Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Gjest 3581c...a67

Alt faller bare sammen i biter her rundt meg. Mistet jobben min i April utenlands i April å endte opp med å måtte flytte fra der jeg bodde. Venninnen min jeg har kjent i tre år kysset meg og lå med meg i August og svarer ikke lenger på meldinger. Bor nå isolert et  nytt sted uten nettverk, uten jobb og føler meg motløs..

Det er ikke lett å være mann, og det er sannelig ikke morsomt å være uten jobb! Jeg har alltid målt en del av meg ut i fra hvordan jeg presterer på jobb og skole, spesielt uten et skikkelig nettverk rundt meg. Jeg får ikke utløp for mine sosiale behov, ikke mine seksuelle behov og heller ikke mine behov for nærhet. Alt jeg har rundt meg er mine tre fugler, knuste drømmer og en svært inaktiv venneliste.. De fire siste forsøkene på å endre dette inneværende måned har bare endt i avvisninger og på jobbfronten er den eneste muligheten i et annet land i Norden med lavere lønn og gode muligheter for at jeg isolerer meg sosialt igjen som sist jeg jobbet utenlands.

Begeret begynner å bli fullt her i grunn..

Anonymous poster hash: 3581c...a67

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7b409...dcb

vil bare ta alle sovepillene mine og sove gjennom resten av uka. eller i hvert fall morgendagen. men har så mye jeg må gjøre. må prøve

Anonymous poster hash: 7b409...dcb

Lenke til kommentar
Gjest 7b409...dcb skrev (3 timer siden):

vil bare ta alle sovepillene mine og sove gjennom resten av uka. eller i hvert fall morgendagen. men har så mye jeg må gjøre. må prøve

Ikke bare er dette STERK FRARÅDET pga veldig mulig pustestans, er du heldig får du bare en jævlig hangover. Ikke gjør slike ting. Folk bryr seg om deg, og jeg vet ikke om det hjelper eller ei men du klarte å gjøre denne fremmed veldig bekymret.

Nå som det er sagt.. jeg er kjempestolt av at du prøver! ❤️ Prøv så hardt og godt du kan, går det ikke så ikke vær for hard mot deg selv heller. Vi er mennesker og vi feiler, ække no progress uten setbacks vettu :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest ef045...fcc

Jeg er ufør og er på gjeldsordning
- Inn på konto pr mnd, 19 000 
Ut av konto: 
4 000 - Gjeldsordning  (7000 nå i desember pga halv skatt)
8 000 - Husleie
2 500 - Mat
1 000 - Strøm
500 - Transport
200 - Forsikringer
200 - Medisiner
100 - Mobil (kontantkort)
Totalt: 16 500
Rest: 2 500

Jeg handler KUN inn billig tilbudsvarer på matveien, og klarer meg med 2500 kr der. Så har jeg altså 2 500 pr mnd til alt annet rask. Jeg går ofte til tannlegen pga tannråte (skyldes sykdom, men får ikke dekket noe...) - gjør det i utlandet for å spare penger, men blir fort noen tusen i året der. Så reelt har jeg kanskje 1500 pr mnd til alt annet. Hver eneste måned er det noe piss. Mobilen røk, javel, kjøper en billig mobil til 1500 kr. Der røk den måneden. Så røk tven, javel... får en tv på Finn til 1500 kr. Så mistet jeg kanskje laderen, faen, 200 kr der... Så har nevøen bursdag, javel javel, 200 der... shit, har jo to nevøer... 200 + 200. ALLTID noe. 

Nå er det jul, kjøpehysteri og julegavepress. Jeg HAAAAAAAAAAATER det. 

Sånn. Ville bare skyte fra meg litt frustrasjon. Verdens rikeste land kiss my ass. ?

Anonymous poster hash: ef045...fcc

Lenke til kommentar
Gjest 984bc...641

Føler med deg der, er litt i samme situasjon og det er såvidt ting går rundt.

Penger gjør deg ikke lykkelig sies det. Vel, er godt mulig jeg fortsatt hadde vært den samme grinebiteren dersom lommeboka mi hadde vært feitere. Men det å ha økonomiske problemer begrenser livskvaliteten så til de grader. Det og alltid bekymre seg over neste regning, bestandig måtte droppe sosiale sammenkomster som kino, restauranter etc, konstant lete etter utgåtte matvarer på tilbud osv. Hjelper ikke godt på humøret som du nevner at julen er rett rundt hjørnet heller. Bah. Nei, et sånt liv unner jeg ikke min verste fiende engang.

Håper det ordner seg for deg etterhvert.

Anonymous poster hash: 984bc...641

Lenke til kommentar

Er det mulig for deg å gå ned i leiepris? Går du ned i kvm går du forhåpentligvis også ned i strøm. 

Når det gjelder mat og dagligvarer; se på liter og kilopris, og handle for lengre tid av gangen, hvis du ikke gjør det allerede. 

Du må ikke handle til 200 kr heller per gavemottaker, eller kjøpe til alle i det hele tatt. Kan du kjøpe eller få tak i brukt til jul? Du kan spørre på Finn.no om hjelp anonymt eller benytte deg av gjenbruksgrupper.. Nabohjelp kan også brukes, f.eks hvis noen legger ut noe gratis eller billig, eller du kan selge noe ikke bruker lengre der selv. Ikke minst kan du låne gjennom appen!  

Lenke til kommentar
Gjest ef045...fcc
Røsslyngen skrev (2 minutter siden):

Er det mulig for deg å gå ned i leiepris? Går du ned i kvm går du forhåpentligvis også ned i strøm. 

Når det gjelder mat og dagligvarer; se på liter og kilopris, og handle for lengre tid av gangen, hvis du ikke gjør det allerede. 

Du må ikke handle til 200 kr heller per gavemottaker, eller kjøpe til alle i det hele tatt. Kan du kjøpe eller få tak i brukt til jul? Du kan spørre på Finn.no om hjelp anonymt eller benytte deg av gjenbruksgrupper.. Nabohjelp kan også brukes, f.eks hvis noen legger ut noe gratis eller billig, eller du kan selge noe ikke bruker lengre der selv. Ikke minst kan du låne gjennom appen!  

Dersom jeg går ned i leie, må jeg betale mer i gjeldsordningen. Så da går vinningen opp i spinninga. Tidligere betalte jeg faktisk 5500 i leie. Men når jeg søkte om gjeldsordning, ble jeg oppfordret til å finne noe bedre - da jeg uansett ikke ville tape på det. 

Jeg føler meg helproff når det kommer til dagligvareinnkjøp. Så det er er det ikke noe å hente. Har tenkt litt på disse hjelpegruppene, men terskelen for å møte opp der er stor.  Jeg har gått gatelangs og plukket tomflasker på tampen av måneden, men å hente gaver/mat hos disse hjelpegruppene føles som nok et ekstremt lavpunkt.

Den lille familien jeg har er nokså materialistiske, særlig på min søsters side. Bortskjemte unger vil jeg påstå. Men de vet at jeg ikke har god råd, og har på en måte akseptert at de "bare" får 200 kr hver. (De er begge ca 10 år... og av foreldrene får de 2500 kr hver...helt sykt spør du meg). 

Jeg har derimot vurdert å leie ut leiligheten et par dager i måneden via Airbnb. Kan kræsje på en sofa hos en kompis eller noe en helg. Dette er jo ikke lov, og oppdager huseier det er jeg ille ute... men si jeg får 750 kr pr natt, 2 netter pr mnd... er jo det gull for meg. Jeg kan dessverre ikke finne ordinært arbeid pga gjeldsordningen igjen.  Eller vent, Airbnb blir kanskje innrapportert til skattemyndighetene nå? Kommer det på ligninga mi må jeg igjen gi alt til kreditorene... yeye. 

Neida, jeg har alt jeg trenger. Mat på bordet og det som er. Men den sosiale isolasjonen er verst. Jeg kan aldri gå på byen, ta en pils ute, burger med gutta eller noe som helst.... jeg er dønn isolert sosialt. Turer i fjell og mark gjør jeg. Det er heldigvis gratis. :)

Litt trøst er det at i desember er det latterlig lave priser på mat, dersom man går etter tilbud. Hamstret inn julepølse, 400 gram til 10 kr stk.... 2,2 kg hvetemel til 10 kroner og surkål til 5 kroner.... Mange billige middager fremover. :)

At penger ikke gjør deg lykkelig er nå en ting.... Men når man går fattig i en lengre periode, da skoene blir utslitte. en ny vinterjakke pga hull i armen og ødelagt glidelås, undertøyet er utvasket og hullete... og MÅ byttes, tannlegen blir utsatt og hodet hele tiden spinner for å få mest mulig ut av hver eneste krone. Da begynner det å bli slitsomt. 

Nå røyk en lyspære på badet..... type G9. Så da kommer jeg til å besøke 4-5 butikker for å sjekke hvem som er billigst. Men det er rutine i en hverdag som min. Jeg har nesten (NESTEN) vurdert å putte en ting eller to i lomma hvis jeg handler på butikken. Kjøper jeg 10 like ting i en butikk, og går til disse selvbetjente kassene.... så har det hendt to ganger at jeg "bare" har skannet inn 9 produkter. Blir jeg tatt, tenker jeg at de lar det passere pga tellefeil.

Forsøkte meg litt på dumster diving også. Men med en kronisk tarmbetennelse ble det litt for risky. ?

Lenke til kommentar

Skjønner problematikken med gjeldsordningen og leiligheten.

Jeg har ganske god økonomi, selv om jeg har sløst litt de to siste årene,  men benytter meg av gjenbruksgrupper, Finn og Nabohjelp rett som det er. Jeg liker bare å være økonomisk av meg, er opptatt av miljø og er minimalist.  Kanskje tenker du at det er lavpunkt for deg fordi du vet du har lite, men når jeg har gitt bort kjole over 1000 kr, så tenker jeg ikke så mye over at de som kommer og henter er fattige, tenker bare at de er veldig smarte, jeg! Tenk å spare så mye penger a gitt! Og så tenker jeg at de er like opptatt av miljø og gjenbruk :)

Godt naturen er gratis ja ❤️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ef045...fcc
Røsslyngen skrev (10 timer siden):

Skjønner problematikken med gjeldsordningen og leiligheten.

Jeg har ganske god økonomi, selv om jeg har sløst litt de to siste årene,  men benytter meg av gjenbruksgrupper, Finn og Nabohjelp rett som det er. Jeg liker bare å være økonomisk av meg, er opptatt av miljø og er minimalist.  Kanskje tenker du at det er lavpunkt for deg fordi du vet du har lite, men når jeg har gitt bort kjole over 1000 kr, så tenker jeg ikke så mye over at de som kommer og henter er fattige, tenker bare at de er veldig smarte, jeg! Tenk å spare så mye penger a gitt! Og så tenker jeg at de er like opptatt av miljø og gjenbruk :)

Godt naturen er gratis ja ❤️ 

Hehe, ja, tror 90% av alt jeg eier er gjenbruk. Mye fint på Finn o.l. :) Jeg er også minimalist. Jeg har en allværsjakke, to par sko (sommer og vinter), og akkurat nok klær til at vaskemaskinen blir full når alt er skittent. Det er ganske deilig å ha kontroll på alle tingene side, og du verdsetter det du har mye mer. Hver gang jeg kjøper noe nytt går jeg gjennom en grundig vurdering om jeg virkelig trenger det. Men det å skape en balanse mellom velvære og trivsel samt forbruk er hårfin.

Hver måned, har jeg bestemt meg for å unne meg noe spesielt. Denne måneden kjøpte jeg en mokka pot (til å brygge kaffe) til 50 kroner, samt en kaffekverner til 100 kroner. Så besøkte jeg samtlige matbutikker for å finne de billigste hele kaffebønnene. Så nå lager jeg meg en nydelig kopp kaffe hver morgen. :)

Jeg har også hentet mye under "gis bort" torget på Finn. Men det gjelder det å være lynrask, man må omtrent sende en melding to sekunder etter at annonsen blir lagt ut. Jeg har hentet mye fint der, blant annet rullegardiner, fotskammel, bøker/blader, diverse møbler og kjøkkenutstyr. For noen år siden hentet jeg en mengde gammel elektronikk som jeg reparerte og solgte for 5000 kr. Er utrolig hva man får gjort med litt sandpapir og en dæsj maling. Så får man tiden til å gå også. 

Forsøkte Nabohjelp for noen år siden tror jeg. Da var det lite aktivitet der. Men skal gi det et nytt forsøk nå. :)

Lenke til kommentar
Gjest ef045...fcc

Nabohjelp har tilnærmet ingen aktivitet her jeg bor (Stavanger). Var en aktiv post der inne når jeg sjekka nå. ?

Lenke til kommentar

Merker at den sosiale angsten er 100% tilbake igjen. La meg ca kl 21 igår. Sto opp kl 21 i dag. Altså 24 timer i senga.
Tok hybridbåten til Color Line med familien igår (Onsdag). Var egentlig alt for full båt, men jeg beit tenna sammen og prøvde å holde ut.
Tax Free'n var tjokka full av folk, og folk bare pressa og dytta seg fram, viste ingen hensyn i det hele tatt. Trappegangen ned til bildekket var enda verre, da folk tydeligvis ikke kunne stå pent og pyntlig i kø som et normalt høfflig menneske, dytta folk vekk for å komme seg fortest mulig ned til sin "etasje".
Aldri, aldri mer skal jeg bli med på den båten igjen. Ihvertfall ikke ca 1 måned (eller nærmere) før noe juleferie/påskeferie eller lignende.
Jeg har ungått å bli med på diverse familieselskaper (middagsselskaper og bursdagsselskaper), da jeg rett og slett ikke har kapasitet til det. Jeg regner med at de jeg egentlig burde ha vært hos, i de selskapene, er skuffet fordi jeg ikke var der, eller bare er helt likegyldig, 1 av 2 ihvertfall.

Jeg merker at jeg trenger mye mer tid for meg selv. Og orker ikke noe bistand eller besøk fra de ansatte i boligen, ei heller samtaler med primærkontakten min. (Jeg bor i bemannet omsorgsbolig). Jeg spiser mye mindre, og drikker lite. Legger meg nedpå kanskje 2-3 ganger om dagen, og prøver å "sove bort" angsten. Men ingenting fungerer.
Jeg hater meg selv, og vil bare at all angsten skal stoppe.
Jeg gruer meg til jul, romjul, bursdagen min (har bursdag i romjula) og nyttår.
Jeg skal egentlig på julegrantenning, med en ansatt fra den tidligere boligen, på Lørdag, men har foreløpelig kansellert. Orker ikke flere folkemengder for å si det sånn..

Mine faste medisiner (angstdempende og beroligende) fungerer ikke lenger, så jeg har unlatt å tatt dem i dag. 
Og jeg har nektet de ansatte i boligen å låse seg inn for å prate med meg, gi meg medisiner og evt ekstra medisiner. De trenger ikke å tenke på meg, selv om det er jobben deres. Og de slipper da en byrde, hvis de slipper å ha noe med meg å gjøre. Og jeg får være mest mulig aleine. En vinn-vinn situasjon.

Beklager for et langt og rotete innlegg.

Endret av Sarcoex - Gnålern
Lenke til kommentar
Sarcoex - Gnålern skrev (8 timer siden):

Merker at den sosiale angsten er 100% tilbake igjen. La meg ca kl 21 igår. Sto opp kl 21 i dag. Altså 24 timer i senga.
Tok hybridbåten til Color Line med familien igår (Onsdag). Var egentlig alt for full båt, men jeg beit tenna sammen og prøvde å holde ut.
Tax Free'n var tjokka full av folk, og folk bare pressa og dytta seg fram, viste ingen hensyn i det hele tatt. Trappegangen ned til bildekket var enda verre, da folk tydeligvis ikke kunne stå pent og pyntlig i kø som et normalt høfflig menneske, dytta folk vekk for å komme seg fortest mulig ned til sin "etasje".
Aldri, aldri mer skal jeg bli med på den båten igjen. Ihvertfall ikke ca 1 måned (eller nærmere) før noe juleferie/påskeferie eller lignende.
Jeg har ungått å bli med på diverse familieselskaper (middagsselskaper og bursdagsselskaper), da jeg rett og slett ikke har kapasitet til det. Jeg regner med at de jeg egentlig burde ha vært hos, i de selskapene, er skuffet fordi jeg ikke var der, eller bare er helt likegyldig, 1 av 2 ihvertfall.

Jeg merker at jeg trenger mye mer tid for meg selv. Og orker ikke noe bistand eller besøk fra de ansatte i boligen, ei heller samtaler med primærkontakten min. (Jeg bor i bemannet omsorgsbolig). Jeg spiser mye mindre, og drikker lite. Legger meg nedpå kanskje 2-3 ganger om dagen, og prøver å "sove bort" angsten. Men ingenting fungerer.
Jeg hater meg selv, og vil bare at all angsten skal stoppe.
Jeg gruer meg til jul, romjul, bursdagen min (har bursdag i romjula) og nyttår.
Jeg skal egentlig på julegrantenning, med en ansatt fra den tidligere boligen, på Lørdag, men har foreløpelig kansellert. Orker ikke flere folkemengder for å si det sånn..

Mine faste medisiner (angstdempende og beroligende) fungerer ikke lenger, så jeg har unlatt å tatt dem i dag. 
Og jeg har nektet de ansatte i boligen å låse seg inn for å prate med meg, gi meg medisiner og evt ekstra medisiner. De trenger ikke å tenke på meg, selv om det er jobben deres. Og de slipper da en byrde, hvis de slipper å ha noe med meg å gjøre. Og jeg får være mest mulig aleine. En vinn-vinn situasjon.

Beklager for et langt og rotete innlegg.

Kjipt at du har det slikt, men hyggelig å "se" deg igjen på forumet! Tenkte på deg her om dagen, long time no see.

Lenke til kommentar
Gjest 7b409...dcb

Føler jeg har kontroll. Jeg har ikke kontroll. Har alltid vært spartsommelig - plutselig har jeg brukt 4-6000kr på en dag på masse tilfeldige greier?! (div apotekvarer, klær, myemye undertøy)

Lenke til kommentar
Gjest 7b409...dcb

faderfaderfader.... Glemte å gjøre, eller, visste jeg måtte gjøre det, men jeg simpelthen gjorde det bare ikke, en test i to av fagene mine. en test var det jeg manglet i begge fag! men så ødela jeg får meg selv. Så nå er det to fag jeg ikke får ta eksamen i... uff aner ikke hva jeg skal gjøre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...