Gå til innhold

Problem med XFX HD5870 "XT"


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et problem med mitt XFX HD5870 grafikk-kort.

Deafult Core speed er 865MHz og Memory speed er 1300MHz, ikke sant?

Når jeg spiller og sjekker ATI Overdrive (CCC) & GPU-Z,

står det at kortet kun yter Core=600MHz og Memory=900MHz på 100% Load

 

Prosessor: Intel i7 920 @3,31GHz

Hovedkort: ASUS P6T Deluxe V2

Strømforsyning: Chieftec Super Series 750W PSU ATX 12V V2

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600Mhz

Operativsystem: Win7 64-bit

Skjermkort: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Endret av TheCarbonade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bruker Alt-Tab for å se GPU-Z og CCC ikke sant? Da klokker kortet ned med en gang fordi du da er i 2D miljø og ikke i 3D (spill) som krever mer av kortet. Dette vil skje selv om spillet er i gang i bakgrunnen. Er du veldig rask, men du må ha GPU-Z åpent i bakgrunnen, og Alt-Tabber til skrivebordet, kan du se at kortet klokker ned, men du må være rask som sagt.

 

Mitt kort, HD 4870 klokker ned fra 750 MHz til 500 Mhz når jeg Alt-Tabber til skrivebordet.

Lenke til kommentar

Nei, jeg kjører programmet i et eget vindu og CCC & GPU-z stilt opp ved siden av.

Når kortet er i 2D modus kjører den på 157Mhz og 300Mhz

I spill går den opp til 600MHz i kjernen og 900MHz i minnet

Jeg er ny her, men kan prøve å laste opp et skjermbilde av det.

Her er litt av loggen fra GPU-Z imens jeg spiller (fra igår):

 

Log.jpg

 

EDIT: Har 2 skjermbilder her som kan være til hjelp:

 

Når den kjører i Strømsparings modus (2D modus)

Powersaving_ATI_5870.jpg

 

Når den kjører i 3D modus (Benchmark, spill, osv.)

Max_load_5870.jpg

Endret av TheCarbonade
Lenke til kommentar

Du er sikker på at begge strøm kablene sitter skikkelig i? Og at driverne er installert slik de skal? Stusser litt på at GPU-Z ikke viser viftehastighet i omdreininger, kun i prosent. På min PC viser GPU-Z antall rpm på viften, i øyeblikket snurrer den med 2247 rpm.

 

Ellers så er nok både core og memory clock noe lavt ja, men jeg er ingen ekspert på HD 5870, har som sagt HD 4870 kort.

Lenke til kommentar

Du er sikker på at begge strøm kablene sitter skikkelig i? Og at driverne er installert slik de skal? Stusser litt på at GPU-Z ikke viser viftehastighet i omdreininger, kun i prosent. På min PC viser GPU-Z antall rpm på viften, i øyeblikket snurrer den med 2247 rpm.

 

Ellers så er nok både core og memory clock noe lavt ja, men jeg er ingen ekspert på HD 5870, har som sagt HD 4870 kort.

 

Edit: Glem det...

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Driverene som fulgte med kortet fungerte ikke, og jeg måtte laste ned fra ATI sine hjemmesider (Dvs. at jeg lastet ned Catalyst Control Center og at drivere fulgte med den.)

 

Åpnet opp og så inni, for å sjekke at alt satt som det skulle:

Skjermkortet er koblet inn i PCI-e 16x porten i hovedkortet, og det er 2 kabler som er festet fast i kortet.

 

Noen ideer om hvordan jeg kan få fikset dette, dere er enige i at det er noe galt her?

 

Kontaktet XFX support, de sa det var helt normalt og at det ikke var noe galt. De sa det var bare at pcen tolket informasjonen om MHz annerledes og at man aldri kunne måle hastigheten helt riktig.

Endret av TheCarbonade
Lenke til kommentar

Fikk Core speed til 864.9MHz og Memory Speed til 1300MHz nå :new_woot:

 

Det eneste jeg gjorde var å Avinstalere CCC og alle ATI driverene på PC'en med driver sweeper :hmm:

Problemet er at jeg kjører med en oppløsning på 800x600 på en 24 tommer skjerm uten noen skjermdrivere instalert. :thumbdown:

 

se link: http://j.imagehost.org/view/0853/ATI_5870_without_drivers

Endret av TheCarbonade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...