Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Skal ut i tiltak i vernet bedrift fra og med mandag, for å "endre på" (les: gjøre nøyaktig de samme) tingene jeg har gjort "feil" (les: riktig) tidligere. Både fastlege og psykolog er enige: jeg gjør og tenker ting helt riktig i forbindelse med angsten.

Derfor fungerer ikke kognitiv terapi - jeg har i praksis bedrevet kognitiv terapi halve livet på egenhånd. Derfor fungerer det ikke å gjøre "noe annerledes" - jeg har aldri gjort noe annet enn nettopp dette "noe annerledes".

Spør psykologen min: vi har vært gjennom det her før. Det har ikke fungert den tiden jeg har gjorde det riktig på egenhånd. Det fungerte heller ikke de gangene jeg forsøkte med tett oppfølging fra psykologen. Jeg er atypisk. De vanlige "noe annerledes"-tingene fungerer ikke, og ihvertfall ikke når dere setter meg på [tilfeldig lavterskeltilbud] helt uten intellektuelle utfordringer. Det er slike ting jeg tryner på: meningsløse oppgaver som ikke gir meg noe som helst.

Det er derfor jeg går lei. Det er ting som dette som sliter meg ut, og nettopp derfor holder jeg på å miste tilliten til systemet som egentlig er ment å hjelpe meg: de har ikke verktøyene jeg trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke å snakke om å alltid være den som må ta kontakt og holde samtalen gående, mens motparten svarer i korte stavelser..

Sånn har jeg hatt det med mange folk også, da spesielt kvinnfolk eller jenter som det sikkert kalles, 99% av de jentene jeg har prata med da via nettet etc, uten at de har sett noe bilde f.eks har vært noe av de mest kjedeligste og dølleste personene ever, noen ganger så er det hakket før jeg reiser til de å bare slapper de i facen with ma pimp hand, uansett, så fins det alltids ei dame eller i ditt tilfelle en gutt/mann, hva enn du vil kalle det som faktisk har interesse for deg og da også muligens bare "overser" litt av problemene man har, nå mener jeg ikke overse i negativ form, men at de prøver å gjøre noe "bra-ish" ut av det og jeg veit ikke hva du foretrekker av mannfolk eller kvinnfolk, det har jo strengt tatt ingenting med saken å gjøre sånn sett, bare som ett eksempel.

Jo ;) Men det tilhører sjeldenhetene at man møter folk som forstår en. Jeg har også møtt masse folk i dataspill og tom. en jente jeg var sammen med en stund, men 99,9% av alle du møter er fremdeles lineære tenkere og "normals".

Jeg vil kalle meg selv en taper, men jeg har også møtt mange folk igjennom nettet og spill, men jeg lemper ikke på med masse problemer med en gang, altså, jeg prater og blir kjent å bare har det litt gøy, kind of, jeg penser aldri inn på mine dommedags problemer, men av og til så ender det jo med at begge to eller flere er dønn ærlige i sånn 5 minutter også fortsetter vi med det vi gjorde, skyte virtuelle folk i ansiktet, aaaah deilig det.

Btw, jeg er ikke her for å verken være positiv eller spre klisjeer, jeg er den mest negative og pessimistiske fyren dere noen gang vil møte, ever.

Jeg hater positive ting så lenge jeg selv ikke kommer opp med det, hater egentlig alt kjenner jeg, satan, nå blei jeg gretten også, bah.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Over internett? for min del så virker det bare som de ikke er noe særlig inntereserte i å beholde kontakten. Har prøvd å snakke med endel folk på kvinneguiden forum og her inne, men de har alltid sluttet å svare meg.

Snakker du hull i hodet på dem, kanskje? :p Men det er kanskje litt som jeg sa... 99%+ av mennesker i denne verden er ikke forberedt på å snakke om "ekte" ting. Det blir som med Facebook. Folk er bare opptatt av å presentere glansbilder av seg selv. Hvis du tar opp noe "ekte" så ignorer folk det fullstendig ;)

Derfor fungerer ikke kognitiv terapi - jeg har i praksis bedrevet kognitiv terapi halve livet på egenhånd. Derfor fungerer det ikke å gjøre "noe annerledes" - jeg har aldri gjort noe annet enn nettopp dette "noe annerledes".

Kognitiv terapi fungerer i min erfaring bare når du er klar for å konfrontere deg selv og 100% ærlig med dem du snakker med.

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Er det noen gode råd for å kurere sånn nedstemthet..? Kjenner det veldig godt idag og ellers når jeg har fritid. Når jeg jobber er det somregel ikkeno problem.

Lenke til kommentar

Det måtte jo skje. Jeg har hatt det bedre de siste månedene enn jeg noensinne har hatt det. Det måtte vel duppe under på et eller annet tidspunkt. Jeg har ikke energi om dagen og jeg føler at jeg motarbeider meg i så stor grad at ethvert valg jeg tar medfølges av dårlig samvittighet. Jeg vet at det går over snart og at lykken venter rundt hjørnet, men akkurat nå har jeg jobbet meg så inn i en dårlig sinnsstemning at alt virker håpløst. I realiteten er ikke livssituasjonen min nå noe annerledes enn da jeg var på topp, men jeg føler meg likevel som dritt. Apatisk, tiltaksløs, nedstemt. Jeg sperrer verden ute med alkohol og ensomhet, men jeg vet at det er dårlig medisin. Jeg får bare ta tiden til hjelp. Ting blir bedre. Til da får jeg vente med glasset i hånda. Skål. Anonym poster: 5160e39486896452f3467ebab614fe23

Lenke til kommentar

Er det noen gode råd for å kurere sånn nedstemthet..? Kjenner det veldig godt idag og ellers når jeg har fritid. Når jeg jobber er det somregel ikkeno problem.

Høres ut som om du har ting å tenke på som du unngår ved å f.eks jobbe og å være rundt andre mennesker. Du må finne noe som funker for deg... samtidig som du kan konfrontere årsakene til at du er nedstemt, og ikke bare unngå dem. Alt som gjør at serotonin og dopamin øker vil kurere nedstemthet. Mat, sex, venner, humor, fysisk trening osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Høres ut som om du har ting å tenke på som du unngår ved å f.eks jobbe og å være rundt andre mennesker. Du må finne noe som funker for deg... samtidig som du kan konfrontere årsakene til at du er nedstemt, og ikke bare unngå dem. Alt som gjør at serotonin og dopamin øker vil kurere nedstemthet. Mat, sex, venner, humor, fysisk trening osv.

Takk for svar. Før jobbet jeg en uke på og en av, og fikk trenet regelmessig. Merket det gjorde veldig godt. Nå jobber jeg uten fast plan og det blir fort 60-70 timer i uka. Trening blir det da dårlig med, ettersom jeg gjerne begynner 4-5 tiden om morningen og slutter om 4-5 tiden om kvelden, og skal begynne om 4-5 tiden dagen etter. Har tenkt å finne ut om jeg kan gjøre noe med situasjonen så jeg får mer fri til venner, trening og andre ting. Vet yrket mitt er veldig vanskelig å jobbe fra 8-4, men sånn som det er nå er alt planlagt overtid, jeg er tross alt uten plan.

Blir deprimert av å "miste" det jeg har brukt mange timer på treningssenter fordi jeg skal jobbe så lange dager at jeg ikke orker å trene etterpå.

Skal iallefall trene nå, blir herlig.

Lenke til kommentar

Føler meg så tom i dag, vet ikke hvorfor. Hadde en knall dag med venninnene mine i går; middag hjemme hos meg, kul film og spilte Wii. Ble veldig sent, og fikk knapt 6 timer søvn men pleier å holde iblant.

Likevel har jeg en dag der jeg ikke har lyst til noe, er energiløs, en slags tristhet over meg. Så blandede følelser. Jeg tenker... nei, det kan ikke være det. Ikke det. Eller..? Faen...

Lenke til kommentar

Føler meg så tom i dag, vet ikke hvorfor. Hadde en knall dag med venninnene mine i går; middag hjemme hos meg, kul film og spilte Wii. Ble veldig sent, og fikk knapt 6 timer søvn men pleier å holde iblant.

Likevel har jeg en dag der jeg ikke har lyst til noe, er energiløs, en slags tristhet over meg. Så blandede følelser. Jeg tenker... nei, det kan ikke være det. Ikke det. Eller..? Faen...

Jeg føler meg noen ganger litt "tom" etter at jeg har vært sammen med mange folk og så plutselig blir alene. Hvis du har hatt en helaften hvor dere bare har moret dere i flere timer og alt har vært perfekt, kan det fort bli litt små kjipt å våkne alene i leiligheten sin. Back to reality liksom.

Lenke til kommentar

Kognitiv terapi fungerer i min erfaring bare når du er klar for å konfrontere deg selv og 100% ærlig med dem du snakker med.

Jeg er alltid ærlig, og ingen er mer konfronterende med meg enn meg selv. På godt og vondt. ;)

Det gikk forresten overraskende bra i dag. Jeg har trua nå. :)

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

Det går bra.

Det var på morgonkvisten eg plutseleg vart tungt deprimert. Då var det morosamt å køyre på jobb. Det vara i 2-3 timar, føre det gjekk ned til å vera vanleg moderat. Ei slik fauke har eg ikkje oppleve før. Bortsett frå ei periode på 5-10 minutt i førre veke.

Lenke til kommentar

Det var på morgonkvisten eg plutseleg vart tungt deprimert. Då var det morosamt å køyre på jobb. Det vara i 2-3 timar, føre det gjekk ned til å vera vanleg moderat. Ei slik fauke har eg ikkje oppleve før. Bortsett frå ei periode på 5-10 minutt i førre veke.

Selv om jeg ikke er deprimert selv er jeg så og si alltid litt depp på morgenen. Tror man er mye mer utsatt akkurat når man er i den "holder på å våkne" fasen. Hvis jeg begynner å tenke på jenter, sosial hendelser og slikt når jeg er i den fasen føles bare alt dritt. Jeg liker selv å ha på litt oppmuntrende musikk om morgenen, men det har du vel allerede prøvd. Noen dager er vel bare verre enn andre i guess! Hjelper vel litt å kjøre til jobb og at du faktisk gjør noe produktiv, håper jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...