Gå til innhold

Hjelp til spørsmål fra teoriprøven, bil.

Nitrius

Anbefalte innlegg

Strøk for andre gang på teorien idag, merker jeg er litt små irritert. Førstegangen fikk jeg 10 feil, nå fikk jeg 9 feil. Det som plager meg mest er at jeg ikke får vite hva jeg får feil på, bare "kategorien" noe jeg personlig ikke syns hjelper stort.

Uansett, ettersom jeg gikk igjennom prøven er det noen par ting jeg husker sånn halvveis som jeg var usikker på, nå husker jeg ikke spørsmålene og svarene 100%, så blir litt bob bob:

"Du kjører på en landevei i 70KM/t, det er mørkt, men ingen biler i nærheten, hva skal brukes?"

1. Du må bruke fjernlys

2. Du må bruke nærlys

3. Et eller annet med tåke lys

Var et alternativer til som jeg ikke husker, jeg valgte ihvertfall fjernlys, men igjen, da fjernlys er mest forsvarlig å bruke, tror jeg, så er jeg usikker på om det er pålagt å bruke det?

"Du krasjer i en bil på en parkeringsplass, eieren er ikke til stede, hvem skal varsles?"

1. Politiet

2. Forsikringsselskapet

3. Trafikkstasjonen

Var et alternativ til som jeg ikke husker. Her sto det mellom politiet og forsikringsselskapet, valgte først politiet, men pleier som regel å gå igjennom svarene når jeg kommer til slutten, så etter litt mer grubling valgte jeg forsikringsselskapet, riktig/galt?

"En vei med 4 felter, dobbel sperrelinje i midten, og kollektivfelt for buss helt til høyre, jeg kjører på høyre side av sperrelinjene, så jeg har bare et felt til rådighet. I dette feltet var det to biler, Bil A og Bil B, jeg er Bil A og kunne tenkt å kjøre forbi Bil B, men husk til venstre har jeg dobbel sperrelinje og til høyre har jeg kollektivfelt for buss:"

1. Har ikke lov til å kjøre forbi

2. Kan kjøre forbi til venstre (over sperrelinjene altså).

3. Kan kjøre forbi til høyre (i kollektivfeltet for buss).

4. Blinke med lysene for å signalisere at Bil A må legge seg over til høyre slik at jeg kan kjøre forbi.

Blir litt vanskelig å fortelle dette, da det var et bilde, men forhåpentligvis forstår noen tegninga, ellers kan jeg vel prøve meg på paint. Men hva er riktig her? Jeg lente mot Forbudt å kjøre forbi, eller at jeg kan bruke kollektivfeltet, endte på bruk av kollektivfeltet, men er stygt redd for at dette var feil og at i dette tilfelle kan man ikke kjøre forbi?

"Du kommer til en rundkjøring og skal til venstre"

1. Sette på blinklyset til venstre før rundkjøringen.

2. Bruke tegn og et eller annet fornuftig slik at du blir forstått

3. Du behøver ikke bruke tegn til venstre

Også var det et svaralternativ til som jeg ikke husker i farten, samt at nr.2 er litt uklar, men var noe ala det som står.

Dette er hva jeg kommer på i første omgang, kan hende det dukker opp noe mer etterhvert. Og om noen skulle hatt noen tips til teoriprøven, tar jeg gjerne imot det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok ikke sikre svar på alle.

Men første spm: Må du nok kjøre med fjærnlys.

Siste spm : Alt 3, ikke nødvendig å blinke til venstre.

Tror forresten også at det verken er lov å kjøre forbi i kollektivfelt eller over dobbelt sperrelinje.

Endret av Parashurama
Lenke til kommentar

"Du kjører på en landevei i 70KM/t, det er mørkt, men ingen biler i nærheten, hva skal brukes?"

1. Du må bruke fjernlys (lærte dette under mørkekjøring)

"Du krasjer i en bil på en parkeringsplass, eieren er ikke til stede, hvem skal varsles?"

1. Politiet (jeg er litt usikker på denne)

"En vei med 4 felter, dobbel sperrelinje i midten, og kollektivfelt for buss helt til høyre, jeg kjører på høyre side av sperrelinjene, så jeg har bare et felt til rådighet. I dette feltet var det to biler, Bil A og Bil B, jeg er Bil A og kunne tenkt å kjøre forbi Bil B, men husk til venstre har jeg dobbel sperrelinje og til høyre har jeg kollektivfelt for buss:"

1. Har ikke lov til å kjøre forbi

"Du kommer til en rundkjøring og skal til venstre"

1. Sette på blinklyset til venstre før rundkjøringen.

Siste spm : Alt 3, ikke nødvendig å blinke til venstre.

på rundkjøringer så SKAL du egentlig blinke både inn og ut av rundkjøringen. det var det jeg ble opplært ihvertfall, og jeg gjorde visst det på oppkjøringen min også...nå har det blitt en vanesak for meg å blinke både inn og ut av rundekjøringer, skaper bedre flyt i trafikken tross alt.

Lenke til kommentar

Er visst ikke pålagt å blinke inn i rundkjøring, men er en grusom bot for å ikke blinke UT av rundkjøringa.. ;) Etter hva jeg har hørt.

Svarene snape har, er jeg enig med.

Tips.. Hm. Ikke stress! Følte jeg stressa litt, brukte 10 min på alle spm.. Men jeg gikk over svarene mine 3 ganger etterpå, så gikk vel en 10 minutter ekstra, hehe. Tenk logisk. Husk det er noen lurespørsmål inni der. ;)

Lenke til kommentar

Følte ikke at jeg stressa noe, brukte vel rundt 45min førstegangen og 37min denne gangen. Går så nøye igjennom spørsmålene/svarene som jeg føler i første omgang, også tar jeg en ekstra sjekk av alle spørsmål/svar når jeg er ferdig med det.

Og de fleste er enig om at det er politiet som burde varsles om man krasjer i en bil på en parkeringsplass og eieren ikke er til stede?

Uansett, takk for svar til nå.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale deg å gå gjennom prøven på nytt, har tatt teorien en del ganger opp gjennom årene. Som regel er svarene riktig første gang du krysser av, men når du går gjennom engang til, starter man å rette så inn i granskauen, å blir så forbaska usikker på det man har svart. Så ender man opp med å stryke.

Lenke til kommentar

Kom på et annet spørsmål:

Var bilde, så skal prøve å forklare så godt som mulig, uansett:

"Du står i et kryss, hvor trafikklysene blikker oransje, du skal rett frem, men det står en bil på høyre side og en på venstre side."

1. Du har vikeplikt for kryssende trafikk.

2. Du har vikeplikt for venstre

3. Du har vikeplikt for høyre

Nå husker jeg ikke helt om svar alternativene (samt at det var en nr4 også) over er helt riktig, men mener det var noe slikt, hadde værtfall noe med hvem som hadde vikepilt/hvem som kunne kjøre først.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...