Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm, men alt på pc'en går

Anbefalte innlegg

Trenger å få noen gode ideer på hva som kan være galt og problemfiksing.

Igår så gikk skjermen i svart, men alt på maskinen gikk som normalt. Alt av vifter og lys på CPU, GPU, hovedkort og strømforsyning virket. Jeg gikk over alle kablene og sjekket at de stod slik de skulle. Tok ut GPU og sjekket. Blåste rent vifter o.l. Syntes GPU kanskje var litt varmt. Men ingenting fungerte. Ved oppstart gikk maskinen som den skulle, de sjekkene den gjør ble gjort som normalt. Jeg prøvde å logge inn på maskinen og se om msn på en annen maskin viste at den ble pålogget en annen plass. Det gjorde den ikke, men er ikke sikker på om jeg fikk logget inn. Nettverket bekreftet og at den ikke ble pålogget nettverket.

Før jeg gikk fra maskinen så spilte jeg battlefield bc2. Jeg la merke til at i enkelte scener var det hvite felt i spillet. Gikk over etterhvert. Og maskinen har hatt en tendens til å henge seg i spillet, slik at jeg må ha holdt in power knappen 5 sek for å slå den av.

Så pc en er nok blitt litt stresset i det siste.

Jeg antar GPU eller HK er gåent, men det er rart at maskinen starter opp normalt, alt går uten noen som helst pipelyder.

Spec på maskin(komplett):

312054 2x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

307913 Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2

8MB 7200RPM

327331 XFX GeForce 8800GTS 640MB GDDR3,

PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 320-bit

318669 Cooler Master Centurion 534, Sort,

Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

311230 SMC EZ Connect Wireless G PCI

108 Mbps 802.11g, WPA, RP-SMA kontakt

309565 Hiper Type-R 580W Sort, 2 Vifter,

Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin

322929 MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX,

SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

322632 Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket

LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg skal si det sikkert, kan det tyde på at GPUen din er i ferd med å dø. Dessverre er det ganske kjent at mange Geforce 8xxx kort dør etter en stund, hvorfor er jeg ikke sikker på.

Har lest flere tråder her tidligere om folk med 8xxx kort som tar kvelden etter en stund. Hadde selv et 8800GTX kort som sa takk for seg etter litt over et års bruk.

Lenke til kommentar

Det er vel spesielt GPU'en som jeg mistenker og.

Vet ikke hva grunnen er for de andre, men 8800 GTS kortet mitt har siden jeg fikk det vært ganske så varmt. Jeg målte for en stund siden, og mener jeg hadde opp i par og 80 grader på GPU kortet. Dette var sikkert under hard kjøring.

Vel, da blir den oppgraderingen av maskinen jeg hadde planlagt etter sommeren skjøvet litt frem i tid :ermm:

Lenke til kommentar
de sjekkene den gjør ble gjort som normalt.

Hva mener du her, hva er det som indikerer at det er en normal oppstart?

alt går uten noen som helst pipelyder.

Jeg kan ikke se at det er montert en system warning speaker i Cooler Master Centurion 534, som du kan koble til hk, så bruker du normalt å høre et pip under oppstart?

Har du prøvd å starte opp med en og en ram brikke, i forskjellige slotter, eller helst andre DDRII 800/667/533 SDRAM brikker?

Har du prøvd en oppstart med minimalt med hw tilkoblet hk, for å se om du får bilde, bare cpu+kjøling, en og en ram brikke, skjermkort og strøm, alt annet frakoblet hk!

Jeg er enig med Chavalito, at det er mange Geforce 8xxx kort som har tatt kveld, så den er en mistenkt, men sitter med samme xfx kort som deg nu. Har du et annet kort å prøve med?

Hiper Type-R 580W, er kjent for å dø, det har vært veldig mange som har hatt trøbbel med den!

Lenke til kommentar

ask

Jeg gjenkjenner lydene og lysene når den starter opp.

Det kommer ett pip i begynnelsen, antok det ville komme en lydrespons når noe gikk galt.

Men godt mulig det ikke gjør det, se under. Ellers går i det i at jeg hører vifter, HD'er som starter og går. + lysene på tastatur, mus og en nostromo håndpad.

Jeg prøvde igjen.

-fjernet dvd rom, trådløst nettverkskort + 1 hd og en vifte.

-fjernet det lille batteriet og strømkabel..lot det stå 10 min.

-Byttet om på ram minnekortene.

Det ga ikke noen endring enn til det verre, og det kom ikke noen pipelyder.

Jeg har dessverre ikke annet kompatibelt utstyr jeg kan putte inn og teste mot.

Nå så har ikke maskinen normal oppstart lenger.

Kan godt være at den har stoppet opp underveis grunnet omkoblingene i maskinen og har en beskjed.

Nettulf

Skjermen er koblet til en annen pc med samme kabel og fungerer.

Lenke til kommentar

Ok, så du har en speaker tilkoblet JFP2 kontakten!

623632.jpeg

Da burde du prøve å starte opp med bare cpu+kjøling og strøm, og se om den piper fordi ram mangler(hvis hk og cpu er i orden), gjør den det, så sett i ram, og se om den piper fordi skjermkort mangler, hvis den gjør det, så er ram ok, hvis ikke, så henger bios self test på ram. Piper den når ram er i, så er det sikkert noe galt med skjermkort.

Men husk at Hiper Type-R 580W, er kjent for å ryke!!

Lenke til kommentar

JEg vet ikke om jeg ble helt klok på det.

Men jeg koblet ut alt utenom cpu, kjøling og strøm (altså ikke HD eller noe annet.

Dette fikk jeg:

HK+CPU+power=ingen piping

HK+CPU+power+RAM= piping

Jeg har prøvd litt videre:

Og fant ut av av og til reagerer den med piping når ram blir satt inn.

Og av og til ikke (samme RAM brikke)

Og vet ikke om dette betyr noe, men når pc'en slåes på, så starter viftene opp..gjør en liten pause der de er uten strøm...for så å starte opp igjen. Vet ikke om dette er normalen eller hva.

Endret av kvaerk
Lenke til kommentar

Det var litt merkelig oppførsel, at den ikke piper uten ram, og at du får forskjellige resultater (mistenker Hiper igjen pga. dette). Blir den tyst når du setter inn skjermkort også?

Du burde se om du får prøvd skjermkortet ditt i en annen pc, hvis det fungerer der, så mistenker jeg Hiper'n, enda mer.

Det er laget en 'Hiper-Explosive' Club

Og vet ikke om dette betyr noe, men når pc'en slåes på, så starter viftene opp..gjør en liten pause der de er uten strøm...for så å starte opp igjen. Vet ikke om dette er normalen eller hva.

Det er vanlig, når man tar inn og ut hardware fra hk.

Lenke til kommentar

Kun ett kort pip når skjermkortet settes inn.

Jeg vurderer å oppgradere maskinen, men hvis det er strømforsyningen så er jeg oppe i nesten en prislapp som en ny pc :-(

Men er det ikke noen måte å teste strømforsyningen?

Jeg trodde vel egentlig den kun leverte strøm til komponentene.

Og så lenge strømmen kom frem så virket den, men det er kanskje ustabil strøm og ødelegger kortene da eller?

Endret av kvaerk
Lenke til kommentar

Husk at jeg "mistenker" psu, den kan selvfølgelig være ok!(så lenge det varer)

Hvis du har tilgang til et voltmeter/multimeter, så kan du måle om spenning(DC Volt) er ok, se bilde!

623929.jpeg

Du kan også bruke feks. en binders, til å lage kontakt mellom svart og grønn, hvis du vil jumpstarte den, noe som kan være greit, hvis man vil ha litt last på utgangene under måling! Du kan bruke en 12V 55Watt bil pære, som du kobler til gul og svart. Hvis du prøver dette, må du koble alt av hardware i fra psu!

Men du burde få testet skjermkortet og rammen din i en pc, du vet fungerer, vil ikke råde deg til å teste andre sin hw i din pc, pga. psu!

Lenke til kommentar

Har en fluke jeg skal teste med. Ser sikkert spenningen på infoen om psu'en.

Men uansett så heller jeg mot å kjøpe ett helt nytt oppsett til en pc nå. Oprettet en tråd på det under hjelp til kjøp salg.

Maskinen er nå 3 år så det er vel sikkert på tide.

Og jeg har dessverre ingen maskiner jeg kan prøve det i.

Endret av kvaerk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...