Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Alt går sakte, men sikkert til helvete. Og nå skal jeg begynne på medisiner igjen. Jeg lovte meg selv for lenge siden at jeg ikke skulle tilbake til dritten, men jeg føler meg helt hjelpesløs og ser ingen annen utvei. Jeg klarer ikke komme meg ut av angsten og depresjonen, det kommer alltid tilbake og nå har det kommet for å bli. Jeg tror mer og mer på de negative tankene, det er nesten berusende av og til. Endelig er sted jeg føler meg hjemme.

Anonymous poster hash: bc8f3...acf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen uker siden ble jeg 100% singel, jeg avsluttet forholdet mellom meg og eksen, for det fungerte ikke lenger. Vi hadde sex og oppførte oss som kjærester, men var det jo ikke. Jeg er uansett over han og merket at jeg tente ikke like mye på han som før og jeg måtte fantasere om andre mens vi hadde sex. Sånt har jeg ikke samvittighet til å gjøre, så derfor avsluttet jeg greia. Han fikk frem det verste i meg i forholdet vårt og han løy så utrolig mye til meg. 

Uansett, så er jeg veldig ensom. Jeg er helt alene, har ikke venner og sliter med angst, så blir ikke mye sosialisering. Jeg har andre ting jeg må prioritere, som helse og skole, sosialisering er ikke første prioritet og det tar nok lang tid før jeg tør å være sosial igjen. Og jeg er ekstremt seksuelt frustrert. Jeg er ikke typen som kan onanere flere ganger for dag, få orgasme flere ganger på rad osv, men nå har det blitt slik fordi jeg er så frustrert. Jeg er ikke glad i ONS, det er skummelt siden jeg er ganske usikker på meg selv og jeg må være trygg på vedkommende før jeg har sex, så det blir ikke noe sex på meg før jeg havner i et forhold, og det blir evigheter til. Jeg har en personlighetsforstyrrelse, nettopp fått diagnosen, så har startet på nye behandlingsmetoder. 

Det er sårt. Jeg har jo egentlig ikke lyst på en hel haug venner, jeg har lyst på en kjæreste, som elsker meg og får meg til å føle meg verdt noe. Jeg føler meg verdiløs og er redd jeg trenger en mann for å føle meg verdifull igjen. I oppveksten hadde jeg et svært dårlig forhold til min far, han var aldri hjemme og har aldri vist at han er glad i meg. Han er av og på alkoholiker og sier ufine ting til meg når han drikker, er heldigvis lenge siden han drakk nå. Moren min og jeg har et ok forhold, men jeg kan ikke snakke med henne om noe som helst, hun er lite forståelsesfull og bedreviter, innrømmer aldri sine feil og tråkker meg ned. Noen ganger er hun ok, det svinger. 

Jeg er 20 år gammel, sliter med videregående, sliter med jobb, sliter med alt. Selvbildet er på bunnen og det har det alltid vært. 

Jeg har det forsåvidt ok for tiden, jeg lever i en drømmeverden og greier ikke face reality. Men jeg prøver. Jeg har så lyst på noen som kan støtte meg, trøste meg, være glad i meg, ha sex med meg, sove og våkne sammen med meg, en som syns jeg er den fineste i verden og som er hodestups forelsket i meg, men føler jeg aldri kan få det.. 

Anonymous poster hash: 3e622...908
Lenke til kommentar

Jeg har håpet og trodd (?) at spiseforstyrrelsene mine ikke skulle komme mer tilbake. Har vært frisk så lenge fra det. Mange år egentlig, med små utskeielser svært skjelden bare. Men nå rakner det på igjen, og det er de samme følelsene rundt alt. Utillpasshet, låser meg inne, beveger meg ikke ute før det er mørkt. Altoppslukende og angstylte tanker om døden som kan sluke meg om natten og jeg er veldig redd for den tomheten som blir til og komme.

Spiser, setter meg på knær på badet, stikker fingrene i halsen og kaster opp, helt til det bare kommer tomme brekninger med slim, mens det svir i halsen og øyene renner. Gjenntar prosedyren om og om igjen i løpet av dagen. Er så vondt og hater meg selv for dette.

Anonymous poster hash: 261da...56a

Anonymous poster hash: 261da...56a
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trådens formål

Denne tråden skal være et fristed for de tunge tankene. Det kan hjelpe å bli hørt. Erfaringer fra tidligere "deppetråder" har vært god. Men for at tråden skal kunne hjelpe, må takhøyden for å slippe fri de tunge tankene være stor. Trå forsiktig når du gir råd. Si så mye du vil når du føler for å ytre at det er tungt.

Det er mye som er vanskelig. Bare det å innrømme at man sliter er vanskelig. Ingen fortjener å få slengt negativitet etter seg når man innrømmer at alt ikke er ok. Det som for noen er en bagatell kan være helt uutholdelig og uløselig for andre - ha såpass forståelse at du holder negative og nedlatende kommentarer for deg selv.

Gjesteposting er lov, men ha retningslinjene i bakhodet. "Innlegg ved bruk av gjestefunksjonen skal være av den grad sensitiv og alvorlig art at man ikke ønsker å få slike personopplysninger knyttet til sin person på forumet." Misbruk ikke gjestefunksjonen - bruk den til å gjøre det lettere å lufte tankene her i tråden.

Tråden ligger i "helse" og innleggene skal derfor følge standaren for kategorien, altså, det vil forkomme nulltorrense på spam og hetsing av person på hviken som helst måte. At den ligger under helse medfører også en viss seriøsitet, denne tråden er forbeholdt tunge tanker - er du irritert på at bussen kom for seint, fordi du tapte i et dumt spill, eller fordi du fikk en dårlig karakter på skolen - så er ikke dette rett tråd. Tråden for slike frustrasjoner finner du her: Ting som irriterer så grenseløst!

Noen ofte brukte forkortelser i tråden:

DPS - distriktspsykiatrisk senter.

BUP - barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (mer info her)

Hvordan skal man hjelpe?

Det viktigste er å lytte. Tunge tanker kan bli litt lettere å bære av å bli delt. Møt brukere som sliter med forståelse. Husk at de enkle løsningene er blitt prøvd før, og de fungerer ikke. Bagatelliser ikke psykiske problemer, om du ikke forstår problemstillingen, så len deg tilbake og observer istedet for å komme med negativt ladede råd og pushing. Det fins folk her på forumet med forståelse for det meste, som vi alle kan lære mye av.

Ha forståelse for at velmente råd kan slå negativt ut - og unngå oppramsinger av enkle råd og løsninger. Det hjelper ikke å ramse opp en lang løsning for problemet om det som brukeren egentlig trenger er hjelp på det første steget til forbedring. Man blir ikke kurert over natten når det er snakk om mentale problemer - det tar tid, og hvert steg kan være vanskelig. Selv om du blir i bedre humør av f.eks en liste med 15 fantastiske ting i verden, eller et vidunderlig stykke musikk - men slike ting fungerer ikke for en person som er virkelig deprimert.

Et relevant moderatorsitat om det med negativitet og pushing:

Det er helt lov å mene at negativitet og pushing er eneste rette måten å hjelpe folk med en type problemer. MEN DET SKAL IKKE POSTES I DENNE TRÅDEN - DEPPETRÅDEN HAR EGNE PREMISSER SOM -SKAL- FØLGES. Har man et problem med dette, så ta det opp med meg på PM.

Selvmord

Krisehjelpmenyen til nasjonalt senter for selvmordsforskning og forebygging.Knallgod linke, med informasjon om hvordan du bør gå fram om du selv sliter med selvmordstanker eller er bekymret for en venn.

Akutt Selvmordsfare:

Ta kontakt med fastlege, lokalt legesenter eller legevakt.

Tlf.nr: Ring 1880 eller søk på www.gulesider.no, søkeord: legevakt og sted/kommunenavn

Sitat fra linken ovenfor. Dette er så viktig at det får et eget punkt.

Hjelpetelefoner/lignende tjenester Det er flere hjelpetelefoner / lignende tjenester som kan hjelpe når man sliter. Se linkene for mer info. Flere av disse har også varianter der du får kontakt skriftlig over nett. For å nevne noen:

Mental Helse Norge

Alltid åpen. Noen å snakke med, noen å skrive til. Mental Helse Norge Alltid åpen. Noen å snakke med, noen å skrive til.

"Hjelpetelefonen 116 123"

"sidetmedord.no"

Kirkens SOS

Trenger du noen å snakke med? 815 33 300

SOS-meldinger - skriftlig tjeneste der du får svar innen 24timer

ROS / Rådgivning om spiseforstyrrelser

Råd, veiledning og info: 948 17 818

Andre aktuelle tråder på forumet:

Trenger du noen å snakke med?

Voldtekt og seksuelle overgrep hos deg eller en av dine nærmeste

Send meg en melding om det er noe i førstepost som mangler, eller har behov for oppdatering.

Veldig bra med slike tråder. Bra! .

Lenke til kommentar

Har lagt litt merke til at det har kommet små endringer i det siste , små skrivefeil her og der , av og til noen ord som slipper litt , mister taket på noe som faller ned.

Så kommer meldingen hos legen , vi ser at hjernesvulsten din har vokst igjen og vi må nok belage oss på å operere snart , vi kan vente i 6 måneder for å ta en videre vurdering og operasjon da.

Tankene bare svevde rundt i hodet mitt , greide ikke helt å konsentrere meg , ble svett. Nesten 6 år siden jeg ble operert , hadde håpet at den ikke kom til å vokse igjen. 2 små tvillinger å ta vare på som nå har blitt 3 år , får de se meg når de blir eldre? Operasjonen vil trolig gi meg de samme bivirkningene som sist , sliten hele tiden , hormonelt forstyrret , er jeg uheldig mister jeg synet , kanskje mer problemer med øresus. Verste utfall død. Ja , vi tar operasjonen , ønsker jo å leve litt til , å kunne se barna vokse opp og bli eldre. Kanskje kommer det nye medisiner etter hvert eller annen mer effektiv behandling.

Senere om kvelden kom tankene , hvordan forklarer man dette til barna sine? Kona var knust , øyeblikkelig sykmelding hos henne , selv følte jeg det var bedre å jobbe , være sosial , men tøft var det også. Ting har egentlig ikke synket helt inn her , sitter og tenker på hvordan man skal planlegge fremtiden , en fremtid hvor man er der og en fremtid for de man er glad i om man ikke er der lenger.

Vanskelig...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Har første time med den nye legen i morgen. Gruer meg så jævlig. Redd hun har lavere terskel eller høyre for ting enn fastlegen har. At hun begynner å rote med ting og alt blir kluss. At jeg må åpne meg opp for ett nytt menneske jeg ikke kjenner eller vet om jeg kan stole på eller noe. Blir dårlig av å tenke på det. Legen kunne ikke forduftet på ett dårlige tidspunkt :(

Lenke til kommentar

Hun er vikar for fastlegen min. Han mener hun er super og en god erstatter til han kommer tilbake. Syns bare det er fryktelig vanskelig å skulle starte på nytt på en måte selv om han har fortalt om meh og min situasjon. Det skulle han gjøre før han dro.

Lenke til kommentar

Hun er vikar for fastlegen min. Han mener hun er super og en god erstatter til han kommer tilbake. Syns bare det er fryktelig vanskelig å skulle starte på nytt på en måte selv om han har fortalt om meh og min situasjon. Det skulle han gjøre før han dro.

Hva må du starte på nytt? Hvis den andre legen har satt denne vikaren inn i din situasjon, skulle det ikke være noe for deg å "starte på nytt".

Hun har selvfølgelig tilgang til journalen også, og vet allerede hva det gjelder, enten du dukket opp eller ikke.

Så det burde vel bare for deg være å si at du "viser til det du vet legen har orientert henne om", og så be om det du trenger av resept. Så får det jo være opp til denne vikarlegen å spørre om det det er noe hun lurer på.

Du kan jo også bare si, at du håper det ikke er nøvendig å gå gjennom alt med henne på nytt, siden hun er der bare midlertidig. Hvor lang tid er det snakk om?

Det forstår hun sikkert. Vanskelig å se at dette kan være et problem, men såklart kjenner vi ikke din situasjon. 

Prøver å oppmuntre deg til å ta mot til deg da, er bare det jeg mener :)

Anonymous poster hash: 21812...550

Lenke til kommentar

Hva må du starte på nytt? Hvis den andre legen har satt denne vikaren inn i din situasjon, skulle det ikke være noe for deg å "starte på nytt".

Hun har selvfølgelig tilgang til journalen også, og vet allerede hva det gjelder, enten du dukket opp eller ikke.

Så det burde vel bare for deg være å si at du "viser til det du vet legen har orientert henne om", og så be om det du trenger av resept. Så får det jo være opp til denne vikarlegen å spørre om det det er noe hun lurer på.

Du kan jo også bare si, at du håper det ikke er nøvendig å gå gjennom alt med henne på nytt, siden hun er der bare midlertidig. Hvor lang tid er det snakk om?

Det forstår hun sikkert. Vanskelig å se at dette kan være et problem, men såklart kjenner vi ikke din situasjon.

Prøver å oppmuntre deg til å ta mot til deg da, er bare det jeg mener :)

Er da ikke bare snakk om å stikke innom å få resepter, da hadde det jo ikke vært noe problem. For det trenger jeg ikke å gå til legen for. Er snakk om 6 mnd,og det er 6 lange mnd sånn som ting er nå.

Lenke til kommentar

Sist jeg fikk vikar endte jeg opp med å bytte fastlege til vikaren, var så sinnssykt happy med hvor grei hun var!

Legen min har noen års ventetid om du setter deg på ventelista, så jeg er i en sånn sær situasjon at folk er misunnelig på meg når det kommer til hvem jeg har til fastlege. Haha. Meget mulig hun vikaren er kjempe flott, og jeg gruer meg unødvendig mye. Får prøve igjen.

Lenke til kommentar

Er da ikke bare snakk om å stikke innom å få resepter, da hadde det jo ikke vært noe problem. For det trenger jeg ikke å gå til legen for. Er snakk om 6 mnd,og det er 6 lange mnd sånn som ting er nå.

Da er det litt vanskelig å skjønne hva det er snakk om, men det er selvfølgelig ikke vår sak. Jeg forstår godt at det kan være vanskelig å snakke om sensitive ting til nye leger. Eller få utført sensitive undersøkelser. 

Litt dumt det at han dro akkurat nå. Gjør som du føler for, men jeg ville ikke gått til den nye uten at jeg var sikker på å takle det.

Uansett kan hun ikke gjøre deg noe, og har full taushetsplikt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...