Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ære er noe annet. "familiens ære" opprettholdes ved at ingen utenfra skal ha en grunn til å se ned på familien. For en familie der æren er viktig, er å miste sin ære noe helt forferdelig, og de er villig til å drepe et familiemedlem for å gjennopprette æren (dette visste du sikkert)

Selvrespekt er hvordan du vurderer deg sjøl, ikke hvordan andre vurderer deg (men det er jo også viktig).

Hvis du har selvrespekt kjenner og respekterer du egne grenser, i stedet for å være grenseløs og bare ta imot det du får, som kan være dritt, men uten selvrespekt ser man det ikke før i ettertid, fordi fornedrelsen er nærmest en normaltilstand..

kort sagt, man foretar bra valg, gjør det som er riktig for en. Og får derfor et best mulig liv.

Åja, det er det du mener. Andre legger andre ting i det. De kan si til den narkomane tiggeren: "skaff deg litt selvrespekt". Eller det samme til en bråkebøtte.

Sånn sett mangler jeg i alle fall selvrespekt. Antageligvis på den andre måten og. Begge, med andre ord.

Lenke til kommentar

Takk.. kismet.

Klarer ikke få ut tankene og det vonde. Det blir bare en vond ball inni meg..

Du klarer i hvert fall å uttrykke deg på en poetisk måte.

Vondt og sårt :hm:

Relasjoner kan være veldig vanskelig.. Å bli forlatt av sin egen mor,-- nitrist og så ufortjent!!!

Lenke til kommentar

Nei, ære er noe annet. "familiens ære" opprettholdes ved at ingen utenfra skal ha en grunn til å se ned på familien. For en familie der æren er viktig, er å miste sin ære noe helt forferdelig, og de er villig til å drepe et familiemedlem for å gjennopprette æren (dette visste du sikkert)

Selvrespekt er hvordan du vurderer deg sjøl, ikke hvordan andre vurderer deg (men det er jo også viktig).

Hvis du har selvrespekt kjenner og respekterer du egne grenser, i stedet for å være grenseløs og bare ta imot det du får, som kan være dritt, men uten selvrespekt ser man det ikke før i ettertid, fordi fornedrelsen er nærmest en normaltilstand..

kort sagt, man foretar bra valg, gjør det som er riktig for en. Og får derfor et best mulig liv.

Åja, det er det du mener. Andre legger andre ting i det. De kan si til den narkomane tiggeren: "skaff deg litt selvrespekt". Eller det samme til en bråkebøtte.

Sånn sett mangler jeg i alle fall selvrespekt. Antageligvis på den andre måten og. Begge, med andre ord.

Blei egentlig bare inspirert av noe Kati Morton sa i en av sine you-tube-videoer. (om selvrespekt) Det er jo ofte sånn at man tar til seg det som passer på en sjøl.

Du kan være temmelig respektløs i måten du omtaler deg sjøl på. (alarm alarm)

Everybody; hør på Kati Morton, hun er klok, fornuftig og hjelpsom.

Ja Tåkelur, selvfølelse, men det begrepet er litt diffust da, syns jeg da. Er det det samme som selvtillit? Det blir så rart å skulle ha tillit til seg sjøl, eller kanskje ikke..

Lenke til kommentar

Ja Tåkelur, selvfølelse, men det begrepet er litt diffust da, syns jeg da. Er det det samme som selvtillit? Det blir så rart å skulle ha tillit til seg sjøl, eller kanskje ikke..

Haha, nei.

"Selvtillit er individets tiltro til sin evne til å prestere."

"Selvfølelse eller selvaktelse, selvbevissthet, er å akseptere seg selv som den en er, og være bevisst sin egen verdi"

http://no.wikipedia.org/wiki/Selvfølelse

Lenke til kommentar

Aaah, nyttårsaften, endelig er denne høytiden omsider snart over. Bare denne dagen her igjen hvor en sitter å leser statuser på facebook om hvor fantastisk året har vært for mine «venner», alle de fantastiske øyeblikkene, minnene og vennskapene som ble formet i det nå snart forbigående året, for så å komme med en lovnad om at 2015 kommer til å være et mye bedre år. Alle dissa fantastiske øyeblikkene er selvfølgelig slavisk dekket på facebook og ikke minst oppsummert i «året som har gått» delingene. Blant disse delingene om hvor fantastisk året har vært med påfølgende dokumentasjon dukket det opp en veldig nær slektning av meg, det svært få derimot vet er at den aktuelle personen prøvde å ta sitt eget liv tidligere i 2014. Jeg blir da egentlig bare sittende å klø meg selv i hodet og lure på hva som er vits med at alle deler disse eventyr historiene for alle å se, kan ikke forstå at det får dem selv til å føle seg noe lykkeligere eller bedre med seg selv, eneste dette fører med seg er at de som faktisk hadde et dritt år, meg selv inkludert, føler seg ræva. Det hele for å opprettholde en fasade om hvor lykkelige og bra livet deres er, som i det store og hele i en veldig stor grad for de fleste er bygget på løyner, det hele er bare så falskt og jeg klarer virkelig ikke å forstå det. Nå kan jo dere sikkert gjøre dere opp en tanke om at jeg er en smule hyklersk ettersom jeg skriver dette som anonym, dette er dog bare for å beskytte identiteten til de jeg her snakker om, da jeg personlig ikke hadde hatt noe imot at identiteten bak dekke innlegget ble kjent, men min bruker her på forumet er det dessverre alt for mange som vet hvem som faktisk står bak.

Jeg høres nok ut som den mest pessimistiske personen du kan tenke deg, det er noe jeg overhode ikke er, 2014 har bare rett og slett ikke vært et helt bra år for meg, jeg har hatt mye problemer med familien blant annet på grunn av det som ble tidligere nevnt i innlegget, det er og det 4. året jeg ikke er på talefot med broren min på grunn av en bagatell tilbake i 2010 og hele familie forholdet har surnet på grunn av en stor krangel om arv der både advokater og meglere har vært aktivt inn i bildet. Det hele har ført til at jeg har blitt en mye mer innesluttet person som igjen har ført til at jeg har mistet mye kontakt med personer og venner jeg har hatt, økonomiske problemer på toppen av dette og en usikker arbeids situasjon har ført til enda mer knyter i magen på kveldstid. Nei 2014 var ikke noe bra år for meg om 2015 blir et bra år for en se, men det starter vertfall ikke betydelig bra med at moren min tidlig i januar blir innlagt på avrusning på grunn av medikamenter som leger har skrevet ut til henne.

Under denne situasjonen har jeg dog funnet mye trøst i bøkene og talene til Alen Watts, samt et par turer til Amsterdam har fått meg til å åpne sinnet mitt litt mer for hva som virkelig betyr noe her i livet, som jeg tror og håper kan få meg til å gå inn i det nye året med et litt mer åpent sinn og en forståelse for hva som faktisk kan gjøre meg lykkelig.

Dette var min helt ærlige nyttårstale, og var nok mer for å få blåst ut litt damp enn noe annet. Måtte alle som leser dette ha et godt nyttår :)

Anonymous poster hash: e9737...542
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skulle jo være med ei venninne idag, men hun ditchet meg til fordel for noen andre. Og jeg hadde ikke noen andre alternativer. Men det verste med hele greien er ikke at ingen inviterer meg, men det er all "sympatien" jeg får fra "venner" som syns synd på meg som må være alene og de håper jeg får en så fin kveld som mulig...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det forresten noen man kan ringe i kveld om man trenger noen å prate med? Nei, jeg er ikke blitt gal og trenger å bli innlagt, men kan være greit å bare få pratet med noen kanskje :p Men har aldri ringt noen sånn så jeg vet ikke hva som er der ute.

Det eneste jeg vet om er hjelpetelefonen til mental helse, men vet ikke helt om det er det du ser etter. Du kan gjerne ringe meg på Skype om du føler for det også. Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Kan ikke kvelden bare ta slutt.. Har aldri følt meg mindre elsket, betydningsfull eller noe som helst som jeg gjør i kveld. Å starte det nye året med den verste kvelden/natten i mitt liv gir meg virkelig stor tro på resten av året. Alt jeg ønsker er at noen skal være glad i meg, ønske å tilbringe tid sammen med meg eller bare ønske meg godt nyttår for den saks skyld. Akkurat nå føler jeg ikke at jeg har noen. Ei noe familie som bryr seg.

Lenke til kommentar

Kan ikke kvelden bare ta slutt.. Har aldri følt meg mindre elsket, betydningsfull eller noe som helst som jeg gjør i kveld. Å starte det nye året med den verste kvelden/natten i mitt liv gir meg virkelig stor tro på resten av året. Alt jeg ønsker er at noen skal være glad i meg, ønske å tilbringe tid sammen med meg eller bare ønske meg godt nyttår for den saks skyld. Akkurat nå føler jeg ikke at jeg har noen. Ei noe familie som bryr seg.

Godt nyttår! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hm.
Alle "venne" mine er ute, fulle, på fest.
Ingen har så mye som giddet å sende en

"godt nytt års" meldingen, vell med unntak av de to vennene
jeg sendte til ført, og mamma...og jeg.
Vel, feirer nyttårsaften med besteforeldre for n'te år på rad.
Ikke noe å klage på det..hyggelige mennesker, og er jo glad i dem..

Bare det at når alle på ens egen alder en trodde var vennene dine er ute...så er det litt kjipt å se på nyttårsrakketer i 2 minutter, gå hjem, og hovedsakelig bruke kvelden på å scrolle 9gag.

Jaja, life isn't perfect...God nytt år folkens!

Anonymous poster hash: ef9be...1d0
Lenke til kommentar

Husker du hvor mye vi tenkte på deg da du lå på sykehuset? Vi sendte blomster til deg også, vi bryr oss om deg :)

Godt Nyttår Overmoden

Anonymous poster hash: 1dbb9...535

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...