Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konstant deprimert.

Livssituasjon eller sykdom? Prøvd medisiner?

Nok en natt med lite og usammenhengende søvn. :(

Gå til legen og få noe å sove på. Hvertfall i en kort periode.

Hahaha, psykologen ringer meg også tør jeg ikke ta telefonen da. Hei telefonskrekk, du er så god å ha.

Hadde det en periode for noen år siden. Da hadde jeg nesten agorafobi. Be om å få e-posten hans.

Det er alt. venner (får besøk av dem på avdelingen :)), medsiner, at fremtiden ser lysere ut. Har nok bare sterke humørsvingninger. kan skifte ganske fort. Nå for eksempel føler jeg meg litt deppa igjen for skjedde noe i sta jeg ikke likte :/ men jaja.

hvordan går det med deg?

Flott :) Du rabler mindre også! :p Så det er nok medisinene du trenger for å opprettholde riktig balanse av nevrokjemi, men det tar tid for hjernen å venne seg til.

Går opp og ned med meg også. Har en samboer som ikke vet hva hun vil, noe som går hardt utover selvbildet mitt og angst for å være alene.

Lenke til kommentar

Har ikke snakket med legen, men snakket mye med psykologen før jeg "gikk ut på dato". Maks 2 år på DPS her, visstnok, så jeg venter nå på ledig hos privatpraktiserende jeg faktisk har råd til å gå til (dvs. frikort etter at egenandelstaket er nådd).

Er enorme køer også... de prøver å skifte folk ut så fort som mulig :(

Medisiner tar jeg ikke før jeg er absolutt nødt, samme om det er noe så enkelt som Paracet/Ibux og liknende. Jeg sover jo godt når jeg først sovner, og våkner som regel uthvilt etter 8-9 timer. :)

Men har du problemer med døgnrytme eller hopper du rett og slett over søvn noen netter og våkner til vanlig tid og gjør som vanlig?

Problemet ligger i at jeg ofte enten blir liggende våken, eventuelt blir sittende oppe og styrer meg over på noe jeg må bruke hodet aktivt til (ender ofte med at jeg sluker alt jeg kommer over av fysikkartikler på Wikipedia), for å slippe unna den endeløse hvite tankestøyen/kverninga på ingenting. Det er vanskelig å beskrive hva det egentlig er på noen annen måte. Det er bare hvit støy. Bråk. Ikke noe konkret, bare en hel masse støy og rot.

Det er akkurat det medisiner som Imovane hjelper med. De gjør deg både søvnig og er angstdempende slik at man slutter å kjøre gjennom scenarier og vonde tanker. Som regel bruker man dem bare i en periode for å "lære å sove" skikkelig igjen. Har du f.eks forsøkt å sovne med TV'en på? Jeg pleier å sove med mp3-spiller på øret med diverse standup-komedie for å hindre nettopp negative tanker og støy som du sier.

Takk for svar, forresten! Jeg tror jeg må begynne å bruke denne tråden litt igjen. Det hjelper å lempe av litt innimellom, selv om det ikke egentlig er noe forandring fra tidligere.

Bare hyggelig... alle trenger å snakke om ting, men det er jo ikke alle som kan eller ønsker å gå til psykolog, og på noen måter synes jeg det er greiere å snakke med folk som forstår ;)

Lenke til kommentar

Altså, slik jeg ser det har man bare ett liv. Det er så dumt å sløse det vekk på ingenting... da gjelder det å utnytte det til sitt fulle. Det er så dumt at det bare sitter der når det finnes tusenvis av mennesker der ute som kunne hatt god nytte av det.

Lenke til kommentar

Er enorme køer også... de prøver å skifte folk ut så fort som mulig :(

Ja, det er jo nettopp det som er årsaken. Jeg er ikke av de mest alvorlige eller akutte tilfellene heller. Jeg er bare stabilt utslitt av et støyende hode, men ellers blid og fornøyd.

Men har du problemer med døgnrytme eller hopper du rett og slett over søvn noen netter og våkner til vanlig tid og gjør som vanlig?

Døgnrytma mi er relativt ok. Ikke bra, men ok. Jeg våkner som regel rundt 9, og alltid før 11. Tar ikke sjansen på å hoppe over å sove noen netter lenger på grunn av økt risiko for epileptiske anfall, men det var noe jeg gjorde mye før.

Det er akkurat det medisiner som Imovane hjelper med. De gjør deg både søvnig og er angstdempende slik at man slutter å kjøre gjennom scenarier og vonde tanker. Som regel bruker man dem bare i en periode for å "lære å sove" skikkelig igjen. Har du f.eks forsøkt å sovne med TV'en på? Jeg pleier å sove med mp3-spiller på øret med diverse standup-komedie for å hindre nettopp negative tanker og støy som du sier.

Jeg har ikke den luksusen at jeg kan sove med TV eller PC på. Har en samboer jeg må ta hensyn til, som sliter med å få sove dersom det er lyd i rommet. Lyd på øret er forsøkt, og det fungerer. Haken der er at jeg våkner med ømme og såre øreganger av pluggene, og alt av headset blir for stort å sove med.

Lenke til kommentar

Jeg hater disse situasjonene.

Jeg ønsker å være sosial, men vet ikke hvordan så da vil jeg dra på noe sosialt, med drikking, men jeg har sånn på følelsen av at de jeg kunne muligens gjort noe med gjør noe uten meg - og hvorfor? Må være fordi jeg er jævlig teit.

Så valget/-ene er da å drikke alene på rommet, og kanskje komme meg ut på egenhånd og være "that guy" som ikke har venner, eller å bare bli hjemme som vanlig.

*Sukk*, hjelper ikke å måtte gå via skammens kanal som er de gjestene han ene jeg deler kjøkken med har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gå til legen og få noe å sove på. Hvertfall i en kort periode.

Jeg kan ta Truxal eller Imovane, med de er kun som eventuelt. Og de har ikke fungert de siste gangen jeg har tatt dem, var hos fastlegen for et par uker siden, og de ble konkludert med at det ikke var nyttig med noe medisin og/eller dose endringer. Hvis det er noe til vil vite mer detaljert, så send meg en privat melding. Legger ikke ut slik informasjon, åpent på et forum. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...