Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Skulle ønske jeg hadde et sexliv som alle andre. Er 21 år, og virker som alle rundt meg lever livet med kjærester og kos. Så sitter jeg her og har det helt jævlig vondt døgnet rundt, til tross for 5 år med terapi, og 5 forskjellige psykologer. Har mistet troen på at jeg noen gang vil kunne føle meg bedre og få krefter til å prøve meg på det livet alle andre lever rundt meg. Har allerede mistet hele ungdomstiden min. Enda en faktor som gjør fryktelig vondt.

Ikke mist resten av livet og prøv og ta deg sammen :) Det som har skjedd har skjedd, du kan bare ikke og tenke på det videre, da mister du jo enda mer tid xD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest tatatatata

Jeg har prøvd alt, tok en skikkelig alvorsprat med hudlegen forrige uke, fikk noen nye latterlige piller. De hjalp heller ikke, så etter 3 år med en ubrukelig lege. Har jeg endelig fått kranglet meg til Rocutan elns, som forhåpentligvis skal få bort dette helvete. Kommer til å sitte igjen med en hel del arr i ansiktet, og minner om mange uker med vonde, såre kviser.

Tro meg, jeg har prøvd alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg har prøvd alt, tok en skikkelig alvorsprat med hudlegen forrige uke, fikk noen nye latterlige piller. De hjalp heller ikke, så etter 3 år med en ubrukelig lege. Har jeg endelig fått kranglet meg til Rocutan elns, som forhåpentligvis skal få bort dette helvete. Kommer til å sitte igjen med en hel del arr i ansiktet, og minner om mange uker med vonde, såre kviser.

Nettopp, Awkward har faen med ikkje peiling på kan han snakker om. Ignorer han på fullt. Kan det være noe av dette du har ?

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/akne-behandling-12367.html

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg opplevde noe av det mest ydmykende noen sinne i dag. Følte meg så jævlig crap at jeg bare ville dø. Håper jeg ikke får noen telefoner de nærmeste dagene.

Ble veldig nysjerrig, hva da :)?

Lenke til kommentar

Har så mye kviser at jeg ikke vil gå ut av huset, verken for å trene eller for å dra på butikken. Herlig liv!

Viss det herjer så FORBANNA mye med livet ditt så går du til lege og finne en løsning.. det nytter ikke å gå rundt og ha det problemet.. bruk penger på det og finn en løsning.. gjør det for faen

Du vet tydligvis ikke hva du snakker om. Det er ikke bare å gå til legen, få noen piller og noen kremer så er alt OK. Du har tydligvis ikke hatt et problem med kviser på samme måte som tatata og meg selv inkludert. Så mitt råd til deg er, ikke snakk om noe du ikke har peiling på.

Du kunne bodd i Mogadishu - that'd be worse. Kviser + somalier er verre enn kviser + nordmann.

Slike kommentarer hjelper på ingen måte, om noe så oppleves det som håning.

Det hjelper absolutt ingenting med å si at "det kunne vært verre". Når det er et så stort problem at man ikke vill ut av døra, da er det et jævlig stort problem.

Lenke til kommentar

Det fins effektive midler mot kviser i dag. Men man må ha prøvd mye forskjellig før man får hjelp som fungerer, og selv da er det ikke gjort på 1 2 3.

Men, det er faktisk sånn at man kan ta problemet med roten; utvikler man en sterk selvtillit så betyr ikke kvisene like mye lenger. Enklere sagt enn gjort, men det er faktisk mulig.

Lenke til kommentar
Gjest tatatata

Det fins effektive midler mot kviser i dag. Men man må ha prøvd mye forskjellig før man får hjelp som fungerer, og selv da er det ikke gjort på 1 2 3.

Men, det er faktisk sånn at man kan ta problemet med roten; utvikler man en sterk selvtillit så betyr ikke kvisene like mye lenger. Enklere sagt enn gjort, men det er faktisk mulig.

Jeg har nok av penger, jeg har prøvd "ALT" Det ser fortsatt rimelig jævelig ut.

Selvtillit sier du, jeg har nok av det. Det virker som du prater om ting du egentlig ikke vet så veldig mye om? Du kan tenkte deg at du er på byen, og får øyekontakt med en jente, så må du faktisk tenke på om hun ser på deg fordi du ser jævlig ut, eller ikke. Denne problemstillingen kommer hver gang jeg har interaksjoner med andre jenter.

Det er ikke så alt for skjeldent folk kommer og forteller meg om produkter som har hjulpet dem også. Da har jeg bare å si; Been there, done that.

Lenke til kommentar

Selvtillit sier du, jeg har nok av det. Det virker som du prater om ting du egentlig ikke vet så veldig mye om? Du kan tenkte deg at du er på byen, og får øyekontakt med en jente, så må du faktisk tenke på om hun ser på deg fordi du ser jævlig ut, eller ikke. Denne problemstillingen kommer hver gang jeg har interaksjoner med andre jenter.

Tydeligvis ikke. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er det noen måte å få timer hos psykolog uten å gå gjennom fastlegen? Var hos fastlegen for bare et par dager siden, men fikk liksom ikke sagt det... Prøvde å hinte til det, men feig som jeg er fikk jeg ikke sagt det rett ut... Dessuten hadde jeg en forholdsvis god dag så jeg tenkte at det kanskje ikke var så farlig...

Prøv å skrive det ned og gi det til legen så h*n kan lese det.

Lenke til kommentar

Uff, hver gang jeg tror mennesker faktisk har noe sosial forståelse. Så tar de første og beste mulighet de finner, for å trykke ned andre mennesker.

Skuffende.

Fyren sliter jo, tror du at du hjelper Bazukh, eller hva ville du med kommentaren din?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Nettopp, Awkward har faen med ikkje peiling på kan han snakker om. Ignorer han på fullt. Kan det være noe av dette du har ?

JEG prøver meg igjen og håper på svar denne gang!

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Skulle ønske jeg hadde et sexliv som alle andre. Er 21 år, og virker som alle rundt meg lever livet med kjærester og kos. Så sitter jeg her og har det helt jævlig vondt døgnet rundt, til tross for 5 år med terapi, og 5 forskjellige psykologer. Har mistet troen på at jeg noen gang vil kunne føle meg bedre og få krefter til å prøve meg på det livet alle andre lever rundt meg. Har allerede mistet hele ungdomstiden min. Enda en faktor som gjør fryktelig vondt.

Ikke mist resten av livet og prøv og ta deg sammen :) Det som har skjedd har skjedd, du kan bare ikke og tenke på det videre, da mister du jo enda mer tid xD?

Vanskelig å ikke tenke på det når man ser alle rundt seg ha den ungdomstiden en skulle selv ønske at en hadde. Jeg har jobbet hardt de siste årene med min sosiale angst, og kommet endel videre. Nå har jeg venner og kjente jeg kan dra på fylla med, men jeg har nådd et punkt nå hvor det ikke lenger nytter å kun utfordre seg selv. Underliggende alt så har jeg noe som kalles "Dystymi" på fagspråket. Nedenfor er det jeg frykter:

"Hvis dystymi forblir ubehandlet kan det ofte dessverre vare livet ut. Dette kan også føre til flere uheldige konsekvenser som uproduktivitet og mangel på konsentrasjon både på jobb og i studier. Og igjen ofte føre til at dystymikere presterer dårligere enn andre, noe som igjen fører til at de sliter med å lykkes i arbeidslivet eller å finne seg en livsledsager.

Noen mennesker vokser opp så vant til å være deprimerte at de tror at det er en del av dem, snarere enn at de tror at det er en sykdom som kan kureres. Ettersom symptomene ved dystymi ikke er så alvorlige som ved klinisk depresjon, er mennesker som lider av dystymi bedre egnet til å fungere i det korte løp. Mens i det lange løp, ettersom symptomene hvis de går ubehandlet kan ha en tendens til å forbli kroniske, sliter disse menneskene mye med sine relasjoner og arbeidsevne."

Jeg har prøvd psykoterapi i 5 år, med 5 forskjellige psykologer for å føle meg bedre, uten resultat. For å ikke snakke om alle mulige antideppresiva, som heller ikke har hatt noen effekt... Det gjør noe med motivasjonen og håpet. Men jeg nekter å gi opp, og har planer om å prøve NLP behandling. Desverre er ikke dette dekket av staten, og koster rundt 600-800 kr timen... Men ettersom jeg har prøvd det meste annet, ser jeg ingen annen mulighet. Om jeg sitter her om 2 år med samme sinnstilstand, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

Uff, hver gang jeg tror mennesker faktisk har noe sosial forståelse. Så tar de første og beste mulighet de finner, for å trykke ned andre mennesker.

Skuffende.

Fyren sliter jo, tror du at du hjelper Bazukh, eller hva ville du med kommentaren din?

Bazukh er inne på noe, og dessverre er det vanskelig å si det pent. Smilefjeset på slutten bør jo være et klart hint om at det ikke er ment som en negativ kommentar.

Det er selvtilliten det går på. Men det kan også være en fordel å ha litt peiling på kjønnsforskjellene i hvordan man dømmer det motsatte kjønn. Litt generelt og kort: Menn dømmer på en bred skala kun etter utseende. Kvinner sorterer grovt ut de som virkelig skiller seg ut - altså de perfekte og de helt ufyselige, samtidig som de har en gruppe i midten som de plasserer de fleste i, og lar oppfatninger av personlighet være en større del av hvordan man dømmer hvor attraktiv en person er. Små kosmetiske "feil" blir fort glemt om personen selv ikke gjør noe ut av det. Kviser er ikke en bagatell, men heller ikke verdens undergang. Er du overbevisst om at det er verdens undergang så vil det bli en selvoppfyllende profeti.

Å påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om er latterlig - man har ikke noe grunnlag for å dømme slik bare etter et godt ment råd med noe som beviselig fungerer. Men skal det være nøye så er det sånn at jeg faktisk har opplevd noe værre enn kviser - store skjeve tenner som virkelig synes, og som oppstod lenge før man opplever å få kviser. En uheldig sykkeltur ned en litt bratt bakke skapte en kosmetisk feil som mobberne tok tak i tvert, og ikke lot slippe før etter mange frustrerende år.

Øyenkontakt i sosiale sammenhenger er vrient. Det er et enormt kraftig virkemiddel, og ikke alle takler det like godt. Det er helt normalt å bli usikker når noen ser deg i øynene. Selv i interaksjon med mennesker man er 100% trygg på kan øyenkontakt være skummelt. Om en jente ser på deg på byen, tør du ta kontakt? Om så hun syns du er stygg, er det virkelig verdens undergang? Utseendet er faktisk ikke alt, og de som kun dømmer på grunnlag av utseendet er ikke verdt å samle på.

Å bygge selvtillit tar tid, og er en konstant prosess. Man må holde selvtilliten ved like. Man må tørre å røre grensene, selv når man er kommet så langt at man er fornøyd med hvor grensene ligger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Vanskelig å ikke tenke på det når man ser alle rundt seg ha den ungdomstiden en skulle selv ønske at en hadde. Jeg har jobbet hardt de siste årene med min sosiale angst, og kommet endel videre. Nå har jeg venner og kjente jeg kan dra på fylla med, men jeg har nådd et punkt nå hvor det ikke lenger nytter å kun utfordre seg selv. Underliggende alt så har jeg noe som kalles "Dystymi" på fagspråket. Nedenfor er det jeg frykter:

"Hvis dystymi forblir ubehandlet kan det ofte dessverre vare livet ut. Dette kan også føre til flere uheldige konsekvenser som uproduktivitet og mangel på konsentrasjon både på jobb og i studier. Og igjen ofte føre til at dystymikere presterer dårligere enn andre, noe som igjen fører til at de sliter med å lykkes i arbeidslivet eller å finne seg en livsledsager.

Noen mennesker vokser opp så vant til å være deprimerte at de tror at det er en del av dem, snarere enn at de tror at det er en sykdom som kan kureres. Ettersom symptomene ved dystymi ikke er så alvorlige som ved klinisk depresjon, er mennesker som lider av dystymi bedre egnet til å fungere i det korte løp. Mens i det lange løp, ettersom symptomene hvis de går ubehandlet kan ha en tendens til å forbli kroniske, sliter disse menneskene mye med sine relasjoner og arbeidsevne."

Jeg har prøvd psykoterapi i 5 år, med 5 forskjellige psykologer for å føle meg bedre, uten resultat. For å ikke snakke om alle mulige antideppresiva, som heller ikke har hatt noen effekt... Det gjør noe med motivasjonen og håpet. Men jeg nekter å gi opp, og har planer om å prøve NLP behandling. Desverre er ikke dette dekket av staten, og koster rundt 600-800 kr timen... Men ettersom jeg har prøvd det meste annet, ser jeg ingen annen mulighet. Om jeg sitter her om 2 år med samme sinnstilstand, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Hvis du føler du går opp for ting å gjøre, så må du bare finne fler interressange ting. Det er mye og gjøre, hvis du ikke finner noe kan du manne deg opp til å gjøre du er redd for? (Jeg antar at det er et eller annet du er redd for.) En ting må du vite ! Det er at alle har noe, noe som de hater med seg selv. I ditt tilfelle er det dystymi, i mitt er det en sykdom i beina og en kanskje mulighet for kreft(ligger i familien.) Det med beina tar mye av min ungdom oggså, jeg kan ikke drive med hard sport. Og får mye smerte etterpå, men jeg lar ikke det hindre meg! jeg finner noe annet å gjøre! Noe som er godt for det JEG har. Det er flott at du prøver flere løsninger, men det siste du må gjøre er å gi opp.

Lenke til kommentar

Se til og ro deg ned mann. Jeg så for meg at gutten søkte hjelp og derfor me e litt kvast tilbakesvar så ville jeg få ham til å gjøre noe med problemet siden det har en såpass impact på livet hans. Ingenting vondt ment i det hele tatt.. jezuz

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Se til og ro deg ned mann. Jeg så for meg at gutten søkte hjelp og derfor me e litt kvast tilbakesvar så ville jeg få ham til å gjøre noe med problemet siden det har en såpass impact på livet hans. Ingenting vondt ment i det hele tatt.. jezuz

Jaja, så ut som en kraftig god måte du sa det på. Når det meste er prøvd, så kommer du med et såpass dårlig forslag, tenk litt på ting du skriver. Det du skriver kan godt såre en annen person?

Lenke til kommentar

Jaja, så ut som en kraftig god måte du sa det på. Når det meste er prøvd, så kommer du med et såpass dårlig forslag, tenk litt på ting du skriver. Det du skriver kan godt såre en annen person?

Hvordan i helvete kunne jeg vite at han allerede hadde vært hos doktor og i tillegg prøvd det meste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...