Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøff dag.. :-( Er på ferie og skulle ut på restaurant. Selvom jeg var utslitt, så bestemte jeg meg for å bli med. Har pleid å tatt en angstdempende medisin før vi har dratt, denne gangen glemte jeg det; det var veldig, veldig dumt. Det har pleid å gått greit å bestille selv, men ikke i dag. Jeg klarte å tvinge meg, men ble fort utslitt bare pga det. Matlysten ble borte. Jeg skulle ikke ha lata som at jeg heller ville ha annet, men fikk bytta måltid med faren min. Mamma så mer og mer bekymra ut; så jeg bestemte meg for å tvinge i meg maten, slik at hun ikke skulle bli enda mer bekymra.

Tidligere på dagen;

Det har vært ganske varmt i dag, mellom 28-32c. Vi gikk en lang tur, gikk innom et par butikker, og til en barberer, så jeg fikk kløpt meg. Det gikk greit, men jeg ble mer og mer skjelven der jeg satt. Men tørte ikke å si noe. Da jeg ikke ville forstyrre barbereren i jobben sin, og heller ikke gjøre foreldrene mine bekymra. Etter turen var ferdig, så spillte jeg litt på laptopen, for å slappe av. La meg nedpå etter en stund for å sove / samle krefter til restaurantbesøk seinere på kvelden. Sto opp noen timer seinere, var fortsatt utslitt, så jeg drakk en energidrikk for å kompensere. (Jeg har en stor uvane med å drikke endel energi drikker og brus, for å holde meg oppegående. Men etter å ha lest det innlegget at kroppen kan produsere mindre dopamin og serotonin, hvis jeg drikker slikt for mye, så har jeg tatt angstdempende og beroligende medisin de siste dagene istedenfor. Jeg har også faste medisiner som er både angstdempende og antidepressiva (effexor) og beroligende (risperidon, den aller laveste dosen, kan få utagerende angstanfall).

Har nå tatt noe angstdempende, beroligende og noe som hjelper meg å sove. Har skrivd lapp til foreldrene mine om å ikke bli bekymra, hvis jeg ikke våkner før etter 14:00.

Lenke til kommentar

Jeg har eksamen i morgen, men sliter veldig med pågående selvmordstanker og frustrasjon/depresjon. Jeg gråter veldig mye om dagen, men det er bedre enn å gjøre vonde ting mot meg selv, som jeg har gjort før.

Jeg har utrolig nok en god karakter i faget fra før, men er ganske sikker på at jeg ikke klarer eksamen i morgen. Men jeg skal møte opp å gjøre mitt beste........

Lenke til kommentar

Sto opp noen timer seinere, var fortsatt utslitt, så jeg drakk en energidrikk for å kompensere. (Jeg har en stor uvane med å drikke endel energi drikker og brus, for å holde meg oppegående. Men etter å ha lest det innlegget at kroppen kan produsere mindre dopamin og serotonin, hvis jeg drikker slikt for mye, så har jeg tatt angstdempende og beroligende medisin de siste dagene istedenfor. Jeg har også faste medisiner som er både angstdempende og antidepressiva (effexor) og beroligende (risperidon, den aller laveste dosen, kan få utagerende angstanfall).

Har nå tatt noe angstdempende, beroligende og noe som hjelper meg å sove. Har skrivd lapp til foreldrene mine om å ikke bli bekymra, hvis jeg ikke våkner før etter 14:00.

Nå er det ikke nødvendigvis så veldig bra med medisiner heller, men nå har jeg aldri brukt medisinene du tar, så har ikke helt peiling på virkningen og hvordan de fungerer.

Jeg ville gått over kostholdet og sett om du får i deg alle nødvendige vitaminer, mineraler, amino- og fettsyrer for at kroppen skal fungere optimalt, disse er:

Vitaminer:

Vitamin A

Karotenoider

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Vitamin C

Vitamin B1 (tiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (niacin)

Vitamin B5 (pantotensyre)

Vitamin B6 (pyridoksin)

Vitamin B9 (folat)

Biotin (Også kalt vitamin B7 eller H)

Vitamin B12 (Cyanocobalamin)

Cholin

Inositol

Mineraler:

I "store mengder":

Kalsium

Klorid

Magnesium

Fosfor

Kalium

Natrium

Svovel

I "små mengder":

Kobber

Jod

Jern

Mangan

Molybden

Selen

Vanadium

Sink

Bor

Krom

Silisium

Aminosyrer:

Tryptofan

Metionin

Fenylalanin

Treonin

Leucin

Isoleucin

Lysin

Fettsyrer:

Omega 6:

Linolsyre

Gamma linolsyre (GLA)

Omega 3:

Alfalinolensyre (ALA)

Eikosapentaensyre (EPA)

Docosahexaensyre (DHA)

For å ta et eksempel, så kan vitamin D mangel føre til depresjoner. Sikkert også derfor så mange blir deprimert i løpet av vinteren, da den viktigste kilden vår til vitamin D er sola.

Er nok vanskelig å få alle disse vitaminene, mineralene, amino- og fettsyrene gjennom kostholdet, men finnes heldigvis tilskudd man kan ta. For eksempel multivitamin som inneholder mange av vitaminene og mineralene man trenger. Nå er ikke nødvendigvis den dosen myndighetene anbefaler nok, da den går mye ut fra hva man trenger for å ikke bli syk, ikke hva man trenger for å fungere optimalt.

Endret av Kun10kr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åh skulle så gjerne dratt på Roskilde, hadde vært noe å se fram til. Metallica, favorittbandet kommer, men skjit koster penger. Leter gjennom alt jeg eier for å finne ting jeg kan selge.

Jeg er så sliten og lei om dagene. Gjør ingenting annet enn behandling to ganger i uka.

Lenke til kommentar

Åh skulle så gjerne dratt på Roskilde, hadde vært noe å se fram til. Metallica, favorittbandet kommer, men skjit koster penger. Leter gjennom alt jeg eier for å finne ting jeg kan selge.

Jeg er så sliten og lei om dagene. Gjør ingenting annet enn behandling to ganger i uka.

Selg kaker/boller/waffler? :) Kan få inn mye på en dag!

Lenke til kommentar

Det er nok en del billetter som er mulig å vinne i forskjellige konkurranser i media og lignende. Liten sjans, men om du leter opp flere konkurranser er det jo et halmstrå.

Lenke til kommentar

Selg kaker/boller/waffler? :) Kan få inn mye på en dag!

Usikker på den, om jeg tør :p Sosial angst hjelper ikke på.. Men det er absolutt noe å vurdere.

Det er nok en del billetter som er mulig å vinne i forskjellige konkurranser i media og lignende. Liten sjans, men om du leter opp flere konkurranser er det jo et halmstrå.

Takk! Jeg leta opp alle konkurranser jeg fant. Pluss konkurranser der jeg kan vinne stuff for så å selge. Ga meg litt håp, selv om at det er bare et lite halmstrå.

Lenke til kommentar

Vennene mine oppfører seg som drittsekker. Det er vel det som skjer akkurat nå. Det er grunn nok til å deppe. I tillegg til en haug med andre slitsomme greier.

Hadde vært greit å ha en ordentlig venn, som kanskje også hadde samme interesser. Men det er vel umulig å oppnå virker det som :(

• Liker 1
Lenke til kommentar

Roskilde anbefales på det sterkeste! Tror det må være noe av det bedre man kan gjøre for å komme i godt humør. Koster heller ikke så veldig mye, 1900 for billett som varer i 9 dager er ikke så aller verst. I tillegg er alt av mat og øl billigere i Danmark.

Endret av Kun10kr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter å leser gjennom værdagbøkene som min far hadde. Han døde av hjernesvulst for litt over to år siden. Alt han har skrevet i de bøkene..fy faen så eg savner han. Verdens snilleste person, og da overdriver eg ikke heller. Han gjorde alt for både meg og min mor, aldri sint, aldri urettferdig..

Er så forbanna urettferdig at han skulle forsvinne så tidlig, hvorfor han?!... Uff.. :cry:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Roskilde anbefales på det sterkeste! Tror det må være noe av det bedre man kan gjøre for å komme i godt humør. Koster heller ikke så veldig mye, 1900 for billett som varer i 9 dager er ikke så aller verst. I tillegg er alt av mat og øl billigere i Danmark.

Ja, jeg har vært der tre ganger før, i 2007, 2008 og 2009. I dag skal jeg kjøpe billetten. Kommer ikke til å være der alle dagene, men kommer dit dagen før selve konsertene starter. Og ja det er jo billigere. Jeg bestemte meg for å gjøre det. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal overleve pengemessig ennå, men jeg skal finne på noe. Det finnes visst alltid løsninger.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vært der tre ganger før, i 2007, 2008 og 2009. I dag skal jeg kjøpe billetten. Kommer ikke til å være der alle dagene, men kommer dit dagen før selve konsertene starter. Og ja det er jo billigere. Jeg bestemte meg for å gjøre det. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal overleve pengemessig ennå, men jeg skal finne på noe. Det finnes visst alltid løsninger.

Jeg foreslo at du kunne selge boller/kaker/vaffler you name it, men du tør ikke? Hvordan tør du å gå på festival da? It makes no sence to me... please, explain

Lenke til kommentar

Jeg foreslo at du kunne selge boller/kaker/vaffler you name it, men du tør ikke? Hvordan tør du å gå på festival da? It makes no sence to me... please, explain

Det er noe behandleren min lurer på også. Jeg har alltid elsket konserter og festivaler. Det er et fristed.

Å selge ting er å eksponere meg selv i en situasjon jeg er helt ute av kontroll i og ja.. Nei, det finnes ikke logisk, jeg er ikke skrudd sammen helt normalt. ;)

Lenke til kommentar

På en festival er du en i massen ingen bryr seg om. Selger du kaker er du den ene alle ser på. Nå vet ikke jeg om Isilme føler det slik, men slik tenker jeg. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...