Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)


Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De gangene jeg har vært lengst nede, og egentlig bare ville dø. Så har tanken på hvordan det ville påvirke familien min vært grunnen til at jeg ikke har handlet på de tankene... Anonym poster: 9daa75b30f29e3866627acc9bf433bff

 

Når jeg har det bra, tenker jeg aldri at jeg vil dø. Men ellers tenker jeg ofte på døden, av en merkelig grunn. Jeg våkner opp på nettene og gråter ofte, eller bare ikke får sove og ligger der og tenker på alt mulig meningsløst. Jeg føler meg hele tiden utslitt, og vil egentlig bare ligge i senga hele dagen. Hvorfor gråter jeg hver dag? Hvorfor er disse nedturene så jævlige? Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Anonym poster: 7c22ca1ece4d499f1089f57e4d9ede21

Lenke til kommentar

Alt jeg ønsker er å føle meg ok. Depresjonen blir bare verre med tiden, hvorfor? Klarer nesten ikke føle glede lenger, timene jeg gledet meg til idag vil jeg bare få overstått. Vil bare sove, sove vekk livet. Ser ingen mening. Jeg vil bare kunne slappe av, være et sted hvor ingen hele tiden plager meg, får meg til å føle meg verdiløs, mislikt.

Lenke til kommentar

Egen erfaring er at folk som bastant mener selvmord, og selv tankene om det, er egoistisk aldri har vært ordentlig deprimert. De forstår ikke problemstillingen, og klarer tydeligvis ikke å sette seg objektivt inn i den heller.

 

Som nevnt, det som er egoistisk er å mene at sterkt deprimerte personer skal fortsette livet sitt kun fordi familie og venner ville hatt det jævlig ellers.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Egen erfaring er at folk som bastant mener selvmord, og selv tankene om det, er egoistisk aldri har vært ordentlig deprimert. De forstår ikke problemstillingen, og klarer tydeligvis ikke å sette seg objektivt inn i den heller.

 

Som nevnt, det som er egoistisk er å mene at sterkt deprimerte personer skal fortsette livet sitt kun fordi familie og venner ville hatt det jævlig ellers.

 

På den annen side er det hensynsløst å gå god for selvmord selvom en skulle være deprimert. Det må da finnes en bedre løsning?

Lenke til kommentar
Som nevnt, det som er egoistisk er å mene at sterkt deprimerte personer skal fortsette livet sitt kun fordi familie og venner ville hatt det jævlig ellers.

 

Man mener ikke nødvendigvis det, for det ligger et ønske i bunn om at den lidende personen skal bli frisk og få det bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis man slutter å formidle et håp til dem som sliter med selvmordstanker, er vel ikke det noe bra.

Hva hvis noen ringer til Kirkens SOS, og får høre: "Nei, det er greit å tenke sånn. Dine nærmeste har ingen rett til å forlange at du skal leve for deres skyld."

Det blir jo veldig negativt, og lite helsefremmende for den som ringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Da er det bedre å finne andre årsaker, som for eksempel at det kan bli bedre, istedenfor å lyve dem rett opp i trynet og si at "Hei, du. Selvmord er faktisk en egoistisk handling overfor familien din og/eller venner".

Lenke til kommentar

Da er det bedre å finne andre årsaker, som for eksempel at det kan bli bedre, istedenfor å lyve dem rett opp i trynet og si at "Hei, du. Selvmord er faktisk en egoistisk handling overfor familien din og/eller venner".

Det er jo ikke løgn hvis man mener det.

På en måte kan man si det er egoistisk med selvmord, det er en lett utvei for personen som tar livet sitt å få slutt på det hele. Men uansett hvordan man vrir og vender på det så vil det ødelegge livet til de som står deg nær. Da er det jo opptil personen å vurdere om det er verdt det.

 

Jeg har aldri vært deprimert i noen stor grad før, men jeg vil gjerne sette meg inn i hvordan det er så mye jeg kan. Beklager hvis jeg sier noe som høres forferdelig dumt ut eller noe...

 

Men hvis man er deppa og vil gjøre noe for å få slutt på det så hjelper det vel ikke noe å konstant fortelle seg selv hvor mislykket man er eller hvordan alt håp er ute. For sannheten er (uansett om du vil eller ikke) at det er håp og at alt kan bli bedre hvis man bare klarer å komme ut av den onde sirkelen hvor man har gitt opp totalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men hvis man er deppa og vil gjøre noe for å få slutt på det så hjelper det vel ikke noe å konstant fortelle seg selv hvor mislykket man er eller hvordan alt håp er ute.

Det er ikke bare å ta seg sammen og tenke positivt når man er helt på bunn og gjerne er selvdestruktiv i tillegg. Vet ikke hvordan det er med andre, men jeg blir ofte min egen fiende når ting er helt jævlig. Klarer ikke la vær å skylde på meg selv over alt, føle at alt er min feil, at jeg fortjener å ha det jævlig og gjerne får lyst til å skade meg. Når en hater seg selv og alt ser svart ut så er det vanskelig å snu det til noe bra og "backe" seg selv.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke bare å ta seg sammen og tenke positivt når man er helt på bunn og gjerne er selvdestruktiv i tillegg. Vet ikke hvordan det er med andre, men jeg blir ofte min egen fiende når ting er helt jævlig. Klarer ikke la vær å skylde på meg selv over alt, føle at alt er min feil, at jeg fortjener å ha det jævlig og gjerne får lyst til å skade meg. Når en hater seg selv og alt ser svart ut så er det vanskelig å snu det til noe bra og "backe" seg selv.

Jeg skjønner jo også at man ikke bare kan knipse med fingrene og så blir alt bra igjen. Men hvis man har et så sterkt ønske om å få slutt på depresjonen må det vel ligge et snev av mot til å gjøre noe med det? Hvis man er klar over at det ikke hjelper å synes synd på seg selv så kan det vel ikke være 100% umulig å la vær?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jeg skjønner jo også at man ikke bare kan knipse med fingrene og så blir alt bra igjen. Men hvis man har et så sterkt ønske om å få slutt på depresjonen må det vel ligge et snev av mot til å gjøre noe med det? Hvis man er klar over at det ikke hjelper å synes synd på seg selv så kan det vel ikke være 100% umulig å la vær?

 

For noen, som meg, er det ikke et ønske om at ting skal bli bedre lenger, fordi det ikke vil bli bedre. Den eneste grunnen til at jeg fortsatt lever er fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal ta livet av meg selv… ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...