Gå til innhold

Hva heter yrket der man lager nettsider?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ha framføring om et valgfritt yrke og jeg tenkte webdesigner, men vet ikke om det er det rette navnet på yrket der man lager nettsider. Hva kalles det egentlig? Og hadde gjerne satt pris på noen andre tips til hvor jeg kan finne litt info om utdanning osv som man trenger innenfor dette yrket for jeg ligger litt dårlig an atm :ermm:

Takker for svar uansett :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være mange yrker innen et webprosjekt. Det er forskjell på webdesigner og webutvikler. Først nevnte tar seg av grafikk og design, gjerne basert på et ferdiglaget CMS, mens en webutvikler driver med koding. Systemutviklere driver gjerne også med webutvikling/designing, men systemutvikling går ikke først og fremst på implementeringen (koding/designing), men SDLC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kall det hva du vil, men det er faktisk en forutsetning at man kan HTML når man skal programmere PHP. Hvordan i alle dager blir det seende ut slik som det blir uten å Designe noe?

Å kode HTML er ikke synonymt med å designe, fordi HTML kun er et markupspråk. Dersom man har en designer, noe man typisk har i et webteam, så realiserer man som programmerer dens design. Det skal for øvrig nevnes det er mye som ikke printer ut HTML i det hele tatt. Backend, API frontend, osv.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...