil de forbli fattige. Det første jeg ville fokusert på, var de høye fertilitetsratene, men det er ingen som fokuserer på det for øyeblikket.

Det vet verken jeg eller du ingenting om. Det blir ren synsing, og det skal ikke jeg være med på. Hvordan det hadde gått med Somalia hvis ikke ottomanene, briter, tyskere, italienere og til slutt amerikanere hadde blandet seg i deres indreanliggende, er det ingen som kan spå. Det vi vet er at alle disse makter har hatt påvirkning på Somalia. Det siste er ikke tvil om, resten er spekulasjoner på høyere plan.

Vesten lot gjøre som de vil?? Da tror jeg du skal sette deg litt inn i Zimbabwes historie, og lese hva skjedde under kolonitiden med Sør-Rhodesia, Nord-Rhodesia, dagens Malawi, og britenes rolle i alt dette her.

Faktumet er at det er ingen spesiell sammenheng mellom vestens innflytelse og hvor rike de er. Hvis det er noen, er den positiv. Jo, Zimbabwe var en koloni, men de har nå hatt selvstyre i rundt 30 år. Det har bare gått verre siden da.

Jeg har heller ikke sagt at vesten har skylden for all fattigdommen i verden. Jeg sa, og jeg siterer meg selv: ”De problemer som du finner i noen stater med muslimsk majoritet er problemer som vesten selv har skapt med sin påtrengende behov for å spre sin kultur, sine normer og verdier i deres land”. Legg merke til at jeg sier NOEN stater med muslimsk majoritet, og ikke alle. Du klarer altså ikke å kvitte deg med dette problemet når du tilegne folk meninger som de ikke har. Du vrir på det meste folk sier, og tilpasser det slik at det skal gå i din favør i diskursen. Meget barnslig.

Så alle muslimske stater er helvete fordi vesten har påvirket dem. Spar meg. Hva med Saudi Arabia, eller Somalia? Begge landene er humanitære katastrofer på hver sin måte. Somalia er et muslimsk land, vet du?

Det jeg prøver å vise er at det har lite relevans hva som skjedde for 50 år siden. Hadde de styrt landene sine riktig etter det ville det ha gått akkuratt samme vei med muslimske land som det gikk med asiatiske land. Sør-korea og nord-korea er et godt eksempel, fordi det viser hvordan forskjellig styresett kan gjøre enorm forskjell. Folk som bor i nord-korea og folk som bor i sør-korea er ikke veldig forskjellige. Allikavel er nord-korea ekstremt fattig og preget av hungersnød. Derimot Sør-korea er et i-land. Folk må slutte å skylde på andre for sine egne problemer, skyld på deg selv for dine egne problemer.

Og hvordan kan du en gang sammenligne Mao sine overgrep, som tok livet av 50-70 millioner kinesere og holdt en milliard kinesere fanget i fattigdom og sult. Hvordan kan du en gang sammenligne det med f.eks. Irakkrigen. Ærlig talt!

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja, men nå burde man forvente at en som er utdannet statsviter har elementære kunnskaper i geografi. Folk her vet hvor Oslo ligger, da burde du vite hvor Auckland ligger. Det er like elementært som Brisbane, Seoul, Perth, Shanghai eller Osaka. Det er byer du bør kunne om du reiser litt rundt om i verden.

Som sagt kjenner jeg kun til Wellington, siden det er hovedstaden i landet. Bortsett fra det har jeg ingen preferanser eller kjennskap til NZ. Aldri hevdet at jeg har heller. Det har jeg aldri hatt behov for, fordi landet ikke har vært i problemer, har god økonomi, og en fredlig historie. Mitt arbeidsområde har alltid vært land som defineres som konfliktområder, der fattigdom er stor, og der behovet for hjelp har vært stor. NZ er ikke en av de.

Jeg har nok aldri sagt at jeg bor i USA. Jeg har sagt at jeg har bodd i USA og gått på amerikansk videregående. USA er et flott land, og selv om man kan bli litt skeptisk på grunn av statsgjelden og helsekostnadene er det forsatt mye bra med USA.

Og det var nettopp det jeg sa. Sist sa du at du var i USA, nå plutselig i NZ. Løgner har du servert før på dette forumet så jeg tar ingenting for gitt fra din side. At USA er et flott land har ikke jeg benektet, har vært der selv. Men at det er noe spesielt, er ikke noe som jeg ville ha sagt. Du derimot var meget opptatt å fremme USA som noe fantastisk, og mye bedre enn Norge. I tillegg er det ikke bare u-land du har kritisert mange ganger på dette forumet, men i stor grad Norge, opp til flere ganger. Du selv bor ikke i Norge, men du er flink å kritisere Norge, samt komme med påstander som ikke er i samsvar med realiteten i forhold til det norske samfunnet. Kanskje på tiden å innse at vi som bor i dette landet har kanskje litt mer peiling hva som skjer her, og hva opinionen sier, enn du som ikke lenger er en del av dette samfunnet.

1.New Zealand har ikke halvparten av Norges befolkning

2. BNP per capita (PPP) i New Zealand er halvparten så stor. BNP prt capita nominell er 3 ganger så stor.

For det første er ikke norsk BNP så høy som står på papiret. PPP er ikke en perfekt måleenhet fordi den bare måler prisen på forskjellige varer, men bryr seg ikke om hvor mange man kjøper av hver vare.

Så hvis man justerer for alle de forholdene har kanskje nordmenn 50% høyere kjøpekraft enn NZ, men hvorfor tjener jeg mer i NZ. 2 faktorer,

1. Skattenivået i Norge er mye høyere og jeg får ikke noe mer tilbake. Ikke bare høyere inntektskatt, men 25% MVA, 14% payroll, og masse avgifter.

2. Ingeniører tjener mer relativt sett her enn de gjør i Norge.

Norge er ikke så rikt som du tror

Som sagt jeg kjenner ikke til NZ demografi, økonomi eller NZ generelt. Det jeg visste fra før var at de hadde mindre innbyggere enn Norge, de har god økonomi, lav arbeidsledighet og generelt god levestandard. Det er disse opplysninger jeg satt på fordi jeg hadde en kollega som har sine preferanser i området. Så hvis jeg har kommet med feile opplysninger, tar jeg det på min kappe. Men ut over det kan ikke jeg kommentere NZ, siden NZ aldri har vært mitt arbeidsområde. Og jeg har aldri preferanser å diskutere eller mene noe som jeg ikke har kjennskap til.

Vel ikke her og de var heller ikke der jeg bodde i USA. De hadde ikke tigget om de ikke hatt fått så mye penger. Se på hattene deres, det er tydlig at noen gir ganske mye penger.

I for eksempel Sarajevo og Bucuresti er det veldig lite sannsynlig at de får noe som helst, fordi folk har rett og slett ikke penger å gi dem. Men likevel er det flere titalls tusen av de i disse byene. Så dette argumentet skal du bare legge dødt med en gang fordi det er bare tåpelig.

Du kan ikke begynne å snakke om dårlig norsk kultur når det er noe du misliker med hele verden.

Det kan jeg med god samvittighet. Dette fordi en god del av den vestlige kulturen er også en del av den såkalte norske kulturen. Vi snakker om veldig mange normer og verdier som er felles.

Allikavel, jeg tror du har misforstått litt og en veldig norsk misforståelse. Det vil ikke hjelpe fattige mennesker at vi konsumer mindre. Faktisk vil det skade dem, fordi hvem er det som lager alle disse unødvendige varene. Unger i Sudan får verken mat på bordet eller tak over hodet at du bestemmer deg for å leve i en hule. Men de får tak over hodet ved å lage leker til vestlige land, som de får penger for og kan bruke på å importere andre varer de trenger, spesielt kapital for å utvide produksjonen. Du burde hjelpe fattige land med å kjøpe flere leker og lignende.

Jeg har ikke sagt noe annet heller. Du leser ikke mine innlegg fullt ut, og kun konsentrerer deg om de deler av innlegget der du kan score billige retoriske poeng. Hvis du hadde lest mer nøye så kunne du lese at konsumerisme handler om bruk av penger på unødvendig ting. Hadde vi i vesten for eksempel fjernet mange tollbarrierer så kunne vi ha importert mye av maten fra u-landene, og oppfordret lokale bønder til å produsere mer. Fordi mat er en nødvendig ting. Men at en norsk råner brenner flere tusen krone i måned på unødvendig bensin skader ikke bare u-land, men resten av verden. Hver gang han brenner mer drivstoff så er h*n med på å øke etterspørsel av olje, og dermed øker prisen pr fat. Økt pris på olje betyr som regel økt pris på drivstoff, spesielt i land som er fattige fra før av og ikke besitter olje selv. I tillegg kunne mye av disse penger som vi i vesten bruker på unødvendige ting bli brukt på industri i u-land, og dermed hjulpet disse land på føtter.

Synes det hørte ut som gode ideer å bruke penger på. Faddere i Somalia vil ikke hjelpe, fordi la oss si at vi utdanner 1% av somalias befolkning og tar dem ut av samfunnet inn i de hyggelige Planhusene. Har de noen jobber i Somalia som de kan gjøre når de er ferdige, som de ønsker å gjøre for å få levlig lønn. Eller ender de bare opp i vesten? Vi kan hjelpe fattige land, men det er de som må gjøre jobben selv, fordi uten dem vil de forbli fattige. Det første jeg ville fokusert på, var de høye fertilitetsratene, men det er ingen som fokuserer på det for øyeblikket.

At du syns at det å bruke flere millioner på hytter, bobiler, båt, unødvendig mye kler osv, er god ide, viser bare din mangel på rasjonalitet. At mye av vestens rikdom stammer nettopp ved utnytting av dagens u-land, er vel uvesentlig for deg. At en stakkar i Uganda jobber dobbelt så mye som du, og får en brøkdel av det du får i lønn (bare fordi han ikke var så heldig som du å bli født i den vestlige delen av verden), syns jeg er helt forkastelig. Hvorfor skal ikke hans jobb verdsettes like mye som din? Hva som er så spesielt med deg?

Fadderordningen i Somalia vil ikke hjelpe hvis hele verden tenker like egoistisk som deg. Utdanning er alfa-omega i et samfunn. Jo flere somaliere med utdanning jo bedre sjanse er det at de klarer å tenke kreativt og konstruktivt til å skape nye jobber i Somalia. Somalias problemer er av politisk karakter, og ikke av økonomisk karakter. De har resurser, de trenger bare folk med fredlige preferanser og gode politiske egenskaper til å skape samhold og enighet blant folk. Det får de med flere velutdannede somaliere. Så hvis jeg kan gjennom fadderordningen bidra til at bare en somalier får seg utdanning, og senere blir den avgjørende aktøren til Somalias politiske fremgang, så er jeg fornøyd.

Så alle muslimske stater er helvete fordi vesten har påvirket dem. Spar meg. Hva med Saudi Arabia, eller Somalia? Begge landene er humanitære katastrofer på hver sin måte. Somalia er et muslimsk land, vet du?

Igjen sliter du maksimalt med seriøsiteten din. Jeg begynner å stille spørsmål om du er mer enn 14 år gammel. Det er den eneste forklaringen jeg har siden du ikke klarer å holde deg saklig og i forhold til det som egentlig ble sagt av andre. Hvor mange ganger skal jeg gjenta at jeg sa NOEN muslimske stater? Se opp til innlegget mitt. Hva står der? Står det ALLE eller NOEN? Gud hjelpe meg.

Hva med Somalia og Saudi-Arabia? Somalia har blitt påvirket av vestlige preferanser så det holder, for eksempel briter, italienere, tyskere, og i senere år amerikanere. De tre første hadde veldig lyst på dette området, to av dem lykkes. Tre av dem har bombet landet. Grensedragningen fra kolonimaktene har bidratt til at over 6 mill somaliere lever utenfor somaliske grenser. Somalia var en koloni fra rundt 1875 fram til slutten av 1950-tallet. Hva mer vil du? Saudi-Arabia har vært ”puppet state” til amerikanere i mange år. Så hvor vil du med dette? Jeg tror ikke du vet selv lenger hva poenget ditt er. Bare svada.

Sør-korea og nord-korea er et godt eksempel, fordi det viser hvordan forskjellig styresett kan gjøre enorm forskjell. Folk som bor i nord-korea og folk som bor i sør-korea er ikke veldig forskjellige.

Igjen, majoriteten av folket i Sør-Korea ønsket vestens involvering (det kan vi takke kommunistene), det ønsket ikke mange av de muslimske landene der vesten ”ivaretar sine interesser”. At styresettet kan utgjøre stor forskjell, har jeg aldri benektet. Men det styresettet som du ønsker i disse land må komme fra folket, og ikke bli implementert med vold fra eksterne aktører, og i hvert fall ikke bli brukt som påskudd fra eksterne aktører som har egentlig andre preferanser. Så lenge du ikke innser dette, og tar det innover deg, så har vi ingenting mer å prate om.

Folk må slutte å skylde på andre for sine egne problemer, skyld på deg selv for dine egne problemer.

Ikke i alle tilfeller. I enkelte tilfeller er det andre som direkte er skyldig i din egen elendighet, dermed generaliserer du nok en gang. Det er for eksempel ikke Sør-Afrikas feil at de har vært kuet i så mange hundre år fra de hvite. Det er ikke de svarte i Sør-Afrika som er skyldige for apartheid styreformen de er blitt pålagt fra de hvite. De kunne bare ikke forsvare seg, det er eneste feil de hadde. Dermed kan du spare meg disse irrasjonelle uttalelser som bare påpeker din avstand fra realiteten, og din manglende forståelse for andres elendighet.

Og hvordan kan du en gang sammenligne Mao sine overgrep, som tok livet av 50-70 millioner kinesere og holdt en milliard kinesere fanget i fattigdom og sult. Hvordan kan du en gang sammenligne det med f.eks. Irakkrigen. Ærlig talt!

I begge tilfeller døde masse folk. I begge tilfeller døde masse uskyldige folk. Begge land var utsatt for overgrep fra egne autoriteter. I begge tilfeller døde masse folk på grunn av ekspansjonstendenser fra eksterne aktører. Hva mer vil du ha? Så ærlig talt tilbake, kan du tenke litt før du svare? Neppe.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

samt at han tar med ord som f.eks. fjøs og osthøvel. Bare det at han kommer med en slik bitter og banal liste når hele poenget var å vise TS at det faktisk finnes noe av norsk kultur som nordmenn vil bevare, viser at han er blendet med sine bias i denne debatten.

Jeg påpeker bare hvor uttynnet den ekte norske kultur er. Kan du vennligst referere hvor jeg sa at jeg er i mot norsk kultur?

Og jeg skal være helt enig med Statsviter at hvorfor skal dine meninger være universell og overrepresentert i Nordmenns meninger?

Men jeg skal faktisk utfordre deg til et spørsmål. Nøyaktig hva er problemet når en muslim blir godt intrigert. Føler du deg da enda truet?

Lenke til kommentar

Påtar du deg og stå dørvakt for og kaste ut alle som ikke lar seg integrere Ole Marius? Tror du virkelig at det er feil av noen av oss og være svært skeptisk?

Så en video tidligere i dag på forumet (som nå er blitt fjerndet av admin) som skremte vettet av meg. En 10-12års gammel gutt som kuttet halsen av en bakbundet mann, mens gutter/menn sto rundt og ropte "allah er stor". Blod sprutet og rant og det hele var så fælt at jeg ikke klarte og se på.

Poenget mitt er at kulturen du vil at vi skal ønske velkommen består av mange svært forstyrrede mennesker med et helt sinnsvakt syn på hva menneskeverd er. Når du påtar deg rollen i og "rydde opp i myten om muslimene" må jeg ærlig talt si at jeg blir litt irritert. Hva svarten tror du du er? The allseeing eye? En som vet og forstår alt?

Ting er mer nyanserte. Det skal jeg være med på, men vi kan ikke sitte tafatt og se på at landet fylles opp av folk som har ekstreme holdninger.

(Link til videoen fås på forespørsel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...