Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-kontroll eller EU-godkjenning?

zebe

Anbefalte innlegg

Surrer kanskje litt nå, men er ikke EU-kontroll og EU-godkjenning det samme? Ringte et verksted for å bestille EU-godkjenning og karen i andre enden spurte om jeg skulle ha kontroll eller godkjenning. Han sa at om jeg bare skulle ha godkjenning måtte jeg ha en seddel for kontroll. Dette er første gangen for meg, så ble til at jeg bestilte begge for jeg aner ikke om jeg har en kontrollseddel. Glemte å spørre om pris, så lurer på hva er vanlig pris for kontroll og godkjenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! jeg har ikke hørt om det skillet før. Det høres ut som om EU godkjenning, er hvis du har hatt bilen til kontroll, fått feil, og utbedret dem. Du må da ha med kontrollseddelen fra kontrollen, slik at de slipper å ta hele kontrollen om igjen, men bare sjekker at du har utbedret de aktuelle manglene.

Det er med andre ord en EU kontroll du skal ha.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

PKK eller EU-kontroll er annethvert år for biler som er fire år eller eldre. Dette koster vanligvis rundt 500 kroner. Dersom bilen ikke går gjennom må du fikse feilen og ta den inn til etterkontroll. Etterkontrollen vil da kun bestå i å sjekke det som var feil med første kontroll, ergo koster den ikke like mye som den første kontrollen.

Lenke til kommentar

Det han mente var nok om du bare ville ha EU-kontroll eller EU-kontroll fulgt av utbedring av deler.

EU-kontroll: Verkstedet går igjennom bilen din for å finne ut om noe er gale. Hvis ingenting er avtalt utenom kontroll vil du nok få beskjed om hva som er gale, eller du avtaler ny time for fiksing av feil.

EU-godkjenning: Bilen har vært inne før og fått feks. feil på bremseskiver foran. Du fikser bremsefeilen og tar bilen inn igjen for å få bilen godkjent. Evt de tar kontroll + at de retter opp i bremsene.

Det som også kan tenker utifra at du sier at du vil ha "eu-godkjenning" er at de skal kontrollere bilen og fikse opp feil uten å måtte ringe for godkjenning og avtaling om pris, men det tror jeg skjer ytterst sjeldent.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...