Runar Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Så er spørsmålet hva det vil si å bli straffet i vatikanet. For er ikke disse personene allerede dømt til evigheten i helvete, eller kan en gud tilgi slike overtredelser? Sitat fra dagens papirutgave av Aftenposten: Paven selv skal vie sin tid til åndelige spørsmål, men kan også stige ned og ta del i verdslige og administrative saker. Det var denne paven som, mens han var kardinal Ratzinger og ledet troskongregasjonen i 2001, tok initiativ til at overgrepssaker skulle innrapporteres til Roma. Helt konkret: "Forbrytelse mot det 6. av de 10 bud, utført av kleriker mot mindreårige under 18 år, skal innrapporteres troskongregasjonen". En forbryter kan straffes med for eksempel laisering, det betyr at han gjøres til legmann igjen. Om dette kan regnes som straff er en helt annen diskusjon. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Kirken beskytter AKTIVT forbrytere, bl.a ved å nekte å utlevere navnene på overgriperne de har i sine arkiver. Kirken er derfor medskyldige i de overgrep som er og blir begått av kirkens menn og kvinner. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Jo, Solid Edge, det vil det. Vi vet jo at det strider mot prinsippene i en rettsstat. Litt av problemet ligger i at vatikanet er en stat, like suveren som alle andre stater. Såvidt jeg har skjønt er også presteskapet borgere i denne staten. Borgerskap fordrer nemlig jus officii, at man jobber i pavens tjeneste. Nå er ikke jeg noen juss-ekspert, så jeg vet ikke hvordan det er med forbrytelser begått i andre stater og slikt. Endret 11. april 2010 av TechTiger Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hvorfor det er vanskelig å tro på Jesus? Jeg har vanskeligheter med å tro på Jesus siden jeg aldri har sett noe "tegn fra Jesus eller Gud". Hvordan skal jeg kunne tro på noe jeg aldri har sett? Det eneste jeg har sett fra Jesus, er skreve i en gammel bok. Jeg vil ikke la en gammel bok styre mitt liv, når jeg kan leve minst like godt uten å følge den til punkt og prikke. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Nå er ikke jeg noen juss-ekspert, så jeg vet ikke hvordan det er med forbrytelser begått i andre stater og slikt. Med mindre samtlige prester og andre geistlige innen den katolske kirke er diplomater og beskyttet med diplomatisk immunitet, finner jeg det lite sannsynlig at de ikke kan straffes av andre stater, for forbrytelser begått i de aktuelle statene. Nå skal det sies at jeg er heller ingen ekspert innen jus, så jeg kan ta grundig feil. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Hele saken er jo helt absurd, for tenk om en i Hell's Angels raner en bank. Skal vi da godta at han straffes internt inad i HA, noe som sikkert gjøres, eller vil vi at rettsvesnet tar hånd om han? Ingen prester har diplomatisk imunitet såvidt jeg vet, og har de det må den øyeblikkelig fjernes, for slikt kan vi ikke ha i samfunnet vårt, ærlig talt! At vatikanet er en egen stat er jo, og kommer til å bli, et problem, men en dag vil vi få nok å drite i det er jeg redd.... Personlig finner jeg det helt utrolig at eventyr klubber har hatt så stor makt, og til dels har det, at de har egne stater.. Ingenting annet som er grunnlagt på rene påstander har de samme rettighetene som disse ihvertfall.... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Spørsmål direkte til IHS: Er dette bildet en nøyaktig modell på menneskenes utvikling? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Denne tråden har i likhet med de fleste her gått milevis off topic. Hverken katolske overgrep eller evolusjonsteorien har noe som helst med trådstarters spørsmål å gjøre. Jeg er ikke sikker på om det er verd bryderiet å rydde opp i den, det blir vel ikke så mye igjen. Enn så lenge stenges den. Reaksjoner tas på PM. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg