Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)

Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Faen ass. Jeg veit ærlig talt ikke hvor mye mer jeg orker av voksenopplæringa. Jeg fikk gode karakterer og sånn i første termin, men nå merker jeg at jeg havner lenger og lenger bakpå. Jeg går helt i tåkeheimen på skolen og klarer omtrent ikke få med meg en dritt. Er så utrolig sliten av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har møtt på et kaldt gufs fra fortida. En slektning tok livet sitt på 1800-tallet, og jeg åpnet hans dødsmelding i digitalarkivet. Jeg forventet ikke at det skulle stå et helt avsnitt under merknader.

Legen og presten har tydeligvis møttes like etter hendelsen, og presten har notert ned legens opprørte uttalelser.

"Legen mener han måtte være sinnssyk", osv.

Jeg ante hvilket sjokk det var for samtida, og ble liksom dratt tilbake til denne dystre hendelsen. Dette var en gift mann med små barn, og de rundt ham skjønte ikke at han hadde reelle planer om å ta livet sitt. Man skal kanskje tenke seg om to ganger før man åpner dødsmeldingen til en forfader eller formoder som har endt livet sitt slik, for dette var uhyggelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Hørt fra en tilfeldig fremmed på nett i dag:

"Suicide is a permanent solution to temporary problems."

Takk.

Jeg håper det gjelder for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jeg ble jævlig forbanna i stad. Følelsesspekteret mitt er der fortsatt, og det er bra. Jeg har ikke blitt blasert og likeglad ennå. Allikevel er det en eller annen… jeg vet ikke, ting, langt der inne, som bare roper at jeg skal gi opp. Gi opp alt. Og det må jeg. Til slutt.

Lenke til kommentar

For noen, som meg, er det ikke et ønske om at ting skal bli bedre lenger, fordi det ikke vil bli bedre. Den eneste grunnen til at jeg fortsatt lever er fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal ta livet av meg selv… ennå.

Du vil bli glad igjen, alle blir det. Lykke er delvis genetisk, relativt og du blir vant til omstendighetene dine. Så når du begynner å bli glad igjen, vanligvis om mindre enn et år vil du få styrke og inspirasjon til å bli enda gladere. Alle følelsene du har er der for å hjelpe deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Du vil bli glad igjen, alle blir det. Lykke er delvis genetisk, relativt og du blir vant til omstendighetene dine. Så når du begynner å bli glad igjen, vanligvis om mindre enn et år vil du få styrke og inspirasjon til å bli enda gladere. Alle følelsene du har er der for å hjelpe deg.

Seriøst, nei. Innlegg som dette provoserer meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Hva får deg til å tro at din depresjon er så annerledes enn den titalls milliarder har hatt før deg?

Jeg har allerede gitt opp, derfor vil ikke ting bli bedre.

Lenke til kommentar

Jo visst, fenomenet blir kalt adaptasjon. Forskning har vist at eneggede tvillinger ofte er like lykkelige som sine søsken uavhengig om de har vokst opp i samme miljø eller ikke. En annen studie viser at personer som blir utsatt for ekstreme triumfer eller katastrofer også går tilbake til sitt grunnleggende nivå for lykke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jo visst, fenomenet blir kalt adaptasjon. Forskning har vist at eneggede tvillinger ofte er like lykkelige som sine søsken uavhengig om de har vokst opp i samme miljø eller ikke. En annen studie viser at personer som blir utsatt for ekstreme triumfer eller katastrofer også går tilbake til sitt grunnleggende nivå for lykke.

Takk for fasiten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...