Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

I dag hadde eg eitt snålt augneblikk då eg sat inni gravemaskina og krafsa grus. Har jamt over i dag hatt ei moderat tristheit. Men plutseleg vart tristheita så intens at eg ikkje makta å styre gravemaskina ein gong. Trur det vara i 5 til 10 minutt føre eg fekk samla meg.

Du ser litt bleik ut der du set. Kva med ei uka eller to i syden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At selvmord er en egoistisk handling er faktisk det verste jeg kan høre noen hevde. Det er så vanvittig sneversynt og politisk korrekt at jeg kaster opp.

I mange tilfeller er det absolutt en egoistisk handling.Var inne på denne tanken for ca 21 år siden å gjøre slutt på både meg og x-en. Men over å ha tenkt litt på de i min familie som trenger meg/sitte igjen med faenskapet, valgte jeg å la være.

Jeg ønsket bare ikke å la de bli utsatt for mine egne egoistiske handlinger. Hadde og har søsken som trenger meg.

Så jeg valgte å kjempe som f... for å overgå mine psykiske problemer. Det tok et par 3 år og er glad for dette nå i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I mange tilfeller er det absolutt en egoistisk handling.Var inne på denne tanken for ca 21 år siden å gjøre slutt på både meg og x-en. Men over å ha tenkt litt på de i min familie som trenger meg/sitte igjen med faenskapet, valgte jeg å la være.

Jeg ønsket bare ikke å la de bli utsatt for mine egne egoistiske handlinger. Hadde og har søsken som trenger meg.

Så jeg valgte å kjempe som f... for å overgå mine psykiske problemer. Det tok et par 3 år og er glad for dette nå i dag.

Er ikke alle som har søsken og en familie som trenger en/vil savne en

At selvmord er en egoistisk handling er faktisk det verste jeg kan høre noen hevde. Det er så vanvittig sneversynt og politisk korrekt at jeg kaster opp.

Enig. Jeg blir så inni helsikes forbanna på sånne folk.

Lenke til kommentar

Jeg har en (veldig) god venninne som nå er innlagt. I begynnelsen av Februar hadde hun to selvmordsforsøk hvor hun ringte meg og sa at "Ja, nå henger jeg meg". Det var delvis et rop om hjelp, men delvis et ønske om å dø, fordi hun faktisk gjorde det og har merker på halsen og whatnot nå. Familien hennes er veldig fraværende, så jeg er ca. nærmeste pårørende.

Vi gikk til psykolog sammen og fikk henne innlagt (det gikk veldig kjapt!), og hun har ligget der i litt underkant av en uke nå. Både på akuttpost og et en annen avdeling. Det er snakk om at hun skal slippes ut på fredag, noe jeg reagerer veldig på. Hun vil selv også ha et lenger opphold der. Vil jeg (som venn) ha noe å si når jeg snakker med helsepersonell der, eller er det bare å gi opp?

Ønsker også tips og innspill på hvordan jeg kan være en god støtte og god venn til en suicidal venninne. Har vært mye på besøk der, og skal på besøk igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Hva kan man gjøre for å hjelpe noen som er helt på bunnen, og har gitt totalt opp? Jeg klikker snart Anonym poster: 4699423d9156be57cdcd96c7bc566ccd

La gå. Det er ingenting du kan gjøre. Ikke gjenta deg selv, det er kun irriterende.

Lenke til kommentar

Jeg har en (veldig) god venninne som nå er innlagt. I begynnelsen av Februar hadde hun to selvmordsforsøk hvor hun ringte meg og sa at "Ja, nå henger jeg meg". Det var delvis et rop om hjelp, men delvis et ønske om å dø, fordi hun faktisk gjorde det og har merker på halsen og whatnot nå. Familien hennes er veldig fraværende, så jeg er ca. nærmeste pårørende.

Vi gikk til psykolog sammen og fikk henne innlagt (det gikk veldig kjapt!), og hun har ligget der i litt underkant av en uke nå. Både på akuttpost og et en annen avdeling. Det er snakk om at hun skal slippes ut på fredag, noe jeg reagerer veldig på. Hun vil selv også ha et lenger opphold der. Vil jeg (som venn) ha noe å si når jeg snakker med helsepersonell der, eller er det bare å gi opp?

Ønsker også tips og innspill på hvordan jeg kan være en god støtte og god venn til en suicidal venninne. Har vært mye på besøk der, og skal på besøk igjen i morgen.

Hun kan bytte plass med meg. Hun trenger hjelp mer enn meg. Jeg vil gjerne gi bort plassen min. Vil hun skal få hjelp. Det fortjener hun.

Lenke til kommentar

Hva kan man gjøre for å hjelpe noen som er helt på bunnen, og har gitt totalt opp? Jeg klikker snart Anonym poster: 4699423d9156be57cdcd96c7bc566ccd

Si til personen at du er glad i han/hun. Det vil få personen til å tenke. Mer er det ikke å gjøre. Snakker av erfaring.

La gå. Det er ingenting du kan gjøre. Ikke gjenta deg selv, det er kun irriterende.

La deg gå? Aldri

Jeg har det bra. Virkelig.. skulle ønske noen kunne forstå. Føler meg så alene.. :/

Lenke til kommentar

Er ikke alle som har søsken og en familie som trenger en/vil savne en

Enig. Jeg blir så inni helsikes forbanna på sånne folk.

Faktisk enig der, jeg blir irritert når folk sier, åh for en idiot, at han tok selvmord.

Alle får det til og høres ut som om det var et dårlig valg,

Visst noen tar selvmord er det på grunn av at de har det helt for jævlig og har ingenting igjen,

Nå visst personen har folk som roper ut og sier de kan hjelpe personen kanskje da er det greit,

Kjent mange som har tatt livet av seg, de er som regel helt vanlige folk. man ser aldri for seg at de vil ta selvmord.

Spillte band med en fyr som hoppet ut fra en bru i full tilstand.

Men så kommer spørsmålet, har alkhol noe med det og gjøre eller drikker de for og manne seg opp.

Lenke til kommentar

True med å gå til avisa/gå til avisa?

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

For det første har jeg sovet lite og dårlig. Og så har det begynt å regne etter flere uker med stort sett strålende sol og skyfri himmel. Og så var jeg på en date i går som ikke gikk så bra, noe som føyer seg inn i rekka ei annen det ikke gikk bra med et par uker før det. Så jeg sitter jo og tenker jeg ikke er god nok, flink nok, fin nok, slank nok osv. Og da begynner den dårlige selvtilliten min å ta overhånd igjen. Og så baller det på seg.

Hør på de levende, du.

Lenke til kommentar

Tydelig at lekmenn også har noe å si i helsevesenet. Hun har fått et lenger opphold, heldigvis.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...