Gå til innhold

Hjelp til bygging av ny pc

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg sitter nå med en ganske utdatert maskin, så jeg har endelig bestemt meg for å

bygge meg en ny, men det er en del ting jeg er usikker på ang dette.

Her er det jeg har satt opp så langt:

http://spreadsheets.google.com/pub?key=tuK25TjXz5ZKPZeHqDr7IUQ&output=html

Det første spørsmålet mitt gjelder CPU'en, jeg er litt usikker på om Hovedkortet mitt

takler 6 kjerner, for det står jo at den tar core i7, men så står det litt over der

igjen "Multi-Core-støtte: Quad-Core", det gjør meg litt usikker..

Så angående RAM. PÅ det forrige hovedkortet jeg valgte var det mulig å bruke 1600mhz

RAM, men på dette begrenser deg seg fra 1333mhz til 2400mhz.. Jeg syntes dette var et

ekstremt stort gap og lurer på om dette ikke er feil? Akkurat nå har jeg valgt 1333mhz

siden jeg ikke fant 2400mhz noen steder i de norske nettbutikkene, og det jeg fant av

det kostet hinsidig mye.. Er det noen som vet om jeg kan gå for 1600mhz her? eller

skal jeg bare holde meg til 1333mhz?

Også var det SSD'ene.. Det jeg tenkte var å kjøpe 2 Intel SSD 80gb å sette dem i

RAID 0, men så kom jeg til å tenke på at 4x 40gb SSD i RAID 0 vil gi enda bedre

ytelse.. Men jeg er litt usikker på om RAID 0 tar mer enn 2 disker? Og får jeg virkelig

bedre ytelse av dette?

Det hadde vert flott om jeg fikk svar på alt dette før jeg går inn for å kjøpe alle delene.

Så, på forhånd, takk for svar. :)

Endret av WirelessDice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og denne maskina skal brukes til?

Gaming, spillutvikling, programmering, 3D modellering og sist men ikke minst

slippe å vente 10 min på at pc'en starter og at filer bruker lang tid på å

åpne seg etc..

Lenke til kommentar

Hva skal du med en slik Cpu forresten? Tror ikke du vil merke noen særlig forskjell på nevnte cpu til 8000kr og en amd cpu til 1500kr :hmm:

Når det gjelder Ssd så er det like greit å gå for 160gb utgaven. Ssd bør (etter hva jeg har forstått) settes i AHCI mode og ikke raid, slik at Trim er aktivert. Med andre ord mister den ikke ytelse over tid.

Skjermkortvalget ditt er greit nok det, men vær klar over at det vissnok skal bråke mye og bli veldig varmt. kanskje like greit å gå for Radeon 5870 eller 5970 som har lavere temperaturer.

Lenke til kommentar

Hva skal du med en slik Cpu forresten? Tror ikke du vil merke noen særlig forskjell på nevnte cpu til 8000kr og en amd cpu til 1500kr :hmm:

Når det gjelder Ssd så er det like greit å gå for 160gb utgaven. Ssd bør (etter hva jeg har forstått) settes i AHCI mode og ikke raid, slik at Trim er aktivert. Med andre ord mister den ikke ytelse over tid.

Skjermkortvalget ditt er greit nok det, men vær klar over at det vissnok skal bråke mye og bli veldig varmt. kanskje like greit å gå for Radeon 5870 eller 5970 som har lavere temperaturer.

Ang. CPU. Siden jeg er en veldig aktiv programmerer og kompilerer mye (noe som krever veldig mye cpu kraft). Så om jeg går for en dårligere prosessor tror jeg at jeg igjen kommer til å drive med mye vente arbeid.. altså, jeg skriver litt kode, også tester jeg osv osv.. Så den CPU'en kommer jeg til å gå for uansett, også med tanken på å se litt framover, det at programmer og spill tar i bruke multi kjerner i mye større grad.

Ang SSD, det kan jo være ganske smart, jeg var ikke helt klar over at man ikke kunne sette SSD i raid til trimmodus. Jeg får undersøke det litt nærmere.

Skjermkortet tror jeg kommer til å gå greit så lenge jeg har OK kjøling i kabinettet.

Lenke til kommentar

Gtx 480 kan sammenlignes med en atomreaktor, den blir så varm at du er heldig hvis du finner en plass du kan ta borti den. Og den bråker som et uvær, hd5970 yter BEDRE støyer mindre og blir ikke like varmt, men er et tokjerneskort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...