Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Dette blir anonym gitt..

Jeg sliter. Jeg er i seriøse problemer. Nå er begeret fullt og begynt å renne over. Går utover hverdagen og skolegangen min. En avhengighet jeg ikke får minsket.

En avhengiget jeg slettes ikke er alene om. Jeg snakker om PC-, nett- og spillavhengighet. Kombinert kan vi sikkert kalle det for teknologiavhengighet også.

Jeg har eksamen om 3 uker, men får verken fokusert eller motivert meg til å jobbe med fagene. Er egentlig ikke mye jeg skal gjøre heller. Bare lese gjennom èn bok og skrive kapitteloppsummeringer og regneregler. Får jeg begynt på det? Nei. Fordi hjernen min kvier seg skikkelig til å bare ta opp boka og bla gjennom sidene. Den vil heller bruke tid på diverse forum, chatte og spille, både på PC og mobil.

Men det er sånt som latskap og for mye fritid gjør med en. Forelesningene er slutt, har bare 2 timer felles gjennomgang og oppsummering hver dag. Etter de timene isolerer jeg meg alene i grupperom og klistrer meg til skjermen.

Det har pågått såppass lenge og intenst at øynene har også blitt påvirket. Brukte briller og linser før inntil jeg tok operasjon for mange år siden. Ila siste året har synsstyrken endret seg og må fokusere en del for å ikke se dobbelt, og klart. Har "databriller" som jeg bruker når øynene blir slitne, mens i realiteten burde jeg nok skaffe meg vanlige briller.

For folk flest er det "bare" å skjerpe seg, vinne over hjernen og "bare" å ta opp boka og lese. Jeg klarer såvidt det selv også, men for kun kort periode. Begynner fort å kjede meg og fokuset blir automatisk rettet til PCen. Er det faget som faktisk er kjedelig og litt tungt? Ja, kan ikke nekte for det. Men det må inni skallen hvis jeg skal klare å komme gjennom senere semestre. 

Vet at man ikke skal være for streng med seg selv, og iblant er det lov med "F@@@ it today, try again tomorrow"-holdning. Men kjenner jo meg selv godt nok til at det ikke blir tilfelle. Den holdningen har gått på repetisjon i mange dager før, og oftest endt dårlig.

I slike stunder blir studenten spurt: "VIL du virkelig dette studiet?". Svaret er oftest Ja, men ansvar og egeninnsats kommer også deretter.

Er vel derfor man sier "tålmodighet er en dyd". Man må gjennom gørrkjedelige perioder før man kommer til mer spennende ting, og gjelder å overleve den perioden.

Sukk, jaja, ikke annet å gjøre enn å ikke stresse seg gjennom dette, og ta delkapittel for delkapittel. Hånda er på boka, så en, to, tre... GÅ!

Anonymous poster hash: fb2e9...b4c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å gjøre pc til en belønning? At du ikke får drive med internett før du har gjort ditten og datten. 

Edit: Hold det selvsagt realistisk, ikke sett deg selv for store mål med det første, er bedre å se deg selv nå dine små enn å ikke kunne holde de store. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke skal klage, velger jeg å skrive noe her allikevel. 

Mange som sliter med mental helse har også økonomiske problemer. 

Om du er en av dem og lever fra hånd til munn, lever på lav inntekt og det er noe som påvirker din helse til å bli verre. Så vil jeg informere at du kan søke skattefritak på selvangivelsen om du har mindre enn 18.000 utbetalt i måneden og ikke er student, ikke andre forsørgere i hus og ikke andre stønader. Og har levd slik over tid (1-3 år)

Om du søker for 2016 må du merke post 1.5, men kommentere i info feltet at det gjelder post 1.5.12

Om du søker for 2017 merk av feltet 1.5.12 til "ja" 

Du kan søke her https://www.skatteetaten.no/kontakt/klage/type/formue-inntekt/?5907=0

Håper denne posten hjelper minst 1 person komme seg igjennom sommeren.

Om noen skulle diskutere dette videre, vennligst ikke gjør det i det i denne tråden, men opprett noe på et annet sted på forumet.

Anonymous poster hash: 40b6a...8e7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Én dag til gjennomført uten å gi etter for de suicidalske tankene. Høres kanskje ikke så mye ut, men det er en seier. Time på DPS til mandag. Jeg har ingen illusjoner om at det kommer til å fikse alt, men kanskje jeg kan få noe hjelp?

En dag om gangen, Lars. En dag om gangen. Og går ikke det så en time om gangen. Hold ut. Vi har vært gjennom dette før.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Traff veggen hardt i helga...(...)

Dette resulterte i at jeg drakk mye mer enn planlagt. Var på kanten til å forklare min nærmeste venn om hva jeg føler angående livet, men endte opp som vanlig med å holde kjeft og beholde masken på.

Noen som kan gi meg et tips til hva jeg burde gjøre?

Føler jeg har gått for lenge med masken på nå.

Bor for tiden i utlandet så jeg ønsker ikke å innvolvere mine foreldre, da de mest sannsynelig kommer til å bli veldig bekymret.

Burde jeg prøve å snakke om det til min venn, eller er det en dårlig ide å dele selvmordstanker med en som ikke er utdannet psykolog?

Hvis du deler selvmordsplaner med noen, kan det være at de ringer etter ambulanse. Så tenk over hva du ønsker og trenger - vil du bare si til noen at du sliter utrolig mye, og ferdig med det.. Eller trenger du å bli hentet av ambulanse for at du ikke skal skade deg selv? 

Hvis du ikke ønsker å skade deg selv på en dårlig dag, er det en ide å bli omtrent avholds. Da utrolig mange begår selvmord i en situasjon der de er fulle er ruset, og kanskje ikke mente at det skulle ende slik. Vær forsiktig.

Takker for svar.

Har gått noen dager nå, og jeg har fått roet ned tankene.

Når jeg snakker om selvmordstanker, så er det sant at jeg har dem, men om jeg klarer å utføre det er en annen sak... Har slitt i mange år og aldri klart å ta det steget.

Er på tur ut med vennene mine nå. Har allerede drukket litt, men tror jeg skal klare å holde meg i natt.

Blir det for tøft så blir jeg kanskje å prøve å dele det med dem. Vi får se.

Anonymous poster hash: 4e2ab...d9e

Lenke til kommentar

Én dag til gjennomført uten å gi etter for de suicidalske tankene. Høres kanskje ikke så mye ut, men det er en seier. Time på DPS til mandag. Jeg har ingen illusjoner om at det kommer til å fikse alt, men kanskje jeg kan få noe hjelp?

En dag om gangen, Lars. En dag om gangen. Og går ikke det så en time om gangen. Hold ut. Vi har vært gjennom dette før.

Jeg heier på deg Lars :) Tror du føler deg bedre om du oppdaterer puppetråden  :) . En dag om gangen mann, når man er nede er det  midlertidig , husk det.

Endret av depaderp
Lenke til kommentar

Gikk overraskende bra i dag. Var mest kartlegging i denne omgang da. Skal tilbake neste mandag, men da slipper jeg å stå opp tidlig slik som i dag. Skal også starte opp på en medisin jeg har brukt før. I min store visdom valgte jeg å slutte på den forrige gang fordi jeg la sånn på meg. I tillegg til D-vitaminer. Hadde visst altfor lavt nivå, men det overrasket meg ikke så veldig. Tror jeg ender opp med å bestille noen fra utlandet. De tar jo blodpriser på apotekene her til lands.

Lenke til kommentar

Dårlig sjanser for å importere billigere medisiner... betaler bare en brøkdel av prisen her til lands.

Anonymous poster hash: a3ceb...ddf

Medisiner har vi ganske gode ordninger for, men i det du trenger kosttilskudd lønner det seg ofte å bestille fra utlandet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...