Gå til innhold

[nybegynner] Start utstyr for fiske etter sjøørret

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor og skal starte å fiske i Sogn og Fjordane. Kommer til å fiske hovedsaklig etter sjøørret, men all bifangst taes selvfølgelig med åpne armer. For meg, er det fisking etter mat.

Kommer til å fiske fra kajakk, så har lyst å prøve dorging. Men pilking etter torsk og sei hadde vært kjekt og prøvet og. Om det også er noe litteratur dere vil anbefale en nybegynner, selv om det kun er fiske etter mat, tar jeg også dette til meg.

Har dere noe anbefaling av utstyr? Hadde vært fint om jeg fikk råd til utstyr som ikke vil koste mer enn 5000,-

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går spennende tider i møte... Gjør det enkelt! Bruker selv ei 4-delt Shimano-stang for kastevekter 10-40 g (tror jeg). Leveres i en kort og robust tube og er meget kurant å transportere. Fin for både sjøfiske og fjellfiske. Med denne går det fint an å kaste lettere vekter også, klarer fint å plassere ei 4 g Sølvkroken spesial omtrent der jeg vil i kulpen på fjellelva. Koster rundt kr. 1500,-. Bruker ei kurant åpen haspelsnelle som har plass til rundt 200 m 0,25-sene eller tilsvarende i multi.

Har bare ei sjøørettbok, men den kan jeg da også virkelig anbefale: "Sjøørrett! - Sjøørett!" av Kurt Malmbak-Kjeldsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...