zebe Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Surrer kanskje litt nå, men er ikke EU-kontroll og EU-godkjenning det samme? Ringte et verksted for å bestille EU-godkjenning og karen i andre enden spurte om jeg skulle ha kontroll eller godkjenning. Han sa at om jeg bare skulle ha godkjenning måtte jeg ha en seddel for kontroll. Dette er første gangen for meg, så ble til at jeg bestilte begge for jeg aner ikke om jeg har en kontrollseddel. Glemte å spørre om pris, så lurer på hva er vanlig pris for kontroll og godkjenning? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hei! jeg har ikke hørt om det skillet før. Det høres ut som om EU godkjenning, er hvis du har hatt bilen til kontroll, fått feil, og utbedret dem. Du må da ha med kontrollseddelen fra kontrollen, slik at de slipper å ta hele kontrollen om igjen, men bare sjekker at du har utbedret de aktuelle manglene. Det er med andre ord en EU kontroll du skal ha. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Statens Vegvesen sier det slik: Formålet med EU-kontrollen, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK) som er den korrekte benevnelsen, er å gi en tryggere og mer miljøvennlig bilpark. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Etter hva jeg forstår så skiller de mellom EU-kontroll og ettergodkjenning av det som evt må rettes på. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 PKK eller EU-kontroll er annethvert år for biler som er fire år eller eldre. Dette koster vanligvis rundt 500 kroner. Dersom bilen ikke går gjennom må du fikse feilen og ta den inn til etterkontroll. Etterkontrollen vil da kun bestå i å sjekke det som var feil med første kontroll, ergo koster den ikke like mye som den første kontrollen. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Det han mente var nok om du bare ville ha EU-kontroll eller EU-kontroll fulgt av utbedring av deler. EU-kontroll: Verkstedet går igjennom bilen din for å finne ut om noe er gale. Hvis ingenting er avtalt utenom kontroll vil du nok få beskjed om hva som er gale, eller du avtaler ny time for fiksing av feil. EU-godkjenning: Bilen har vært inne før og fått feks. feil på bremseskiver foran. Du fikser bremsefeilen og tar bilen inn igjen for å få bilen godkjent. Evt de tar kontroll + at de retter opp i bremsene. Det som også kan tenker utifra at du sier at du vil ha "eu-godkjenning" er at de skal kontrollere bilen og fikse opp feil uten å måtte ringe for godkjenning og avtaling om pris, men det tror jeg skjer ytterst sjeldent. Endret 2. mai 2010 av rublings Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå