Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Hva er best, sove dårlig og lite hele tiden eller ikke orke å stå opp, jfr. medisinbruk.

Anonymous poster hash: 58b7e...2a7

Du kommer lengst med litt viljestyrke.

Klarer ikke stå opp hver morgen kl 6:00, men gjør det allikevel fordi jeg ikke har noe annet valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er da ikke bare snakk om å stikke innom å få resepter, da hadde det jo ikke vært noe problem. For det trenger jeg ikke å gå til legen for. Er snakk om 6 mnd,og det er 6 lange mnd sånn som ting er nå.

Da er det litt vanskelig å skjønne hva det er snakk om, men det er selvfølgelig ikke vår sak. Jeg forstår godt at det kan være vanskelig å snakke om sensitive ting til nye leger. Eller få utført sensitive undersøkelser.

Litt dumt det at han dro akkurat nå. Gjør som du føler for, men jeg ville ikke gått til den nye uten at jeg var sikker på å takle det.

Uansett kan hun ikke gjøre deg noe, og har full taushetsplikt.

Anonymous poster hash: 21812...550

Jeg har angst/depresjon og det er ikke akkurat enn hemmelighet her i denne tråden. Skal og over på AAP, så det er så mye rart i livet mitt nå og jeg har en periode hvor jeg er mye mer nede enn til vanlig, og da er det ekstra vanskelig å forholde seg til en ny lege. Jeg slet virkelig med å be om hjelp av div årsaker og jeg føler liksom på den samme frykten nå når jeg må begynne å gå til ei ny ei som første gang jeg gikk til legen.

Lenke til kommentar

Hei Overmoden. Jeg har hatt og har lignende problemer selv. Jeg har gått til psykolog og syns det var litt ok. 
Problemet med en psykolog er at han ikke kan skrive ut resepter, sykemeldinger og sånt. Det kan derimot en psykiater. Jeg har gått til noen av dem også.
En psykiater er en lege med legemyndighet, men så er det også en fagperson. Det er ikke en vanlig lege.

Vet ikke om du går til psykolog eller psykiater, men hvis ikke kan jo det være noe å tenke på?
Legen kan henvise deg dit.

Lenke til kommentar

Plutselig, ut av det blå, så er jeg litt nedfor igjen. Ikke vanlig depresjon/ nedstemthet pga ting i livet for eksempel, eller bare tilfeldig. Jeg har brått fått et gjensyn med russuget. Føler hver dag hele dagen på suget og blir litt sur på meg selv. Jeg har jo slitt med suget siden jeg sluttet og det har vært helt ok, men akkurat nå de siste par dagene så har det vært ekstremt.

Vil ikke engang poste her. Vanskelig.

Lenke til kommentar

De fleste som ikke er deprimert i verden idag har ikke fått med seg hva slags verden de faktisk lever i. Det finnes mange grunner til å bli deprimert i denne verden. Men du får vel heller se på det som en positiv ting! Du får se det som at du er deprimert fordi du vet mer enn andre og kjenner bedre til verden enn andre.

Du er deprimert fordi du er klar over ting de fleste andre ikke er klar over? Ok. Da er løsningen selvsagt å bruke den negative informasjonen du har, til å gjøre verden til et bedre sted. Hvis noe er galt, så kan enhver person bidra med å gjøre den tingene bedre. De kan kjempe en sak, og vil da samtidig kjempe mot faktorene som gjør en deprimert. 

Bare fordi man er mer eller mindre deprimert, så betyr ikke det at man ikke kan være optimist? Alt er jo tross alt ikke galt, er det?

Ikke gi opp! Du vet mer enn andre! Bruk dette til å endre ting og kjemp for en bedre verden!

Endret av zeebra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei Overmoden. Jeg har hatt og har lignende problemer selv. Jeg har gått til psykolog og syns det var litt ok.

Problemet med en psykolog er at han ikke kan skrive ut resepter, sykemeldinger og sånt. Det kan derimot en psykiater. Jeg har gått til noen av dem også.

En psykiater er en lege med legemyndighet, men så er det også en fagperson. Det er ikke en vanlig lege.

Vet ikke om du går til psykolog eller psykiater, men hvis ikke kan jo det være noe å tenke på?

Legen kan henvise deg dit.

Jeg er pdd for syk til å jobbe, så skal over AAP. Jeg går til behandling hos psykolog, faste medisiner kan jeg bare ringe legekontoret for å få fornyet resept. Kjipe er at jeg sliter med tillit. Og da syns jeg det er vanskelig å skulle forholde seg til en ny lege. Spesielt nå når jeg skal på AAP og ting skal vurderer osv. :(

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med tillitt, det er et skikkelig kjipt problem... Jeg klarer ikke stole 100% på nær familie engang. Det som er greit å tenke når man skal til lege/ psykolog er at de har taushetsplikt, de mister jobben hvis de bryter tillitten. Det har hvertfall hjulpet meg, men det er fortsatt ganske skummelt at ting blir skrevet ned.

Tenk på det på den måten at det norske helsevesenet hvertfall ikke ønsker å ødelegge livene til folk og journalene bør være ganske sikre. Så sant du ikke truer med å drepe/ sier du SKAL drepe noen så har de ikke lov å kontakte noen. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ja, taushetsplikten er jeg ikke redd skal bli brutt. Det er det å måtte åpne meg og jeg skal fortelle følelser absolutt ingen andre i hele verden vet om. Og jeg har klart å åpne meg til legen jeg har til vanlig, og nå må jeg forholde meg til en ny. Ingen vet de innerste tanker bortsett fra han, og da føles det så tungt, selv om hun garantert har lest de, men så vil hun sikkert høre det fra meg og. Skulle ønske jeg var litt mer åpen. Sitter med tanker og følelser som sikkert kunne hjulpe meg om ble sagt, men de tar jeg med meg i graven. Stol aldri på noen andre enn deg selv. Det har jeg lært og jeg får meg nesten ikke til å snu om på den tankegangen. Jeg må nok bare manne meg opp og så tørre å møte henne. Det er jo ikke farlig, jeg vet, men :(

Endret av Overmoden2.0
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Stol aldri på noen andre enn deg selv" er noe jeg også følger, det er visse (tvangs)tanker som ikke trenger å komme ut. Det er kjipern det at ny lege vil høre ting "live", ikke bare lese journaler og epikriser. Tror jeg må bytte lege snart også og sikkert begynne hos psykolog igjen. Hater de greiene som pesten...

Jeg liker at du er så tøff at du ikke poster som anonym, bra tegn på en måte. Jeg vet jo at man er anonym alikevel, men noen folk er veldig redde for å linke diverse meninger og tanker til kontoen sin. +1

Lenke til kommentar

"Stol aldri på noen andre enn deg selv" er noe jeg også følger, det er visse (tvangs)tanker som ikke trenger å komme ut. Det er kjipern det at ny lege vil høre ting "live", ikke bare lese journaler og epikriser. Tror jeg må bytte lege snart også og sikkert begynne hos psykolog igjen. Hater de greiene som pesten...

Jeg liker at du er så tøff at du ikke poster som anonym, bra tegn på en måte. Jeg vet jo at man er anonym alikevel, men noen folk er veldig redde for å linke diverse meninger og tanker til kontoen sin. +1

Det er fryktelig kjipt. Og jeg er så redd hun skal begynne å rote med ting så nye ting skjer, og så kommer fastlegen tilbake og så må vi tilbake. Ja, jeg vet det bare skjer i hode mitt, men uten det på laget så kommer jeg ikke langt :p når jeg gikk gravd så droppet jeg jordmor for fastlegen viste om div ting som jeg ikke ønsket å rippe opp igjen, så da gikk jeg til kontroll til han istedenfor for der slapp jeg spørsmål.

Mtp hva jeg har delt her inne så er vel ikke dette akkurat det verste. Haha

Lenke til kommentar

Angående journaler, så vær obs på at de legges ut på "kejrnejournal", "Min journal" eller hva de heter, etter hvilken helseregion du tilhører, på internett.

Jeg oppdaget det tilfeldig, og fikk sperret den fra å bli lagt ut journal. Tror ikke man får noe varsel om dette, man må se etter det selv.

Journalene er da i prinsippet tilgjengjelig for alt annet helsepersonell, på sykehus osv.

Lenke til kommentar

Angående journaler, så vær obs på at de legges ut på "kejrnejournal", "Min journal" eller hva de heter, etter hvilken helseregion du tilhører, på internett.

Jeg oppdaget det tilfeldig, og fikk sperret den fra å bli lagt ut journal. Tror ikke man får noe varsel om dette, man må se etter det selv.

Journalene er da i prinsippet tilgjengjelig for alt annet helsepersonell, på sykehus osv.

Jeg har takket nei til kjernejournal

Lenke til kommentar

Det er ikke *journalen*, det er kortfattede oppsummeringer om det viktigste. Og en kan selv se alt sammen, ved å logge seg inn.

Nei, de mørke hemmelighetene fra psykologtimene skal ikke i kjernejournalen.

Anonymous poster hash: 58b7e...2a7

Det har jeg vært usikker på. Fikk ikke tydelig svar av legen heller, da jeg spurte han om akkurat det.

Men jeg går ut fra at diagnoser, også psykiske vil stå der?

Lenke til kommentar

Jeg trenger noe å knuse. Jeg trenger noe som lar meg slippe masken av likegyldighet. Jeg trenger å ødelegge noe. Jeg trenger noen som kan se hvor destruktiv jeg kan være og fremdeles være der med meg.

Jeg er lei av å være snill. Jeg er lei av å være forståelsesfull. Jeg er lei av å ta alt med stoisk ro.

Jeg vil slå noe. Slå NOEN. Jeg har lyst til å gjøre noe dumt bare for å gjøre noe dumt.

Jeg vil drikke meg full. Jeg vil røyke meg fjern. Jeg vil poppe alle piller jeg finner frem til jeg ikke veit hvem jeg er.

Jeg er rett og slett lei av å være flink.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...