fjarle Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Mobilbrukere på dyrt nett i Kirkenes. Les mer Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Dette vil jeg påstå er telenors ansvar, og de burde utgti erstatning for de rammede brukerne, og bygge opp nye master for å forhindre det, på grensa mellom norge og sverige har man norsk telenor flere mil ut av landet på noen steder. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Brukere burde også slå av roaming forsåvidt på telefonen sin, men ellers enig med Flimzes Lenke til kommentar
Elvellon Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Opplevde dette selv endel da jeg tjenestegjorde i millitutten der oppe... Var ekstremt irriterende aa ikke kunne ringe eller sende mld et par dager, fordi telefonen var koblet inn paa et russisk nettverk... Lenke til kommentar
Mr.Static Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Blir litt for enkelt å si at dette er telenors ansvar. Å deaktivere roaming er grei skuring. Er jo bare å skifte fra automatisk til manuell i telefonmenyen, for så å velge telenor som sitt nettverk (eller netcom dersom det er tilfellet). Dermed skifter den jo ikke lenger til annen operatør... Dette er jo eksakt samme metode som man kan gjøre hvis man vil låse telefonen til ett spesielt nett når man er i utlandet. Tidligere var det ganske mye å spare ved å velge "riktig" operatør når man var i utlandet... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Å "skifte fra automatisk til manuell i menyen" er sikkert lett for oss tech-savvy unge, men prøv å fortell det til bestemor eller mammaen på 50 som har en Nokia 2110 og 6 unger å holde styr på. Det går like høyt over hodet på dem som et gjennomsnittlig Braathens-fly. Selvsagt er det Telenor sitt ansvar, vi betaler dem for å ha telefonabonnement, da skal vi ikke måtte drive techsupport selv i tillegg. Endret 8. april 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Synes også det blir for enkelt å si at dette er Telenors ansvar. Det er enkelt å velge opperatør, og dessuten står det hvilken operatørs nett man er koblet til på mobilen. Står det et-eller-annet på russisk, burde en skjønne at det er dyrere å ringe fra dette nettverket. Når det er sagt, er det mulig at Telenor og Netcom burde bygge ut for å få bedre dekning, men det er en annen sak og gjelder generelt i Norge, uavhengig av om russiske operatører er i nærheten. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Men vi kan ikke forvente at ALLE syns det er enkelt å surfe rundt i menyer på telefonen sin. Sånn er det bare. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg må si, at folk som drar til utlandet og ikke skrur av roaming/bruker telefonen sin mye har et eget ansvar over ikke å ha sjekket ut slikt selv. Men hjemme i sitt eget land syns jeg faktisk ikke man skal trenge å måtte ta det ansvaret selv. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 I dette tilfelle er ikke folk i utlandet. Men nær grensen (gjelder også lengre syd mot Finland og Sverige) kan de utenlandske senderne ha sterkere signal enn de nærmeste norske. Dermed vil telefonen koble seg mot disse. Bor man i slike områder er eneste muligheten å endre innstillinger på sin egen telefon. Dette er hverken Telenor eller Netcom sitt ansvar. Enkelte steder har svensker og finner samme problem ved at norske sendere er sterkere. Hvis jeg med Telenor beveger meg inn i svensk/dansk/finsk område, får jeg en tekstmelding om priser i utlandet slik at jeg er obs på at både ut og inngående samtaler går etter annen tariff. Om dette skjer i Finmark nær grensen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg har aldri opplevd å få utenlandske operatører i eget land. F.eks har jeg dekning fra telenor langt inn på svenskegrensa på de tre stedene jeg har dratt over, og jeg har svenske tele2 på den svenske telefonen langt inn over norskegrensa når jeg kjører andre veien. Jeg har aldri opplevd at noen telefon har prioritert utenlandske nett over eget nett. Det er bare om den mister dekning helt med det egne nettet. Og der er det operatørenes ansvar at det er dekning langs grenseområdene. Lenke til kommentar
Tetanus Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Unnskyld meg, men når ble det 20 kilometer fra Kirkenes til Russland? Fra Hurtigrutekaien er det ca 4500 meter, så er du i Russland. Kjører du bil, er det ca 15 kilometer fra sentrum. Fra sentrum til Russland er det ca 5200 m i luftlinje. Dette har lenge vært et problem, men det er kun nå i det siste at brukere opplever at innslag av Russisk nett på steder der det ikke tidligere har vært et problem. -T Endret 8. april 2010 av Tetanus Lenke til kommentar
OeO Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Det er ikke Telenor/Netcom sin feil at mobilen automatisk bytter. Hvis man har litt teknisk innsikt vet man at det ikke skal mye til før signalstyrken faller enormt mye. Når dette skjer vil mobilen gjøre det den har fått beskjed om å gjøre. Det er et veldig surt problem for de det skjer med, men sånn er det dessverre. Overrasker meg heller ikke om noen av de russiske operatørene har guffet på litt på sendestyrken/retningen av antennene. Lenke til kommentar
Mr.Static Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Å "skifte fra automatisk til manuell i menyen" er sikkert lett for oss tech-savvy unge, men prøv å fortell det til bestemor eller mammaen på 50 som har en Nokia 2110 og 6 unger å holde styr på. Det går like høyt over hodet på dem som et gjennomsnittlig Braathens-fly. Selvsagt er det Telenor sitt ansvar, vi betaler dem for å ha telefonabonnement, da skal vi ikke måtte drive techsupport selv i tillegg. Herlighet! Skal det liksom være Telenors ansvar at folk bor tett inntil grensa og at mobilene velger det sterkeste nettet automatisk, slik de faktisk er tiltenkt? Rull inn litt da "frøken".... Hva med de russiske operatørene som setter opp så sterke antennemaster som "tilfeldigvis" blir plukket opp av norske mobiltelefoner da? Har ikke de noe ansvar da hvis du først skal tillegge ansvar? En stor del av ansvaret ligger vel faktisk også på eier av telefonen som i det minste bør gidde å prøve å sette seg inn i hvordan dette kan gjøres. Det er ikke vanskelig å finne ut av dersom man tar seg bryderiet med å dra av plasten rundt bruksanvisningen....og klarer man ikke å lese seg frem til det, så finnes det hjelp å få....men å mene at det er Telenors ansvar blir bare for dumt! Å lese en bruksanvisning har vel heller aldri vært techsupport... Endret 9. april 2010 av zannas Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg vil si at det er feil hos telenor å tillate at simkortene prioriterer utenlandske nett over norskt nett. Jeg mener, mitt telenor-kort NEKTER å koble på netcom, da burde det vel ikke være noe problem at den prioriterer telenor over utenlandske operatører? Lenke til kommentar
mlan Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Dette er da ikke Telenor sitt ansvar. Det er den enkelte kunde som må holde styr på hvilket nett en er på. Det står jo tross alt i displayet på telefonen hvilket nett som en er bruker. Dette er absolutt noe alle må klare å se. Lenke til kommentar
Matherdon Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Syns dere er litt for båløyde og naive her! Dette er selvfølgelig et politisk plott fra Russland hvor de med viten og vilje har satt opp unødvendig sterke sendere rett ved Norskegrensa (eller lurt inn noen på feil side kanskje??). Med den hensikt på svindle ærlige Norske nordboere for sine hardt opptjente trygdepenger! Det er sådan verken Operatørene eller kundenes ansvar å holde styr på dette, men heller Den Norske stat og våre politikere/ambasadører som må ta opp kampen for å bringe de skyldige til galgen! XD (Ja, dette var en spøk!) Lenke til kommentar
koots Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Å "skifte fra automatisk til manuell i menyen" er sikkert lett for oss tech-savvy unge, men prøv å fortell det til bestemor eller mammaen på 50 som har en Nokia 2110 og 6 unger å holde styr på. Det går like høyt over hodet på dem som et gjennomsnittlig Braathens-fly. Selvsagt er det Telenor sitt ansvar, vi betaler dem for å ha telefonabonnement, da skal vi ikke måtte drive techsupport selv i tillegg. Siden Braathens ikke flyr lenger så burde det jo ikke være noe problem da? (selv om det meste av flyene de flyr i SAS farger idag) Men sjansen er jo at en av de seks ungene er tech-savvy, eller at de har noen bekjente som er det. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Når var sist morra til en kompis av deg spurte deg om hjelp til å stille inn noe på mobilen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg