Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulig å bruke trådløst ruter/modem bare som modem og koble til trådløs ruter selv?

Anbefalte innlegg

Har et Speedtouch st780wlt hjemme, som er kombinert modem og trådløs ruter fra Telenor.

Men har roblemer med at nettet faller ut for alle WLAN enheter i huset i tide og utide.

(Ja, det virker å slå av trådløs og på igjen litt senere, men vil unngå dette)

Har en trådløs ruter hjemme, en netgear wgt624, som jeg tenkte å ta i bruk igjen hvis det er mulig. Den var det aldri trøbbel med.

Hvis ikke ytelsen blir betraktelig dårligere, eller om det er praktisk mulig, kan noen hjelpe meg litt på vei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen problem. Bare dra en ethernetkabel mellom telenor-ruteren og ønsket trådløsruter og konfigurer wi-fi'en. De to ruterene kobles akkurat på samme måte som om det var ruter til pc.

Men det du kan gjøre først er å sjekke hvilken kanal senderen til telenor står på. Generelt er det lurest å la den stå på 1, 6 eller 11. Prøv deg fram. Er det andre Wi-fi i nærheten?

Av andre feilkilder kan mikrobølgeovn og gamle trådløse telefoner drastisk redusere eller ta ned Wi-Fi.

Lenke til kommentar

Du kan sette ST780WLT i "bridge mode" slik at den kun fungerer som ADSL-modem.

Jeg fant oppskriften på Telenor's kundestøttesider. (Den gangen måtte jeg vel faktisk bruke oppskriften som var laget for ST546, men den var tilstrekkelig lik til at den kunne brukes.)

Jeg brukte en D-Link router og la inn brukernavn/passord på den. (Kjørte PPPoE.)

Lenke til kommentar

Takk for raske og seriøse svar! :)

Nå er jeg helt nybegynner på dette feltet. Modemruteren som er koblet i veggen og en stasjonær maskin hjemme står som den gjør, og jeg trekker ut en tp kabel fra en lan port og inn i internet på den "nye" ruteren?

Angående konfigurering, gjør jeg dette i nettleseren?

Lenke til kommentar

Klarer ikke å finne ut hva slags kanal den sender gjennom, selv om jeg går inn på ruteren.

kan disse stå ved siden av hverandre, eller vil det bli for mye interferens da.

Ble mye spørsmål her men,, driver og prøver meg frem litt her!

EDIT:

Det som nå skjer er at jeg kan koble meg til andre enheter gjennom NETGEAR ruteren. Men klarer ikke å få satt passord på den, den dukker opp som "generic device" under den andre ruteren bare...

Endret av ssf
Lenke til kommentar

Hvis du velger å beholde ST780WLT som rutermodem - altså ingen endring fra sånn det var - så trenger du ikke legge inn passord osv. på Netgear-routeren.

Hvis du primært er ute etter å bruke Netgear-routern til trådløs kommunikasjon, så kan du jo velge å slå av trådløs-delen til ST780 og la Netgear ta seg av trådløs komm. mens ST780 tar seg av router & modem-delen.

Hvis du kobler Internet-porten på Netgear til en LAN-port på ST780, så vil (vanligvis) maskinene på det kabelete nettet (tilkoblet ST780) og maskinene på det trådløse nettet få IP-adresser i ulike subnett, og du vil dermed oppleve problemer med f.eks. å overføre filer fra en maskin på det trådløse nettet til en maskin på det kablete nettet. Begge vil derimot fint kunne bruke internett.

Hvis du kobler en LAN-port på Netgear til en LAN-port på ST780, så omgår du router-delen i Netgear-boksen, og den fungerer da som en kombinert switch + trådløst aksesspunkt. Alle PC'er vil nå kunne være i samme subnett og filer kan overføres fra trådløs laptop til kablet stasjonær osv.

For å unngå konflikter bør du i dette tilfellet først disable DHCP-serverfunksjonen i Netgear-router og overlate til ST780W å ta seg av den jobben. (DHCP er som regel alltid påslått i routere av denne type.)

Og for å lett kunne få tilgang til Netgear-boksen konfigurasjonssider (webbasert), så bør du gi den en statisk IP-adresse (på LAN-siden, i.e. sett fra en PC som er koblet til den) som ligger i det subnettet som ST780W bruker.

Hvis ST780W f.eks. har IP-adresse 192.168.1.1 og dens DHCP-server deler ut adresser i området 192.168.1.10-192.168.1.100, så kan Netgear settes til 192.168.1.2. Kjekt å ha dersom du senere finner ut at du ønsker å bruke en annen WiFi-kanal eller et annet WPA-passord, e.l.

Oppsettet av Netgear er det best å gjøre med kabeltilknytning til en enkeltstående PC. Når du har endret IP-adresse og disablet DHCP-server, er det bare å slå av routeren og så koble den "LAN-til-LAN-port" og så slå den på igjen. Da burde det virke ...

Lenke til kommentar

Tusen takk for god, nyttig og utfyllende info!

Prøvde det første du sa, og det virket men støtte på problemet du nevnte.

Skal teste ut nr to her i morgen,

og igjen, virkelig beskrivende hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...